Источник

Месяца декабря в 24-й день

Предпразднество Рождества Христова, и память святыя преподобномученицы Евгении

На вечерни

На Го́споди, воззва́х:

стихиры предпразднства, глас 5.

Подобен: Ра́дуйся:

Но́сиши Ада́мов зрак, / во о́бразе Бо́жии Сый всесоверше́нный, / и хо́щеши рука́ми держа́тися, / руко́ю вся содержа́й си́лою Твое́ю, / Чи́стая Всенепоро́чная провещава́ше глаго́лющи: / ка́ко тя пелена́ми повию́ я́ко Младе́нца, / ка́ко сосца́ми пита́ю Тя, вся́ческая пита́ющаго, / ка́ко Твое́й па́че ума́ нищете́ удивлю́ся, / ка́ко Тя Сы́на Моего́ нареку́, Ра́ба Твоя́ ны́не су́щи? / Пою́, благословлю́ Тя, / подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.

Младе́нца, воплоща́ема из Нея́, / предве́чнаго Бо́га, Всенепоро́чная зря́щи, / рука́ми держа́щи, и облобыза́ющи ча́сто, / и ра́дости исполня́ющися, провещава́ше Ему́: / Бо́же Вы́шний, Царю́ Неви́димый, / ка́ко зрю Тя и разуме́ти та́инства не могу́, / безме́рныя нищеты́ Твоея́? / Верте́п бо мале́йший и сей чу́ждий / внутрь вмеща́ет Тя, ро́ждшагося, / и де́вства не реши́вша, / ложесна́ соблю́дшаго, я́ко пре́жде рождества́, / и даю́щаго ве́лию ми́лость.

Сия́ ра́бски Чи́стая, ужа́сно веща́ющи, / услы́шаше волхво́в пред верте́пом, / ку́пно предстоя́щих, и к ним рече́: / Кого́ и́щете вы? / Я́ко ви́жду бо, от инода́льныя страны́ приидо́сте, / пе́рсский о́браз и мудрова́ние иму́ще. / Стра́нен исхо́д и ше́ствие сотвори́сте / и к стра́нствовавшему свы́ше / и стра́нно в Мя Все́льшемуся, я́ко весть, / со тща́нием приидо́сте Тому́ поклони́тися, / да́рующему ми́ру ве́лию ми́лость.

Ины стихиры святыя, глас 8.

Подобен: О, пресла́вного чудесе́:

Ми́ра оста́вльши красоту́, / души́ благоро́дие, / благоро́дия свы́ше / добро́тами уясни́ла еси́, / Евге́ние всехва́льная, / о́браза благода́ть нему́тну житие́м сохра́ньши, / му́ченице непобеди́мая, / де́вства забра́ло Богови́дно / и цве́те естества́ всеблагоро́днейший.

Сло́вом, и житие́м, и благода́тию, / и терпе́нием души́ украси́вшися, / привела́ еси́ страда́лец во́инства / и дев собо́р от Де́вы Возсия́вшему / и свиде́тельства я́ве Отве́рзшему всем вход, / Евге́ние всему́драя, / с ни́миже и ны́не Сего́ умоли́ / спасти́ ста́до твое́.

Пра́вды Строи́тель / тя, я́ко де́ву чи́сту / и я́ко сла́вну му́ченицу, / сугу́быми венцы́ благоле́пно украси́, / красе́н черто́г тебе́ дарова́в, / светоявле́ньми просвеще́нный, / иде́же все́льшися, / ве́чнующим, неве́сто Христо́ва, / ны́не блаже́нством я́ве обогати́лася еси́.

Слава и ныне, предпразднства, глас 2:

Се вре́мя прибли́жися спасе́ния на́шего, / гото́вися, верте́пе, Де́ва приближа́ется роди́ти; / Вифлее́ме, земле́ Иу́дова, красу́йся и весели́ся, / я́ко из тебе́ возсия́ Госпо́дь наш. / Услы́шите, го́ры и хо́лми, и окре́стныя страны́ Иуде́йския, / я́ко гряде́т Христо́с, / да спасе́т, его́же созда́, челове́ка, / я́ко Человеколю́бец.

На стиховне стихиры предпразднства, глас 1.

Подобен: Всехва́льнии му́ченицы:

Да́ры Тебе́ принося́ще, Сы́не, / ца́рие приидо́ша восто́чнии, / царя́ Тя уве́девше роди́тися, / лива́н, и сми́рну, и зла́то, / и се́ стоя́т пред две́рьми. / Сим повели́ ви́дети Тя, Младе́нца, / на руку́ Мое́ю держи́ма, / дре́вняго Ада́ма старе́йша.

Стих: Бог от ю́га прии́дет / и Святы́й из горы́ приосене́нныя ча́щи.

Прииди́те, вни́дите со тща́нием, / Де́ва рече́ дре́вле волхво́м, / и ви́дите Неви́димаго, / ви́дима я́вльшася и Младе́нца бы́вша. / Они́ же со усе́рдием внидо́ша, и поклони́шася, / и да́ры принесо́ша, / проро́чество Боже́ственное испо́лнивше.

Стих: Го́споди, услы́шах слух Твой и убоя́хся, / Го́споди, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся.

Ношу́ Тя я́ко Младе́нца рука́ми, / вся́ческая нося́щаго, / и удивля́юся, глаго́лаше Неискусобра́чная: / ка́ко Тя млеко́м воспита́ю, / пита́ющаго вся, Сы́не Мой и Тво́рче Мой? / Сла́влю Твое́ безме́рное к челове́ком снизше́ствие, / и́мже спаса́еши мир погиба́ющий.

Слава, и ныне, предпразднства глас 6:

Сио́не, торжеству́й, / Иерусали́ме, весели́ся, / гра́де Христа́ Бо́га, / подъими́ Зижди́теля, в верте́пе и я́слех вмеща́емаго, / отве́рзите мне врата́ / и, вшед в ня, узрю́ я́ко Младе́нца, пелена́ми, повива́емаго, / дла́нию же содержа́щаго тварь, / Его́ же пою́т А́нгели непреста́нным гла́сом, / Жизнода́вца Го́спода, / спаса́ющаго род наш.

Тропарь, глас 4:

Написова́шеся иногда́ со ста́рцем Ио́сифом, / я́ко от се́мене Дави́дова, в Вифлее́ме Мариа́м, / чревонося́щи безсе́менное Рожде́ние. / Наста́ же вре́мя рождества́, / и ме́сто ни еди́ноже бе обита́лищу, / но, я́коже кра́сная пала́та, / верте́п Цари́це показа́шеся. / Христо́с ражда́ется пре́жде па́дший воскреси́ти о́браз.

Тропарь преподобномученице, глас 4:

А́гница Твоя́, Иису́се, Евге́ния / зове́т ве́лиим гла́сом: / Тебе́, Женише́ мой, люблю́, / и, Тебе́ и́щущи, страда́льчествую, / и сраспина́юся, и спогреба́юся креще́нию Твоему́, / и стражду́ Тебе́ ра́ди, / я́ко да ца́рствую в Тебе́, / и умира́ю за Тя, да и живу́ с Тобо́ю, / но, я́ко же́ртву непоро́чную, приими́ мя с любо́вию поже́ршуюся Тебе́. / Тоя́ моли́твами, я́ко ми́лостив, спаси́ ду́ши на́ша.

На повечерии

Канон, глас 6, егоже краегранесие: Днесь же суббо́ту пою́ вели́кую. Ирмосы по дважды, тропари же на 6.

Песнь 1

Ирмос: Волно́ю морско́ю / Скры́вшаго дре́вле / гони́теля мучи́теля – / в я́слех сокрыва́емаго уби́ти и́щет И́род, / но мы с волхвы́ пои́м: / Го́сподеви воспои́м, / сла́вно бо просла́вися.

Го́споди Бо́же мой, / рожде́ственное пе́ние и предпра́зднственную песнь Тебе́ воспою́, / рожде́нием Твои́м Боже́ственным, возрожде́ние даю́щему мне / и к пе́рвому мя благоро́дию возводя́щу.

Горе́ Тя на Престо́ле и до́ле в я́слех преми́рная и земна́я разуме́вше, Спа́се мой, / дивля́хуся держа́ве Твое́й, / яви́лся еси́ бо па́че ума́, сугу́б естество́м, Богочелове́к.

Да Твоея́ сла́вы вся́ческая испо́лниши, приклони́ в Небеса́, на зе́млю прише́л еси́: / я́ко бо на руно́, низше́л еси́ дождь во чре́во де́вственное, / из Нея́же ны́не роди́тися сугу́б гряде́ши, / Бог же и Челове́к.

Последи же ирмос оба лика вкупе.

Песнь 3

Ирмос: Тебе́, на вода́х / пове́сившаго всю зе́млю неодержи́мо, / тварь, ви́девши в верте́пе ражда́ющася, / ужа́сно содрога́шеся, / несть свят, / па́че Тебе́, Го́споди, зову́щи.

О́бразы неизрече́ннаго Твоего́ воплоще́ния проявля́я, Ще́дре, / умно́жил еси́ виде́ния и проро́чествия вдохну́л еси́, / я́же, ны́не прише́д, испо́лнил еси́, / пло́тию ражда́яся из Чи́стыя Отрокови́цы во гра́де Дави́дове.

Простре́ земля́ плещи́ своя́ / и прие́млет прие́млющаго Зижди́теля сла́ву от А́нгел, / от Небе́с же звезду́, от па́стырей хвале́ние, от волхво́в же да́ры / и от всего́ ми́ра позна́ние.

Волхва́, звездоче́тца Валаа́ма, гада́ния ны́не исполня́ются, возсия́ бо звезда́ от Иа́кова / и наста́ви к Со́лнцу сла́вы да́ры нося́щия волхвы́, / от Перси́ды цари́.

Песнь 4

Ирмос: От Де́вы прише́ствие Твое́ / прови́дяй Авваку́м, / ужа́сся, вопия́ше: / Ты от ю́га, воплоща́яся, прише́л еси́, Изба́вителю, / Ада́ма отринове́ннаго воззва́ти.

Приближа́ется и прихо́дит ны́не Госпо́дь, / жда́ние язы́ков и спасе́ние ми́ра; / угото́ви верте́п, гра́де Вифлее́ме, / и с волхвы́ па́стырие, теку́ще, приспе́йте.

Кре́постию Божества́ сраствори́вся челове́ком едине́нием несли́тным, / пло́ти в подо́бии, Спа́се, Ада́ма обновля́еши / и спаса́еши восприя́тием.

Сло́во, плоть яви́вся, одебелева́ет / и вселя́ется в ны неизрече́нным про́мыслом. / Прииди́те, ве́рнии, у́зрим сла́ву Его́, / сла́ву я́ко Единоро́днаго от Бо́га и Отца́.

Песнь 5

Ирмос: Богоявле́ния Твоего́, Христе́, / е́же к нам ми́лостивно бы́вшаго, / Иса́иа, Свет ви́дев Невече́рний, / от но́щи у́треневав, взыва́ше: / се Де́ва во чре́ве прии́мет / и породи́т воплоща́емое Сло́во, / и вси земноро́днии возра́дуются.

Новотвори́ши земноро́дныя, пе́рстен быв, Зижди́телю. / Я́сли же, и пелены́, и верте́п – Твоего́ смире́ния о́бразы. / Обру́чник же Твоея́ Ма́тере, Твой мни́мый оте́ц по пло́ти, / ро́ждшаго Тя Отца́ ны́не вообража́ет сове́т.

Сми́рною смерть, зла́том ца́рскую держа́ву, / лива́ном же Божества́ преиму́щество проявля́ют ца́рие язы́ков, / нача́тки даронося́ще Тебе́, в верте́пе рожде́нному Вифлее́мстем / из Неискусому́жныя Ма́тере.

Из безму́жныя проше́д, Отца́ соприсносу́щное Сло́во, / пло́тски всели́лся еси́ в верте́п, я́ко Престо́л, я́сли вмени́в; / удивля́еши же стра́шным строе́нием Твои́м волхвы́ и па́стыри, / А́нгелы же ужаси́л еси́: / сла́ва держа́ве Твое́й.

Песнь 6

Ирмос: Ят бысть, / но не удержа́н в пе́рсех ки́товых Ио́на: / Твой бо о́браз нося́, / Ро́ждшагося и пло́тию Я́вльшагося, / я́ко от черто́га, от зве́ря изы́де. / Рожде́нный бо ны́не пло́тию, / во гроб и смерть хоте́л еси́ вни́ти, / и па́ки воскре́снути тридне́вен.

Поги́бе ны́не и разори́ся дре́вния вражды́ средосте́ние / плотски́м Твои́м прише́ствием, Христе́, / и пла́менное ору́жие всем дае́т плещи́, / живоно́снаго же Еде́мскаго дре́ва причаща́юся ве́рно, / безсме́ртных садо́в а́бие Де́латель показу́яся.

Ца́рствует со грехо́м ад, от Ада́ма да́же до Тебе́, / но погиба́ет тех безсту́дное мучи́тельство / пло́тию ражда́ющуся Тебе́, Изба́вителю, от пле́мене Дави́дова, / и на Престо́ле Ца́рствия Его́ посажде́ну я́ве, / и во ве́ки ца́рствующу.

Детоуби́йца, но не христоуби́йца яви́ся И́род лю́тый: / а́ще бо и младе́нцы пожа́т го́рько, я́ко траву́, / но Кла́са жи́зни не возмо́же удержа́ти и умертви́ти, / жи́зни бо Сый Пода́тель утаи́ся, – я́ко Бог, Боже́ственною си́лою, – гони́теля.

Песнь 7

Ирмос: Неизрече́нное чу́до: / в пещи́ изба́вивый преподо́бныя о́троки из пла́мене, / в я́слех убо́гих Младе́нец возлеже́ / во спасе́ние нас, пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, / благосло́вен еси́.

Уязви́ся льстец враг, / Бо́га ви́дя я́ко Младе́нца, лежа́ща в я́слех худы́х, / и кре́пкою руко́ю Боже́ственною убива́ется во спасе́ние нас, пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Блаже́нны я́сли, / в себе́ бо прие́мше я́ко Младе́нца Соде́теля, / я́ко херуви́мский Престо́л показа́шася во спасе́ние нас, пою́щих: / Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Зако́ном челове́ческим в пелена́х положе́ние прие́млеши, Младе́нец я́влься, / и́миже у́зы реши́ши прегреше́ний на́ших, / свобо́ду да́руя вопию́щим: / Изба́вителю Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: Ужасни́ся, боя́йся, Не́бо, / и да подви́жатся основа́ния земли́: / се бо пелена́ми повива́ется вся Нося́й дла́нию / и во я́слех ма́лех странноприе́млется, / Его́же, о́троцы, благослови́те, / свяще́нницы, воспо́йте, / лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Разреши́ся свя́занный Ада́м, / свобо́да же всем ве́рным дарова́ся, пелена́ми, Спа́се, повива́ему Тебе́ / и в верте́пе ма́лем и в я́слех безслове́сных положе́ну. / Тем Тебе́, ра́дующеся, / предпра́зднственную песнь в Твое́м Рождестве́ прино́сим ве́рою.

Преста́ пре́лесть Пе́рсская, / звездосмотри́теле бо, ца́рие восто́чнии, / ро́ждшемуся да́ры прино́сят Христу́ Всецарю́, зла́то же и сми́рну с лива́ном. / Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, / лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

О, чуде́с но́вых! О, благосты́ни! / О, неизрече́ннаго терпе́ния! / Се бо я́ко Младе́нец вменя́ется в Вы́шних живы́й / и бе́гает Бог во́лею И́рода. / Его́же, / о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, / лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: Не диви́ся ны́не, о Ма́ти, / ви́дящи я́ко Младе́нца, / Его́же из чре́ва пре́жде денни́цы роди́ Оте́ц: / возста́вити бо и сопросла́вити / челове́ческое па́дшее естество́ приидо́х я́вственно, / ве́рою и любо́вию Тя велича́ющее.

В стра́ннем Твое́м Рождестве́, / боле́зней избе́гши преесте́ственно, ублажи́хся, Безнача́льне Сы́не; / ны́не же Тя зря́щи, И́рода бе́гающа, / ору́жием печа́ли смуща́юся душе́ю, взыва́ющи: / спаса́й Тебе́ почита́ющия.

В зе́млю у́бо иду́ Еги́петскую, / но Еги́петская, о Ма́ти, рукотворе́нная низложу́ тру́сом; / души́ же Моея́ всу́е и́щущия враги́ пошлю́ во ад, / я́ко Еди́н держа́вен, / вознесу́ и спасу́ Тебе́ почита́ющия.

Да ра́дуется тварь: зи́ждется бо Зижди́тель, и, пре́жде Сый, / ны́не нов познава́ется Бог; / с да́ры волсви́ да предсрета́ют, / па́стырие чу́до да пле́щут ве́рне, / и челове́цы со А́нгелы да веселя́тся.

На утрени

На Бог Госпо́дь:

тропарь предпразднства трижды, глас 4:

Написова́шеся иногда́ со ста́рцем Ио́сифом, / я́ко от се́мене Дави́дова, в Вифлее́ме Мариа́м, / чревонося́щи безсе́менное Рожде́ние. / Наста́ же вре́мя рождества́, / и ме́сто ни еди́ноже бе обита́лищу, / но, я́коже кра́сная пала́та, / верте́п Цари́це показа́шеся. / Христо́с ражда́ется пре́жде па́дший воскреси́ти о́браз. (3)

По 1-й кафизме седален, глас 6.

Подобен: А́нгельския си́лы:

Проро́ческая рече́ния ны́не испо́лнишася: / Бог бо наш у́тре ражда́ется из Де́вы Мари́и па́че сло́ва, / и пребыва́ет, я́коже бе пре́жде рождества́. / Собира́ются волсви́, да́ры нося́ще; / свиря́ют па́стырие, да припева́ем и мы: / И́же от Де́вы рожде́йся, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Слава, и ныне, тойже.

По 2– й кафизме седален, глас 8:

Свире́лей па́стырских преставля́ющее пе́сни, / во́инство А́нгельское возгласи́, к ним глаго́ля: / преста́ните, свиря́юще, / и́же над чреда́ми пасо́мых старе́йшины, возопи́йте, пою́ще, я́ко роди́ся Христо́с Госпо́дь, / благоволи́вый спасти́ я́ко Бог род челове́ческий.

Слава, и ныне, тойже.

Канон предпразднства со ирмосом на 8 и святыя на 4.

Предпразднства канон, глас 2,

егоже краегранесие по алфавиту.

Творение Иосифово. Песнь 1

Ирмос: Во глубине́ постла́ иногда́ / фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, / вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть: / препросла́вленный Госпо́дь сла́вно бо просла́вися.

Написа́лся еси́ ке́саревым повеле́нием, / хотя́ написа́ти в кни́зе жи́зни, Всецарю́, челове́ка; / стра́нно во Своя́ прише́л еси́, / лю́те устра́ньшагося от рая́ на Не́бо призыва́я.

Вифлее́ме, приими́ Христа́, / к тебе́ бо Воплоти́выйся прихо́дит, Еде́м отверза́я мне; / угото́вися, верте́пе, Невмести́маго у́зриши, вмеща́ющася в тебе́ пресла́вно, / бога́тством благоутро́бия ны́не обнища́вша.

Роди́тися гряде́т Христо́с, / стра́нное возрожде́ние су́щим из Ада́ма я́ко Бог да́руя. / Возвесели́ся, пусты́не неражда́ющая, земны́х естество́ все: / прии́де бо Влады́ка тя многоча́дну соде́яти.

Канон святыя, глас тойже, творение Феофаново.

Егоже краегранесие:

Евге́нии вели́кую сла́ву в пе́снех изря́дно пою́.

Песнь 1. Ирмос тойже

Евге́ние, му́ченице Христо́ва, / ны́не ликовству́ющи ра́достно со а́нгельскими во́инствы, / я́ко де́ва непоро́чна и я́ко му́ченица, венцено́сица всебога́тая, / благода́ть дарова́ти моли́ся любо́вию воспева́ющим тя.

Песнопе́ния, неве́сто Христо́ва, Боже́ственнаго послу́шавши, / к высо́кому впери́лася еси́ благоро́дию: / я́ко бо свет возсия́ в се́рдце твое́, пе́сней Ду́ха Богосло́вие, / вся́ко безбо́жие отгоня́.

Же́нское естество́ твой ум забы́в, / к му́жеским дея́нием востече́, вмужи́вся благода́тию, / и Бо́гу промы́сленне управля́яся, му́ченице Евге́ние, / Боже́ственнаго благоро́дия тезоимени́тная.

Осия́вшися све́том у́мным, / мно́жайшия осия́ния сопричасти́тися соде́лала еси́, Богому́драя; / его́же ны́не пою́щия тя избавля́ющи греха́, / сподо́би твои́ми мольба́ми, му́ченице Евге́ние всеблаже́нная.

Богородичен: Умерщвле́ни бы́вше зна́ния са́дом, / дре́вом жи́зни, Чи́стая, к жи́зни, ве́рнии, воззва́хомся, / из Тебе́ прозя́бшим па́че смы́сла, Богоро́дице, Христо́м Бо́гом; / Ему́же со дерзнове́нием моли́ся / спасти́ся душа́м на́шим.

Песнь 3

Ирмос: Процвела́ есть пусты́ня, я́ко крин, Го́споди, / язы́ческая неплодя́щая, Це́рковь / прише́ствием Твои́м, / в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Уз избавля́я мя злых, Го́споди, / пови́тися пелена́ми, я́коже младе́нец, прихо́диши, Человеколю́бче. / Покланя́юся Боже́ственному Твоему́ низхожде́нию.

В ле́то бы́вша Тя, безле́тно возсия́вша из Отца́, предгряде́т Де́ва роди́ти, / ле́тныя разреша́юща стра́сти душ на́ших.

Иски́й мя, заблу́ждшаго преступле́нием, / верте́п, я́коже не́бо, оби́тель сотвори́л еси́, / оби́тели ми благоуготовля́я та́мошния, / Ще́дре Многоми́лостиве.

Ин. Ирмос: На ка́мени мя ве́ры утверди́в, / разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, / возвесели́бося дух мой, внегда́ пе́ти: / несть свят, я́коже Бог наш, / и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Я́коже же́ртва непоро́чна Влады́це принесла́ся еси́ мы́слию соверше́ннейшею / и бога́тство тле́емое отри́нула еси́, вопию́щи, всему́драя: / Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Всечи́стая, позна́ся твоя́ чистота́, / просия́ страда́ний Твои́х кре́пость, / дея́ние бо восхожде́ние виде́ния соде́лала еси́, вопию́щи: / Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Целому́дрия жела́нием одержа́ся, / соблюла́ еси́ хвалу́ чистоты́, / была́ еси́ прия́тна прему́дрости, Христу́ вопию́щи: / Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Богородичен: Мари́ю, Пречи́стую Богоро́дицу, воспои́м, / я́ко Хода́таицу спасе́ния я́вльшуюся, Богому́дрии, и вопие́м: / несть чи́сты, я́коже Ты, Пречи́стая, / и несть непоро́чны, па́че Тебе́, Влады́чице.

Кондак святыя, глас 2

Подобен: Тве́рдыя:

Благоро́дия нра́вом тя честноподо́бне украси́в обожи́вый Госпо́дь, / в ра́бии о́бразе от Де́вы нам соедини́ся, / И́же тя в лик дев свещено́сиц вчини́ / и с му́ченики сочета́, Евге́ние, / я́ко вои́стинну благоро́дия Боже́ственныя сла́вы вене́ц улучи́.

Седален, глас 8.

Подобен: Прему́дрости:

Воздержа́вшися в труде́х страда́льческих, / просла́вилася еси́ по́двиги му́ченическими, / мно́ги приве́дши спасае́мыя Зижди́телю твоему́: / Боже́ственною бо любо́вию оста́вивши привре́менная, / му́жеския по́двиги соверши́ла еси́, сла́вная. / Те́мже по кончи́не безконе́чную обрела́ еси́ жизнь, / пребыва́ющи с Женихо́м твои́м всегда́, Евге́ние равноа́нгельная. / Моли́ Христа́ Бо́га прегреше́ний оставле́ние дарова́ти / чту́щим любо́вию всечестну́ю па́мять твою́.

Слава, и ныне: Не́бо мне показа́ся днесь земля́, / на ней бо ражда́ется Творе́ц / и в я́слех восклоня́ется в Вифлее́ме Иуде́йстем. / Со А́нгелы пою́т па́стырие непреста́нно: / в Вы́шних сла́ва, мир в ми́ре; / ви́деша бо звезду́, путеше́ствующу с волхвы́, / ско́ро же теку́ще принести́ да́ры, зла́то, сми́рну и лива́н, / я́ко всех су́щему Бо́гу, и Царю́ ве́чному, и Зижди́телю вся́ческих, / в верте́пе за милосе́рдие ро́ждшемуся.

Песнь 4

Ирмос: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел, / но Сам, Го́споди, вопло́щься, / и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка. / Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Тварь ны́не обветша́ние все отве́ржи, / Зижди́теля, зи́ждема и обновля́юща тя, ви́дящи, младе́нца бы́вша, / и к пе́рвой тя добро́те возводя́ща.

Дивя́щеся пресла́вному Рождеству́, стоя́ху волсви́, / путеводи́мы Боже́ственною звездо́ю, / и ви́деша Со́лнце, восходя́щее из де́вственнаго о́блака, / да́ры Тому́ принесо́ша.

Се прихо́дит Де́ва, я́ко ю́ница, / нося́щи юнца́ во чре́ве упита́ннаго, отъе́млющаго ми́ра грехи́, / да ра́дуется тварь, пра́зднующи.

Про́поведи проро́ков, Христо́во возъявле́ние возвеща́ющия, / прия́ша днесь коне́ц спаси́тельный: / прии́де бо просвети́ти пло́тию во тьме бе́дствующия.

Ин. Ирмос тойже

Прише́л еси́, воплоти́вся от Де́вы, Вы́шний, / Себе́ обручи́в дев соста́вы, / Тебе́ Еди́наго возлю́бльшия, де́вственнаго Жениха́ зна́емаго.

Рождества́ плотска́го совлекла́ еси́ покрыва́ло: / па́ки рожде́ния же нетле́нную оде́жду, му́ченице всесла́вная, / светови́дно облекла́ еси́ Креще́нием.

Возсия́ светоно́сная заря́ се́рдцу твоему́, / ле́сти отгоня́щи излия́нный мрак блиста́нием благода́ти, / му́ченице Христо́ва Евге́ние, до́брая де́во.

Удобре́нно твое́ и красно́ житие́ просвети́ла еси́, / воздержа́нием пе́рвее плотски́я стра́сти увяди́вши, / последи́ же страда́нием пресве́тло, Евге́ние, сия́ющи.

Богородичен: Превы́шшая А́нгел была́ еси́, Всепе́тая, / О́тча ро́ждши сове́та вели́каго А́нгела, / Челове́ка бы́вша за мно́гое благоутро́бие, Человеколю́бца.

Песнь 5

Ирмос: Хода́тай Бо́гу и челове́ком был еси́, Христе́ Бо́же: / Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику, Отцу́ Твоему́ / от но́щи неве́дения / приведе́ние и́мамы.

Лю́дие, иногда́ во тьме седя́щии, / да ви́дят Свет возсия́вший Невече́рний: / Его́же звезда́ дре́вле возвести́ огнь почита́ющим от Перси́ды царе́м.

В ма́лый вни́ти Царь вели́кий тщи́тся верте́п, / ума́лена мя я́ко да возвели́чит / и обнища́вша безме́рным бога́тством обогати́т, Пребоже́ственный.

Ны́не из Иа́кова, я́коже Валаа́м рече́, ражда́ется Христо́с: / язы́ки же огоспо́дствует, и возвы́сится благода́тию Ца́рство Его́, / пребыва́ющее непрее́мно.

Ин. Ирмос: Просвеще́ние во тьме лежа́щих, / спасе́ние отча́янных, Христе́, Спа́се мой, / к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра, / просвети́ мя сия́нием Твои́м, / ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ю.

Тече́ние твое́ направля́емо ви́дя ко спасе́нию, / змий душепа́губный, страстоно́сице, воздвиза́ет искуше́ния тебе́ разли́чная, / твою́ кре́пость разсла́бити покуша́яся; / сего́ же, Богому́драя чи́стая, попра́ла еси́.

Вся добра́ до́брых Да́телю, и Благоде́телю, / и Жениху́ душ, Христу́, яви́лася еси́, / укра́шена в по́стницех воздержа́нием / и му́ченическим страда́нием сия́ющи, / му́ченице Евге́ние, Христо́ва до́брая де́во.

Вене́ц твоему́ верху́ наложи́ся дарова́ний: / Боже́ственную бо почти́ла еси́ му́дрость, / бога́тство и сла́ву оте́ческую презре́вши, / и с кре́постию после́довала еси́ возлю́бленному Жениху́ твоему́, всечестна́я.

Богородичен: Из Тебе́ Жизнь, возсия́вши ми́ру, Богороди́тельнице, / пре́жде сме́ртию удержа́нныя воззыва́ет к жи́зни присносу́щней причаще́нием, ве́рою вопию́щия: / ино́го, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ем.

Песнь 6

Ирмос: В бе́здне грехо́вней валя́яся, / неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну: / от тли, Бо́же, мя возведи́.

Страннообра́зне Христо́с во Своя́ прихо́дит, / устрани́м себе́ грехо́в и Сего́ прии́мем, / в кро́тких душа́х обита́ющаго.

Ника́коже мале́йший во граде́х, Вифлее́ме, бу́деши: / в тебе́ бо ражда́ется Царь и Госпо́дь, / па́ствити лю́ди бога́тныя.

Ка́ко ма́лый Тя прии́мет верте́п, ми́ру невмести́маго, Недомы́сленне? / Ка́ко у́зришися, Младе́нец, Отцу́ соу́мственный, Безнача́льный?

Ин. Ирмос тойже

Дрема́ния твои́м ве́ждом не дала́ еси́, / до́ндеже сладостра́стие все угаси́ла еси́ / и чи́стую Зижди́телю твоему́ тебе́ саму́ю соверши́ла еси́ оби́тель.

Еги́птяныни, нра́вом поревнова́вши, очерне́вшая де́лом и и́менем, / клевета́ти остри́тся честно́е житие́ твое́, всечестна́я.

Тве́рдую показа́вши све́тлость / и врачева́ний благода́тию обогати́вшися бога́тством ве́ры, / чернори́зиц составле́нию бысть учи́тельница.

Богородичен: Та́инственно уча́хуся несказа́нному вси проро́цы Твоему́, Всечи́стая, Рождеству́, / духо́вно образу́юще и предглаго́люще всем бу́дущая.

Кондак, глас 3.

Подобен: Де́ва днесь:

Де́ва днесь Преве́чное Сло́во / в верте́пе гряде́т роди́ти неизрече́нно; / лику́й, вселе́нная, услы́шавши, / просла́ви со А́нгелы и па́стырьми / хотя́щаго яви́тися Отроча́ Мла́до, Преве́чнаго Бо́га.

Икос: Свяще́нная проро́ков рече́ния коне́ц прия́ша: се бо Де́ва ражда́ет Всесоверше́ннаго в Вифлее́ме гра́де, внутрь верте́па. / Тварь вся, новосотвори́ся, ра́дуйся и лику́й: с рабы́ пожи́ти Влады́ка всех прии́де, / влады́чества чужда́го избавля́я ны, низведе́нныя тле́ю, / и зри́тся я́ко Младе́нец, пелена́ми повива́емь в я́слех, / Отроча́ Мла́до, Преве́чный Бог.

Песнь 7

Ирмос: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля / высо́к пла́мень вознесло́ есть. / Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, / Сый благослове́н и препросла́влен.

Да кропя́т свы́ше во́ду о́блацы, / о́блаки полага́яй Себе́ че́стне на восхожде́ние о́блаком, носи́мь Де́вою, / гряде́т возсия́ти Свет Невече́рний су́щим пре́жде помраче́нным и бе́дствующим.

Во́инство благоугото́вися Боже́ственных А́нгел / воспе́ти неизрече́нное Госпо́дне низхожде́ние, / волсви́, пости́гните, па́стырие, потщи́теся: / прии́де, Ему́же належа́ше, Христо́с, / ожида́ние язы́ков и избавле́ние.

Что сие́ стра́нное и велича́йшее чу́до? / Ка́ко понесу́ Тя, нося́щаго глаго́лом вся́ческая? / Неизглаго́ланное Рождество́, Сы́не Мой Безнача́льне, / глаго́лаше Всечи́стая, / Христа́ на дла́нех ужа́сно держа́щи.

Ин. Ирмос тойже.

Изъясни́ла еси́ всем Богодухнове́нных писа́ний и́стину, / же́нское естество́ ому́жествивши, и вся удиви́ла еси́ пресла́вно, честна́я, / я́же привела́ еси́ све́тлы ве́ровавшия Христу́, всебога́тая.

Я́вственно обличи́ла еси́ и́дольское неи́стовство, всехва́льная, / Боже́ственными твои́ми уче́ньми, и дев неизче́тное мно́жество обручи́вши все́ми ца́рствующему Христу́ све́тлое му́ченическою кро́вию.

Ви́девши житие́ твое́ светоно́сное, Васи́лла сла́вная, / Боже́ственне поревнова́вши и Христу́ обручи́ся, / оста́вльши плотско́е все сладостра́стие, / и ны́не му́ченическия ра́дости сподо́бися.

Богородичен: Па́жить исцели́ла еси́ сме́ртную, / безсе́менно ро́ждши Жизнь Ипоста́сную, Де́во Всенепоро́чная, Богороди́тельнице Чи́стая. / Тем же Тя, ра́дующеся, исто́чник безсме́ртия имену́ем.

Песнь 8

Ирмос: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, / Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, / ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: / благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Высоту́ вои́стинну неизрече́ннаго та́инства, Небеса́ ра́зумом покры́вшему, / Непоро́чная зря́щи, дивля́шеся и глаго́лаше: / Престо́л Небе́сный пла́менствуется, Тебе́ держа́й, / и ка́ко, Сы́не Мой, понесу́ Тя?

Но́сиши Оте́ческое подо́бие, Сы́не Мой, / и ка́ко раба́ подо́бие, обнища́в восприя́л еси́? / Ка́ко в я́слех восклоню́ Тя безслове́сных, / избавля́ющаго вся от безслове́сия? / Песносло́влю Твое́ благоутро́бие.

Ра́дуйся, вся земле́, / се Христо́с приближа́ется, в Вифлее́ме ражда́яйся; / мо́ре, возвесели́ся, проро́ческий сонм, взыгра́й, сбытие́ зря днесь Твои́х слове́с, / и вси, ра́дуйтеся, пра́веднии.

Ин. Ирмос: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго / и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га / по́йте, дела́, я́ко Го́спода / и превозноси́те во вся ве́ки.

В реце́ ю́ношески, / во огни́ же терпели́вно искуси́лася еси́: / проти́вная бо естества́ кре́пко прешла́ еси́, / Христа́ по́йте, дела́, зову́щи, и превозноси́те во вся ве́ки.

Странноле́пно явле́йся Христо́с тебе́, в темни́це держи́мей, / препитава́ет бога́тно и Рождество́м Свои́м совокупля́ет Го́рним во́инством / тя, славосло́вящую Его́ во ве́ки.

Твой Жени́х благоле́пно венцы́ тя сугу́быми украша́ет, Евге́ние Богому́драя, / и тебе́ черто́г све́тел пра́ведно, я́ко пра́ведный, дае́т. / Его́же превозно́сим во вся ве́ки.

Благода́ть Бо́жия, светови́дно облиста́вши тя, / ны́не озаря́ет во оби́телех Небе́сных, / Ея́же напо́лнитися твои́ми моли́твами непреста́нно моли́ / соверша́ющим твою́ па́мять, Богому́драя.

Богородичен: Безсме́ртныя зари́ исто́чник ве́мы Тя, Богоро́дице, / я́ко ро́ждшую Сло́во Безсме́ртнаго Отца́, / вся сме́рти избавля́ющаго превозноша́ющия Его́ во ве́ки.

На 9-й песни поем: Честне́йшую:

Песнь 9

Ирмос: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь, / вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся, / омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная. / Тем всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

Да пою́т, ра́дующеся, ца́рствия вся земна́я, / оте́чествия же язы́ков да веселя́тся; / го́ры, и удо́лия, и хо́лми, ре́ки, мо́ре / и вся тварь Го́спода, ны́не ро́ждшагося, велича́ет.

Ви́делся еси́, я́ко мо́щно бе проро́ком Тя ви́дети; / в после́дняя же времена́ Челове́к быв, / всем яви́лся еси́ челове́ком, в Вифлее́ме, гра́де Иуде́йстем, / звезда́ показу́ющи Тя звездосло́вцем, Несказа́нне.

О, Ча́до Сладча́йшее, ка́ко пита́ю Тя, пита́ющаго? / Ка́ко держу́ Тя, держа́щаго вся ма́нием? / Ка́ко же пелена́ми повию́ повива́ющаго всю зе́млю мгло́ю? / – вопия́ше Всечи́стая Влады́чица, / Ю́же непреста́нно велича́ем.

Ин. Ирмос тойже.

Во оби́тели все́льшися Небе́сныя, сла́вная, / ны́не сла́дости ра́йския сподо́билася еси́ я́вственно с де́вами, / я́ко му́ченица всеи́стинна и с му́ченицами де́ва всенепоро́чная, / Евге́ние всеблаже́нная.

Жела́ние получи́ла еси́ па́че ума́ и смы́сла, / жела́ний кра́йнейшему предстоя́щи све́тло / и светоза́рными луча́ми Нача́льный Тро́ицы, Богому́драя, я́вственно сия́ющи, / Евге́ние, до́брая де́во.

Свещу́ держа́щи де́вства неуга́сну, / му́ченическим венце́м украси́лася еси́, / и ны́не моля́щи не преста́й благоче́стно тя любо́вию почита́ющим спасти́ся моли́твами твои́ми, / Евге́ние всесла́вная.

К Боже́ственному ны́не изшла́ еси́ прохлажде́нию, вседо́бляя, / ран проше́дши огнь нестерпи́мый / и непостоя́нную во́ду искуше́ний, му́ченице Евге́ние. / Христа́ у́бо моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Богородичен: Я́ко руно́, Всенепоро́чная, дождь Небе́сный во чре́ве заче́нши, / нам родила́ еси́ безсме́ртие даю́щаго, / благоче́стно Того́ воспева́ющим / и Тя, Всенепоро́чную Богоро́дицу, велича́ющим.

По 9-й песни Досто́йно есть: не поется.

Светилен предпразднства.

Подобен: Со ученики́:

И́же во све́те живы́й непристу́пнем и содержа́й вся́ческая / за благоутро́бие неизрече́нное от Де́вы ражда́ется / и пелена́ми повива́ется, я́ко Младе́нец, / в верте́пе и в я́слех безслове́сных восклоня́ется, / потщи́мся спе́шно приити́ в Вифлее́м на поклоне́ние Его́ с волхвы́, / плоды́ изря́днейших дея́ний нося́ще я́ко да́ры.

Слава, и ныне: Пе́ние, ве́рнии, принесе́м Де́ве Мари́и: / се бо ны́не предгряде́т во гра́де Вифлее́ме роди́ти Христа́ Спа́са, / те́мже, волсви́, с да́ры со звездо́ю тецы́те с на́ми поклони́тися, / па́стырие же, возопи́ти потщи́теся со А́нгелы ражда́емому: / сла́ва Тебе́, в верте́пе и я́слех лежа́щему.

На хвалитех стихиры, глас 6, на 4.

Подобен: А́нгельския предъиди́те:

Звезда́ возсия́ от Иа́кова в верте́пе, / прии́дем и мы, предпра́зднственная соверша́юще, / теце́м с волхвы́, с па́стырьми и́дем, / ви́дим Бо́га в пелена́х, / ви́дим Де́ву млекопита́ющую. / О, ужа́сно виде́ние! / Царь Изра́илев, Христо́с прихо́дит.

Пе́сньми лик А́нгельский ны́не почита́ет Тебе́, / све́тлую и Неискусому́жную Ма́терь, / ра́дуяся, лику́ет Рождество́м Твои́м, Пречи́стая, / ра́дуйся, наде́жда правосла́вных, / ра́дуйся, предста́тельство Тебе́ пою́щих. / Те́мже рцем: / благослове́н прише́дый Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Цвет изы́дет из ко́рене Иессе́ева, / от све́тлаго пропове́дася проро́ка, / зрим бо Де́ву, па́че естества́ ро́ждшую / ши́пок любе́зный в верте́пе, / сопресто́лен Отцу́ в Вы́шних. / Лю́дие, рцем: / благослове́н прише́дый Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Днесь Ада́м воззва́ся от пре́лести / и от мра́чныя сопроти́вника ле́сти, / Христо́с бо из Де́вы воплоща́ется я́ко Челове́к, / И́же, Ада́ма обнови́в, отъят кля́тву Де́вою. / Лю́дие, рцем: / благослове́н прише́дый Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Слава, глас и подобен тойже:

Гряди́, Вифлее́ме, / гото́ви рожде́ственная, / прииди́, Ио́сифе, напиши́ся с Мари́ею, / пречестны́я я́сли, Богоно́сныя пелены́, / в ни́хже Жизнь пови́вшися / плени́цы сме́ртныя расто́ргнет, / стяга́ющи к нетле́нию челове́ки, / Христо́с Бог наш.

И ныне, подобен тойже:

О, блаже́нное Богоотрокови́цы чре́во, / я́же мы́сленне Небесе́ бо́льши показа́ся! / Его́же бо не вмеща́ет Не́бо, / Ты содержи́ши, в Себе́ нося́щи. / О, блаже́нны сосцы́ Де́вы, / я́же соссе́т пита́яй вся́ко дыха́ние Христо́с, / в ложесна́х плоть Себе́ созда́в / Безму́жныя Отрокови́цы!

На стиховне стихиры предпразднства, глас 2.

Подобен: До́ме Евфра́фов:

Дом Вседе́теля / показа́лася еси́, о Де́во! / В Тебе́ бо всели́вся, / Госпо́дь сла́вы / роди́тися ны́не происхо́дит.

Стих: Бог от ю́га прии́дет / и Святы́й из горы́ приосене́нныя ча́щи.

Мла́до в Вифлее́ме / Де́тище из Де́вы, / Бог преве́чный, / в я́слех безслове́сных ражда́ется, / о, чудесе́!

Стих: Го́споди, услы́шах слух Твой и убоя́хся; / Го́споди, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся.

Чи́ни у́мнии а́нгельстии, / в Вы́шних Бо́гу / с па́стырьми воспо́йте / и с волхвы́ ражда́ющемуся: / сла́ва Тебе́.

Слава, подобен тойже:

Сла́ва Тебе́, О́тче, / Сы́не и Ду́ше, / И́мже устро́ися / та́инство ужа́сное / челове́ком на возрожде́ние.

И ныне, подобен тойже:

Ра́дуйся, Я́же Жизнь / ро́ждшая ми́ру, / Де́во Богоро́дице, / от Ду́ха Свята́го / всех на избавле́ние.


Источник: Праздничная Минея (гражданский шрифт, с ударениями) / Перевод иером. Амвросия (Тимрота). - Москва : Издательство Московской Патриархии РПЦ.

Комментарии для сайта Cackle