Святителя Филарета Московскаго и Коломенскаго

• 19 ноя

СЛУЖБА
СВЯТИТЕЛЮ ФИЛАРЕТУ,
МИТРОПОЛИТУ МОСКОВСКОМУ
И КОЛОМЕНСКОМУ, ЧУДОТВОРЦУ

Утверждена Священным Синодом 26 декабря 2003 г.

НА МАЛЕЙ ВЕЧЕРНИ

На Господи, воззвах: стихиры на 4, глас 1.
Подобен: Небесных чинов:

От юности пристанища немятежнаго взыскал еси, / в многомятежнем мiре пребывая, святе Филарете, / и суеты земныя молитвою избегл еси. / Во святителех монашески пожив, / в монасех архиерей изряден был еси, / моли о всех, любовию блажащих тя.

Тайну явльшагося Бога проповедуя / и священныя книги изъясняя, / святе Филарете, / словом Божиим насыщал еси люди алчущия, / да познают Истину / и уразумеют, яко благ Господь.

Годину гнева будущаго о отечестве нашем / дарова тебе Господь предзрети, святителю Филарете, / сего ради, скорбный плач подъем, / веру крепку в милосердие Господне о России хранил еси, / и ныне у Престола Божия / усердно молишися о спасении ея.

Духом провидел еси, святителю Филарете, / будущая земли Российския, / мраком объятая и браней исполненная, / и за преумножение беззакония любве умаленная, / темже молился еси усердно / вере Православней непоколебимей пребывати.

Слава, глас 6: Филарета Милостиваго подражателя, / всея Руси молитвенника, / святых подвижников собеседника, / сирот Серафимовых заступника, / старцев Оптинских покровителя, / скитов и обителей устроителя, / учителей учителя, царей наставника, / Ангелов сликовника во Царствии Небеснем, / архиерея Божия Филарета досточуднаго, / приидите, братие, восхвалим священнолепно.

И ныне, Богородичен: Богородице, Ты еси лоза истинная, / возрастившая нам Плод живота, / Тебе молимся: / молися, Владычице, со святыми апостолы / помиловати души наша.

На стиховне стихиры, глас 7:

Преподобным подвиги твоими уподобился еси, / чудотворцем древним – благодатию, / учителем вселенским – богомудрием, / первосвятителем Московским – правлением правым, / Филарете приснославный.

Стих: Священницы Твои облекутся в правду, / и преподобнии Твои возрадуются.

Простецем отец милосердный был еси, / пастырем – архипастырь истинный, / иноком – авва богомудрый, / святителем – образ веры и благочестия, / Филарете благоискусный.

Стих: Блажен муж, бояйся Господа, / в заповедех Его восхощет зело.

При триех земных царех святительствуя, / единому же Царю Небесному служил еси, / славу человеческую ни во чтоже вменяя, / иго Христово преславно понесл еси, / Филарете неботечный.

Слава, глас 8: Украшение Церкве Христовы / и Российских святых похвалу, / прославляем тя днесь, святителю Филарете, / и молим усердно: / яко предстоиши у Престола Небеснаго Царя / и дерзновенное ходатайство имаши, / моли спастися душам нашим.

И ныне, Богородичен, глас тойже.
Подобен: О, преславнаго чудесе:

О, преславнаго чудесе! / Небесе и земли Царица, / от святых сродников наших умоляемая, / до ныне землю русскую покрывает / и лика Своего изображении милостивно обогащает. / О, Владычице Державная! / Не престани и на будущее время / во утверждение на Руси Православия / милости и чудеса изливати до века. Аминь.

Тропарь, глас 4:

Духа Святаго благодать стяжав, / богомудре святителю Филарете, / истину и правду разумом просвещенным / людем проповедал еси, / мир и милость сердцем умиленным / страждущим явил еси, / яко учитель веры и страж неусыпный / паству российскую жезлом правости сохранил еси. / Сего ради дерзновение ко Христу Богу имея, / моли даровати Церкви утверждение / и душам нашим спасение.

НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ

На Господи, воззвах: стихиры, глас 6:

Днесь благодать Святаго Духа нас собра, / с ликом Ангельским и собором Московских святителей / праздновати память Филарета достохвальнаго, / той бо молит дерзновенно о Церкви Российстей, / во еже в мире и благостоянии ей быти / и спастися душам нашим.

Ины стихиры, глас 2:

Архиерею блаженне Петре, / подвиги и мощами твоими первопрестольный град Москву освятивый, / прииди с нами ныне, / да воспоим Филарета святителя, / иже наследова ти преславно / и явися Церкве нашея похвала и утверждение.

Лики празднующих возглави ныне, святителю Алексие, / да воспоим Филарета достославнаго, / иже от гроба твоего клобук приемый, / труды многими тебе уподобися / и явися Церкве нашея похвала и утверждение.

От Господа избранный / и собором утвержденный / пасти народ Московский, / Иона благославный / днесь славословит с нами / премудра Филарета, / упасша Церковь Русскую / и ей во всем славна явльшася, / яко похвала и утверждение.

Премудрость книжную возлюбивый / и собор святых русских прославивый, / святителю чудный Макарие, / восхвали ныне труды и подвиги Филарета богомудраго, / яко Церкве нашея похвалу и утверждение.

Пастырю добрый Филиппе, / со дерзновением пред царем правду глаголавый, / возрадуйся днесь с нами / торжеству Филарета богоревниваго, / егоже укреплял еси молитвами твоими, / да явится Церкви нашей похвала и утверждение.

Первый от патриархов Российских, / Иове многомолитвенный, / призри днесь на празднество наше, / еже творим в память Филарета, / яко иерарха пречуднаго / и Церкве нашея похвалу и утверждения.

Патриарший подвиг страданьми увенчавша, / Ермогена славнаго призовем молитвенно, / да купно с ним инаго печальника земли нашея, / Филарета любосмиренна достойно почтим, / яко Церкве Российския похвалу и утверждение.

Слава, глас 8: О пречудный святителю Филарете, / аввы Сергия учениче верный, / Лавры Троицкия усердный попечителю, / святителя Иннокентия, апостолом равночестна, покровителю, / преподобнаго Антония сотаинниче, / Серафима досточуднаго почитателю / и всех, прибегающих к тебе, крепкий заступниче, / моли спастися душам нашим.

И ныне, Богородичен: Царь Небесный за человеколюбие на земли явися, / и с человеки поживе, / от Девы бо Чистыя плоть приемый / и из Нея прошедый с восприятием. / Един есть Сын, сугуб естеством, / но не Ипостасию. / Темже совершенна Того Бога / и совершенна Человека воистину проповедающе, / исповедуем Христа Бога нашего, / Егоже моли, Мати Безневестная, / помиловатися душам нашим.

Таже вход. Прокимен дне. И чтения три.

К Тимофею послания
святаго апостола Павла чтение
(зачала 297-298; глава 3, стих 16 – глава 4, стих 8):

Чадо Тимофее, всяко Писание богодухновенно и полезно есть ко учению, ко обличению, ко исправлению, к наказанию еже в правде, да совершен будет Божий человек, на всякое дело благое уготован. Засвидетельствую убо аз пред Богом и Господем нашим Иисус Христом, хотящим судити живым и мертвым в явлении Его и Царствии Его. Проповедуй слово, настой благовременне и безвременне, обличи, запрети, умоли со всяким долготерпением и учением. Будет бо время, егда здраваго учения не послушают, но по своих похотех изберут себе учители, чешеми слухом; и от истины слух отвратят и к баснем уклонятся. Ты же трезвися о всем, злопостражди, дело сотвори благовестника, служение твое известно сотвори. Аз бо уже жрен бываю и время моего отшествия наста. Подвигом добрым подвизахся, течение скончах, веру соблюдох, прочее убо соблюдается ми венец правды, егоже воздаст ми Господь в день он, Праведный Судия, не токмо же мне, но и всем возлюбльшим явление Его.

Ко Ефесеем послания
святаго апостола Павла чтение
(зачало 233; глава 6, стихи 10-17):

Братие, возмогайте во Господе и в державе крепости Его: облецытеся во вся оружия Божия, яко возмощи вам стати противу кознем диавольским, яко несть наша брань к крови и плоти, но к началом и ко властем и к миродержителем тьмы века сего, к духовом злобы поднебесным. Сего ради приимите вся оружия Божия, да возможете противитися в день лют и вся содеявше стати. Станите убо препоясани чресла ваша истиною, и оболкшеся в броня правды, и обувше нозе во уготование благовествования мира; над всеми же восприимше щит веры, в немже возможете вся стрелы лукаваго разжженныя угасити, и шлем спасения восприимите, и меч духовный, иже есть глагол Божий.

Ко Ефесеем послания
святаго апостола Павла чтение
(зачало 232 от полу; глава 6, стихи 1-9):

Чада, послушайте своих родителей о Господе, сие бо есть праведно. Чти отца твоего и матерь, яже есть заповедь первая во обетовании, да благо ти будет, и будеши долголетен на земли. И отцы, не раздражайте чад своих, но воспитовайте их в наказании и учении Господни. Раби, послушайте господий своих по плоти со страхом и трепетом, в простоте сердца вашего, якоже и Христа, не пред очима точию работающе, яко человекоугодницы, но якоже раби Христовы, творяще волю Божию от души, со благоразумием служаще, якоже Господу, а не яко человеком, ведяще, яко кождо, еже аще сотворит благое, сие приимет от Господа, аще раб, аще свободь. И господие, таяжде творите к ним, послабляюще им прещения, ведуще, яко и вам самем и тем Господь есть на Небесех, и обиновения лица несть у Него.

На литии стихиры, глас 8:

О, благоутробия Божия неизреченнаго, / о, человеколюбия неизглаголаннаго: / яви бо нам Господь святителя чудна, Филарета велемудреннаго, / молитвенника и печальника, / судию и провидца, / книжника и ветию, / чудотворца и праведника, / да спасутся вси, / иже спасения чают.

Якоже патриархом древним иногда, / век долгий дарова ти Господь, святителю Филарете, / еже о гресех народа плакати, / о царех молитися, / о славе отечества Бога хвалити, / кормилом церковным мудро правити, / падших воздвизати к покаянию, / суд праведный творити, / да спасутся вси, / иже спасения чают.

Иже Платоновым многомудрием не прельстивыйся, / инаго Платона, архиерея славна, / ученик явился еси, богомудре Филарете, / не суемудрием мирским прославився, / но смиренномудренно Христу и людем послужил еси, / да спасутся вси, / иже спасения чают.

Слава, глас тойже: Яко преемник апостольский, / во благовестии Христове добре потрудился еси, святителю, / еже изложити слово Божие / и писания святых отец российскою речию, / удобь разумеваемою людьми земли нашея, / и правила веры и благочестия начертал еси, / верным утверждение подаваяй / и заблуждшим путь к покаянию указуяй, / да спасутся вси, / иже спасения чают.

И ныне, Богородичен: Владычице, приими молитвы раб Твоих / и избави нас / от всякия нужды и печали.

На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:

Сосуде избранный, / слезами омытый, / благодати и милости, / яко мvра исполненный, / Филарете, святителю премудрый.

Стих: Восхвалятся праведнии во славе / и возрадуются на ложах своих.

Око умное Церкве, / светом истины / преславно возсиявшее, / столпе богомыслия, / Филарете, избранниче Христов.

Стих: Священницы Твои облекутся в правду, / и преподобнии Твои возрадуются.

Царя Небеснаго архитектон изрядный, / царей земных поборниче, / труба златая богословия, / уста благочестия, / Филарете святителю прехвальный.

Слава, глас 8: Днесь Коломна именитая, / возрастившая тя, / благочестием твоим хвалится, / днесь обитель Троицы Живоначальныя, / обретши мощи твоя, яко сокровище пребогатое, ликует, / днесь Москва первопрестольная святительство твое величает, / днесь Русь святая празднует светло / честную память твою, Филарете, святителю достохвальный.

И ныне, Богородичен: Безневестная Дево, / яже Бога неизреченно заченши плотию, / Мати Бога Вышняго, / Твоих рабов мольбы приими, Всенепорочная, / всем подающи очищение прегрешений, / ныне наша моления приемлющи, / моли спастися всем нам.

Тропарь, глас 4:

Духа Святаго благодать стяжав, / богомудре святителю Филарете, / истину и правду разумом просвещенным / людем проповедал еси, / мир и милость сердцем умиленным / страждущим явил еси, / яко учитель веры и страж неусыпный / паству российскую жезлом правости сохранил еси. / Сего ради дерзновение ко Христу Богу имея, / моли даровати Церкви утверждение / и душам нашим спасение.

Слава, и ныне, Богородичен: Еже от века утаеное / и Ангелом несведомое таинство, / Тобою, Богородице, сущим на земли явися Бог, / в неслитном соединении воплощаемь, / и Крест волею нас ради восприим, / имже воскресив первозданнаго, / спасе от смерти души наша.

НА УТРЕНИ

На Бог Господь: тропарь святителя, дважды. Слава, и ныне, Богородичен.

По 1-м стихословии седален, глас 8:

Ныне радуется душа твоя, святителю Филарете, / Господу предстоящи, / облече бо тя в ризу спасения, / и яко жениху возложи ти венец, / и яко невесту украси тя добродетелей красотою, / темже моли спастися всем нам.

Слава, и ныне, Богородичен: О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, / Ангельский собор и человеческий род, / освященный храме и раю словесный, / девственная похвало, / из Неяже Бог воплотися и Младенец бысть прежде век сый Бог наш, / ложесна бо Твоя Престол сотвори и чрево Твое пространнее Небес содела. / О Тебе радуется, Благодатная, всякая тварь, слава Тебе.

По 2-м стихословии седален, глас 3:

Измлада велию любовь стяжал еси к Богу, / и сила Божия в немощи плоти твоея совершися, святителю Филарете, / егда ниву Земли Русския ралом Божественных словес возделал еси, / ныне же, яко время жатвы прииде, / испроси нам у Бога велию милость.

Слава, и ныне, Богородичен: Божественная скиния была еси Слова, / едина Пречистая Мати Дево, / чистотою Ангелы превозшедшая, / мене, паче всех персть бывша и оскверненна плотскими прегрешеньми, / очисти молитв Твоих водами, / подающи, Чистая, велию милость.

Величание:

Величаем тя, / святителю отче Филарете, / и чтим святую память твою, / ты бо молиши за нас / Христа, Бога нашего.

Псалом избранный:

Лик 1: Услышите сия вси языцы, внушите вси, живущии по вселенней. 2 Уста моя возглаголют премудрость, и поучение сердца моего разум. 1 Приидите, чада, послушайте мене, страху Господню научу вас. 2 Благовестих правду в церкви велицей. 1 Истину Твою и спасение Твое рех. 2 Повем Имя Твое братии моей, посреде церкве воспою Тя. 1 Услышати ми глас хвалы Твоея и поведати вся чудеса Твоя. 2 Господи, возлюбих благолепие дому Твоего, и место селения славы Твоея. 1 Возненавидех церковь лукавнующих, и с нечестивыми не сяду. 2 Яко сохраних пути Господни и не нечествовах от Бога моего. 1 Уста праведнаго поучатся премудрости, и язык его возглаголет суд. 2 Правда Его пребывает в век века. 1 Священницы Твои облекутся правдою, и преподобнии Твои возрадуются. 2 Блажени живущии в дому Твоем, в веки веков восхвалят Тя.

Слава, и ныне: Аллилуиа, трижды.

По полиелеи седален, глас 4:

От юности руку возложь на рало Христово, / поты и слезами многими сердце добре угобзил еси, / клас духовный серпом смирения пожал еси / и, плод сторичный собрав, / пищею духовною тысящи насытил еси. / Сподоби и нас ея причастниками быти, празднующих любовию святую память твою.

Слава, и ныне, Богородичен: О Всепетая Мати! / Усты святых прославленная, / псалмы духовными воспетая, / имены таинственными нареченная, / приими от нас, грешных, архангелов глас, / вопиющих Ти: / радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа.

Прокимен, глас 4:

Благовестих правду / в церкви велицей. Стих: Уста праведнаго каплют премудрость, и язык его возглаголет суд.

Евангелие от Иоанна,
зачало 35, от полу:

Рече Господь ко пришедшым к Нему иудеем: аминь, аминь глаголю вам: не входяй дверьми во двор овчий, но прелазя инуде, той тать есть и разбойник. А входяй дверьми пастырь есть овцам. Сему дверник отверзает, и овцы глас его слышат, и своя овцы глашает по имени, и изгонит их. И егда своя овцы ижденет, пред ними ходит, и овцы по нем идут, яко ведят глас его. По чуждем же не идут, но бежат от него, яко не знают чуждаго гласа. Сию притчу рече им Иисус: они же не разумеша, что бяше, яже глаголаше им. Рече же паки им Иисус: аминь, аминь глаголю вам, яко Аз есмь дверь овцам. Вси, елико их прииде прежде Мене, татие суть и разбойницы: но не послушаша их овцы. Аз есмь дверь: Мною аще кто внидет, спасется, и внидет и изыдет, и пажить обрящет.

По 50-м псалме стихира, глас 6:

Пастырю мудрый Филарете, / звездо светозарная, / в Церкви Российстей возсиявшая, / якоже иная волхвом иногда, / приведи и нас поклонитися рождшемуся Христу Спасу / и мvро покаяния, / ливан милосердия, / и смирну дел благих принести Ему.

Канон, глас 6.
Песнь 1.

Ирмос: Помощник и покровитель / бысть мне во спасение, / Сей мой Бог и прославлю Его, / Бог отца моего и вознесу Его, / славно бо прославися.

Всемилостиве Господи, / даждь мне мысль благу и настави сердце мое, / во еже прославити дивнаго во святителех Филарета прехвальнаго.

Яко плодоносная ветвь, от благочестиваго корене и священническаго древа произшед, святе Филарете, / благодать архиерейства достойно восприял еси. / Сего ради благодарне псаломски вопием: / род правых благословится.

Юн разум к Божественным учением направив, премудре Филарете, / даже до честных седин в законе Господни поучался еси день и нощь, / сего ради плод сторичный Богу принесл еси.

Богородичен: Богородице Дево, / якоже во успении Твоем мiра не оставила еси, / буди и нам Путеводительница во Царствие Сына Твоего и Бога нашего.

Катавасия: Отверзу уста моя, / и наполнятся Духа, / и слово отрыгну Царице Матери, / и явлюся, светло торжествуя, / и воспою, радуяся, Тоя чудеса.

Песнь 3.

Ирмос: Утверди, Господи, / на камени заповедей Твоих / подвигшееся сердце мое, / яко Един свят еси и Господь.

Филарета Милостиваго имя приемь, святителю Филарете, / сосуд добродетелей твоих милостию украсил еси, / сего ради яко отец чадолюбивый людем российским явился еси.

Во всем последуяй Божественным отцем, / премудрость Божию, яко наставницу, избрал еси, святителю, / и Церкве Российския добрый пастырь быв, / благочестию паству научил еси.

Златоусту славному силою слова подобяся, / Бога Слова воистину возславил еси, святителю Филарете, / темже словесными венцы тя величаем.

Богородичен: Несть пречиста, яко Ты, Дево, / и несть грешен, яко аз, окаянный, / темже, безнадежен сый, на Тя упование мое возлагаю.

Катавасия: Твоя песнословцы, Богородице, / Живый и Независтный Источниче, / лик себе совокупльшия, духовно утверди, / в Божественней Твоей славе / венцев славы сподоби.

Седален, глас 8:

Ты еси пастырь добрый и учитель богомудрый, / святителю отче Филарете, / тобою Бог украси Церковь Свою / и тело твое, многолетне покровенное в земли, нетленно яви людем Своим. / Темже не престай молитися о хвалящих тя / и чтущих память твою, / прося оставления грехов и спасения душам нашим.

Слава, и ныне, Богородичен: Яко Всенепорочная Невеста Творца, / яко Неискусобрачная Мати Избавителя, / приятелище яко сущи Утешителя, Препетая, / светлое жилище добродетелей соверши мя, / отжени облак страстей и Вышняго причастия сподоби / и света невечерняго молитвами Твоими.

Песнь 4.

Ирмос: Услыша пророк / пришествие Твое, Господи, и убояся, / яко хощеши от Девы родитися / и человеком явитися, и глаголаше: / услышах слух Твой и убояхся, / слава силе Твоей, Господи.

Христа Бога Помощника и Заступника присно имея в сердце твоем, святителю Филарете, / яко древле Моисей началовождь, в бедах и искушениих люди укреплял еси / и научал еси взывати к Нему, яко Помощнику и Заступнику.

Сугубое попечение о юных людех имел еси, святителю Филарете, / еже быти им благочестивым, трудолюбивым и рачительно учащимся закону Господню / и служити Церкви на похвалу и отечеству на пользу.

Любовь небесную на земли евангельски стяжавый, / горе управил еси душу твою, преславне Филарете, / наставляя верныя люди горняя помышляти, а не себе угождати.

Богородичен: Совета Превечнаго смотрение разумев пророк, / тайну рождества Девы преднаписуяй, взываше: / возвеселюся о Бозе, Спасе Моем.

Катавасия: Седяй в Славе / на Престоле Божества / во облаце легце, / прииди Иисус Пребожественный, / Нетленною Дланию / и спасе зовущия: / слава, Христе, силе Твоей.

Песнь 5.

Ирмос: Союзом любве / связуеми апостоли, / владычествующему всеми себе Христу возложше, / красны ноги очищаху, / благовествующе всем мир.

Апостольское речение, яко сила Божия в немощи совершается, / на тебе исполнися, святителю. / Ты бо, немощен плотию, пажить земли Русския Божественными словесы возделал еси / и многия люди ко Христу привел еси.

Благодати Святаго Духа исполнься, / слово Божие ревностно проповедал еси / и тайну Пресвятыя Троицы и воплощения Бога Слова преизящно изъяснил еси. / Ныне же Богу предстоя, / молися о почитающих тя, Филарете достопамятне.

Яко зеницу ока и сокровище многоценное, / хранити веру Православную заповедал еси нам, святителю Филарете, / в ней бо есть утверждение Церкве и отечества благоденствие.

Богородичен: Отчую Премудрость во утробе Твоей носившая, Владычице, / в нощи мiра блуждающих к свету Христову настави и союзом любве соедини, / яко Богородица еси и Матерь Света.

Катавасия: Ужасошася всяческая / о Божественней славе Твоей, / Ты бо Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси Безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя / мир подавающая.

Песнь 6.

Ирмос: Возопих всем сердцем моим / к щедрому Богу, / и услыша мя от ада преисподняго, / и возведе от тли живот мой.

Премудростию Божиею вразумляемь, / яко Соломон мудрый, суд правый и милостивый потщался еси творити, / да ведают людие, яко прави суть пути Господни.

Ведая горькия работы и тяготы жития земледелателей, святителю Филарете, / потщался еси помощи российскому государю провозгласити людем чаемое свобождение.

О, любы Бога Отца, распинающая, / любы Сына, распинаемая, / и любы Духа Святаго, торжествующая силою крестною, / – благоговейне взывал еси, святителю Филарете.

Богородичен: О, Дево Пречистая, / Словом Божиим «да будет» отразила еси от Себе законное по естеству недоумение, / егда Гавриил Архангел Ти предста, благовествуя рождество Еммануила, / – благоговейне взывал еси, святителю Филарете.

Катавасия: Божественное сие и всечестное / совершающе празднество, / Богомудрии, Богоматере, / приидите, руками восплещим, / от Нея рождшагося Бога славим.

Кондак, глас 2:

Яко истинный подражатель преподобнаго Сергия, / добродетель измлада возлюбил еси, богоблаженне Филарете, / яко пастырь праведный и исповедник непорочный, / по святем преставлении / от безбожных поругание и поношения приял еси, / Бог же знаменьми и чудесы тя прослави / и заступника Церкве нашея яви.

Песнь 7.

Ирмос: Отроцы в Вавилоне / пещнаго пламене не убояшася, / но посреде пламене ввержени, / орошаеми, пояху: / благословен еси, Господи Боже отец наших.

Якоже Елисей иногда милоть Илиину, / клобук от гроба святителя Алексиа приял еси, святителю Филарете, / да благодать сугубую получиши, воспевая: / благословен еси, Боже отец наших.

Аще и чтил еси царя земнаго, / но раболепствовати пред ним не восхотел еси, святителю, / Царю же Небесному боголепную честь воздавал еси, взывая: / благословен еси, Боже отец наших.

Работая Господеви со страхом, / не взирал еси на похваления и поношения, святителю Филарете, / токмо в сердце с трепетом взывал еси к Судии Праведнейшему: / благословен еси, Боже отец наших.

Ум чист, чувства добрая и волю благую / яко едино во образ Троицы Святыя имея, святителю Филарете, / Троицы единосущие прославил еси, взывая: / благословен еси, Боже отец наших.

Богородичен: Отроковице Пречистая, / чудесе рождества Твоего дивящеся, / Избравшему Тя зовем: / благословен еси, Боже отец наших.

Катавасия: Не послужиша твари Богомудрии / паче Создавшаго, / но огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог благословен еси.

Песнь 8.

Ирмос: За законы отеческия / блаженнии в Вавилоне юноши предбедствующе, / царюющаго оплеваша повеление безумное / и совокуплени, имже не сваришася огнем, / Державствующему достойную воспеваху песнь: / Господа пойте, дела, / и превозносите во вся веки.

Егда благий Господь попусти поветрие губительное во граде Москве, / тогда ты, святителю Филарете, к покаянию и молебствию народ призывал еси, взывая: / Господа пойте, дела, и превозносите во вся веки.

Иже молитвами твоими исцеление обретшии, / и спасение от смерти улучившии, / благодарственное пение принесоша, глаголюще: / Господа пойте, дела, и превозносите во вся веки.

Отцем святым подражая, / уставы иночеству преподал еси, святе, / да Ангелом сослужат иноков собори и с ними лики невест Христовых, взывающе: / Господа пойте, дела, и превозносите во вся веки.

Богородичен: Царицу Небесе и земли, Ангелов сонмы и человеков собори, / пойте и превозносите во вся веки.

Катавасия: Отроки благочестивыя в пещи / Рождество Богородичо спасло есть, / тогда убо образуемое, / ныне же действуемое, / вселенную всю воздвизает пети Тебе: / Господа пойте, дела, / и превозносите Его во вся веки.

Песнь 9.

Ирмос: Странствия Владычня, / и Безсмертныя Трапезы / на Горнем месте / высокими умы, вернии, приидите, насладимся, / возшедша Слова от Слова научившеся, / Егоже величаем.

Ревностию по Бозе на высоту добродетелей возшед, / славы мiра сего удалялся еси, святе, / взыскуяй славы токмо от Христа, / Той бо есть единый Царь мiра и Спас душ наших.

Егда свершися кончина святая твоя, / возскорбеша людие российстии, достохвальне святителю, / ты же не оставил еси их сиры, / дерзновенно моляся единому Царю мiра и Спасу душ наших.

Торжествуйте, людие, / святителя Филарета память чтуще, / иже служитель дома Богородицы быв, / прослави Ту, яко в молитвах неусыпающую Заступницу.

Богородичен: Русь Святая, ликуй ныне, / за тя бо молит Сына Своего / Пречистая Богородица Дева с Филаретом приснохвальным и всеми святыми твоими.

Катавасия: Всяк земнородный / да взыграется, Духом просвещаемь, / да торжествует же Безплотных умов естество, / почитающее священное торжество Богоматере, / и да вопиет: / радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.

Светилен:

Яко благочестия лампаду светолучну, / ритора преизящна, пастыря милосердна, судию премудра, / приидите, вернии, Филарета благоподателя любовию ублажим.

Слава, и ныне, Богородичен: Что Ти принесем, Благодатная, / руки имуще осквернены? / Како воспоем Тя, / уста имуще нечиста? / Како восхвалим Тя, / сердце имуще лукаво? / Обаче молитвами святителя Филарета взываем Ти: / радуйся, Невесто Неневестная.

На хвалитех стихиры, глас 5.
Подобен: Радуйся, Живоносный Кресте:

Радуйся, святителю отче Филарете! / Таинство Креста познавый, / и стезею неботечною / чрез скорби и славу мiра шествовавый, / пред цари и нищими / слово крестное глаголал еси / и сие неложно житием запечатлел еси, / приемь от Господа венец и велию милость.

Радуйся, святителю отче Филарете! / Ты Христу волею последовал еси, / не токмо на Фаворе во славе с Ним быти желавый, / но и на Голгофу верно восшедый, / по смерти же поруганию телесе предан был еси / и, яко зерцало светлое Солнца истины, / стране Российстей явился еси. / Сего ради обрел еси у Господа венец и велию милость.

Радуйся, святителю отче Филарете! / Ты иго Христово благое добре понесл еси, / ризу души своея исткав / светлейшу паче риз земных. / Благодать же Божия, / юже подвигом тайным стяжав, / яви тя тепла молитвенника / и даром пророчества, знаменьми и чудесы прослави тя. / Сего ради тя ублажаем.

Слава, глас 2: О Филарете славный, / слову истины делом последуя, / подвигом сокровенным подвизался еси, / темже, яко и апостолом иногда, / дадеся ти власть от Христа Бога / бесы изгоняти и немощныя целити, / грядущая прорицати и от бед избавляти. / Сего ради убо прославльшаго тя Господа славы / умиленною душею / православно величаем.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Все упование мое / на Тя возлагаю, Мати Божия, / сохрани мя под кровом Твоим.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны от канона, песнь 3-я и 6-я.

Тропарь, глас 4:

Духа Святаго благодать стяжав, / богомудре святителю Филарете, / истину и правду разумом просвещенным / людем проповедал еси, / мир и милость сердцем умиленным / страждущим явил еси, / яко учитель веры и страж неусыпный / паству российскую жезлом правости сохранил еси. / Сего ради дерзновение ко Христу Богу имея, / моли даровати Церкви утверждение / и душам нашим спасение.

Кондак, глас 2:

Яко истинный подражатель преподобнаго Сергия, / добродетель измлада возлюбил еси, богоблаженне Филарете, / яко пастырь праведный и исповедник непорочный, / по святем преставлении / от безбожных поругание и поношения приял еси, / Бог же знаменьми и чудесы тя прослави / и заступника Церкве нашея яви.

Прокимен, глас 1:

Уста моя возглаголют премудрость, / и поучение сердца моего разум. Стих: Услышите сия, вси языцы, внушите, вси живущии по вселенней.

Апостол,
Послание ко Ефесеем, зачало 233.

Братие, возмогайте о Господе и в державе крепости Его, облецытеся во вся оружия Божия, яко возмощи вам стати противу кознем диавольским, яко несть наша брань к крови и плоти, но к началом и ко властем и к мiродержителем тмы века сего, к духовом злобы поднебесным. Сего ради приимите вся оружия Божия, да возможете противитися в день лют и вся содеявше стати. Станите убо препоясани чресла ваша истиною, и оболкшеся в броня правды, и обувше нозе во уготование благовествования мира, над всеми же восприимше щит веры, в немже возможете вся стрелы лукаваго разжженныя угасити. И шлем спасения восприимите, и мечь духовный, иже есть глагол Божий.

Аллилуия, глас 4.

Стих: Уста праведнаго поучатся премудрости. Стих: Язык его возглаголет суд.

Евангелие от Матфея,
зачало 11:

Рече Господь Своим учеником: вы есте свет мiра; не может град укрытися верху горы стоя. Ниже вжигают светильника и поставляют его под спудом, но на свещнице, и светит всем, иже в храмине суть. Тако да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела и прославят Отца вашего, Иже на Небесех. Да не мните, яко приидох разорити закон или пророки, не приидох разорити, но исполнити. Аминь бо глаголю вам: дондеже прейдет небо и земля, йота едина, или едина черта не прейдет от закона, дондеже вся будут. Иже аще разорит едину заповедей сих малых, и научит тако человеки, мний наречется в Царствии Небеснем, а иже сотворит и научит, сей велий наречется в Царствии Небеснем.

Причастен:

В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.

ЖИТИЕ СВТ. ФИЛАРЕТА МОСКОВСКОГО

Святитель Филарет (Василий Михайлович Дроздов) родился в семье коломенского диакона (впоследствии священнника). Первоначальное образование будущий Святитель получил в Коломенской семинарии, затем, с 1800 г., в Троицкой Лаврской семинарии, и вскоре, проявив большие способности к проповеди и языкам, обратил на себя внимание ее устроителя митрополита Платона (Левшина). С 1803 г. Василий Михайлович уже сам здесь преподавал. Вскоре митрополит Платон убедил молодого семинарского учителя в необходимости принять монашество. Постриг с именем Филарет (в честь праведного Филарета Милостивого) совершился в Свято-Духовской церкви Лавры 16 ноября 1808 г. В 1809 г. Святителя (уже в сане иеродиакона) перевели в Петербург, в том же году совершилось рукоположение во иеромонаха. В 1811 г., в сане архимандрита, он становится ректором Санкт-Петербургской Духовной академии и остается в этой должности до 1819 г. Здесь он блестяще преподает различные богословские дисциплины. В это же время им был начат труд всей его жизни, связанный с переводом на русский язык Священного Писания Ветхого и Нового Завета. Однако в деле перевода он встречал постоянное противодействие, в том числе и со стороны ряда иерархов; спустя несколько лет Библейское Общество оказалось закрыто, и дело перевода Священного Писания было приостановлено. Тогда Святитель уже занимал Московскую митрополичью кафедру (начиная с 1826 г.). В то время его часто обвиняли в неправославии, и даже составляемые им катехизисы подвергались обязательной правке. И тем не менее влияние святителя Филарета на жизнь и Русской Церкви, и государства было весьма значительно. Митрополита Московского любили и почитали духовенство и миряне не только из его епархии, но и из отдаленных мест, – за высокий духовный настрой, за благоговейное служение, за внимание к людям и – далеко не в последнюю очередь – за высокую образованность. К его мнению прислушивались, за помощью и советом к нему обращались императоры Николай I и Александр II. Святитель Филарет в ту пору возглавил дела российского духовного образования, посвятив много времени и сил реформированию Московской Духовной академии. По благословению Святителя в стенах Академии начинает осуществляться перевод творений Святых Отцов. Известен и интерес Святителя к проблемам русской культуры, связь митрополита с ее видными деятелями (вспомним его знаменитую стихотворную переписку с Пушкиным). В конце жизни Святителю все же удалось выполнить задуманное: осуществить полный перевод на русский язык Священного Писания. Однако полная русская Библия вышла из печати уже после его кончины. Незадолго до смерти Святителю во сне явился отец, сказавший ему: береги 19-е число. С тех пор Святитель 19-го числа каждого месяца старался обязательно служить Литургию. 19 ноября 1867 г., после совершенного им с особым чувством и со слезами богослужения, по приезде домой, святитель Филарет отошел ко Господу. Он был погребен в дорогой его сердцу Троице-Сергиевой Лавре. Ныне мощи святителя Филарета находятся в Лавре, в храме преподобного Сергия Радонежского.

Библиография

1. Патерик новоканонизированных святых. Альфа и Омега: Журнал. Москва. 1998. № 1(15)-2(16). с. 201-246, 195-223.

2. Беляев С.. В память вечную будет праведник… : Обретение мощей свт. Московского Филарета, свт. Московского Иннокентия и архим. Антония. Журнал Московской Патриархии. Москва. 1996. № 12. с. 57-67.