Дидаскалия

Источник

«ДИДАСКАЛIЯ, албо наука. Которая из уст священникомъ Подавала Ѡседми Сакраментах Алболи Тайнах. На сvноде поместном въ Богоспасаемомъ Граде Моилеве Року Бжего ҂ахл҃з. Мца Ѡктѡ иі дня Ѡ Ѡ Превелебного его Млсти: Господина и Ѡтца Силвестра Косова Еппа Мстилавского, Ѡршанского и Могилевского. Потомъ претогожъ въ друкъ предана въ Тiпографiи монастыра Ѡбщежительного Кутейского, Цркви Свтыхъ Богоявленiи Року ҂ахл҃з, Мца Iануарiа зі дня».

(Дидаскалія С. Косава, Типография Кутеинского монастыря, Орша. 1637 г.)

Содержание

О сакраментах или тайнах в посполитости О сакраментахъ альбо о тайнах зособна О крещенiе О Мvропомазанiи Ѡ Еvхарiстiи О покаянiи О Маслосвященiи О Iерействе О малженстве Авторъ до читальника  

 

О сакраментах или тайнах в посполитости

Вопросъ.

Что суть сакраменты, альбо Тайны.

Ѡтветъ.

Сакраменты альбо Тайны, суть видомые знаки, и причины инструментальные ласки Божой: абовем пред онные невидимо на душу нашу всемогучный Богъ изливает. Потвержаетъ то златоуст святый, тыми словы мовячи: Господь Богъ з глубокой мудрости своей человекови, который ведомым телом есть обложеный, но видомыми тежъ и телесными знаки, неведомые дары свои небесные даетъ.

Вопросъ.

Чого потреба, до кождой тайны

Ѡтветъ.

Потреба матерiи, формы и воли священнической до посвященя

Вопросъ.

Што естъ матерiа и каждой тайне

Ѡтветъ.

Сутъ речи позверхныи, и смысломъ подлеглыи, яко то въ крщенiи, вода, мvропомазанiи, мvро, и прочая

Вопросъ.

Што естъ форма въ кождой тайне

Ѡтветъ.

Сутъ слова певными вымовленыи, подъ матерiею тайны: яко то въ тайне крещенiя, формою сутъ wные слова при погружении воды выреченыи: крещается рабъ бжiй и имкъ: въ имя оца, и сна, и стагѡ Дха.

Вопросъ.

Много естъ сакраментовъ або таинъ.

Ѡтветъ.

Седмъ.

Вопросъ

Которыи

Ѡтветъ.

а. Есть Тайна, крещенiе, в. Мiропомазанiе, г. Лvтургiя, альбо причастiе Тела, и Крове хвы. д. покаянie, альбо поута. е. Елеѡмазание. з. Iерество. 3.Маоженство.

Вопросъ.

Могутъ ли ся все тайны повторяти.

Ѡтветъ.

Немогутъ

Вопросъ.

Которыи.

Ѡтветъ.

Крещенiе, мiропомазанiе, и iерество: бо пятно альбо цехъ на дши незмазаную чинятъ, и для того жаденъ два разы креститися ани крестити, также мvром помазоватися, и lереемъ зоставати, альбо два разы посвящати на leрество, не маетъ.

Вопросъ.

Многося речiй сходятъ для каждой тайны.

Ѡтветъ.

Три.

О сакраментахъ альбо о тайнах зособна

О крещенiе

Крещнie есть Сакрамент, альбо тайна, въ которой препозверховное ѡбмыванье водою, wбмывается члкъ зо всехъ греховъ, на дши будучихъ.

Вопросъ.

Грехи ѡдны суть пред крещенiемъ; другie по wкрещенiю, з якихъ ѡбмывае то сакраментъ, альбо тайна помененая.

Ѡтветъ.

Крещенiе wбмываетъ з тыхъ толко греховъ, которые пре окрещенiемъ на дши знайдовагися будут, любо буде первородный грехъ, якѡ в малых не мовяткахъ: любо и учениковый, яко и дорослых не ѡкрещенных. Тые здсь грехи, которые по wкрещенiю пополнены бываютъ, пре тайну альбомъ сакраментально покаянiя выглажены бывают, ѡ чомъ будет нижей.

Вопросъ.

Которая естъ матерiя Сакраменту крещенia.

Ѡтветъ.

Естъ вода прирожоная, а неприправная: мастъ еднакъ тая вода прирожоная посвятитися для чести Сакрамента, и постановеня црковного. А если бы нужда и квалтъ вытягалъ, можетъ и неосвященною водою ѡкрестити кого кого священникъ. Яко филипъ святый крестилъ евнvха в реке ѡдной.

Вопросъ.

Которая естъ форма тойжъ таины.

Ѡтветъ.

Сутъ тые слова: крещаеся рабъ бжiй имкъ: албо рабыня имкъ: въ оца, и сна, и стого дха. тыхъ абовемъ словъ, священникъ погружаючи в воде, конечне заживати маетъ ведлугъ постановеня хна, который мовит крестите въ имя оца, и сна, и стого дха.

Вопросъ.

Велiоракое естъ крещенiе;

Ѡтветъ.

Троякое: Первее естъ водою, о которой мовилихмо. Другое: крещенiе естъ кровiю за ха выляною. тымъ крещенiем крестилися тыи, которые бе окрещенiя водного, за оуверенiе въ ха оумечены зостали. Третее естъ крещенiе презъ Дха стаго, то естъ за натхненемъ его до срца, абы окрестития хто прагнулъ и жалуючи за грехи до окрещенiя готовался оусердно: таковыи были оныи оглашенныи въ стародавной цркви, которыхъ наиродъ веры оучено, а постомъ до окрщенiя принущано, и деинши так.

Вопросъ.

Можетъ ли тое розделенiе доводами объяснити;

Ѡтветъ.

Можетъ. О крещенiи абовемъ кодномъ мовитъ спситель: Еслися хто не ородитъ от Воды и Дха. не виiйдетъ въ црсво нбное. ѡ крещенiи кровiю, тойже гдь бъ нашъ мовити рачилъ: Можете ли пити Чашу, юже азъ пiю и крещенiем креститися, имже азъ крестися и мамъ. О крещенiи засьзъ натхнеемъ дха стгw: Амвросiй стый сведчитъ: кгды ѡ валситинеане цесару (который wглашеннымъ будучи оумеръ.) мови: которого мелемъ wкресрiти, альбо ѡтродити, оутратилемъ его, але онъ ласки, котороися сподева, не утратилъ.

Вопросъ.

Вода сама, естъ ли сакраментомъ алболи тайною.

Ѡтветъ.

Не естъ: але погруженье въ водъ, з звышъ реченными словами: крещаетъся рабъ бжiй имкъ: въ имя оца и сна и ст: дха.

Вопросъ.

Посвяченье воды, естъ ли тайною

Ѡтветъ.

Не естъ: але погруженье въ ней (яко вышей рекло) естъ тайною.

Вопросъ.

Может ли хто крестити въ недостатку священника;

Ѡтветъ.

Когда бы назбытъ хорое было дитя, а w свещенника бы трудно, может кажый ѡкрестити, водою поливаючи оное, и мовячи: крещается рабъ бжiй имкъ: въ имя оца, и сна, и стагѡ дха.

О Мvропомазанiи

Вопросъ,

Что естъ мvропомазанiе.

Ѡтветъ.

Мvропомазанiе естъ тайна, в которой дается намъ моцъ прес духа стагw, абымо мощне могли вызнавати хво имя: яко въ дни пятьдесятный, дана была апотолwве не сакраментальнымъ способом тую моцъ дха стгw вщяли мы зась прiймусмо сакраменталие.

Вопросъ.

Которое есть матерiя того сакраменту, альболи тоей тайны.

Ѡтветъ.

Естъ олива зъ валсамомъ змешаная, до которыхъ и иншый олейки пахнучыи првмешувуются для блгоухания. Яко сведчитъ кvприян стый о мiропомазанiи тыми слwвы: въ цркви стой хризму чинятъ въ котороц зъ оливою белса змешаный.

Вопросъ.

Которая форма того сакраменту, албо ли которые слова съвершают егѡ.

Ѡтветъ.

Сутъ тые слова: Печатъ дара стгѡ дха: w томъ читай въ сvноде s вселенскомъ.

Вопросъ.

Можетъ ли постти сщенникъ мvро.

Ѡтветъ.

Неможетъ: тылко самъ епкъ. ведлугъ канону s го, въ карфагенскомъ сvноде.

Вопросъ.

Можетъ ли сщенникъ смердячимъ мvромъ помазовати.

Ѡтветъ.

Неможетъ: и для того року, оу своего епскопа повиненъ священникъ брати свежое мvро.

Вопросъ.

Естъ ли мvро сакраментомъ, альбо посвященiе мvра;

Ѡтветъ.

Не естъ але мvромъ помазанiе зъ оными словами: печа дара стгѡ духа съ тайною.

Ѡ Еvхарiстiи

Вопросъ.

Что естъ Еvхарiстiя, алболи тайна тела и крови хвои.

Ѡтветъ.

Еvхарiстiя, естъ тайна, въ которой дается правдивое тело, и правдивая кровъ ха ба нашего, но wсобами хлеба пшеннаго, и вина: абысмо съединилися съ хртомъ, и выполнися оный егѡ слова. мешкайте въ мне и я въ васъ.

Вопросъ.

Кому естъ дана власть шафовати такю великою тайною.

Ѡтветъ.

Жадному свецкому члку не естъ дана, тылко сщеннику: который прв рукоположенie ѡт епка, прiймустъ тую власть за призываемъ стгѡ дха.

Вопросъ.

Коли хс далъ тую владу священникомъ

Ѡтветъ.

Когда аптоломъ реклъ: Се творите въ мое воспоминанiе.

Вопросъ.

Которая естъ матерiя той тайны.

Ѡтветъ.

Есть хлебъ пшеничный, и вино правдивое.

Вопросъ.

Которая естъ форма той тайны; алболи которыи слова съвершают тую тайну.

Ѡтветъ.

Сутъ тыи слова христовы на хлебом: прiймете и ядете, се естъ тело мое. и над вином, пiйте ѡт нея вси, се есмъ кровъ моя.Тыхъ абовемъ, самъ сптель нашъ зажилъ, когды на тайной вечери своей, хлебь и вино, въ правдивое тело и въ правдивую кровъ переменилъ. Поневажъ теды тайны тая естъ великая: повиненъ так сщенникъ, якw и свецкiй кождый wчиствиши сумнене свое пред исповедъ свуб, приступовати до онои.

Вопросъ.

Велиракое естъ пожинае еvхарiстiи;

Ѡтветъ.

Троякое. единю естъ уостами толко, якw то бываетъ; кгды хто з чистым срцемъ, прiимует тело и кровъ сптля нашегw, якѡ lуда безнаказанный на wстатней вечерии але таковый на згубу дши своей прiйуеть. Другое поживане естъ духовное, то естъ: кгды хто истиною верою, и волею хочет тела и крови хвои, але неможетъ егw приняти, яко то посполите внебытности священника бывает, Ведати тежъ то потребно, же и той члкъ поживастъ дховне еvхарiстiю, который набожие при бжственной Лvтургiи стоячи, размышляетъ собе стрти сптеля нашего, и волю маетъ истинную, сумнене свое wчиствши оучастникомъ быти еvхарiстiи. Третее естъ, когда хто и чистым срцемъ и оустами, стасся оучастникомъ еvхарiстiи.

Вопросъ.

Еvхарiстiя естъ ли wферою.

Ѡтветъ.

Есть и тайною, естъ и wферою, тайною естъ: ижъ повидомыми знаками хлеба и вина, естъ правдивое тело сптля нашего. Оферою здсь естъ ижъ оную приносимъ дякуючи бгу, завсе добродейства егѡ, и за спасенie наше.

Вопросъ.

Кому естъ пожитечна тая офера.

Ѡтветъ.

Естъ пожитечна всемъ людемъ, так живым яко и оумерлымъ, абовемъ, мовит кvрилъ стый Ieрлимскiй в Мистагогкiй тыми словы: при той оv благлгой ѡфере, просим га бгп за посполитвй церковный покой, за утешенie мира, за царя, за жолиеровъ, за товарыство, за хорыхъ, за оутрапсныхъ, и за всехъ помощи требующихъ

Аштося ткентъ оумерлыхъ такъ злотоустый святый въ беседе Зд, до люду мовитъ: не дармѡ тое аплwве постановили, абы въ страшливыхъ тайна възиеника была оумерлыхъ: ведали, иже wтоль имъ великiй пожитокъ и зыскъ приступустъ.

Вопросъ.

Для чого въ цркви восточной, тую оферу приносимъ за стыхъ, яко то за Патриархѡвъ, Прркѡвъ, Мученичwвъ, а ѡсобливе за стую бцу.

Ѡтветъ.

Просимъ народ для того, абы гь бгъ за ихъ молитвами, принялъ молитвы наши. Повторе за приносимъ дякуючт за зветязство стыхъ, и ласку тую, ижъ имъ яко братiи нашой далъ глядети въ тваръ свою на нбси. в которой wни якъ зверцадле, видячи тую ѡферу за себе принессеннную, причиняюся за насъ. А ѡсоболиве причинясся престая Бца, кгды тело правдивое Сна ей Бгу ѡферуем: апритомъ дякуемъ, за ей оувелбенie и вывышшенiе на все серафмими, херувими, и иныи чини лiтакiи:

Вопросъ,

Есть ли такая офера, и за грехи наши оублагалицею.

Ѡтветъ.

Естъ: так бовемъ златоустый стый, въ книзе Г. w сщенстве мовит: Iерей за нассъ светъ выставляется, и ба проситъ, абы всемъ людемъ, истолко живымъ, але и оумерлымъ грехи отпущалъ. кvпрia зась стый выразне evхаристiю зовет оферою, на очищенiе грехѡвъ.

Вопросъ.

Чимся тая тайна, от инши дели.

Ѡтветъ.

Напродъ, ижъ тая тайна естъ оферою, а иншыи не сутъ. Повторое: ижъ иншыи тайны сутъ въчинению, и оуваженю. га прикладъ: крещенiе естъ, кгды погружают водою, и мовятъ тые слова: Крещается рабъ бжiй имкъ, въ имя оца, и сна, и стгw дха. Вода за сама не естъ тайною, якw въ мvропоазанiи, мvро, само не есть тайною, але мvропоазанiе з оными словами: Печать дара стгw дха, еvваритia, здсь некончится оуживаниемъ, але речью триваючою, завымовенiемъ оных слов: Се естъ тело монэе, а се естъ кровъ моя въ коротце мовячи: иншыи тайны пред уоживанiем не сутъ тайнами, а Еvхартiя пред еще уоживанiем стае ся тайною, сборо вышъ реченныи слоа хвы., lерей албо епкопъ выречетъ: маючи волю и уомыслъ, абы хлебъ и вино полугъ ха, от цркви телом и кровiю хвою были. Потрете, ижъ въ иншихъ тайнах, матерia не wтменяется на тую речъ которую значитъ. Напрыкладъ: вода къ крещенiи, значит wтроженie духовное, а неотменяе ся въ оное отроженie. въ еvхаристiи зась wтменяется ество хлеба и вина. въ естество Тела и Крови хвы. Наwcтатокъ и тая розница естъ, ижъ иншихъ таинъ самъ оуживати неможетъ lерей, напрыкладъ: неможетъ себе wкрестити, мvромъ помазати, а поживати самъ той тайны еvхартiи можетъ.

Вопросъ.

Што называетъся ѡсобами хлеба.

Ѡтветъ.

Называются примiоты хлебовый яко то квасно, смакъ, округло, бело, и про: Такъ тежъ ѡсобами вина, называются примiоты егw, яко то квасность, солодкость, смакъ, и про:

Вопросъ.

Ѡменяются тыи wсобы хлеба и вина, въ тело и крвъ хву;

Ѡтветъ.

Неwтменяются, але толко естество, и натура хлеба и вина, которая под тыми ѡсобами, ѡставивши оуступустъ правдивому телу и крови Сптеля ншегѡ. И для того мы истомуся повинниемw кланяти што видилю жеся белымъ исмавуемѡ, то естъ ѡсобами хлеба и вина, але тому што веруемѡ, то естъ правдивому телу и крови Сптеля нашего, которыйся потыми ѡсобами знайдуютъ правдиве.

Вопросъ.

Можетъ ли правдивая кровъ быти безъ приливания троха воды, якѡ заживают;

Ѡтветъ.

Может въ правююде, але кгды къ той безъкровной офере, заживаемо воды для двоих причинъ. Напродъ, на памятву того, иж зъ боку Спсителя ншего на крстъ кровъ и вода выплынула. Повторое абымо тымъ мешаниемъ воды зъ виномъ, две натуре Сптлю нашему, бозскую и людскую выразили, который въ в ѡдной персоне егѡ бозской злучоный сутъ; зачимъ и Шестый вселенсвiй Събор. вь каноне лв, заказуетъ сровго подъ анафемою таковыз отлучаетъ, еслибы хто або въ самом вине тую оферу ѡпрововалъ.

Вопросъ.

Естъ ли въ той тайне, тело хво зъ хлеба якобы зъ матерiи, а звина кровъ хва также якобы зъ матерiи, яко наприкладъ, бывае якiй Келихъ зъ серебра, альбо зъ цену;

Ѡтветъ.

Варуй того бже, кгдыжъ иншеевы тело было, которое зъ пречтой и преблвенноц панны естъ взято, а иншеее которое зъ хлеба, также иншая бы кровъ. А так потреба ведати, же ночъ оуступуе дневи, так естство паны взятого, которыися ѡсобамт хлеба и вина приѡдеваютъ.

Вопросъ.

Особы хлеба и вина, яко то блость, округлость, трердость, смакъ, квасно, въ той тайне, если сутъ на теле хвомъ, или на хлебе;

Ѡтветъ.

Несутъ ани на хлебе, абовемъ такъ хлеба ведуьъ естества своегw немашъ, не сутъ ани на теле хвомъ, абовемъ тело хво не естъ wкруглое, ани квасное, и про:

Вопросъ.

Начамже теды свою ѡсаду там юъ маютъ;

Ѡтветъ.

Сами стоятъ (яко богословове мовятъ) предрукодерданie бга.

Вопросъ.

Можели то првладомъ якимъ зъ писма стогѡ ѡбъяснити.

Ѡтветъ.

Можеть, абовемъ ясность которую бгъ напочатку сътворилъ, немела жадной wсады, але сама пресеве стояла, ажъ поки богъ wcаду четвертого дня сътворилъ, то естъ, слнце. Такъ ѡ том розумеетъ Василiй Стый въ Книзе езамеронъ, албо шестодневника.

Вопросъ.

Естъ ли въ тайне еvхартстiи тая офера, которую оученил сптель ншъ, на крте оферуючи самого себе ву оцу за ве миръ.

Ѡтветъ.

Естъ таяжъ и едина, але нишимъ способомъ а способъ нерознит речи самой то естъ въ тайне еvхартстiи; естъ безкровнымъ способомъ, а такъ на кресте была крвавымъи и для того хс сптель ншъ wcобно тело, а wcобно кровъ свою на вечери дал, абыся смерть его пришлая на крсте испоминати могла, где кровъ ѡтдаленая была от тела. Заты треба ведати, же два разы хс пред наскрием за насъ ся оферовал Першый раз на вечери wстатней безъкровным способом, когда мовилъ: Се естъ тело мое еже завы ломимое, и се естъ кровъ моя, еже завы изливаемая, въ wставленiе греховъ, бо кгды тут юъ мовитъ, же за насъ, а не вамъ, оферася вызначае. Другимъ способомъ крваве на крсте. W тамтой перо офере безкровной. Кvприан с: въ книзе в, в листе г, мови: Тое оферовае, што мелхеседекъ оферовалъ хлебъ, и вино, то естъ тело свое и кровъ. То стый Григорий Нисский в беседе w воскресiи, также самого себе оферу за нас юъ оферовал самъ заразъ lереемъ и самъ баранкомь бжiимъ, колижся тое стало; кгды тело свое ести, а кровь свою пити, домовникомъ свооим пода. Ведати тежъ то потреба, же оуживане еvхаритiи, не естъ оферою, але толко тайною, але кгдыся за нас приноситъ, въ той часъ естъ оферою.

Вопросъ.

Ведлугъ которогоw способу оферована естъ leреемъ въ веки сптель нашъ по чину Мелхиседекову.

Ѡтветъ.

Ведлугъ оферы безкровнои. бо яко въ стпромъ законе, хлебъ и вино Мелхиседекъ оферовалъ: такъ и хс себе самого пл wсобами хлеба и вина, остатней вечери оферовалъ, и тое leрейство свое вечне ззаховуетъ, кгды што день leрейскiи по wсобами хлеба и вина себе оферует wное разъ оучиненное кровавымъ способом оферы, на крсте, пожитки нам справуючи.

О покаянiи

Вопросъ.

Что естъ тайна покаянiя, албо покута;

Ѡтветъ.

Покаянiе естъ сакраментъ, алболи тайна, пред которой намъ, дается отпущенiе греховъ, по крещенiи пополненый, мовитъ абовемъ хс сптель ншъ: если каятися небудете вси погинете.

Вопросъ.

Может ли хто небудучи lереемъ, але свецкимъ разрешити кающегося;

Ѡтветъ.

Неможетъ, абовемъ lереемъ хс сптель мовилъ: Прiймете духъ стый, кому отпустите грехи, будут отпущены. и златоустый стый отучитъ: lерей нетокмо кгды на отрожают, але тежъ и потом маю моцъ даровати нам отпущенie грехѡв.

Вопросъ.

Которая естъ матерiя того сакрамента;

Ѡтветъ.

Естъ скруха сердечная, исповеданiе всех грехwвъ, и досытъ оучиненье.

Вопросъ.

Которая естъ форма той тайны;

Ѡтветъ.

Сутъ слова тыи wт сщенника выреченныи по исповед: Чадо прощается хс невидимо и я.

О Маслосвященiи

Вопросъ.

Што естъ тайна маслосвященiа;

Ѡтветъ.

Сiя тайна естъ в которой през помащенie оливою посвященною, wтпущенiе грехw хорому дается, которыи бы позастали, албо и самое здоровъе еслибы егw бгъ потребу виделъ, О той тайне мовитъ lакwвъ стый: Болит ли хто з васъ да призоветъ Iереи црковныя, нехайся на нимъ молятъ помазуючи егw елеемъ в имя гдне, а млтва зъ веры спасетъ хорого, и оулжитъ ему гдъ, и если въ грехахъ wтпущены ему будутъ.

Вопросъ.

Которая естъ матерiя той тайны;

Ѡтветъ.

Естъ помащенiе оливою посвященною.

Вопросъ.

Которая естъ форма;

Ѡтветъ.

Сутъ просительныи в молитве слова: wтче стый врачу дшамъ и теломъ и прочая: якw въ молитве до маслосщенia служачой сутъ написаный.

О Iерействе

Вопросъ.

Что естъ тайна Iерейства алболи священства.

Ѡтветъ.

Тайна Iерейства естъ, въ которой даеся власть lереwви шафовати тайнами, и wными посвящати: а дается wт бга презъ рукоположенie архiерея.

Вопросъ.

Которая естъ матерiя той тайны;

Ѡтветъ.

Рукоположенie, алболи въскладанiе рукъ Архiерейских въ посвященiю священника.

Вопросъ.

Которая естъ форма той тайны.

Ѡтветъ.

Сутъ тые слова, которыи архiерей мови посвящаючи сщника: бжственная блгтъ всегда немощная исцеляющая, прочи

Вопросъ.

Много естъ степенiй алболи стано leрейства.

Ѡтветъ.

Седмъ, Першiй естъ вратарства, алболи, вратаръ. Другiй чтец, или певец, Третiй еЗоркиста, или заклинатель. Четвертый акволитъ или свещеносецъ. Пятый подiаконъ, Шестый Дiaконъ, Седмый leрей, але двоякiй сутъ leреи ѡдны вышшыи которые епкопами называютъся, а другiи низшыи которые презвvтерами сутъ.

Вопросъ.

Вчимъ ся leрей wт Епископа делитъ;

Ѡтветъ.

В посвященю и оферованю причистогw Тела и честной Крови хртови Ieрей естъ ровнымъ епископови, але делитъ ся тымъ ижъ Ieрей посвятити другого Ieрея неможет, такъ тежъ и мvра бо тое самому еппови належитъ, и прочая.

Вопросъ.

Может кождый члвък быти сщенникwм.

Ѡтветъ.

Некождый бо ведлугъ канwновъ аплски и стыхъ богоносныхъ wтец. тотъ wт священства wтдаленъ бывает, або священникwм быти не можетъ который бы або другую жону понял албо две женъ мелъ: такъ тежъ который въдову жону мелъ албо маетъ, алболи вше течницу, и который явгэным злочинствомъ естъ помазаный, читай w томъ въ Канwнахъ аплкихъ, семналесятомъ, осмънадесятомъ, и вторый, стогw великагw василiя, и тридесятъ шестый, събору Карфагенскагw.

О малженстве

Вопросъ.

Что естъ бракъ, албо малженство.

Ѡтветъ.

Малженство естъ тайна предкоторую мужскаго полу и женскаго стается за благословенiемъ црковнымъ злучее.

Вопросъ,

Которая естъ матерiя той тайны,

Ѡтветъ.

Сутъ wсобы который въ малженство въступити хотятъ.

Вопросъ.

Которая естъ форма.

Ѡтветъ.

Сутъ слова тыхъ ѡсоб которыми шлюбуют собе песполъ пред священникwмъ хотячи вступити въ станъ малженскiй, штося зась твнетъ близкости повиноватства въ рожаю которая естъ до стану малженскогw прешкодою ижъ в требникахъ естъ wписана сщенника до оных wтсылаемъ, на тотъ часъ нимъ достатинейшую книжицу ѡ семи тайнах выдати сподобитъ нас гдъ.

Авторъ до читальника

Посполитое то естъ людей Мудрыхъ здание, ласкавый читателю и той который якого конца дойти Прагнет, потреба жебы ведалъ ѡсродкахъ, Прекоторые ѡного Конецъ доступитися можетъ; Прагнетъ хто якого Скарбу Великого и закрытого, мусить Мыслити и оуважати яким бы способомъ ѡного доступилъ. Прагнетъ хто достать науки, аза сродкѡвъ не оуживаетъ. Слухайя, Чмтайя, Писанia, и иншихъ оуставичны працъ. Прагнетъ хто Триумфаторомъ быти на неприятелемъ, азажъ на оружiе неспособлается. Ѡво зъгода жаденъ над неприятелнмъ, азажъ на оружiе неспособлается гды не будет ѡукати пропоцiоналных ему сродкѡвъ. Ласки Бжой и Спасенiя вечного ведаю же кождый доступити хотел бы, Але ежели сродкwвъ презъкоторые Ласка Бжiя даватися звыкла, незахочетъ заживати, Пение wное не получитъ,а якieбы зась сродки были ѡт Ха поставленые, Сiя Книжица тебе оуважаемый Читателю научитъ. Тайны або вемъ, алболи Сакрамента, будучи знаками видомыми, суть интструментами, и сродками: презеоторые Бгъ невидимо Ласкою Своею души наши ѡздобляетъ, и оусправедливаетъ, а до Спасения вечного приспобляет. Гды въ Крещенiи даетъ wдъроженie Духовное, въ Мvропомазанuи оумоцненъе въ вере, въ Еvхаристiи Соединенie зъ собою, и мн ѡ гie речи, которыеся зособны вътой Книжицы въкоротьце выразили. Нокажы погодную тварь Читателю Ласкавый, Аптеку души твоей оуказуетъ. Проси нелениво, ко Лаконицкимъ поступает торомъ. Прiйми ласкаве, бо Ласки Хртовой Потоки Которые зъжрода муки его выплунули, ѡповедаетъ. А wcобайве васъ, Ieреи Хртовы дочастаго читаньч тоей Книжицы упоминаю, Поневажъ вас Бгъ Шафарми Таинъ свой оучинилъ. Ваша повинность естъ о седми тайнах научати. Ваша Ѡных Перестерегати. Ваша и людъ Бжiй ими Освячати. Стымъ Молтвы мое Архvерейскie Ласкавому Читателю ѡферую.


Источник: Сильвестр (Косов), митр. Дидаскалия (Пер. С.В. Немшон). [Электронный ресурс] // Азбука веры. 09.01.2024

Комментарии для сайта Cackle