Источник

Чи́нъ ѡ҆сщ҃е́нїѧ хра́ма, ѿ а҆рхїере́а твори́маго

Храму совершену бы́вшу, приходит от архиереа по́сланный, емуже повелит, прежде единаго дне или́ больши, и предуготовляет потребная к освящению, как внутрь олтаря, так и во всем храме, а наипа́че дабы́ престол был на четы́рех столпа́х, пятый столпе́ц посреди с ящиком: ящик бы был посреде под престолом, вышиною пол-аршина: престол высотою аршина, и шести вершков, а широтою по мере олтаря: дска напрестольная по мере престола, жертвенник такой же высоты, ширина и длина по мере олтаря. Ца верху у столпов престольных вы́нять ящики на четверть вершка, где_быть воскрмасти́ху: на техже столпах, от полу уступя вершка с два, вырезать зазубриной для утверждения ве́рви: а вкруг престольной дски вырезать же на четверть вершка, где быть верви: на дсках, на престольной и на жертвенной, по углам чтобы было прове́рчено, где быть гвоздям, и сделать гнездышка, где будут гвозди́нныя шляпки, чтоб гвоздинныя шляпки были в равенстве со престольною дскою, також и на столпах, наверте́ть, чтоб гвозди шли прямо: к утверждению престола четыре гвоздя, а к жертвеннику сколько надобно: цетыре камня, ко́ими прибиваются гвозди: срачи́ца на одеяние престола, и другая на жертвенник. На обязание престола вервь в шестьдесят аршин, и верхнее одеяние на престол и на жертвенник: пелены́, чтоб покрыть престол и жертвенник, возду́хи, платы, которыми престол отирать: занавес к царским дверем, два илитона на престол и на жертвенник: воды розовой, и вина церковнаго по сткля́нице: кропи́ло, коим кропить: святое ми́ро и струче́ц: четыре гу́бы, отирать ими престол: гу́ба во антиминс, гу́ба во святую чашу: ящичек оловянный на святыя мощи под престол: архиерею свеща́, и свещы́ на роздачу прочым духовным, и миряном: ла́дон росно́й и простой: две свещи вы́носныя большыя: хоругви, аще суть: вкруг церкви чтоб было чисто.

Таже снимается дска со столпов, и поставляется на десней стране к стене, и замечается, как ей быть по прежнему на столпах престольных.

Потом пред царския врата́ поставляется стол, и постилается скатерть: поверх скатерти постилается пелена, и полагается святое Евангелие, и честный крест, и поставляются святые сосуды, лжицы, копие́, пелены́, возду́хи, вервь и одеяние на престол и на жертвенник, гвозди, гу́бы, и покрываются пеленою и поставляются по углам четыре подсвещника: а другой столе́ц поставляется в олтаре к горнему месту, и стелется пелена, и поставляется на столе́ц святое миро, вино церковное, вода розовая в сткля́ницах, струче́ц, кропило, ка́мение, которыми гвозди прибивать.

А мощи святыя поставляются на дискосе, покрове́ны звездою и возду́хом, в на́вечерии освящения на аналогии пред образом Спасителевым, у царских врат в томже храме, и поется вне олтаря всено́щное бдение обновлению и храму, кому от архиереа повелено будет. Пред водоосвящением же износятся мощи с благоговением в близ сущий храм после ранней литургии, и поставляются на святе́м престоле, а святое Евангелие поставляется от востока над мощьми́: и ставится подсвещник пред святыми мощьми́. Буде же нет в близости другаго храма, то стоят до времени приятия своего на томже месте.

О составлении воскомасти́ха: во утрие прежде пришествия архиерейскаго, воскомастих составляется си́це: воск и мастих толче́н, и ладон толчен, [аще несть мастиха, вместо его белый ладон довлеет,] и росной ладон толчен же, и алой толче́н же, аще же несть алоя, вместо его сера белая: и полагают прежде воск в горне́ц новый, проти́ву меры вещей. И егда расто́пится воск, полагают и вышеписанныя вещи, и мешают я в горнце стручце́м опасно, чтобы от воскипения не прелило́ся во огнь: и по малом кипении, отставляют от огня во страну: аще же соизволится примеша́ти и иныя благовонныя приличныя вещи, и сие́ невозбранно есть.

Начало освящения: приспевшу времени святыя литургии, и прибывшу архиерею во освящаемый храм, облачается во вся архиерейская облачения, и верху́ архиерейских одежд возлагается ктому́ наро́читая срачи́ца или за́пон. И тако украшен входит во святый олтарь: преди́ же архиереа вносят сослужащии священницы, такожде сверх священнических одежд имеющии возложе́нныя срачи́цы, в царская врата стол угото́ванный со всякою потребою, яже суть прилична ко освящению, и поставляют одесную страну. Архиерей же, отдав посох у царских врат по́дьяку, входит во олтарь, и помоляся осеняет сослужащих на обе страны 4. В то время диакон подносит архиерею святую воду: архиерей же приняв кропи́ло, кропи́т святою водою столпы́. Потом приносит ключарь воскомасти́х кипящ, архиерей кропит святою водою воскомастих, и приемлет горне́ц с воскомасти́хом, и возливает сам на столпы крестообразно проти́в меры, обходя круго́м, и отдаст горне́ц, потом паки кропит святою водою на столпцы, чтобы скоро устыл воскомасти́х: а священницы подувают на столпцы, иде́же воскомасти́х, до́ндеже усты́нет.

По исполнении онаго, протодиакон глаголет: Господу помолимся.

Священницы: Господи, помилуй.

Архиерей же чтет молитву во услышание всем:

Молитва первая

Гдⷵи бж҃е сп҃си́телю на́шъ, всѧ̑ творѧ́й и҆ стро́ѧй ѡ҆ сп҃се́нїи ро́да человѣ́ческагѡ, прїимѝ моли́твѣ на́съ, недосто́йныхъ ра̑бъ твои́хъ, и҆ ѹ҆довлѝ на́съ въ нлстоѧ́щїй ча́съ, во єже неѡсꙋжде́ннѡ ѡ҆сщ҃е́нїе соверши́ти хра́ма сегѡ̀, ко твоемꙋ̀ славосло́вїю созда́ннагѡ, во имѧ ст҃а́гѡ, имⷬ҇къ, [и҆лѝ ст҃ы́ѧ, имⷬ҇къ] и҆ воздви́женїе въ не́мъ сотвори́ти трапе́зы.

Возгла́с:

Ꙗкѡ подоба́етъ тебѣ̀ всѧ́каѧ сла́ва, че́сть, и҆ поклоне́нїе, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

Пото́м прино́сят священницы трапе́зную дску, н кропи́тся дска от архиереа с обоих стран, и полагается на столпцах престольных.

В то время поется псалом 144:

Вознесу́ Тя, Боже мой, Царю мой, и благословлю́ Имя Тное в век и в век ве́ка. На всяк день благословлю́ Тя, и восхвалю́ Имя Твое в век, и в век ве́ка. Ве́лий Господь и хва́лен зело́, и вели́чию Его несть конца́. Род и род восхва́лят дела́ Твоя́, и си́лу Твою́ возвестя́т. Великоле́пие славы святыни Твоея́ возглаго́лют и чудеса Твоя пове́дят: И си́лу стра́шных Твоих реку́т, и вели́чие Твое́ пове́дят. Па́мять мно́жества бла́гости Твоея́ отры́гнут, и пра́вдою Твое́ю возра́дуются. ІЦедр и ми́лостив Господь, долготерпели́в и многоми́лостив: Благ Господь вся́ческим, и щедро́ты Его на всех де́лех Его. Да испове́дятся Тебе, Господи, вся дела́ Твоя, и преподо́бнии Твои да благословя́т Тя: Сла́ву Ца́рствия Твое́го реку́т, и си́лу Твою возглаго́лют: Сказа́ти сыново́м челове́ческим си́лу Твою, и сла́ву великоле́пия Ца́рствия Твоего́. Ца́рство Твое́, Ца́рство всех веко́в, и влады́чество Твое́ во вся́ком ро́де и ро́де: верен Господь во всех словесе́х Своих, и преподо́бен во всех де́лех Своих. Утверждает Господь вся низпа́дающыя, и возставля́ет вся низве́рженныя. Очи всех на Тя уповают, и Ты дае́ши им пищу во благовре́мении: Отверза́еши Ты руку Твою, и исполня́еши вся́кое живо́тно благоволе́ния. Праведен Господь во всех путе́х Свои́х, и преподо́бен во всех де́лех Своих. Близ Господь всем призыва́ющим Его, всем призыва́ющим Его во и́стине. Во́лю боя́щихся Его сотвори́т, и моли́тву их услы́шит, и спасе́т я. Хранит Господь вся лю́бящия Его, и вся гре́шники потреби́т. Хвалу́ Госпо́дню возглаго́лют уста́ моя: и да благослови́т вся́ка плоть Имя свято́е Его в век и в век ве́ка.

По скончании же псалма глаголет архиерей:

Бг҃ослове́нъ бг҃ъ на́шъ, всегда̀, ны́нѣ и҆ при́сно и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Сте́кшу же воскомасти́ху, и очишаемым мсстом, на нихже истече.

Паки глаголют псалом 22:

Господь пасе́т мя, и ничто́же мя лиши́т. На ме́сте зла́чне, та́мо всели́ мя: на воде́ поко́йне воспита́ мя. Ду́шу мою обрати́, наста́ви мя на стези́ пра́вды, и́мене ра́ди своего́. А́ще бо и пойду́ посреде́ се́ни сме́ртныя, не убою́ся зла, яко Ты со мною еси: жезл Твой и па́лица Твоя, та мя уте́шиста. Угото́вал еси предо́ мно́ю трапе́зу сопроти́в стужа́ющым мне: ума́стил еси еле́ом главу́ мою, и ча́ша Твоя упоява́ющи мя я́ко держа́вна. И ми́лость Твоя пожене́т мя вся́ дни живота́ моего́, и еже всели́ти ми ся в дом Госпо́день, в долготу́ дней.

Таже архиерей:

Бл҃гослове́нъ бг҃ъ на́шъ, всегда̀, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́къ.

Священницы: Аминь.

Таже приносит ключарь четыре гвоздя, и полагает на трапе́зе: архиерей же кропит святою водою, и влагает их в столпы́. Паки приносит ключарь четыре камня: взяв же архиерей един камень, и прочии священнослужители, утверждают трапе́зу. По внегда же утвердитися трапе́зе, кове́р абие пред святыми дверьми постилается; и возглавие полагается (Царские врата отверсти), и изшед архиерей из олтаря, протодиакону возгласившу: Па́ки и па́ки, прекло́ньше колена, Господу помо́лимся.

Священником же внутрь олтаря поющым: Господи, поми́луй, трижды.

Преклоняет колена, и чтет молитву сию велегласно:

Бж҃е безнача́льный, и҆ присносꙋ́щный, иже ѿ не сꙋ́щихъ въ бытїѐ всѧ̑ приведы́й, иже во свѣ́тѣ живы́й непристꙋ́пнѣмъ, и҆ прⷵто́лъ и҆мѣ́ѧй нб҃о, зе́млю же подно́жїе: иже мѡѷсе́ови повелѣ́нїе да́вый и҆ начерта̑нїѧ, веселеи́лꙋ же дх҃ъ премꙋ́дрости вложи́вый. и҆ ѹ҆довли́въ ихъ къ соверше́нїю свидѣ́нїѧ ски́нїи, въ не́й же слꙋжє́нїѧ ѡ҆правда́нїѧ бѧхꙋ истины ѡбразы и҆ предначерта̑нїѧ. иже соломѡ́нꙋ широтꙋ̀ и҆ простра́нство се́рдца дарова́вый, и҆ тѣ́мъ дре́внїй хра́мъ возста́вивый: ст҃ы̑мъ же всехва̑льнымъ а҆пⷵлѡмъ, въ дꙋ́сѣ слꙋ́жбꙋ, и҆ ски́нїи истинныѧ ѡ҆бнови́вый бл҃года́ть: и҆ тѣ́ми ст҃ы̑ѧ твоѧ̑ цр҃кви, и҆ же́ртвенники твоѧ̑, гдⷵи си́лъ, во все́й землѝ насади́вый, во єже приноси́тисѧ тебѣ̀ сщ҃є́ннымъ и҆ безкрѡ́внымъ же́ртвамъ: иже и҆ семꙋ̀ хра́мꙋ ны́нѣ бл҃говоли́лъ є҆сѝ во имѧ созда́тисѧ ст҃а́гѡ, и҆лѝ ст҃ы́ѧ, имⷬ҇къ,] ко сла́вѣ твое́й и҆ є҆диноро́днагѡ твоегѡ̀ сн҃а, и҆ всест҃а́гѡ твоегѡ̀ дх҃а: са́мъ безсме́ртне и҆ великодарови́тый цр҃ю̀, помѧнѝ щедрѡ́ты твоѧ̑, и҆ млⷵти твоѧ̑, ꙗкѡ ѿ вѣ́ка сꙋ́ть: и҆ да не возгнꙋша́ешисѧ на́съ, мно́жествомъ ѡ҆скверне́нныхъ грѣхѡ́въ, нижѐ да разрꙋши́ши завѣ́та твоегѡ̀ на́шеѧ ра́ди нечистоты̀. но пре́зри и҆ ны́нѣ прегрѣшє́нїѧ на̑ша, и҆ ѹ҆крѣпѝ на́съ, и҆ ѹ҆довлѝ бл҃года́тїю и҆ прише́ствїемъ животворѧ́щагѡ и҆ ста́гѡ твоегѡ̀ дх҃а, соверши́ти без̾ ѡ҆сꙋжде́нїѧ ѡ҆бновле́нїе хра́ма сегѡ̀, и҆ иже въ не́мъ же́ртвенника же́ртвенникѡвъ, сотвори́ти ѡ҆сщ҃е́нїе: да и҆ на се́мъ и҆ на си́хъ бл҃гослови́мъ тѧ̀ ѱалмы̑, и҆ пѣ́сньми, и҆ та́йными слꙋ́жбами, и҆ твоѐ бл҃гоꙋтро́бїе вы́нꙋ велича́емъ. єй влⷣко гдⷵи бж҃е на́шъ, ѹ҆пова́нїе всѣ́хъ концє́въ землѝ, ѹ҆слы́ши на́съ грѣ́шныхъ молѧ́щихсѧ тебѣ̀: и҆ низпослѝ прест҃а́го твоего̀ и҆ поклонѧ́емаго и҆ всеси́льнаго дх҃а, и҆ ѡ҆ст҃ѝ хра́мъ се́й, и҆ же́ртвенникъ се́й, и҆ же́ртвенники сїѧ̑ и҆спо́лни є҆го̀ ѧ свѣ́та присносꙋ́щнагѡ, и҆зберѝ є҆го̀ ѧ въ жили́ще твоѐ: сотворѝ є҆го̀ ѧ мѣ́сто селе́нїѧ сла́вы твоеѧ̀: ѹ҆красѝ є҆го̀ ѧ бж҃е́ственными твои́ми и҆ премі́рными дарова́ньми: ѹ҆ста́ви є҆го̀ ѧ приста́нище ѡ҆бꙋрева́емыхъ, врачевство̀ страсте́й, прибѣ́жище немощны́хъ, бѣсѡ́въ прогоне́нїе: во єже бы́ти ѻ҆чеса́мъ твои̑мъ ѿвє́рстымъ на́нь на ни́хъ де́нь и҆ но́щь, и҆ ѹ҆шеса́мъ твои̑мъ вне́млющымъ въ мл҃твꙋ, со стра́хомъ твои́мъ и҆ бл҃гоговѣ́инстбомъ въ него̀ приходѧ́щихъ къ ни̑мъ приходѧ́щихъ, и҆ призыва́ющихъ всечⷵтно́е и҆ покланѧ́емое имѧ твоѐ: да є҆ли̑ка воспро́сѧтъ ѹ҆ тебѐ, и҆ ты̀ ѹ҆слы́шиши на нб҃сѝ горѣ̀, и҆ сотвори́ши млⷵть, и҆ млⷵтивъ бꙋ́деши: сохранѝ є҆го̀ да́же до сконча́нїѧ вѣ́ка непоколеби́ма, и҆ иже въ не́мъ же́ртвенникъ ст҃ы́й же́ртвенники ст҃ы̑ѧ ст҃ы́хъ покажѝ, си́лою и҆ дѣ́йством ст҃а́гѡ твоегѡ̀ дх҃а, просла́ви є҆го̀ ѧ па́че єже по зако́нꙋ ѡ҆чисти́лища: ꙗкѡ да ꙗже на не́мъ на ни́хъ соверша́ємаѧ сщ҃еннодѣ̑йства во ст҃ы́й и҆ пренбⷵный, и҆ мы́сленный тво́й же́ртвенникъ достиза́ютъ, и҆ бл҃года́ть на́мъ твоегѡ̀ пречⷵтагѡ прино́сѧтъ ѡ҆сѣне́нїѧ: дерза́емъ бо не на на́шихъ рꙋ́къ слꙋже́нїе, но на твою̀ неизрече́ннꙋю бл҃госты́ню.

И по совершении молитвы востанет архиерей, и и́дет во олтарь ко святей трапе́зе, а протодиакон внутрь святаго олтаря глаголет (Царские врата затворити):

Заступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви и сохрани́ нас, Боже, Твое́ю благода́тию.

Священницы: Го́споди, поми́луй.

О свы́шнем ми́ре, и о спасе́нии ду́ш на́ших, Го́споду помо́лимся.

О мире всего мира, благостоя́нии святы́х Бо́жиих:

О великом господи́не и отце на́шем Пи́меие, Святе́йшем Патриа́рхе Моско́вской и всея́ Руси, и господи́не на́шем Преосвяще́ннейшем, и́мирек, епи́скопе [или: архиепи́скопе, или: митрополи́те] [ти́тул] и де́лех ру́ку его, и иже с ним свяще́нницех и диа́конех, Го́споду помо́лимся.

О е́же освяти́тися хра́му сему́, и иже в нем же́ртвеннику сему́, [же́ртвенником сим] прише́ствием и си́лою Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

О Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́ Го́споду помо́лимся.

О гра́де сем, и вся́ком гра́де:

О изба́витися нам:

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Проблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу нашу Богоро́дицу, и Присноде́ву Марию: [и свята́го, его́же есть освяща́емый храм], со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и друг друга, и весь живо́т наш Христу Богу предади́м.

Возгла́с:

Ꙗкѡ ст҃ъ є҆сѝ бж҃е на́шъ, иже на пострада́вшихъ по тебѣ̀ чⷵтны́хъ мꙋ́ченицѣхъ почива́еши, и҆ тебѣ̀ сла́вꙋ возсыла́емъ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃омꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

Таже приносится возливальник с теплою водою, и вино красное, и розовая вода.

Протодиакон глаголет: Го́споду помо́лимся.

Архиерей, преклонив главу, глаголет молитву сию над вода́ми и вином тайно:

Гдⷵи бж҃е на́шъ, ѡ҆ст҃и́вый стрꙋи̑ і҆ѻрда̑нскїѧ сп҃си́тельнымъ твои́мъ ꙗ҆вле́нїемъ: са́мъ и҆ ны́нѣ низпослѝ бл҃года́ть ст҃а́гѡ̀ твоегѡ̀ дх҃а, и҆ бл҃гословѝ во́ды сїѧ̑ и҆ вїно̀ ко ѡ҆сщ҃е́нїю и҆ соверше́нїю же́ртвенника твоегѡ̀ сегѡ̀ же́ртвенникѡвъ твои́хъ си́хъ, ꙗкѡ бл҃гослове́нъ є҆сѝ во вѣ́ки вѣкѡ́въ. А҆ми́нь.

И по молитве возливает на трапе́зу трижды от теплыя воды́, глаголя:

Во имѧ ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ ст҃а́гѡ дх҃а. А҆ми́нь.

А вино красное с розовою водою смешивается во едином сосуде.

Таже ключарь приносит четыре плата. Архиерей же приняв един плат, прочыя благословляет прияти сослужащым, и отирают ими трапе́зу.

Внегда же сия совершаются, глаголется псалом 83:

Коль возлю́бленна селе́ния Твоя, Го́споди сил! Жела́ет и скончава́ется душа́ моя во дворы Госпо́дни: се́рдце мое́ и плоть моя возра́довастася о Бо́зе жи́ве. И́бо пти́ца обре́те себе хра́мину, и го́рлица гнездо́ себе́, иде́же положи́т птенцы́ своя́: олтари́ Твоя́, Го́споди сил, Царю мой и Боже мой. Блаже́нни живу́щии в дому́ Твое́м: в ве́ки веко́в восхва́лят Тя. Блаже́н муж, ему́же есть заступле́ние его у Тебе: восхожде́ния в се́рдце свое́м положи́. Во юдо́ль плаче́вную, в ме́сто, е́же положи́: и́бо благослове́ние даст законополага́яй. По́йдут от силы в силу, яви́тся Бог богов в Сио́не. Господи Боже сил, услы́ши моли́тву мою́, внуши́, Боже Иаковль. Защи́тниче наш виждь, Бо́же, и при́зри на лице Христа твоего́. Яко лучше день еди́н во дво́рех Твоих, па́че ты́сящь: изво́лих примета́тися в дому́ Бога моего́ па́че, не́же жи́ти ми в селе́ниих гре́шничих. Я́ко ми́лость и и́стину лю́бит Госпо́дь, Бог благода́ть и сла́ву даст, Госпо́дь не лишит благи́х, ходя́щих незло́бием. Го́споди Бо́же сил, блажен челове́к упова́яй на Тя.

И по совершенном омовении трапе́зном и отирании, глаголет архиерей:

Сла́ва бг҃ꙋ на́шемꙋ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

Приемлет архиерей у ключаря вино красное, с водою розовою смешенное, и возливает на трапе́зу трижды, крестовидно, довольно, и напаяют трапезу, растираюше руками: и кропит архиерей тем же смешением освящаемыя антиминсы прочыя. Егда же сие деется, глаголет на всяком кроплеиии:

Ѡ҆кропи́ши мѧ̀ ѵ҆ссѡ́помъ, и҆ ѡ҆чи́щꙋсѧ: ѡ҆мы́еши мѧ̀, и҆ па́че снѣ́га ѹ҆бѣлю́сѧ.

А по окроплении престола и антиминсов присовокупляет и последующее:

Слꙋ́хꙋ моемꙋ̀ да́си ра́дость и҆ весе́лїе, возра́дꙋютсѧ кѡ́сти смирє́нныѧ. Ѿвратѝ лицѐ твоѐ ѿ грѣ̑хъ мои́хъ, и҆ всѧ̑ беззакѡ́нїѧ моѧ̑ ѡ҆чи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мнѣ̀ бж҃е, и҆ дх҃ъ пра́въ ѡ҆бновѝ во ѹ҆тро́бѣ мое́й. Не ѿве́ржи менѐ ѿ лица̀ твоегѡ̀, и҆ дх҃а твоегѡ̀ ст҃а́гѡ не ѿимѝ ѿ менѐ. Возда́ждь мѝ ра́дость сп҃се́нїѧ твоегѡ̀, и҆ дх҃омъ влⷣчнимъ ѹ҆твердѝ мѧ̀. Наꙋчꙋ̀ беззакѡ́нныѧ пꙋтє́мъ твои̑мъ, и҆ нечести́вїи къ тебѣ̀ ѡ҆братѧ́тсѧ. И҆зба́ви мѧ̀ ѿ крове́й бж҃е, бж҃е сп҃се́нїѧ моегѡ̀, возра́дꙋетсѧ ѧ҆зы́къ мо́й пра́вдѣ твое́й. Гдⷵи, ѹ҆стнѣ̀ моѝ ѿве́рзеши, и҆ ѹ҆ста̀ моѧ̑ возвѣстѧ́тъ хвалꙋ̀ твою̀. Ꙗкѡ аще бы восхотѣ́лъ є҆сѝ же́ртвы, да́лъ бы́хъ ѹбѡ, всесожже́нїѧ не бл҃говоли́ши. Же́ртва бг҃ꙋ дꙋ́хъ сокрꙋше́нъ, се́рдце сокрꙋше́нно и҆ смире́нно бг҃ъ не ѹ҆ничижи́тъ. Ѹ҆блажѝ гдⷵи, бл҃говоле́нїемъ твои́мъ сїѡ́на, и҆ да сози́ждꙋтсѧ стѣ́ны і҆ерⷵли̑мскїѧ. Тогда̀ бл҃говоли́ши же́ртвꙋ пра́вды, возноше́нїе и҆ всесожега́ємаѧ: тогда̀ возложа́тъ на ѻ҆лта́рь тво́й тельцы̀.

Потом ключарь прино́сит гу́бы. Архиерей приемлет едину гу́бу, а прочыя друзи́и сослужащии, и отирают гу́бами трапе́зу. Потом полагается антиминс [или антиминсы] на трапезу горе́.

Таже глаголет архиерей:

Бл҃гослове́нъ бг҃ъ на́шъ, всегда̀, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

Потом приносит ключарь святое миро. Архиерей, приняв струче́ц, помазу́ет на трапе́зе крестообразно. Протодиакону глаголюше к престолу и ко [всякому] антиминсу: Во́нмем: Архиерей творит на трапе́зе три кресты, един среди, а два по обою́ страну́ мало пониже, глаголя:

Аллилꙋїа, по трижды.

Помазует же и на столпех престольных с дву стран, и на среде, и на ре́брех. Посем священницы приемлют антиминс [антиминсы] и полагает и [я] на престоле, един по единому, ниже крестов, идеже назна́менаны святым миром, для того, чтоб те кресты не сотре́ны были. Архиерей творит три креста на всяком антиминсе миром, якоже и на престоле. Егда же сие́ совершится, глаголется псалом 132:

Се что добро́, или́ что красно́, но е́же жи́ти бра́тии вку́пе: Я́ко ми́ро на главе́, сходя́щее на браду́, браду́ Ааро́ню, сходя́щее на оме́ты оде́жды его: Я́ко роса́ аермо́нская, сходя́щая на го́ры Сио́нския. Я́ко та́мо запове́да Госпо́дь благослове́ние и живо́т до ве́ка.

Таже архиерей глаголет:

Сла́ва тебѣ̀ ст҃а́ѧ трⷪ҇це бж҃е на́шъ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

И отлагается антиминс [антнмннсы] на блюдо. Посем священницы приносят срачи́цу: архиерей кропит святою водою внутрь и вне, и надевают на трапе́зу. Потом приносится вервь Архиерей кропит вервь, и обязуют престол, обязуется же си́це:

От правыя страны, у перваго столпа архиерей держит конец верви, и и́дут по верви кругом до втораго столпа к востоку: от втораго же столпа сносится на низ к третиему столпу, и и́дет по низу до четвертаго столпа, и паки возносится к первому столпу сопреди́, и связуется с концем, идеже архиерей держи́т; и паки сносится вниз ко второму столпу, и и́дет низом до третияго столпа, взносится в верх к четвертому столпу, от четвертаго же столпа сносится вниз к первому столпу, и тако будет крест сопреди́. От перваго же столпа по низу идет круго́м до втораго столпа, от вторагго же столпа взносит в верх к третиему столпу, и тако будет крест к востоку. От третияго же столпа сносит на низ к четвертому столпу, и тако будет крест на северней стране; от четвертаго же столпа, и́дет по низу круго́м до перваго столпа. От перваго же столпа снизу идет в верх ко второму столпу; и тако будет крест на южной стране, и обходит круго́м, чтоб было три верви по верху, вторый же конец верви связуется с первым концем у перваго столпа.

Егдаже сия совершаются, то есть, одевается трапе́за срачи́цею, и опоясу́ется ве́рвию, глаго́лется еди́ножды, дважды_и трижды псалом 131:

Помяни́, Го́споди, Дави́да, и всю кро́тость его. Яко кля́тся Го́сподеви, обеща́ся Богу Иа́ковлю: а́ще вни́ду в селе́ние до́му моего, или́ взы́ду на одр посте́ли моея́: А́ще дам сон очи́ма мои́ма, и ве́ждома мои́ма дрема́ние, и поко́й скраниа́ма мои́ма. До́ндеже обря́щу ме́сто Го́сподеви, селе́ние Бо́гу Иа́ковлю. Се слы́шахом я во Енфра́фе, обрето́хом я в поля́х дубра́вы: Вни́дем в селе́ния Его, поклони́мся на ме́сто, иде́же стоя́сте но́зе Его. Воскресни́, Господи, в поко́й Тво́й, Ты и киво́т святы́ни Твоея́. Свяще́нницы Твои́ облеку́тся пра́вдою, и пренодо́бнии Твои возра́дуются. Дави́да ра́ди раба́ Твоего́, не отврати́ лице́ пома́заннаго Твоего́. Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною, и не отве́ржется ея: от плода́ чре́ва Твоего́ посажду́ на престо́ле Твое́м. А́ще сохраня́т сы́нове твои́ завет Мой, и свиде́ния Моя сия, и́мже научу́ я, и сы́нове их до ве́ка ся́дут на престо́ле Твое́м. Я́ко избра́ Госпо́дь Сио́на, изво́ли и в жили́ще себе́. Сей поко́й мой во век ве́ка, зде вселю́ся, я́ко изво́лих и: лови́тву его благословля́яй благословлю́, ни́щыя его насыщу́ хле́бы, свяще́нники его облеку́ во спасе́ние, и преподо́бнии его ра́достию возра́дуются. Тамо возращу́ рог Дави́дови, угото́вах свети́льник пома́занному моему́. Враги́ его облеку́ студо́м, на не́мже процвете́т святы́ня моя́.

По совершении же глаголет архиерей:

Сла́ва бг҃ꙋ на́шемꙋ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Потом приносят священницы инди́тию, си́есть, верхнее одеяние.

Архиерей кропит святою водою внутрь и вне, и одевают ею святый престол, и полагают илито́н, а на илитоне антиминс [антиминсы] и святое Евангелие на престоле, и честный крест, покрываются пеленою: вся же сия кропятся святою водою.

Сим же совершившимся, глаголется псалом 92:

Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся: облече́ся Госпо́дь в си́лу, и препоя́сася: и́бо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жится. Гото́в престо́л Твой отто́ле: от ве́ка Ты еси́. Воздвиго́ша ре́ки, Го́споди, воздвиго́ша ре́ки гла́сы своя́: Во́змут ре́ки сотре́ния своя́ от гласо́в вод мно́гих. Дивны высо́ты морски́я, ди́вен в высо́ких Госпо́дь. Свиде́ния Твоя́ уве́ришася зело́: до́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди, в долгот́у дний.

По псалме глаголет архиерей:

Бл҃гослове́нъ бг҃ъ на́шъ:

Таже повелит архиерей начальствующему из сослужа́щих украшати предложение со окроплением святыя воды́, и поставляются сосуды, и покро́вы, и пеленою покрываются ничтоже глаголя, токмо водою святою кропя. Посем снимается с архиереа за́пон, а протодиакон приносит архиерею кадило (царские врата отверсти). Архиерей же кадит кругом престол и жертвенник и весь олтарь: а протодиакон предходит со свещею, и глаголется псалом 25: (Многажды, дóндеже окадит олтарь и всю церковыю обычаю.)

Суди́ ми, Го́споди, я́ко аз незло́бою мое́ю ходи́х: и на Го́спода упова́я не изнемогу́: Искуси́ мя, Го́споди, и испыта́й мя, разжзи́ утро́бы моя и се́рдце мое́: Я́ко ми́лость Твоя́ пред очи́ма мои́ма есть, и благоугоди́х во и́стине Твое́й, Не седо́х с со́нмом су́етным, и со законопресту́пными не вни́ду. Возненави́дех це́рковь лука́внующих, и с нечести́выми не ся́ду. Умы́ю в непови́нных ру́це мои́, и обы́ду же́ртвенник Твой, Го́споди: Е́же услы́шати ми глас хвалы́ Твоея́, и пове́дати вся чудеса́ Твоя́. Го́споди, возлюби́х благоле́пие до́му Твоего́, и ме́сто селе́ния сла́вы Твоея́. Да не погуби́ши с нечести́выми ду́шу мою́, и с му́жи крове́й живо́т мой: И́же в руку́ беззако́ниа, десни́ца их испо́лнися мзды. Аз же незло́бою мое́ю ходи́х, изба́ви мя, Го́споди, и поми́луй мя. Нога́ моя́ ста на правоте́: в церква́х благословлю́ Тя, Го́споди.

Внегда́ же, архиерей кадит, последуют пр нем двое архимандритов, или игуменов, или священников: един кропит стены святою водою, а вторый, держа сосуд мира, помазу́ет стручце́м, обмоча в миро, крестообразно, первее во олтаре над горним местом над окном: таже над церковными враты, яже к западу церкве: таже на южной стране, и на северной над две́рьми, или над окном на стенах, аще же вы́соко, приставляется лествица.

Совершившу же ся каждению и псалму, и́дет архиерей во олтарь и глаголет:

Сла́ва ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ. А҆ми́нь.

И приемлет протодиакон кадило, и кадит архиереа трижды.

Потом глаголет ектению малую: Па́ки и па́ки: пред престолом, по левую страну архиереа.

Возгла́са же архиерей не глаголет, но протодиакон: Го́споду помо́лимся, и снимается митра. Архиерей же пред святым престолом глаголет молитву велегласно:

Гдⷵи нб҃сѐ и҆ землѝ, иже ст҃ꙋ́ю твою̀ цр҃ковь неизрече́нною премꙋ́дростїю ѡ҆снова́вый, и҆ во ѡбразъ агг҃льскагѡ на нб҃сѝ слꙋже́нїѧ, сщ҃е́нничества чи́нъ на землѝ соста́вивый: ты̀ влⷣко великода́рне, прїимѝ и҆ ны́нѣ молѧ́щихсѧ на́съ, не ꙗкѡ досто́йныхъ сꙋ́щихъ ѡ҆ толи́кихъ проси́ти, но да превосхо́дство пока́жетсѧ твоеѧ̀ бл҃гости: не бо̀ преста́лъ є҆сѝ человѣ́ческомꙋ ро́дꙋ, многоѡбра́знѣ бл҃годѣ́ѧ. глави́знꙋ же на́мъ дарова́лъ є҆сѝ бл҃годѣѧ́нїй, єже во пло́ти є҆диноро́днагѡ твоегѡ̀ сн҃а прише́ствїе, иже на землѝ ꙗвльсѧ, и҆ возсїѧ́въ сꙋ́щымъ во тьмѣ̀ свѣ́тъ сп҃се́нїѧ, принесѐ себѐ ѡ҆ на́съ же́ртвꙋ, и҆ бы́сть мі́рови всемꙋ̀ ѡ҆чисти́лище, ѻбщники на́съ своегѡ̀ воскрⷵнїѧ сотвори́въ, и҆ вознесы́йсѧ на нб҃са̀, ѡ҆блечѐ своѧ̑ ѹ҆ч҃нкѝ и҆ а҆пⷵлы, ꙗкоже ѡ҆бѣща́сѧ, си́лою свы́ше, ꙗже єсть дх҃ъ ст҃ы́й, покланѧ́емый и҆ всеси́льный, иже ѿ тебѐ бг҃а и҆ ѻ҆ц҃а̀ и҆сходѧ́щь: имже бы́вше сиїльнїи дѣ́ломъ и҆ сло́вомъ, креще́нїе преда́ша сыноположе́нїѧ: цр҃кви воздвиго́ша, ѹ҆тверди́ша же́ртвенники, сщ҃е́нства положи́ша пра̑вила и҆ зако́ны, ихже мы̀ грѣ́шнїи держа́ще преда́нїе, припа́даемъ тѝ вѣ́чномꙋ бг҃ꙋ, и҆ мо́лимсѧ тѝ бл҃гоꙋтро́бне: къ твоемꙋ̀ пѣснопѣ́нїю со́зданный се́й хра́мъ бж҃е́ственныѧ твоеѧ̀ и҆спо́лни сла́вы: и҆ въ не́мъ воздви́женный же́ртвенникъ ст҃ы́й и҆ предложє́нныѧ же́ртвенники ст҃ы̑ѧ ст҃ы́хъ покажѝ, ꙗкѡ на́мъ предстоѧ́щымъ имъ ꙗкѡ стра́шномꙋ црⷵтвїѧ твоегѡ̀ прⷵто́лꙋ, неѡсꙋжде́ннѡ слꙋжи́ти тебѣ̀, мольбы̑ ѡ҆ на́съ и҆ ѡ҆ лю́дехъ всѣ́хъ возпосыла́ющымъ и҆ безкро́внꙋю же́ртвꙋ твое́й приносѧ́щымъ бл҃гости, ѡ҆ во́льныхъ и҆ нево́льныхъ грѣсѣ́хъ въ проще́нїе, во ѹ҆правле́нїе житїѧ̀, во и҆справле́нїе бл҃га́гѡ жи́тельства, во и҆сполне́нїе всѧ́кїѧ пра́вды.

Ꙗкѡ бл҃гослови́сѧ твоѐ прест҃о́е и҆мѧ ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ ст҃а́гѡ дх҃а, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

Архиерей же глаголет:

Ми́ръ всѣ̑мъ.

Протодиакон: Главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Архиерей глаголет молитву тайно:

Бл҃годари́мъ тѧ̀ гдⷵи бж҃е си́лъ, ꙗкѡ юже и҆злїѧлъ є҆сѝ бл҃года́ть на ст҃ы̑ѧ твоѧ̑ а҆пⷵлы, и҆ на прпⷣбныѧ на́ши ѻ҆тцы̀, сподо́билъ є҆сѝ мно́гагѡ ра́ди твоегѡ̀ чл҃вѣколю́бїѧ, и҆ да́же до на́съ грѣ́шныхъ и҆ непотре́бныхъ ра̑бъ твои́хъ ѻнꙋю простре́ти: и҆ мо́лимсѧ тебѣ̀, влады́ко многомлⷵтиве, и҆спо́лни сла́вы, и҆ ст҃ы́ни, и҆ бл҃года́ти же́ртвенникъ се́й же́ртвенники сїѧ̑, ꙗкоже претворѧ́тисѧ ꙗже на не́мъ на ни́хъ приноси̑мымъ тебѣ̀ безкрѡ́внымъ же́ртвамъ, въ пречⷵтое тѣ́ло, и҆ чⷵтнꙋ́ю кро́вь є҆днноро́днагѡ твоегѡ̀ сн҃а, и҆ гдⷵа и҆ бг҃а и҆ сп҃са на́шегѡ і҆и҃са хрⷵта̀, ко спасе́нїю всѣ́хъ люде́й твои́хъ, и҆ на́шегѡ недосто́инства.

Возглас:

Ты́ бо є҆сѝ бг҃ъ на́шъ, бг҃ъ ми́ловати и҆ сп҃са́ти, и҆ тебѣ̀ сла́вꙋ возсыла́емъ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

* 5По совершении сего приносится архиерею све́щник с невозжженною новою свеще́ю, юже возжег архиерей своими руками, поставляют на горнем месте возле престола.

Посем ключарь управляет, како идти по мо́щи в иную церковь со кресты: архиерей же отдает Евангелие и крест священникам, и свещы в олтаре раздает предстоящым, а вышед из олтаря на амвоне мирским людем. Потом входит архиерей в олтарь, а из олтаря предидущым священником, идет архиерей царскими враты по мощи, прияв посох у царских врат у подьяка, и глаголет:

Съ ми́ромъ и҆зы́демъ.

И тако и́дут по святыя мощи по чину: напреди́ же и́дут с хоругви и со иконы, якоже обычай ходу бывати со кресты. Архиереа же поддержат два диакона. Священники же идут со Евангелием и крестом напреди́ архиереа, а протодиакон со диаконом калят.

Певчие поют тропарь, глас 4:

И́же во всем ми́ре му́ченик Твои́х, я́ко багряни́цею и ви́ссом, кровьми́ Це́рковь Твоя́ украси́вшися, те́ми вопие́т Ти, Христе́ Бо́же: лю́дем Твои́м щедро́ты Твоя́ низносли́, мир жи́тельству Твоему́ да́руй, и душа́м на́шым ве́лию ми́лость.

Слава, и ныне. глас 8:

Я́ко нача́тки естества́ насади́телю тва́ри, вселе́нная прино́сит Ти, Го́споди, Богоно́сныя му́ченики: тех моли́твами, в мире глубо́це Це́рковь Твою́, жи́тельство Твое́, Богоро́дицею соблюди́, Многоми́лостиве.

И, пришед архиерей во храм, идеже поставлены мощи, входит во олтарь царскими враты, с двумя предстоящими сослужители: посох же отдает у царских врат по́дьяку. и покланяются святым мощем, и осеняет предстоящих ту.

Протодиакон же глаголет ектению́ малую: Па́ки и па́ки: пред царскими враты. Священницы: Го́споди, поми́луй: вне олтаря.

По ектении́ же архиерей говорит возгла́с пред престолом:

Ꙗкѡ ст҃ъ є҆сѝ бж҃е на́шъ, иже на пострада́вшихъ по тебѣ̀ чⷵтны́хъ мꙋ́ченицѣхъ почива́еши, и҆ тебѣ̀ сла́ꙋв возсыла́емъ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие: Аминь. И поют Трисвятое.

Потом протодиакон: Го́споду помо́лимся.

Певчие: Го́споди, поми́луй.

И снимается с архиереа митра, и кладется на блюдо. Архиерей же глаголет молитву:

Гдⷵи бж҃е на́шъ, вѣ́рный во словесѣ́хъ твои́хъ, и҆ нело́жный во ѡ҆бѣща́нїихъ твои́хъ, дарова́вый ст҃ы̑мъ твои̑мъ мꙋ́ченикѡмъ, под́вигомъ до́брымъ подвиза́тисѧ, и҆ тече́нїе бл҃гоче́стїѧ соверши́ти, и҆ вѣ́рꙋ истиннагѡ и҆сповѣ́данїѧ сохрани́ти: са́мъ влⷣко прест҃ы́й, тѣ́хъ моле́нїемъ ѹ҆моле́нъ бꙋ́ди, и҆ да́рꙋй на́мъ недостѡ́йнымъ твои̑ъ рабѡ́мъ ча́сть и҆ наслѣ́дїе и҆мѣ́ти съ ни́ми, да подража́телїе тѣ́хъ бы́вше, сподо́бимсѧ и҆ предлежа́щихъ тѣ̑мъ бл҃ги́хъ.

Возглас:

Млⷵтїю и҆ чл҃вѣколю́бїемъ є҆диноро́днагѡ сн҃а твоегѡ̀: съ ни́мже благослове́нъ є҆сѝ со прест҃ы́мъ, и҆ б҃лги́мъ, и҆ животворѧ́щимъ твои́мъ дꙋ́хомъ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие: Аминь.

Таже:

Ми́ръ всѣ̑мъ.

Протодиакон: Главы́ ва́шя:

Архиерей же глаголет молитву тайно:

Гдⷵи бж҃е на́шъ, мл҃твами прест҃ы́ѧ влⷣчцы на́шеѧ бцⷣы, и҆ всѣ́хъ ст҃ы́хъ твои́хъ, дѣла̀ рꙋ́къ на́шихъ недосто́йныхъ ра̑бъ твои́хъ напра́ви, и҆ во всѣ́хъ ѹ҆гожда́ти на́съ твое́й бл҃гости сподо́би.

Возглас:

Бꙋ́ди держа́ва црⷵтвїѧ твоегѡ̀ благослове́на и҆ препросла́влена, ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ ст҃а́гѡ дх҃а, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие: Аминь.

Архиерей приемлет кадило у протодиакона и кадит святыя мощи трижды, по трижды: и отдав кадило, и прием святый дискос со святыми мощьми, покрове́н возду́хом по звезде, поставляет на главу свою и и́дет царскими враты, поддержимь первосвященнослужительми: дискос же держит сам архиерей обе́ма рука́ма, и тако и́дут по чину. Напреди же идут с хоругви и иконы храма: пред иконою и́дут певчие, таже идут священницы, потом лампадчик с посошнико́м, посреди же с митрою. Таже протодиакон с диаконом с кадилы, и кадят мощи и архиереа: над дискосом же несут диаконы две рипиды или четыре: пред архиереом иподиаконы несут трикирий и дикирий.

Певчие поют тропарь, глас 3:

Иже на ка́мени ве́ры созда́вый Це́рковь Твою́, Бла́же, в той испра́ви моле́ния на́ша, и приими́ лю́ди в ве́ре вопию́щыя Тебе́: спаси́ ны, Бо́же наш, спаси́ ны.

Аще же достанет время, поются и следующии ирмосы, глас 3. Песнь 3.

Утвержде́ние на Тя наде́ющихся, утверди́, Го́споди, Це́рковь, ю́же стяжа́л еси́ Честно́ю Твое́ю Кро́вию.

Глас 8. Песнь 3:

Небе́снаго кру́га Верхотво́рче Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Челоноколю́бче.

Глас 5. Песнь 3:

Водрузи́вмй на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м, и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую, на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х, Це́рковь Твою́ утверди́, еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Егда до́йдут до освящаемаго храма, обходят его от западных дверей на южную страну, к востоку вкруг: а священник предходя кропит святою водою стены храма.

Егда же приидут пред церковная великая врата, певчие поют тропари, на глас 7:

Святии́ му́ченицы, и́же до́бро страда́вше и венча́вшеся, моли́тися ко Го́споду спасти́ся душа́м на́шым. Дважды.

Сла́ва Тебе, Христе Боже, апо́столов похвало́, и му́чеников весе́лие, и́хже про́поведь Тро́ица Единосу́щная. Единожды.

Архиерей снимает со главы своея дискос с мощьми, и постапляет его на уготованном столе пред церковными враты́, и покланяется святым мощем трижды, и налагается митра: и осеняет священников на обе страны.

Егда же певчие пропоют тропари, и́дут внутрь храма.

Архиерей же стоя́ пред святыми мощьми, глаголет:

Бл҃гослове́нъ є҆сѝ хрⷵтѐ бж҃е на́шъ, всегда̀, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие отвещают внутрь храма: Аминь.

Архиерей глаголет:

Возми́те врата̀ кнѧ́зи ва́шѧ, и҆ возми́тесѧ врата̀ вѣ̑чнаѧ, и҆ вни́детъ цр҃ь сла́вы.

Певчие же поют внутрь храма: Кто е́сть сей ца́рь сла́вы;

А протодиакон подносит архиерею кадило. Архиерей же, приняв, кадит святый дискос трижды, по трижды, таже святое Евангелие и крест, и иконы, правую и левую страну, таже священнослужителей.

Вратам же затворенным, или́ за́навесом заве́шенным, со иконами, со Евангелием и со кресты, стоят священницы за столом пред две́рьми, обратя́ся на запад, на столе же постлана́ пелена, по углам стола четыре подсвещника, или́ два: а диаконы рипиды держа́т над святыми мощьми.

По каждении же приемлет протодиакон у архиереа кадило, и кадит архиереа трижды.

Егда певчие пропоют первое: Кто́ есть сей царь сла́вы; паки архиерей глаголет второе:

Возми́те врата̀ кнѧ́зи ва́шѧ, и҆ возми́тесѧ врата̀ вѣ̑чнаѧ, и҆ вни́детъ цр҃ь сла́вы.

Певчие поют: Кто есть сей ца́рь сла́вы;

Посем протодиакон: Го́споду помо́лимся.

Певчие: Го́споди, поми́луй.

С архиереа отлагается митра, и глаголет молитву велегласно:

Бж҃е и҆ ѻч҃е гдⷵа на́шегѡ і҆и҃са хрⷵта̀, сы́й бл҃гослове́нъ во вѣ́ки, иже завѣ́сою пло́ти є҆гѡ̀ ѡ҆бнови́лъ є҆сѝ на́мъ въ перворо́дныхъ цр҃ковь на нб҃сѣ́хъ впи́санныхъ вхо́дъ, и҆дѣ́же жи́тельство пра́зднꙋющихъ и҆ гла́съ ра́дованїѧ. са́мъ, чл҃вѣколю́бче влⷣко, при́зри на ны̀ грѣ̑шныѧ, и҆ недостѡ́йныѧ рабы̑ твоѧ̑, ѡ҆бновле́нїе пра́зднꙋющыѧ чⷵтна́гѡ хра́ма, имⷬ҇къ,] во ѡбразъ ст҃ѣ́йшїѧ твоеѧ̀ цр҃кве, си́рѣчь, са́магѡ тѣлесѐ на́шегѡ, єже ѹбѡ и҆ хра́мъ тво́й, и҆ ѹды хрⷵта̀ твоегѡ̀ всехва́льнымъ а҆пⷵломъ па́ѵломъ и҆менова́ти сподо́билъ є҆сѝ: и҆ ѹ҆твердѝ є҆го̀ до сконча́нїѧ вѣ́ка непоколеби́ма, и҆ просла́влена въ тебѣ̀: и҆ сподо́би на́съ въ не́мъ хвалы̑ и҆ славослѡ́вїѧ незазѡ́рна приноси́ти сла́вѣ твое́й, и҆ є҆диноро́дномꙋ твоемꙋ̀ сн҃ꙋ, гдⷵꙋ на́шемꙋ і҆и҃сꙋ хрⷵтꙋ̀, и҆ ст҃о́мꙋ твоемꙋ̀ дх҃ꙋ, въ ра́зꙋмѣ и҆ всѧ́комъ чꙋ́вствѣ, покланѧ́ющымсѧ чебѣ̀ во стра́сѣ твое́мъ, бж҃е́ственныхъ щедро́тъ достѡ́йнымъ показа́тисѧ: и҆ благопрїѧ̑тнымъ твое́й бл҃гости бы́ти мольба́мъ си̑мъ, ѡ҆ на́съ и҆ всѣ́хъ лю́дехъ твои́хъ неизрече́нномꙋ твоемꙋ̀ бл҃гоꙋтро́бїю приноси̑мымъ: моли́твами пречⷵтыѧ влⷣчцы на́шеѧ бцⷣы, и҆ приснодв҃ы мр҃і́и.

Возгла́с:

Ꙗкѡ ст҃ъ є҆сѝ бж҃е на́шъ, и҆ на ст҃ы́хъ почива́еши, и҆ тебѣ̀ сла́вꙋ возсыла́емъ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие: Аминь.

Архиерей:

Ми́ръ всѣ̑мъ.

Протодиакон: Главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те.

Певчие: Тебе, Го́споди.

Архиерей чтет молитву входа тайно:

Влⷣко гдⷵи бж҃е на́шъ, ѹ҆ста́вивый на нб҃сѣ́хъ чи́ны и҆ вѡ́инства агг҃лъ, и҆ а҆рха̑гг҃лъ, во слꙋже́нїе твоеѧ̀ сла́вы: сотворѝ со вхо́домъ на́шимъ, вхо́дꙋ ст҃ы́хъ агг҃лѡвъ бы́ти, сослꙋжа́щихъ на́мъ, и҆ сославосло́вѧщихъ твою̀ бл҃гость.

Возгла́с:

Ꙗкѡ подоба́етъ тебѣ̀ всѧ́каѧ сла́ва, че́сть и҆ поклоне́нїе, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие: Аминь.

Таже архиерей приемлет дискос со святыми мощьми, и зна́менает врата храма крестообразно, и глаголет:

Гдⷵь си́лъ, то́й єсть цр҃ь сла́вы.

Певчие поют такожде: Госпо́дь си́л, той есть ца́рь сла́вы.

Егда певчие запоют последнее: Господь сил, то́й е́сть царь сла́вы: в то время отъемлется стол, а архиерей поставляет дискос с мощьми на главу свою и идут во храм. В то время певчие поют тропарь, глас 4:

Я́коже вы́шния тве́рди благоле́пие, и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ свята́го селе́ния сла́вы Твоея́, Го́споди: утверди́ сие́ во век ве́ка, приими́ на́ша в нем непреста́нно приноси́мая Тебе́ моле́ния Богоро́дицею, всех животе́ и воскресе́ние.

Архиерей же входит во святый олтарь царскими враты: и поставляет дискос со святыми мощьми на святем престоле, и покланяется святым мощем, и налагается на архиереа митра. А протодиакон подносит архиерею кадило, и прием архиерей кадит святыя мощи трижды, по трижды, и на обе страны сослужителей: протодиакон же, приняв у архиереа кадило, кадит архиереа трижды. Архиерей же помоляся осеняет сослужащих, и отлагает с дискоса возду́х и звезду́, а ключарь подносит святое миро и ящичек для святых мощей, что под престол: по нем подносит иподиакон воскомасти́х несколько приустыл. И приемлет архиерей святыя мощи, развернув из бумажек, в которых заве́рнуто по три частицы, облепленныя воском, кладет, напредь миром пома́зав, в' ящичек оныя, и заливает воскомасти́хом, и отдает ключарю.

Ключарь же, приняв и целовав архиерейскую руку, закрывает ящичек, и полагает под престолом в среднем столпе́.

Зри́: Егда близ освящаемаго храма другой церкви несть, тогда святыя мощи поставляются такожде с вечера на аналогии пред образом Спасителевым, что у царских врат на правой стране, в томже храме, егоже освящать. Егда же приидет время по мощи идти, выходит архиерей царскимиж враты, и становится проти́во мощей на орлеце́, и помоляся осеняет сослужащих, и приемлет архиерей кадило, и кадит святыя мощи, трижды по трижды: а певчие поют вышеписанный тропарь: Иже во всем ми́ре му́ченик Твои́х:

Слава, и ныне, кондак: Я́ко нача́тки естества́:

А как пропоют певчие, протодиакон глаголет ектению малую: Па́ки и па́ки: пред мощьми, и все бывает по чину, якоже предписася выше сего. И приемлет архиерей святыя мощи на главу, и идут со кресты вкруг церкви по чину. А егда не возможно нико́ими меры вокруг храма с мощьми ходити: то пред церковная великая врата выходят, и поставляет архиерей святыя мощи на уготованном столе, и покланяется святым мощем, и приемлет у протодиакона калило, и кадит святыя мощи, трижды по трижды, и бывает все по предписанному чину. По исполнении всего приемлет архиерей святыя мощи на главу́ свою и, зна́меновав оными церковная великая врата, паки поставляет на главу́ свою. И́дет во олтарь царскими враты по обычаю: и вшед во олтарь, обходит со святыми мощьми вокруг престола единожды, вместо того, еже что идти было вкруг храма, и поставляет святыя мощи на святей трапе́зе, и влагает о́ныя в ящичек, и в антиминсы, и прочее действует по чину выше показанному.

Таже архиерей и в антиминс [или́ в антиминсы], помазав первее в мешечке святым миром, влагает приуготовленныя частицы, и укрепляет воскомасти́хом же нарочитою лопаточкою.

По исполнении того, протодиакон глаголет: Го́споду помо́лимся.

Священницы: Го́споди, поми́луй.

Архиерей глаголет молитву:

Гдⷵи бж҃е на́шъ, иже и҆ сїю̀ сла́вꙋ, ѡ҆ тебѣ̀ пострада́вшымъ ст҃ы̑мъ мч҃нкѡмъ дарова́вый, єже сѣ́ѧтисѧ по все́й землѝ моще́мъ ихъ, во ст҃ы́хъ хра́мѣхъ твои́хъ, и҆ плоды̀ и҆сцѣле́нїй прозѧба́ти: са́мъ влⷣко, всѣ́хъ бл҃ги́хъ пода́тель сы́й, мл҃твами ст҃ы́хъ, ихже благоизво́лилъ є҆сѝ положе́нїю моще́й къ се́мъ чⷵтнѣ́мъ же́ртвенницѣ твое́мъ въ си́хъ чⷵтны́хъ же́ртвенницѣхъ твои́хъ бы́ти: сподо́би на́съ неѡсꙋжде́ннѡ безкро́внꙋю тебѣ̀ на не́мъ на ни́хъ приноси́ти же́ртвꙋ, и҆ да́рꙋй на́мъ всѧ̑ ꙗже ко сп҃се́нїю прошє́нїѧ, возме́здїе подаѧ́й и҆ въ се́мъ пострада́вшымъ за ст҃о́е имѧ твоѐ, єже чꙋдодѣ́йствовати тѣ́ми къ на́шемꙋ сп҃се́нїю.

Возгла́с:

Ꙗкѡ твоѐ єсть црⷵтво, и҆ си́ла и҆ сла́ва, ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ ст҃а́гѡ дх҃а, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Священницы: Аминь.

Посем протодиакону ре́кшу: Па́ки и па́ки, прекло́ньше коле́на, Го́споду помо́лимся.

Архиерей, преклонив колена своя [такожде и народ стоящий во храме преклоняет колена своя], чтет сию молитву во услышание всем:

Гдⷵи бж҃е на́шъ, иже тва́рь є҆ди́нымъ сло́вомъ созда́вый, и҆ во єже бы́ти приведы́й, неизрече́нными же ѡбразы, разли́чнѡ сїю̀ ѹ҆краси́вый, иже надноси́мый на ню̀ тво́й дх҃ъ собра́вый, и҆ со́лнечный се́й свѣ́тъ на ню̀ и҆злїѧ́вый во ѡ҆бновле́нїе є҆ѧ̀, иже ѹ҆годникꙋ твоемꙋ̀ мѡѷсе́ю вдохнꙋ́вый хвалꙋ̀ нѣ́кꙋю и҆зрѧ́днꙋ, приложи́ти добрѣ́йшемꙋ твоемꙋ̀ созда́нїю, и҆ рещѝ: ви́дѣти тебѐ свѣ́тъ ꙗкѡ до́брый, и҆ дне́мъ нарещѝ се́й. є҆го́же ѹбѡ и҆ мы̀ ви́дѧще, и҆ свѣтлѣ́йшее сїѐ со́лнце, ѡ҆бновлѧ́ющее на всѧ́къ де́нь тва́рь, тѧ̀ истиннагѡ днѐ сла́вимъ сл҃нце, и҆ свѣ́тъ тво́й невече́рнїй: иже сн҃омъ твои́мъ на́мъ заповѣ́давый ѡ҆бнови́тисѧ на́шемꙋ є҆стествꙋ̀ ст҃ы́мъ твои́мъ дх҃омъ, ꙗкѡ и҆ по да́рꙋ семꙋ̀, првⷣнымъ возсїѧ́ти ꙗкѡ со́лнцꙋ: тебѣ̀ мо́лимсѧ, и҆ тебѐ про́симъ, ѻ҆ц҃а̀ сло́ва, гдⷵа и҆ бг҃а на́шего: [поне́же неизрече́ннымъ твои́мъ чл҃вѣколю́бїемъ, и҆ безмѣ́рною твое́ю млⷵтїю, тва́рь и҆ дре́внїй зако́нъ во ѡбразъ но́вагот завѣ́та, во твое́мъ бг҃овидѣ́нїи ѹ҆ сїна́йскїѧ горы̀, и҆ въ кꙋпинѣ̀ ѻной ди́вной, и҆ въ сѣ́ни свидѣ́нїѧ, и҆ въ предобрѣ́йшемъ хра́мѣ соломѡ́на ѻнагѡ ѡ҆бновле́нїе прїѧ̀] млⷵтивнымъ ѻкомъ при́зри на ны̀ грѣ̑шныѧ и҆ недостѡ́йныѧ рабы̑ твоѧ̑, пребыва́ющыѧ въ се́мъ домꙋ̀ нб҃оподо́бномъ, вселе́нныѧ похвалѣ̀, же́ртвенницѣ истинномъ неизрече́нныѧ твоеѧ̀ сла́вы, и҆ низпослѝ прест҃а́го твоего̀ дх҃а на ны̀, и҆ на наслѣ́дїе твоѐ. И҆ по бж҃е́ственномꙋ дв҃дꙋ, ѡ҆бновѝ въ сердца́хъ на́шихъ дꙋ́хъ пра́вый, и҆ дх҃омъ влⷣчнимъ ѹ҆твердѝ на́съ: да́рꙋй же на́мъ є҆диномы́слїе и҆ ми́ръ. Сотво́ршымъ же зда́нїе сїѐ, и҆ хра́ма ѡ҆сщ҃е́нїе, по любвѝ къ тебѣ̀ бг҃ꙋ тща́тельнѡ, ѡ҆ставле́нїе согрѣше́нїй пода́ждь: да́рꙋй имъ ꙗже ко сп҃се́нїю прошє́нїѧ: воздви́гни ѧ къ дѣ́ланїю за́повѣдей твои́хъ: да́рꙋй имъ ѡ҆бновле́нїе да́ра ст҃а́гѡ твоегѡ̀ дх҃а: да неѡсꙋжде́ннѡ покло́нѧтсѧ тебѣ̀ є҆ди́номꙋ истинномꙋ бг҃ꙋ, и҆ є҆го́же посла́лъ є҆сѝ, і҆и҃сꙋ̀ хрⷵтꙋ̀, мл҃твами бцⷣы, и҆ є҆гѡ́же єсть хра́мъ и҆ всѣ́хъ ст҃ы́хъ твои́хъ. А҆ми́нь.

И по молитве востав архиерей и прочии, протодиакон глаголет:

Заступи́, спаси́, поми́луй, возста́ви и сохрани́ нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Пресвяту́ю, Пречи́стую: и прочая.

Архиерей возгла́с:

Ꙗкѡ ст҃ъ є҆сѝ бж҃е на́шъ, и҆ на ст҃ы́хъ по тебѣ̀ пострада́вшихъ, чⷵтны́хъ мч҃нцѣхъ почива́еши, и҆ тебѣ̀ сла́вꙋ возсыла́емъ, ѻ҆ц҃ꙋ̀ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Лик: Аминь.

Таже архиерей и́дет на облачальное свое место, аще есть, с посохом: аще нет облачальнаго места, становится на предолтарном амвоне, а священницы становятся на обе страны по чину. Архиерей же, став и помоляся, осеняет предстоящих.

Протодиакон глаголет ектению: Помилуй нас, Боже, по великой милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй.

Певчие: Го́споди, поми́луй: трижды.

О вели́ком господи́не и отце́ на́шем Пи́мене, Святе́йшем Патриа́рхе Моско́вском и всея́ Руси́, и господи́не нашем Преосвяще́ннейшем, и́мярек, епи́скопе [или́: архиепи́скопе, или́: митрополи́те] [тйтул], и де́лех руку́ его́, и и́же с ним свяще́нницех и диа́конех. Го́споду помо́лимся.

Еще́ мо́лимся о богохрани́мей стра́не на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́.

Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных созда́телех свята́го хра́ма сего́.

Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии, проще́нии и оставле́нии грехо́в рабо́в Бо́жиих, бра́тии на́шея.

Еще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во свя́тем и всечестне́м хра́ме се́м, тружда́юшихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тыя ми́лости.

Архиерей глаголет возгла́с:

Ꙗкѡ млⷵтивъ и҆ чл҃вѣколю́бецъ бг҃ъ є҆сѝ, и҆ тебѣ̀ сла́вꙋ возсыла́емъ, ѻ҆ц҃ꙋ и҆ сн҃ꙋ и҆ ст҃о́мꙋ дх҃ꙋ, ны́нѣ и҆ при́снѡ и҆ во вѣ́ки вѣкѡ́въ.

Певчие: Аминь.

Ключарь подносит архиерею крест на блюде. Архиерей приим крест, на томже облачальном месте [или́ на предолтарном амвоне] стоя, осеняет крестом по трижды на четыре страны: на восток, на запад, на юг и на север. А протодиакон кадит проти́во креста по трижды, и преходя глаголет: Го́споду помо́лимся, рцем вси.

Певчие: Го́споди, поми́луй. По трижды.

По осенении, протодиакон: Прему́дрость.

Архиерей же, положив крест ключарю на блюдо, и́дет [аще ли стоял на облачальном месте], на предолтарный амвон с посохом, глаголя:

Прест҃а́ѧ бцⷣе, сп҃сѝ на́съ.

Певчие: Честне́йшую Херуви́м:

Архиерей:

Сла́ва тебѣ̀ хрⷵтѐ бж҃е, ѹ҆пова́нїе на́ше:

Певчие: Сла́ва, и ны́не: Го́споди, поми́луй. Трижды: Влады́ко, благослови́.

Архиерей, возшед на амнон и отдав посох, паки приемлет крест, и глаголет отпу́ст со крестом. По отпу́сте возглашает протодиакон Святейшему Патриарху многолетствие.

По многолетствии же диакон подносит архиерею святую воду: архиерей кропит святою водою сень, запад, север и юг. По окроплении сам архиерей целует честны́й крест, по немже и прочии священнослужителие и людие, и кропит их каждаго святою водою.

А певчие, дóндеже прикладываются людие, поют: Мно́гая ле́та.

По пропетии же многолетия, начинают часы.

На литургии прокимен освящению, и храму, апостол к Евреям, зачало 320, и храму. Евангелие от Иоанна, зачало 36 от полу́, и храму.

* * *

4

Зри: Царская врата затворити, и мирским людем из олтаря изы́ти, дабы́ от утеснения не могло каковаго либо священнодействию возпоследовати препятствия.

5

Зри: До сего освещения времени в олтари свещи́ никаковыя не возжига́ти.


Источник: Чиновник архиерейского священнослужения : Кн. 1. - Москва: Издание Московской Патриархии, 1982. - 252 с.

Комментарии для сайта Cackle