Array ( )

Неделя вторая Великого поста

Великая вечерня
Утреня
Литургия

Церковнославянский Русский

В СУББОТУ ВЕЧЕРА

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

Поется настоящее последование, во святых отца нашего Григория архиепископа, Фессалонитскаго чудотворца, Паламы. Сложенное от Всесвятейшаго Патриарха Филофеа. Поставим стихов 10. И поем стихиры воскресны 3, и Анатолиевы 3: и настоящия святаго на 4, глас 2. Поется последование святого отца нашего Григория Паламы, архиепископа Фессалоникийского, чудотворца, составленное Святейшим Патриархом Филофеем. После предначинательного псалма читаем всю первую кафизму. На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных три и четыре из Триоди:

Подобен: Киими похвальными песньми:

Глас 2

Киими благопохвалений песньми воспоим иерарха, / богословия трубу, огнедохновенная уста благодати, / честное Духа приятелище, / столпа Церкве непоколебимаго, / великое вселенныя украшение, / реку премудрости, Света светильника, / звезду ясную, тварь просвещающую? Какими похвальными песнями воспоем иерарха, / богословия трубу, огнедышащие уста благодати, / священное Духа вместилище, / столп Церкви непоколебимый, / великое вселенной ликование, / реку премудрости, светильник света, / звезду ясную, все творение просвещающую?
Киими песнопений цветами венчаим иерарха, / благочестия поборника, и нечестия противника, / теплаго веры предстателя, / великаго наставника и учителя, / цевницу всекрасную Духа, / златосияющий язык, / источник кипящий токи исцелений верным, / великаго и досточуднаго Григория? Какими цветами песнопений увенчаем иерарха, / благочестия поборника, и нечестия противника, / горячего веры защитника, / великого наставника и учителя, / прекраснейшую лиру Духа, / златом сияющий язык, / источник, изливающий верным потоки исцелений, / великого и досточудного Григория?
Киими земнороднии устнами / восхвалим иерарха, Церкве учителя, / света Божественнаго проповедника, / небеснотаинника Троицы, / велие монашествующих украшение, / деянием и видением просиявшаго, / Фессалонитскую похвалу, / согражданина имущаго, мироточнаго на Небесех / божественнаго и пречуднаго Димитрия? Какими устами мы, земные восхвалим иерарха, / Церкви учителя, света Божественного проповедника, / посвященного в небесные тайны Троицы, / великое монашествующих украшение, / деяниями и созерцанием просиявшего, / фессалоникийскую похвалу, / имеющего согражданином на небесах / божественного и пречудного мироточивого Димитрия?
Слава, глас 6: Преподобне, треблаженне, святейший отче, / пастырю добрый, и Архипастыря Христа учениче, / положивый душу о овцах: / сам и ныне отче наш Богоносе Григорие, / испроси молитвами твоими, / даровати нам велию милость. Слава, глас 6: Преподобный, треблаженный, святейший отче, / пастырь добрый и архипастыря Христа ученик, / положивший свою душу за овец! / И ныне, отче наш, богоносный Григорий, / сам испроси у Него молитвами твоими / даровать нам великую милость.
И ныне, Богородичен первый гласа.

И ныне, Богородичен: догматик рядового гласа.

На литии стихира храма. Слава, и ныне, Богородичен.

На стиховне по алфавиту.

Стихиры на стиховне октоиха

Слава, глас 8: Бодрый язык твой ко учительству, / во ушесех сердечных возглашая, ленивых души возставляет, / и боговещанными словесы твоими лествица обретается, / от земли к Богу возносящая. / Темже Григорие, Фессалии чудо, / не престай моляся Христу, / просветити Божественным светом чтущия тя. Слава, глас 8: Бодрый к учительству твой язык, / во уши сердечные возглашая, / души беспечных воздвигает / и богодухновенными словами твоими делается лестницей, / от земли к Богу возносящей. / Потому, Григорий, Фессалии чудо, / не переставай молиться Христу / о просвещении божественным светом чтущих тебя.
И ныне, Богородичен: Безневестная Дево, / Яже Бога неизреченно заченши плотию, / Мати Бога Вышняго, / Твоих рабов мольбы приими, Всенепорочная, / всем подающи очищение прегрешений, / ныне наша моления приемлющи, / моли спастися всем нам.

И ныне, Богородичен: Не познавшая брака Дева, / неизреченно Бога зачавшая по плоти, / – Матерь Бога Всевышнего! / Услышь мольбы Твоих рабов, Всенепорочная, / всем подающая очищение от согрешений; / ныне, приняв наши моления, / моли о спасении всех нас.

Ныне отпущаещи: Трисвятое. Тропарь, Богородице Дево: трижды. И прочее последование бдения.

Ныне отпускаешь: Трисвятое. Богородица Дева, радуйся: (3)

НА УТРЕНИ

По шестопсалмии, Бог Господь: Тропарь воскресен дважды.

НА УТРЕНИ

После шестопсалмия Бог Господь: на глас Октоиха и дважды поем воскресный тропарь гласа.

Слава, святаго глас 8:

Слава, тропарь святому, глас 8

Православия светильниче, / Церкве утверждение и учителю, / монахов доброто, богословов поборниче непреборимый, / Григорие чудотворче, Фессалонитская похвало, проповедниче благодати, / молися выну спастися душам нашим. Православия светило, Церкви утверждение и учитель, / монахов красота, богословов защитник непреоборимый, / Григорий чудотворец, Фессалоникийская хвала, / провозвестник благодати, / моли непрестанно о спасении душ наших.
И ныне, Богородичен в тойже глас: Иже нас ради рождейся от Девы, / и распятие претерпев, Благий, / испровергий смертию смерть, / и воскресение явлей, яко Бог, / не презри, яже создал еси рукою Твоею, / яви человеколюбие Твое, Милостиве, / приими рождшую Тя Богородицу, молящуюся за ны, / и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя.

И ныне, Богородичен: Ради нас рожденный от Девы / и распятие претерпевший, / ниспровергший смертию смерть / и явивший воскресение как Бог, / не презри, Благой, созданных рукою Твоею; / яви человеколюбие Твое, Милостивый, / прими родившую Тебя Богородицу, ходатайствующую за нас, / и спаси, Спаситель наш, людей отчаявшихся.

И обычное стихословие. И чтение в Шестодневце. Степенна гласа. Всякое дыхание: Евангелие утреннее. Воскресение Христово: псалом 50. Слава: Покаяния отверзи ми двери: И ныне, подобен: На спасения стези: Таже, на глас 6: Помилуй мя Боже: Таже, Множества содеянных мною лютых:

Затем обычное стихословие Псалтири. Седальны Октоиха. После Непорочных тропари: Ангельский сонм: Ипакои. Степенны и прокимен гласа. Все, что дышит: Евангелие воскресное рядовое. Воскресение Христа: Псалом 50. Затем Слава, глас 8: Покаяния врата отверзи мне: (см. утреню в Неделю о мытаре и фарисее).

Канон Осмогласника воскресен, со ирмосом на 4, и Триоди на 4, и святаго на 6. Глас 8. Первый – Воскресный с ирмосом на 4 и Триоди на 4, и святому на 6:

Песнь 1.

Канон, глас 8
(переведен со славянского)
Песнь 1

Ирмос: Колесницегонителя фараоня погрузи, / чудотворяй иногда / Моисейский жезл, крестообразно поразив, / и разделив море: / Израиля же беглеца, пешеходца спасе, / песнь Богови воспевающа. Ирмос: Возничего колесницы фараона погрузил / некогда чудодейственный Моисеев жезл, / крестообразным ударом разделивший море, / Израиля же беглеца, пешего путника спас, / песнь Богу воспевавшего.
Восприемше теплыми слезами, блуднаго глас, / Тебе Отцу всех и Богу припадаем, вопиюще: / яко согрешихом от Тебе удалившеся, и блуду работавше, / приими наше покаяние. Начав с горячими слезами / блудного сына речь, / к Тебе, Отцу всех и Богу припадаем, возглашая: / «Согрешили мы, от Тебя удалившись / и блуду рабски служа, / но прими наше покаяние!»
Царское преобидев благородие, / еже даровал еси мне, мене ради Слове, Человек бывый: / люте осудихся угодити свиниям, греховным вкусом, / но пощади мя Спасе, милосердием Твоим. Пренебрег я царственным благородством, / которое Ты даровал мне, Слово, / ради меня человеком ставший! / Тяжко был я осужден ухаживать за свиньями / за вкушение греха; / но пощади меня, Спаситель, / по милосердию Твоему!
На колену падающа мя, / якоже первее блуднаго Владыко Господи, / Ты притек приими, и рукама объем, / подаждь ми образы Твоего спасения, / вместо наемника Человеколюбче, / паки Твоего сына сотворяя. Меня, на колени падающего, Владыка Господи, / Ты, как прежде блудного сына, поспешив, прими / и, заключив в Свои объятия, / открой мне Твоего спасения пути, Человеколюбец, / вместо наемника снова делая Своим сыном.
Богородичен: Богоявления Тобою сподобися Богорадованная, человеческое естество: / едина бо ходатаица Дево, была еси Богу и человеком. / Тем яко Божию Тя Родительницу вси достойно славим.

Богородичен: Благодаря Тебе, благодати Божией исполненная, / Богоявления удостоилось человеческое естество: / ибо Ты, Дева, одна стала посредницей / между Богом и людьми. / Потому Тебя, как Божию Родительницу, / мы все достойно славим.

Иный канон святаго,
глас 4.

Иной канон святому, глас 4
Песнь 1

Ирмос: Отверзу уста моя, / и наполнятся Духа, / и слово отрыгну Царице Матери, / и явлюся, светло торжествуя, / и воспою, радуяся, Тоя чудеса. Ирмос: Отверзу уста мои, / и они исполнятся Духа; / и слово изреку Царице Матери, / и явлюсь светло торжествующим, / и воспою радостно Ее чудеса.
Риторов божественнии, и богословов изряднии, и языцы боговещаннии, / приидите снидитеся в соединение, / воспети по достоянию духоритора, божественнаго Григория. Риторы богодухновенные, / и из богословов лучшие, / и языки богословесные, / придите, соберитесь воедино, / чтобы воспеть по достоинству ритора Духа, / божественного Григория.
Столп веры, Церкве поборник, / великий Григорий да восхвалится мною, / всеизрядный пастырь Фессалонитский, / красота чина иераршескаго воистинну. Столп веры, Церкви защитник, / великий Григорий мною да восхвалится, / превосходнейший пастырь фессалоникийский, / украшение чина святительского воистину.
От младенства возжелал еси лучшее житие, / и совершенное отче от юности возлюбил еси мудрование, / и купнонравен, и единомудрен показался еси / тезоименствующаго тебе отче Григорие. С младенчества возжелал ты лучшей жизни, / и от юности возлюбил совершенный разум, отче, / и образом жизни и мысли явился сходным / соименному тебе святому, / божественный Григорий.
Богородичен: Буди ми Всенепорочная живота путь, / наставляющий мя к Божественным селением: / прельстихся бо, и к пропастем злобы поползнухся, / от нихже мя возведи ходатайством Твоим.

Богородичен: Стань для меня, Всенепорочная, / путем жизни, ведущим меня к божественным обителям, / ибо я подвергся обольщению, / и к пропастям злобы низринулся. / Возведи меня от них ходатайством Твоим.

Песнь 3.

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, / и Церкве Зиждителю, / Ты мене утверди в любви Твоей, / желaний крaю, верных утверждение, / Едине Человеколюбче.

Песнь 3

Ирмос: Утвердивший в начале небеса премудро / и землю на водах основавший! / На скале заповедей Твоих, Христе, меня утверди, / ибо нет святого, кроме Тебя, / единый Человеколюбец.

Убоявся моих дел, и далечнаго отшествия, / и расточеннаго Твоего богатства, / егоже иждих в блудных стремлениих, / в покаянии к Тебе зову, Отцу и Богу моему: / согреших, спаси мя. Страхом охваченный по причине дел моих: / и дальнего отшествия, и расточенного Твоего богатства, / которое я растратил в блудных устремлениях, / в покаянии зову Тебе, Отцу и Богу моему: / «Согрешил я, спаси меня!»
На земли согрешая, небесе убояхся: / сице бо ми будет суд тогда препираяй, / егда всяческая предстанут Слове, / праведным судом Твоим судимая. На земле согрешая, я страшусь небес: / ибо знаю, каков тогда будет надо мною / суд с подробным разбирательством, / когда все предстанет, Слово, / пред лицо Твоего правосудия.
Мрачная и скверная мя помышления питаху, / егда от Тебе Спасе, далече бых блудный, / ныне же зову Ти: согреших, согреших, спаси / тепле прибегающаго милосердию Твоему. Мрачные и скверные помышления меня питали, / когда я, блудный, далеко был от Тебя, Спаситель; / ныне же взываю Тебе: / «Согрешил я, согрешил, / спаси меня, с горячей ревностью прибегающего / к милосердию Твоему!»
Богородичен: Обожися Дево Адамово смешение: / из чрева бо Твоего Бог плотоносец явися, / Имже воззвани быхом от древняго осуждения, / солгани надеждею древле обожения.

Богородичен: Обожено было сложное Адама естество, / ибо из чрева Твоего, Дева, / Бог явился носящим плоть. / Им и были избавлены от давнего осуждения / мы, обманутые в древности / ложною надеждой на обожение.

Иный.

Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, / живый и независтный Источниче, / лик себе совокупльшия, духовно утверди, / в Божественней Твоей славе / венцев славы сподоби.

Канон святому

Ирмос: Твоих песнопевцев, Богородица, / – живой и обильный источник, / устроивших духовный праздник, утверди / и в божественной Твоей славе / удостой венцов славы.

Струи Божественных учений твоих сохраняющии, / всякия козни злославных избегаем, / и вся избиваем твоими священными списаньми / полки сих Григорие. Струи божественных учений твоих храня, / всякого ухищрения неправославных избегаем, / и все их ополчения отражаем / твоими священными писаниями, Григорий.
Премудрости буия злославных разрушил еси блаженне, / премудрость Божию ипостасную имея в сердце твоем, / еюже с шумом поразил еси гнилая сих шатания. Мудрости безрассудные неправославных / разрушил ты, блаженный, / Божию Премудрость ипостасную имея в сердце твоем; / Ею ты с шумом сокрушил / гнилую их надменность.
Умертвив плоти тлеемыя всякое сладострастие премудре, / постнически оживил еси души твоея движения, / и сию Божественный орган Богословия показал еси. Умертвив всякое сладострастие / тленной плоти, ты, премудрый, / подвигами оживил души твоей движения, / и божественным органом богословия ее явил.
Богородичен: В разуме ума и произволении, / студное же и блудное житие прилежно возлюбих, / но любовию Божественною мя свяжи, / молитвами Твоими, Дево Богоневестная.

Богородичен: В полном сознании и по собственному выбору / жизнь постыдную и блудную я усердно возлюбил; / но любовию божественною меня свяжи, / Дева, Божия Невеста, / божественным ходатайством Твоим.

Кондак, глас 4:

Ныне время делательное явися, при дверех суд, / востанем убо постящеся, / принесем слезы умиления, / милостынями, зовуще: / согрешихом паче песка морскаго. / Но ослаби Содетелю всех, / яко да приимем нетленныя венцы.

Кондак, глас 4

Ныне время добродетелей явилось, / и при дверях Судия; / не будем же унывать, но давайте, постясь / принесем слезы, сокрушение и милостыню, взывая: / «Грехов наших больше, чем песка морского, / но отпусти всем, всех Освободитель», / дабы получить нам нетленный венец.

Седален, глас 4. Подобен: Скоро предвари:

Седален, глас 4

Прелесть попалил еси злославных премудре, / веру изъяснил еси православных добре, / и мир просветил еси. / Отонудуже победоносный победитель показался еси, / столп Церкве, истинный иерарх, / моляся не престай Христу, / спастися всем нам. Прельщение неправомыслящих / попалил ты, премудрый, / веру православных изъяснил прекрасно / и мир просветил. / Потому несущим трофеи победителем явился, / столпом Церкви, истинным иерархом; / не преставай молиться Христу / о спасении всех нас.
Слава, тойже. Слава: повторяем то же.
И ныне, Богородичен: Скоро приими Владычице моления наша, / и сия принеси Сыну Твоему и Богу, / Госпоже Всенепорочная: / погаси обстояния злославных языковредных, / укроти козни, и низложи дерзость / вооружающихся безбожных / Пречистая, на рабы Твоя.

И ныне, Богородичен: Скоро прими, Владычица, моления наши, / и принеси их Сыну Твоему и Богу, Госпожа всенепорочная! / Прекрати нападения злоречивых суесловов, / укроти козни и низложи дерзость безбожных, / вооружающихся, Пречистая, на рабов Твоих.

Песнь 4.

Ирмос: Ты моя крепость, Господи, / Ты моя и сила, / Ты мой Бог, Ты мое радование, / не оставль недра Отча / и нашу нищету посетив. / Тем с пророком Аввакумом зову Ти: / силе Твоей слава, Человеколюбче.

Песнь 4

Ирмос: Ты – моя крепость, Господи, / Ты – и моя сила, / Ты – мой Бог, Ты – моя радость, / не оставивший недр Отеческих / и нашу нищету посетивший. / Потому с пророком Аввакумом возглашаю Тебе: / «Слава силе Твоей, Человеколюбец!»

Отметательное отеческих ми повелений богатство, / еже ми даровал еси, в сладострастии иждив, / бых Божественных дарований нищ окаянный. / Темже кающася со исповеданием / не омерзи мене Владыко Господи. Не оцененное мною отеческих повелений богатство, / которое Ты мне даровал, / растратив в наслаждениях, / я нищим стал, лишенным дарований божественных, несчастный. / Но все же мною, кающимся со исповеданием, / не возгнушайся, Владыка Господи!
Боголепно восприим нищету мене, / далече Тебе древле бывшаго, / Собою к Себе присвояеши, / и освящаеши мя к веселию Человеколюбче: / тело Твое Божественное Слове, / воззвание мое, веселия творя. Богоприлично приняв нищету мою, / меня, издавна вдали от Тебя оказавшегося, / Ты Сам к Себе присвояешь и освящаешь меня, / к веселию приобщая, Человеколюбец: / Тело Твое божественное, Слово, / мое призвание к спасению, / источником веселия творя.
Да далече слезами непрестанными, / вечныя муки избавимся, / юже уготова Бог лукавым духовом, / яко блудный, вопием: согрешихом Ти Отче, / но приими вся прибегающия ны к Твоей милости. Чтобы нам слезами непрестанными / совершенно избавиться от вечной муки, / которую уготовал Бог для духов злых, / мы, как блудный сын, взываем: / «Согрешили мы пред Тобою, Отче, / но прими всех нас, прибегающих к милости Твоей!»
Богородичен: Собезначальное Отцу Слово сый и Духу, / от Неискусомужныя Девы раждается кроме закона: / пребыв убо еже бе, пребыв же паки еже от нас прият. / Во двою бо естеству един Сын есть, / во обою храня естественное.

Богородичен: Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, / от не знавшей мужа Девы рождается не по природному закону; / оставшись же Тем, Кем был, Он пребывает / также и с тем, что приобрел от нас. / Ибо в двух естествах един Сын, / во обоих сохраняет им свойственное.

Иный.

Ирмос: Неизследный Божий совет, / еже от Девы воплощения / Тебе, Вышняго, / пророк Аввакум усмотряя, зовяше: / слава силе Твоей, Господи.

Канон святому

Ирмос: Созерцая неисследимый Божий совет / о Твоем, Всевышний, воплощении от Девы, / пророк Аввакум восклицал: / «Слава силе Твоей, Господи!»

Отверз уста твоя отче премудре, / Божественную премудрость проповедал еси, / ейже поучался еси в сердце твоем присно, / и Варлаама суетнаго несмысленна и безумна показал еси. Открыв уста твои, отче мудрый, / ты проповедал божественную премудрость, / которой поучался в сердце твоем всегда, / и Варлаама суетного безрассудным / и безумным показал.
Зашел еси сладчайший в землю, солнце законом естества, / возсияеши же утро со Христом солнце невечернее, / вся назирая молитвами твоими. Зашел ты, сладчайший, как солнце, в землю / по закону естества, / но восходишь утром со Христом, немеркнущее солнце, / всех обозревая и храня твоими ходатайствами.
Яви благодать тебе блаженне Божий, / похвалу и утверждение превелие православных, / и пастыря благаго, и богослова втораго, / и стада бодраго хранителя. Явила благодать тебя, блаженный Божий, / похвалой и величайшей опорой православных, / и пастырем добрым, и вторым богословом, / и стада своего бодрым хранителем.
Богородичен: Ушеса мне отверзи душевныя Мати Божия, / родившая прежде ушеса Отверзшаго глухому, / и Божественным внимати словесем, и исполняти сподоби.

Богородичен: Уши душевные открой мне, Матерь Божия, / родившая Отверзшего некогда глухому уши, / и словам божественным внимать / и исполнять их удостой.

Песнь 5.

Ирмос: Вскую мя отринул еси / от лица Твоего, Свете Незаходимый, / и покрыла мя есть чуждая тьма, окаянного, / но обрати и к свету заповедей Твоих / пути моя направи, молюся.

Песнь 5

Ирмос: Для чего Ты отверг меня / от лица Твоего, Свет неугасимый, / и покрыла чуждая тьма меня, несчастного? / Но обрати меня и к свету заповедей Твоих / пути мои направь, молю.

Богатства и дарований Божественных лишихся, / и в страну приидох благих животных гладом тая, / но Ты мя Отче яко Благий, / древния славы и сладости, / благосердия ради Твоего, исполни. Богатства и дарований божественных я лишился / и пришел в страну чужую, / голодом животворных благ томясь, / но Ты меня, Отче, как благой, / древней славы и сладости / по благосердию Своему исполни.
Помысл блуднаго, в блуде житие иждивша приимше, / Отцу милостивому притецем, / несумненною верою, и сокрушением сердца, / яко да согрешений оставление приимем. Помышление сына блудного, / в блуде жизнь растратившего, приняв, / к Отцу милостивому прибегнем, / с верой, чуждою сомнений, и сокрушением сердца, / чтобы прощение согрешений получить.
Не косни душе моя, в дальней стране пребывающи, / но тецы вскоре, Богу и Отцу исповедающися, / да приимеши разрешение, / ихже зле соделала еси житие изнуривши. Не медли, душа моя, / в стране дальней пребывая, / но спеши скорее исповедаться Богу и Отцу, / чтобы принять освобождение / от того, что ты злого совершила, / жизнь свою погубив.
Богородичен: Светлый Тя облак, носяй Солнце правды, / в Тебе носимое, Пречистая Дево вемы, / неразумия тьму идольскую отгоняющее, / и разумом истинным просвещающее.

Богородичен: Тебя, светлое облако, / мы, пречистая Дева, знаем, / носящее Солнце Правды Носимого в Тебе, / тьму безрассудного идолослужения разгоняющего / и разумом истинным всех просвещающего.

Иный.

Ирмос: Ужасошася всяческая / о Божественней славе Твоей: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя / мир подавающая.

Канон святому

Ирмос: Изумился весь мир / о божественной славе Твоей: / ибо Ты, брака не познавшая Дева, / носила во чреве Твоем Всевышнего Бога / и родила вечного Сына, / всем воспевающим Тебя спасение подающего.

Серпом словес твоих, и священными списаньми / посекл еси ереси терновидныя, / и плевел ложная прозябения, / православия же благочестивая положил еси семена, / священноначальне Григорие. Слов твоих серпом, / и священными писаниями твоими / ты вырубил ереси, подобные терниям, / и плевел чуждые побеги, / и посеял православного благочестия семена, / священноначальник Григорий.
Словеса твоя всемудре, и честная списания / суть роса Небесная, / мед каменный, хлеб ангельский притекающим, / питие, брашно, сладость, / наслаждение, Григорие, и источник живыя воды. Слова твои, всемудрый, и досточтимые писания / являются их читающим росой небесной, / медом из скалы, хлебом ангельским, / нектаром, амброзией, сладостью, приправою, Григорий, / и источником живой воды.
Общаго тя учителя познавает земля и море, / столп священный православия, / и оружеположницу Божественных догмат честную, / премудраго богослова священнаго, / сожителя, сопричастника, апостолом единонравнаго. Общим учителем признает тебя земля и море, / столпом священным православия / и досточтимым арсеналом догматов, / мудрым священным богословом, / сообитателем и сопричастником апостолам, / единого с ними нрава
Богородичен: Струями умиления, / скверны сердца моего Непорочная отмый Дево, / и покаяния образы мне даруй, / Твоими к щедрому Богу священными молении, / Егоже неизреченно родила еси.

Богородичен: Струями умиления скверны сердца моего / смой, непорочная Дева, / и покаянное устроение мне даруй, / Твоими священными молениями к Богу милосердному, / Которого Ты неизреченно родила.

Песнь 6.

Ирмос: Молитву пролию ко Господу / и Тому возвещу печали моя, / яко зол душа моя исполнися / и живот мой аду приближися, / и молюся, яко Иона: / от тли, Боже, возведи мя.

Песнь 6

Ирмос: Я пролью молитву к Господу / и Ему возвещу печали мои, / ибо зол душа моя преисполнилась / и жизнь моя ко аду приблизилась, / и молюсь я, как Иона: / «От погибели, Боже, изведи меня!»

Юнейший бых сын Твой, / и богатство Твое зле иждих, / удалением злаго жития, / и благих Твоих лишаяся Человеколюбче, / прихожду Тебе Отцу и Богу моему, / и прошу прощения. Как младший Твой сын я стал / и богатство Твое бедственно растратил / уклонением в злую жизнь; / и, благ Твоих лишившись, Человеколюбец, / прихожу к Тебе, Отцу и Богу моему, / и прошу прощения.
Странничество безчеловечное получих, / и пасти свинии осужден бых, / яко мое расточих богатство, / еже милостивно вскоре подал еси, / и бых от всех наг, / но Ты яко Бог мой ущедри. Участь странника жестокую я получил / и пасти свиней был осужден, / ибо расточил мое богатство, / которое Ты мне милостиво так скоро дал, / и был всего лишен; но Ты, как Бог, / надо мною сжалься.
Не имам дерзновения Человеколюбче, воззрети и видети, / согрешив на Небо, безмерную высоту, / ни нарещися сын Твой, блудный, / но ущедри мя туне, имеяй безмерную милость. Не имею по грехам моим дерзновения; / не могу я ни взора возвести / и смотреть на неба безмерную высоту, / ни назваться сыном Твоим я, блудный; / но не по моим заслугам сжалься надо мною, Человеколюбец, / имеющий безмерную милость.
Богородичен: Несказанное Твое Рождество, / и неизреченный рождества Твоего образ Девице, / яко Бога выше ума раждаеши, / девство нескверное имущи: / тем Тя вси истинную Богородицу достойно славим.

Богородичен: Несказанно Твое рождество / и неизреченен образ рождения Тобой Христа, Девица: / как Ты Бога превыше постижения рождаешь, / непорочным девство сохраняя. / Потому мы все Тебя, / истинную Богородицу, достойно славим.

Иный.

Ирмос: Божественное сие и всечестное / совершающе празднество, / Богомудрии, Богоматере, / приидите, руками восплещим, / от Нея рождшагося Бога славим.

Канон святому

Ирмос: Божественный сей и всеми чтимый / совершая праздник Богоматери, / придите, богомудрые, начнем рукоплескать, / от Нее рожденного Бога славя.

Растерзася суетное шатание, / и язык Варлаама безумнаго, / словесы и велении, и разума остротою / премудраго царя, и твоею, Григорие. Сокрушена суетная надменность / и язык Варлаама безумного / словами, и учениями, и остротою разума премудрого царя / и твоею, Григорий.
Божественную цевницу Духа, / трубу яве проповедающую Божественныя тайны, / Фессалонитскаго председателя, Богословский язык, песньми почтим. Божественную лиру Духа, / трубу, ясно провозглашающую божественные тайны, / фессалоникийского предстоятеля, / богословский язык песнопениями почтим.
Людем иногда предводитель, / яко столп огненный, веры враги попалил еси, / верных же состояния просветил еси, / богомудре отче Григорие. Некогда ты, народа предводитель, / как столп огненный врагов веры попалил, / верных же собрания просветил, / богомудрый отче Григорий.
Богородичен: Буди ми Всечистая Владычице, / тишина и пристанище утешения, / преводящее к Божественному пристанищу невлаемому, / бурю страстей моих укротивши.

Богородичен: Стань для меня, всечистая Владычица, / тишиною и убежищем утешения, / переправляя к божественной пристани, где нет волнения, / и страстей моих бурю укротив.

Кондак святому, глас 8. Подобен: Взбранной:

Кондак святому, глас 8

Премудрости священный и Божественный орган, / богословия светлую согласно трубу, / воспеваем тя Григорие богоглагольниче, / но яко ум Уму первому предстояй, / к Нему ум наш отче настави, да зовем: / радуйся проповедниче благодати. Мудрости священный и божественный орган, / богословия громкую трубу / мы стройно воспеваем тебя, Григорий богословесный. / Но, как ум, стоящий близко к Верховному Уму, / к Нему ум наш, отче направь, дабы нам восклицать: / «Радуйся, провозвестник благодати!»

Икос. Подобен: Ангел предстатель:

Икос

Ангел явился еси на земли, неизреченная Божия человеком возвещая. / Безплотных бо гласы, от человеческих сый, и плотию употребляяся, удивил еси нас, / и вопити тебе богоглаголиве увещал еси сия: / радуйся, имже тьма сокрыся; радуйся, имже свет взыде. / Радуйся, несозданнаго Божества ангеле; / радуйся, созданнаго и буяго воистинну обличителю. / Радуйся, высоту невосходимую, Божественное естество рекий; / радуйся, глубину неудобь видимую, действо рекий; / радуйся, яко славу Божию добре рекл еси; / радуйся, яко мнения злодеев отрекл еси. / Радуйся светильниче, показавый Солнце; / радуйся чаше, пития Божественнаго подательнице. / Радуйся, имже истина просиявает; / радуйся, имже помрачися лжа. / Радуйся, проповедниче благодати. Ангелом явился ты на земле, / неизреченные дела Божии людям возвещая: / ведь речами, достойными бесплотных, удивил ты нас, / хотя и обладал умом человеческим и плотию, / и убедил взывать тебе, богословесный, так: / «Радуйся, ибо чрез тебя тьма отогнана; / радуйся, ибо чрез тебя вместо нее явился свет. / Радуйся, несозданного Божества вестник; / радуйся, измышленного и неразумного учения истинный обличитель. / Радуйся, высотой неудобовосходимой Божественное естество назвавший; / радуйся, глубиною труднопостижимою Его действие нарекший; / Радуйся, ибо о славе Божией ты прекрасно возвестил; / радуйся, ибо мнения злокозненных ты отверг. / Радуйся светило, показавшее Солнце; / радуйся чаша, питие божественное подающая. / Радуйся, ибо чрез тебя истина сияет; / радуйся ибо чрез тебя померкла ложь. / Радуйся, провозвестник благодати!»
Синаксарий.

Песнь 7.

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы / в Вавилоне иногда, / верою Троическою пламень пещный попраша, поюще: / отцев Боже, благословен еси.

Песнь 7

Ирмос: Из Иудеи пришедшие юноши / в Вавилоне некогда / верою в Троицу попрали пламя печи, воспевая: / «Боже отцов наших, благословен Ты!»

Дерзновения не имам, / еже нарещися сын Твой, Отче Человеколюбче, / яко единаго от наемник Твоих быти молюся, / не гнушайся мене зовуща: / отец наших Боже благословен еси. Дерзновения я не имею / назваться сыном Твоим, Отче человеколюбивый; / как одного из наемников Твоих принять меня молю. / Не гнушайся мною, взывающим: / «Отцов наших Боже, благословен Ты!»
Осквернивше первым житием жизнь, / и погубивше благородие первое, / притецем Единому Отцу и Богу нашему, / покаянием теплым прияти спасение. Осквернившие жизнь своим прежним поведением / и погубившие изначальное благородство! / Прибегнем к единому Отцу и Богу нашему, / чтобы горячим покаянием спасение получить.
Жесток гражданин, емуже работати окаянный осудихся: / глад же, егоже подъях, свиниям угождая, крепок и нестерпимь, / но обращься прошу, Спасе, помилуй мя. Жесток хозяин, которому служить как раб / осужден был я, несчастный, / а голод, который терпел я, свиньям угождая, / крепок и нестерпим; / но, обратившись, прошу, Спаситель: / «Помилуй меня!»
Богородичен: Умерщвленное естество оживила еси, / едина Живот рождшая Дево Богородице: / темже Тя спасение вернии свемы, / отец наших Бога плотию рождшую.

Богородичен: Умерщвленное естество Ты оживила, / одна Жизнь родившая, Дева Богородица. / Потому мы, верные, знаем как свое спасение / Тебя, отцов наших Бога по плоти родившую.

Иный.

Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии, / паче Создавшаго, / но, огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Канон святому

Ирмос: Не почтили богомудрые / творения больше Творца, / но угрожавший им огонь мужественно поправ, / радостно воспевали: / «Прехвальный Господь и Бог отцов, / благословен Ты!»

Словесем беседующии, и списанием твоим Григорие, / разуму поучаются Божию, / и полны являются премудрости Божия духовныя, / и несозданную благодать, и действо Божие богословствуют. К словам твоим приобщающиеся и писаниям, Григорий, / просвещаются Богопознанием, / и являются полными духовной премудрости, / и о нетварной благодати / и энергии Божией богословствуют.
Меч и стрелы злославных сокрушил еси, / и гордость Варлаамову, и всякую силу еретическую, / яко ткание паучины расточил еси, / аки камень превеликий иерарше. Меч и стрелы неправомыслящих / ты совершенно сокрушил, / и гордыню Варлаама, и всю силу еретиков / как ткань паука расторг / подобно камню величайшему, святитель.
Запечатлеся твоими словесы и догматы вера благочестивых, / и дерзость ереси ста Григорие, / и низложение православия преста, и крепость злославных. Запечатана твоими словами, и учениями, / и писаниями вера благочестивых, / а дерзость ереси прекратилась, Григорий, / и остановлено разрушение православия / и сила неправомыслящих.
Богородичен: Струи Тя источника, усохшии страстей болезньми, ведуще воистинну, / почерпаем спасение, и Божественныя струи, и взываем: / благословен Всечистая, плод Твоего чрева.

Богородичен: Зная Тебя, воистину источник исцелений, / мы, иссушаемые болезнями страстей, / черпаем спасение и божественные струи и взываем: / «Благословен, Всечистая, плод Твоего чрева!»

Песнь 8.

Ирмос: Седмерицею пещь / халдейский мучитель / Богочестивым неистовно разжже, / силою же лучшею спасены, сия видев, / Творцу и Избавителю вопияше: / отроцы, благословите, / священницы, воспойте, / людие, превозносите во вся веки.

Песнь 8

Ирмос: Семикратно печь / Халдейский властитель / для чтущих Бога в неистовстве разжег; / но силой высшею спасенными их увидев, / к Творцу и Избавителю взывал: / «Отроки благословляйте, священники воспевайте, / люди превозносите во все века!»

Безмернаго Владыко, и многаго милосердия Твоего, / вемы богатство в Тя веровавшии. / Темже Ти припадаем с блудным вси тепле: / приими согрешившия, и к Тебе прибегшия: / несть бо, несть грех Щедре, / Твое человеколюбие победити могий. Безмерного, Владыка, / и многого милосердия Твоего богатство / знаем мы, в Тебя уверовавшие. / Потому все припадаем к Тебе, с блудным сыном горячо взывая: / «Прими согрешивших и к Тебе прибегших, / ибо нет греха, который мог бы / человеколюбие Твое, Милосердный, превозмочь!».
Милосердия ради Владыко Себе смирив, / падшим Твоим сыном приближился еси: / Сам бо Человеколюбче сретил еси падших, / и облобызаеши, и спасение даруеши: / аще кто и долу паднет, / милостив сый не гневаешися, яко Человеколюбец. По милосердию Своему, Владыка, Себя смирив, / Ты к падшим Твоим сынам приблизился: / ибо Сам, Человеколюбец встретил падших, / и целуешь их, и спасение даруешь; / если же кто падет и низко, / Ты, будучи милостив, не гневаешься, / как Человеколюбец.
Страшнейший суд мене усрящет о Владыко, / яко Тя человеколюбца и незлобива зря, / не притекаю к Тебе, блуднаго зовый гласом, / но в лености житие препровождаю: / Ты убо милостив буди ми, / и осуждения онаго исхити Щедре, покаяния ради. Страшнейший суд меня встретит, о Владыка! / Ибо видя Тебя, человеколюбивого и беззлобного, / не прибегаю к Тебе, взывая блудного сына гласом, / но в лености жизнь провожу; / Ты же будь милостив ко мне / и от осуждения того избавь, о Милосердный, / ради моего покаяния.
Троичен: Не три боги славим, но Едино Божество, / три же воистинну Ипостаси чтим, / Отца нерожденна, и рожденна Сына от Отца, и исходна от Отца Святаго Духа, / Бога Единаго три, аще и звание коеждо, / якоже Бог есть верно славимая. Троичен: Не трех богов славим, но единое Божество, / однако воистину Три Ипостаси чтим: / Отца нерожденного, / и Сына рожденного от Отца, / и исходящего от Отца Святого Духа, / как Бога единого Трех, / хотя и о Каждом говорится, что Он – Бог, / верою славимых.
Богородичен: От многих мя Всенепорочная напастей преклонена, / и печалей бурею потопляема / пристанище спасения, Твоею молитвою Пречистая избави, / и от всех исхитивши спаси: / да Тя достойно яко теплую предстательницу, / славлю Богородицу во вся веки.

Богородичен: Меня, под бременем напастей многих преклоненного / и печалей бурею потопляемого, / Ты, всенепорочная, пристанище спасения, / Твоею молитвою, Пречистая, избавь / и, исторгнув от всех бед, спаси: / чтобы я Тебя, Богородицу, достойно славил / как горячую Заступницу, во все века.

Иный.

Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи / Рождество Богородичо спасло есть; / тогда убо образуемое, / ныне же действуемое, / вселенную всю воздвизает пети Тебе: / Господа пойте, дела, / и превозносите Его во вся веки.

Канон святому

Ирмос: Отроков благочестивых в печи / Дитя Богородицы спасло: / тогда – прообразуемое, а ныне – действующее; / всю вселенную созывает Он петь Тебе. / Пойте Господа, творения, / и превозносите во все века!

Предстоиши ныне престолу Всещедраго, / яко богословов подобный, / и сим единонравный всемудре Григорие, / Фессалонитский председателю, иерархов доброто, / светло украсився славою священноначалия, / Богу и ныне служа. Предстоишь ты ныне престолу Всемилосердного, / как один из великих богословов, / и единый с ними нравом, всемудрый Григорий, / Фессалоникийский предстоятель, иерархов красота, / блистательно украшенный славою священноначалия, / и ныне Богу служащий.
Ведый чистое твоего помышления Бог, / и прежде чрева, и прежде зачатия, / верному возглагола божественному царю яве, / Церкве необоримаго быти тя поборника: / темже правильным извеством, / миром запечатлен еси священноначальства. Зная чистоту помышления твоего / и прежде чрева, и прежде зачатия, / Бог ясно возвестил верному боголюбивому царю / о тебе, как о непобедимом Церкви защитнике; / потому по незыблемым канонам ты был запечатлен / мvром архиерейства.
Побеждается яве и бедствует / собрание Поликиндина дланию твоею, / и мудрыми твоими глаголы, / преславне Григорие, Фессалонитский председателю: / и яко исчезает дым, исчезе гнилое безумие, / твоим громогласным и Богословным языком. Явно побеждается и терпит бедствие / собрание Акиндина многобедственного / дланью твоею и мудрыми твоими речами, / преславный Григорий, фессалоникийский предстоятель; / и, как исчезает дым, рассеяно гнилое скопище / твоим громогласным и богословским языком.
Богородичен: Слово Божие в Тебе Дево, / человеческое естество погружаемое страстьми, / возобрази крайнею благостынею: / и все обнови и посвяти: / темже Тобою спасени, / Тя славословим во вся веки.

Богородичен: Слово Божие в Тебе, Дева, / естество смертных, страстями погребенное, / преобразило по крайней благости / и все обновило и освятило; / потому, благодаря Тебе спасенные, / мы славословим Тебя во все века.

Песнь 9.

Ирмос: Ужасеся о сем Небо, / и земли удивишася концы, / яко Бог явися человеком плотски / и чрево Твое бысть пространнейшее Небес, / тем Тя, Богородицу, / Ангелов и человек чиноначалия величают.

Песнь 9

Ирмос: Изумилось тому небо, / и ужаснулись пределы земли, / что явился людям Бог во плоти, / и чрево Твое стало пространнее небес. / Потому Тебя, Богородица, / сонмы Ангельские и человеческие величают.

Радости и веселия ныне, / мене ради заклавшемуся Твоему тельцу, / исполни сего от Тебе / чающую мою душу Боже: / заблуждена приими мя, / и умерщвлена к жизни возведи, / и в Божественную одежду спасения, / в нетление мя облецы. Радости и веселия исполни ныне, / когда ради меня заколот Твой телец, / от Тебя того ожидающую душу мою, Боже! / Заблудившегося меня прими, / и умерщвленного к жизни возведи, / и в божественную одежду спасения – в нетление / меня облеки.
Души удаленыя от Бога, / и Божественных дарований лишеныя, / приидите тепле, / и блуднаго обращение восприимше зовем: / Отче Благий, Иже на Небесех, / согрешихом Ти вси, очисти и спаси / прибегающия к милости Твоей. Души, удаленные от Бога / и дарований божественных лишенные! / Придите с горячим усердием, / и будем, взяв примером обращение сына блудного, взывать: / «Отче благой, Который на небесах! / Согрешили все мы пред Тобою, / очисти и спаси прибегающих / к милости Твоей».
Яко имый милосердия множество многое, / не гнушайся мене Господи Господи, / во многих сластех богатство иждивша, / и прибегающа ныне, и зовуща блуднаго гласом: / согреших Ти, спаси / прибегающаго к милости Твоей. Как имеющий великое множество милосердия, / не гнушайся мною, Господи, Господи, / во многих услаждениях растратившим свое богатство, / и к Тебе ныне прибегающим, / и взывающим блудного сына гласом: / «Согрешил я пред Тобою, спаси / прибегающего к Твоей милости!»
Богородичен: Спасения пристанище и наставление, / и предстательницу Тя имам раб Твой, / лютых всех препятий, / яко благая к Богу мольбами Твоими Владычице да избавлюся, / яко на Тя всю мою надежду возложих любовию, / да верою величаю Тя.

Богородичен: Спасения пристанищем, / и Наставницей, и Покровительницей / Тебя имею я, раб Твой; / и да избавлюсь от всех тяжких преткновений / мольбами Твоими к Богу, благая Владычица: / ибо на Тебя я всю мою надежду возложил с любовию, / чтобы с верою величать Тебя.

Иный.

Ирмос: Всяк земнородный / да взыграется, Духом просвещаемь, / да торжествует же Безплотных умов естество, / почитающее священное торжество Богоматере, / и да вопиет: / радуйся, Всеблаженная, / Богородице, Чистая Приснодево.

Канон святому

Ирмос: Всякий, на земле рожденный, / да ликует, Духом просвещаясь; / да торжествует и бесплотных Умов естество, / почитая священное преставление Богоматери, / и да взывает: / «Радуйся, Всеблаженная, / Богородица чистая, Приснодева!»

Зерцало Божие был еси Григорие: / еже бо по образу нескверное соблюл еси, / ум же владыку на страсти плотския мужески поставив, / еже по подобию восприял еси. / Отонудуже дом был еси Святыя Троицы светлейший. Зеркалом Божиим ты стал, Григорий, / ибо по образу Божию созданное естество непорочным сохранил; / ум же владыкой над страстями плотскими мужественно поставив, / то, что по подобию Божию приобрел. / Потому соделался ты домом Святой Троицы светлейшим.
Царь благочестивый крилатаго тя воздухоходна показует, сему споборствующа, / яко всего исполнена Божественнаго Духа, / на суемудреннаго неистовствующаго Варлаама, / глаголющаго на высоту неправедная Богу, / егоже праведно победил еси. Царь благочестивый своим союзником являет / тебя, крылатого, как бы по воздуху ходящего, / всего исполненного Божественного Духа, / против безумного и суемудренного Варлаама, / неправо в высоту о Боге вещавшего, / ты же его законно победил.
Весь быв премудрости лучшия исполнен преславне, / свет мирови просветил еси, / православия источив догматы: / дружеством бо изряднаго любомудрия премудре, / Божественный страх во чреве зачал еси, / и словеса Духа породил еси. Весь сделавшись исполненным / превосходнейшею мудростью, славный, / свет миру ты возжег, / источив православия догматы: / ведь вступив в дружбу с высшей философией, премудрый, / ты страх божественный зачал во чреве / и словеса Духа породил.
Богородичен: Песнь Тебе вернии согласно приносим благодарения: / Ты бо древнюю разрушила еси нашу клятву Богородительнице, / и благословение вси Божественное приемлем, / спасение, просвещение, и милость Тобою, / и радость вечную.

Богородичен: Песнь благодарения мы, верные, / согласно Тебе приносим: / ибо Ты расторгла древнее наше проклятие, Божия Родительница, / и все мы, благодаря Тебе, / плоды благословения божественного получаем: / спасение, просвещение и милость, / и радость вечную.

Ексапостиларий воскресен.
Слава, святаго. Подобен: Со ученики:

Ексапостиларий воскресный
и затем Триоди. Слава, святому:

Радуйся отцев похвало, богословов уста, / безмолвия селение, премудрости доме, / учителей крайность, пучино слова. / Радуйся деяния органе, видения крайность, / и исцелителю недугов человеческих. / Радуйся Духа храме, и умерый и живый отче. Радуйся, отцов похвала, / богословов уста, безмолвия обитель, / премудрости дом, / учителей совершенство, пучина слова. / Радуйся, деяния орган, созерцания предел, / радуйся, целитель недугов человеческих. / Радуйся, Духа святилище, живущий и по смерти отче.
И ныне, Богородичен: Владычице, всех Владычице, и всех вышшая, / всех же превосходящая горних воинств, / простри руку державну, и сохрани мир, / священники благослови Тебе священнодействующия, / монахи же прости, молящия Тебе. / Люди вся умири, и сущия в палате: / воинство же укрепи во время брани: / сей град соблюди, святая Богородице. / И ныне нас сподоби видети Небесное Царство, и райскую дверь, / егда сядет Судия судити вселенней, / во втором и страшном судилищи, Владычице ангелов.

И ныне, Богородичен: Владычица, всего Царица и всех высшая, / и все горние воинства превосходящая! / Простри могущественную Твою руку и мир сохрани; / благослови священников, Тебе священнодействующих, / монахов же прости, молящих Тебя. / Умиротвори всех людей, и тех, кто стоит у власти; / воинство же укрепи во время брани; / град сей сохрани, святая Богородица, / и ныне нас узреть сподоби / Небесное Царство и райскую дверь, / когда сядет Судия судить вселенную, / при втором и страшном пришествии Своем, / Владычица Ангелов!*

На хвалитех поставим стихов 8,
и поем стихиры воскресны 5:
и настоящия 3. Глас 1. Подобен: Небесных чинов:

На «Хвалите:»
стихиры воскресные Октоиха
и Триоди 4. Глас 1

Блаженную в мире жизнь совершив, / и ныне блаженных срадуешися собором, / и на земли кротких, яко кроткий живеши иерарше Григорие: / благодатию же чудес богатееши от Бога, / юже подаеши чтущим тя. Блаженную жизнь в мире завершив, / и ныне радуешься вместе с сонмом блаженных, / и на земле кротких, как сам кроткий, живешь, иерарх Григорий, / и благодатью чудес богатеешь от Бога, / подавая ее чтущим тебя.
И глаголем стих: Исповемся Тебе Господи Боже мой, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2
Православия догматы насадил еси, / злославия блаженне отсекая терние, / и веры семя умножая добре, / одождением словес твоих, / стократный клас, яко деятельный земледелатель / Богу принесл еси. Православия догматы ты насадил, / вырубив, блаженный, терния неправомыслия, / и веры семя успешно умножая: / ливнем слов твоих стократный колос / ты, как трудолюбивый земледелец, Богу принес.
Стих: Возвеселюся и возрадуюся о Тебе, пою имени твоему, Вышний. Стих: Возвеселюсь и возрадуюсь о Тебе, воспою имени Твоему, Всевышний! Пс 9:3
Непорочнаго твоего жития блаженне светлости / удивишася ангел и человек собори, / ибо произволением твердый страдалец и постник явился еси, / и иерарх, и достойный служитель Божий, / и друг искренний. Непорочного жития твоего, блаженный, сиянию / удивились сонмы Ангелов и людей: / ибо добровольно твердым подвижником, / и аскетом явился ты, и иерархом, / и достойным служителем Божиим, / и другом Его искренним.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33

И поем самогласен, глас 6:

Глас 6

Во тьме согрешений ходящим, / свет возсиял еси Христе временем воздержания, / и благоуханный день страсти Твоея покажи нам, да вопием Тебе: / востани Боже, помилуй нас. Во тьме согрешений ходящим / явил Ты восходящий свет, Христе, во время воздержания; / и благоприятный день страдания Твоего нам покажи, / чтобы мы взывали Тебе: / «Восстань, Боже, помилуй нас!»
Слава, тойже. Слава: повторяем то же.
И ныне: Преблагословенна еси:

И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева:

Славословие великое: И отпуст.

Славословие великое и отпуст.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны гласа, на 6. И канона святаго песнь 3, на 4. Тропарь воскресный.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны гласа на 6, и из канона святого песнь 3-я, на 4. Тропарь воскресный гласа.

Тропарь свт. Григория, глас 8:

Тропарь свт. Григорию, глас 8

Православия светильниче, / Церкве утверждение и учителю, / монахов доброто, богословов поборниче непреборимый, / Григорие чудотворче, Фессалонитская похвало, проповедниче благодати, / молися выну спастися душам нашим. Православия светило, Церкви утверждение и учитель, / монахов красота, богословов защитник непреоборимый, / Григорий чудотворец, Фессалоникийская хвала, / провозвестник благодати, / моли непрестанно о спасении душ наших.

Слава, кондак святому, глас 8. Подобен: Взбранной:

Слава, кондак святому, глас 8

Премудрости священный и Божественный орган, / богословия светлую согласно трубу, / воспеваем тя Григорие богоглагольниче, / но яко ум Уму первому предстояй, / к Нему ум наш отче настави, да зовем: / радуйся проповедниче благодати. Мудрости священный и божественный орган, / богословия громкую трубу / мы стройно воспеваем тебя, Григорий богословесный. / Но, как ум, стоящий близко к Верховному Уму, / к Нему ум наш, отче направь, дабы нам восклицать: / «Радуйся, провозвестник благодати!»

И ныне, кондак триоди, глас 4:

И ныне, кондак триоди, глас 4

Ныне время делательное явися, при дверех суд, / востанем убо постящеся, / принесем слезы умиления, / милостынями, зовуще: / согрешихом паче песка морскаго. / Но ослаби Содетелю всех, / яко да приимем нетленныя венцы.

Ныне время добродетелей явилось, / и при дверях Судия; / не будем же унывать, но давайте, постясь / принесем слезы, сокрушение и милостыню, взывая: / «Грехов наших больше, чем песка морского, / но отпусти всем, всех Освободитель», / дабы получить нам нетленный венец.

Прокимен, глас 5:

Ты Господи сохраниши ны, и соблюдеши ны / от рода сего и во век. Стих: Спаси мя Господи, яко оскуде преподобный.

Прокимен, глас 5

Ты, Господи, сохранишь нас и сбережёшь нас / от рода сего и вовек. Стих: Спаси меня, Господи, ибо не стало праведного.

И святаго, глас 1:

Уста моя возглаголют премудрость, и поучение сердца моего разум.

И святителю прокимен, глас 1

Уста мои изрекут премудрость, / и размышление сердца моего – разум.

Апостол
ко Евреем, зачало 304.

Апостол
Послание к Евреям, зачало 304

В начале Ты, Господи, землю основал eси, и дела руку Твоeю суть небеса. Та погибнут, Ты же пребываеши, и вся, якоже риза, обетшают. И яко oдежду свиеши их, и изменятся: Ты же тойжде eси, и лета Твоя не оскудеют. Кому же от Ангел рече когда: седи одесную Менe, дондеже положу враги Твоя подножие ног Твоих? Не вси ли суть служебнии дуси, в служение посылаеми за хотящих наследовати спасение? В начале Ты, Господи, землю основал, и дело рук Твоих – небеса; они погибнут, а Ты пребудешь, и все, как одежда, обветшают, и, как одеяние, Ты свернёшь их, и изменятся. Но Ты – тот же, и годы Твои не кончатся. Кому же когда из Ангелов сказал Бог: «Сиди справа от Меня, доколе не положу врагов Твоих подножием ног Твоих»? Не все ли они – служебные духи, посылаемые на служение для тех, кому предстоит наследовать спасение?
Сего ради подобает нам лишше внимати слышанным, да не когда отпадем. Аще бо глаголанное Ангелы слово бысть известно, и всяко преступление и ослушание праведное прият мздовоздаяние. Како мы убежим, о толицем нерадивше спасении, eже зачало приемше глаголатися от Господа, слышавшими в нас известися? Потому мы должны быть особенно внимательны к слышанному, чтобы не унесло нас течением. Ведь если сказанное чрез Ангелов слово оказалось твердым, и всякое преступление и ослушание получало справедливое воздаяние, то как мы избежим, пренебрегая столь великим спасением, которое, взяв начало с говорившегося Господом, в нас утвердилось слышавшими от Него? Евр 1:10–2:3

И святителю,
ко Евреем, зачало 318:

И святому
Послание к Евреям, зачало 318А

Братие, таков нам подобаше архиерей, преподобен, незлобив, безсквернен, отлучен от грешник и вышше Небес быв. Иже не имать по вся дни нужды, якоже первосвященницы, прежде о своих гресех жертвы приносити, потом же о людских: сие бо сотвори единою, Себе принес. Закон бо человеки поставляет первосвященники, имущыя немощь: слово же клятвенное, еже по законе, Сына во веки совершенна. Глава же о глаголемых: такова имамы первосвященника, иже седе одесную Престола Величествия на Небесех, святым служитель и скинии истинней, юже водрузи Господь, а не человек.

Братья, такой и подобал нам Первосвященник: святой, непричастный злу, непорочный, отделенный от грешников и вознесенный превыше небес, Который не имеет нужды ежедневно, как те первосвященники, сперва за свои грехи приносить жертвы, затем за грехи народа: ибо это Он сделал раз навсегда, принеся в жертву Себя Самого. Ибо Закон ставит первосвященниками людей, имеющих немощь, а слово с клятвой, бывшей после Закона, поставило Сына вовек совершенного. В том же, о чем говорится, главное есть то: мы имеем такого Первосвященника, Который воссел по правую сторону престола Величества на небесах, как служитель святилища и скинии истинной, которую установил Господь, а не человек. Евр 7:26–8:2

Аллилуиа гласа.
И святителю глас 2:

Аллилуия гласа.
И святителю глас 2

Стих: Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык его возглаголет суд.

Стих: Уста праведного изрекут премудрость, и язык его возвестит суд.

Евангелие от Марка, зачало 7:

Евангелие от Марка, зачало 7

Во время оно, вниде Иисус в Капернаум по днех, и слышано бысть, яко в дому eсть. И абие собрашася мнози, якоже ктому не вмещатися ни при дверех: и глаголаше им слово. И приидоша к Нему, носяще разслабленна (жилами), носима четырьми. И не могущим приближитися к Нему народа ради, открыша покров, идеже бе, и прокопавше свесиша oдр, на немже разслабленный лежаше. Видев же Иисус веру их, глагола разслабленному: чадо, отпущаются тебе греси твои. Бяху же нецыи от книжник ту седяще, и помышляюще в сердцах своих: Что Сей тако глаголет хулы? Кто может оставляти грехи, токмо eдин Бог? И абие разумев Иисус духом Своим, яко тако тии помышляют в себе, рече им: что сия помышляете в сердцах ваших? Что eсть удобее рещи разслабленному: отпущаются тебе греси; или рещи: востани, и возми oдр твой, и ходи? Но да увесте, яко власть имать Сын Человеческий на земли отпущати грехи, (глагола разслабленному:) Тебе глаголю: востани, и возми oдр твой, и иди в дом твой. И воста абие, и взем oдр, изыде пред всеми: яко дивитися всем, и славити Бога, глаголющим, яко николиже тако видехом.

В то время вошел Иисус в Капернаум, и стало слышно, что Он в доме. И тотчас собрались многие, так что и у двери уже не было места; и Он говорил им слово. И приходят к Нему, неся расслабленного, которого держали на руках четверо. И так как не могли приблизиться к Нему из-за толпы, раскрыли они кровлю дома, где Он был, и, проделав отверстие, спускают туда постель, на которой лежал расслабленный. И увидев веру их, говорит Иисус расслабленному: «Чадо, прощаются тебе грехи твои!» Были же некоторые из книжников, там сидевшие и рассуждавшие в сердцах своих: «Что Он так говорит богохульства! Кто может прощать грехи, кроме одного Бога?» И тотчас узнав духом Своим, что они так рассуждают в себе, Иисус сказал им: «Что вы так рассуждаете в сердцах ваших? Что легче? Сказать расслабленному: «прощаются тебе грехи», или сказать: «вставай, и возьми постель твою, и ходи?» Но, чтобы вы знали, что власть имеет Сын Человеческий прощать на земле грехи, говорит расслабленному: «Тебе говорю: вставай, и возьми постель твою, и иди в дом твой!» И он встал тотчас и, взяв постель, вышел перед всеми, – так что изумлялись все и славили Бога, говоря: «Никогда ничего такого мы не видели!» Мк 2:1–12

И святителю Евангелие от Иоанна, зачало 36:

И святому Евангелие от Иоанна, зачало 36

Рече Господь ко пришедшим к Нему Иудеем: Аз eсмь дверь. Мною аще кто внидет, спасется; и внидет, и изыдет, и пажить обрящет. Тать не приходит, разве да украдет и убиет и погубит: Аз приидох, да живот имут, и лишше имут. Аз eсмь пастырь добрый: пастырь добрый душу свою полагает за oвцы: А наемник, иже несть пастырь, eмуже не суть oвцы своя, видит волка грядуща, и оставляет oвцы, и бегает. И волк расхитит их, и распудит oвцы. А наемник бежит, яко наемник eсть, и нерадит о oвцах. Аз eсмь пастырь добрый, и знаю Моя, и знают Мя Моя. Якоже знает Мя Oтец, и Аз знаю Oтца, и душу Мою полагаю за oвцы. И ины oвцы имам, яже не суть от двора сего, и тыя Ми подобает привести, и глас Мой услышат, и будет eдино стадо, и eдин Пастырь.

И святому вся служба святительская.

Сказал Господь пришедшим к Нему Иудеям: Я – дверь: чрез Меня если кто войдет, спасен будет, и войдет и выйдет и пастбище найдет. Вор приходит только чтобы украсть, и убить, и погубить. Я пришел, чтобы жизнь имели и в избытке имели. Я – пастырь добрый. Пастырь добрый душу свою полагает за овец. Наемник же, а не пастырь, тот, кому овцы не свои, видит приходящего волка, и оставляет овец, и бежит, – и волк похищает их и разгоняет овец. А наемник бежит, потому что он – наемник, и нет ему дела до овец. Я – пастырь добрый, и знаю Моих, и знают Меня Мои. Как знает Меня Отец, знаю и Я Отца; и душу Мою полагаю за овец. И другие овцы есть у Меня, которые не из этого двора, и тех Мне надлежит привести, и голос Мой они услышат, и будет одно стадо, один Пастырь. Ин 10:9–16

Причастен:

Причастен

Хвалите Господа с Небес, хвалите Его в Вышних. Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних.
Другий: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

Иной: В вечной памяти будет праведник, от злой молвы не убоится. Пс 148:1; 111:6Б–7А