Октоих воскресный. Глас 5

Вечерня
Утреня
Литургия

ГЛАС 5

Церковнославянский Русский

В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.

На Господи, воззвах, поставим стихов 10, и поем

В СУББОТУ НА ВЕЛИКОЙ ВЕЧЕРНЕ

На Господи воззвах: стихиры на 10: воскресных Октоиха три, восточных 4 и Минеи 3. Если празднуем святому, то поем 4 стихиры Октоиха, и святому 6. Слава: Минеи, а И ныне: Богородичен первый, гласа.

Стихиры воскресны, глас 5:

Изведи из темницы душу мою, / исповедатися Имене Твоему.

Стихиры воскресные

Выведи из темницы душу мою, / чтобы мне прославить имя Твоё.

Честным Твоим Крестом, Христе, / диавола посрамил еси, / и Воскресением Твоим жало греховное притупил еси, / и спасл еси ны от врат смертных: / славим Тя, Единородне. Священным Своим Крестом, Христе, / Ты диавола посрамил, / и воскресением Своим жало греха притупил / и спас нас от врат смерти. / Прославляем Тебя, Единородный.
Мене ждут праведницы, / дондеже воздаси мне. Меня будут ждать праведные, / доколе Ты не воздашь мне.
Воскресение даяй роду человеческому, / яко овча на заколение ведеся, / устрашишася сего князи адстии, / и взяшася врата плачевная. / Вниде бо Царь славы Христос, / глаголя сущим во узах, изыдите: / и сущим во тьме, открыйтеся. Воскресение Дарующий роду человеческому / как овца на заклание был приведен. / Устрашились Его князья ада, / и отверзлись врата горестные; / ибо вошел Царь славы – Христос, / возглашая тем, кто во узах: «выходите», / и тем, кто во тьме: «откройтесь».
Из глубины воззвах к Тебе, Господи, / Господи, услыши глас мой. Из глубины я воззвал к Тебе, Господи, / Господи, услышь голос мой.
Велие чудо, / невидимых Содетель, за человеколюбие плотию пострадав, / воскресе Безсмертный. / Приидите отечествия язык, Тому поклонимся: / благоутробием бо Его от прелести избавльшеся, / в Триех Ипостасех Единаго Бога пети навыкохом. Великое чудо! Создатель невидимого, / по человеколюбию плотию пострадав, / воскрес, как Бессмертный. / Придите, племена народов, поклонимся Ему; / ибо мы, милосердием Его от заблуждения избавившись, / воспевать единого в трех Ипостасях Бога научились.

Ины стихиры Анатолиевы, глас тойже:

Стихиры восточные

Да будут уши Твои / внемлюще гласу моления моего. Да будут уши Твои / внимательны к голосу моления моего.
Вечернее поклонение / приносим Тебе, Невечернему Свету, / на конец веков, яко в зерцале плотию возсиявшему мiрови, / и даже до ада низшедшему, / и тамо сущую тьму разрушившему, / и свет Воскресения языком показавшему: / Светодавче Господи, слава Тебе. Вечернее поклонение / приносим Тебе – немеркнущему свету, / в конце веков чрез плоть как бы в зеркале воссиявшему для мира, / и даже до ада нисшедшему, / и тамошнюю тьму рассеявшему, / и свет воскресения народам явившему. / Податель света Господи, слава Тебе!
Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит; / яко у Тебе очищение есть. Если Ты будешь замечать беззакония, Господи, Господи, кто устоит? / Ибо у Тебя умилостивление.
Начальника спасения нашего, / Христа славословим: / Тому бо из мертвых воскресшу, / мiр от прелести спасен бысть. / Радуется лик Ангельский, / бегает демонов прелесть, / Адам падый воста, / диавол упразднися. Начальника спасения нашего – Христа прославим; / ибо чрез воскресение Его из мертвых / мир от заблуждения был спасен; / радуется сонм Ангелов, / бежит обольщение демонов, / падший Адам восстал, / а диавол обессилен.
Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое, / упова душа моя на Господа. Ради имени Твоего я ожидал Тебя, Господи, уповала душа моя на слово Твоё, / положилась душа моя на Господа.
Иже от кустодии научени бываху от беззаконник, / покрыйте Христово Востание, / и приимите сребреники, и рцыте / яко нам спящим, из гроба украден бысть Мертвый. / Кто виде, кто слыша, мертвеца украдена когда, / паче же помазана и нага, / оставльша и во гробе погребальная Своя? / Не прельщайтеся иудее, / навыкните речением пророческим, и уразумейте, / яко Той есть воистинну Избавитель мiра, и Всесильный. Стражи были так научаемы беззаконниками: / «Скройте воскресение Христа: / возьмите деньги и скажите, / что, пока мы спали, из гроба украли мертвеца». / Кто видел, кто слышал, чтобы когда-нибудь крали мертвеца, / тем более – помазанного смирной и нагого, / оставившего во гробе / даже пелены погребальные свои? / Не заблуждайтесь, Иудеи; / поймите изречения пророков и познайте, / что Он поистине Избавитель мира и Всесильный.
От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, / да уповает Израиль на Господа. От стражи утренней до ночи, от стражи утренней / да уповает Израиль на Господа.
Господи, ад пленивый, / и смерть поправый, Спасе наш, / просветивый мiр Крестом честным, / помилуй нас. Господи, ад пленивший / и смерть поправший, Спаситель наш, / мир просветивший священным Своим Крестом! / Помилуй нас.

Слава: Стихира из Минеи.

Слава, и ныне, Богородичен: В Чермнем мори, / Неискусобрачныя Невесты образ написася иногда: / тамо Моисей, разделитель воды: / зде же Гавриил, служитель чудесе. / Тогда глубину шествова немокренно Израиль; / ныне же Христа роди безсеменно Дева. / Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; / Непорочная по Рождестве Эммануилеве пребысть Нетленна. / Сый, и прежде Сый, / явлейся, яко Человек, / Боже помилуй нас. И ныне, Богородичен: В Красном море / образ Невесты, брака не познавшей, / был начертан некогда. / Там – Моисей, разделитель воды, / здесь же – Гавриил, служитель чуда. / Тогда морскую глубину, не омочив ног, прошел Израиль, / ныне же Христа без семени родила Дева. / Море после прохода Израиля осталось непроходимым, / Непорочная по рождении Эммануила осталась неповрежденной. / Боже Сущий, – / и предсуществовавший, и явившийся как человек, / помилуй нас!
Таже, Свете Тихий: Прокимен: Господь воцарися: и прочая по обычаю.

Вход. Свет отрадный: Прокимен, глас 6: Господь воцарился: Затем ектения сугубая, Сподоби, Господи: ектения просительная.

На стиховне стихиры воскресны, глас 5.

Стихиры на стиховне

Тебе, Воплощеннаго Спаса Христа, / и Небес неразлучившася, / во гласех пений величаем, / яко Крест и смерть приял еси за род наш, / яко Человеколюбец Господь, / испровергий адова врата, / тридневно воскресл еси, / спасая души наша.

Ины стихиры по алфавиту.

Тебя, воплотившегося Спасителя Христа, / и небес не оставившего, / мы голосами песнопений величаем; / ибо Крест и смерть Ты принял за род наш, / как человеколюбивый Господь; / разрушив врата ада, Ты в третий день воскрес, / спасая души наши.
Стих: Господь воцарися, / в лепоту облечеся. Стих: Господь воцарился, / благолепием облёкся.
Прободеным Твоим ребром, Жизнодавче, / токи оставления всем источил еси, / жизни и спасения: / плотию же смерть восприял еси, / безсмертие нам даруя. / Вселив же ся во гроб нас свободил еси, / совоскресив с Собою славно, яко Бог. / Сего ради вопием: / Человеколюбче Господи, слава Тебе. Из пронзенных Своих ребр, Податель жизни, / Ты всем излил потоки / прощения, жизни и спасения; / плотию Ты принял смерть, бессмертие нам даруя; / вселившись же во гроб, Ты нас освободил, / со славою воскресив нас с Собою, как Бог. / Потому мы взываем: / «Человеколюбец Господи, слава Тебе!»
Стих: Ибо утверди вселенную, / яже не подвижется. Стих: Ибо Он утвердил вселенную, и она не поколеблется.
Странно Твое распятие, / и еже во ад сошествие, Человеколюбче, есть: / пленив бо его, и древния юзники / совоскресив с Собою славно, яко Бог, / рай отверз, восприяти сего сподобил еси. / Темже и нам, славящим Твое тридневное Востание, / даруй очищение грехов: / рая жители сподобляя, / яко Един Благоутробен. Необычайно Твое распятие / и во ад сошествие, Человеколюбец: / ибо пленив его, и древних узников со славою / воскресив с Собою как Бог и рай отворив, / вновь получить его их удостоил. / Потому и нам, прославляющим Твое восстание на третий день, / даруй прощение грехов, / делая нас достойными стать жителями рая, / как единый Милосердный.
Стих: Дому Твоему подобает святыня, / Господи, в долготу дний. Стих: Дому Твоему подобает святыня, Господи, на долгие дни.
Нас ради плотию страсть приимый, / и тридневен из мертвых воскресый, / плотския наша страсти исцели, / и возстави от прегрешений лютых, / Человеколюбче, и спаси нас. Ради нас плотию страдания претерпевший / и из мертвых в третий день воскресший! / Плоти нашей страсти исцели, / и воздвигни нас от согрешений тяжких, / Человеколюбец, и спаси нас.

Слава: Стихира из Минеи, если есть. Если нет:

Слава, и ныне, Богородичен: Храм и Дверь еси, / Палата и Престол Царев, / Дево Всечестная, / Еюже Избавитель мой, Христос Господь, / во тьме спящим явися, / Солнце Сый правды, / просветити хотя, яже созда по образу Своему рукою Своею. / Темже, Всепетая, / яко Матерне дерзновение к Нему стяжавшая, / непрестанно моли / спастися душам нашым. Слава, и ныне, Богородичен: Храм и дверь, дворец и престол Царя, – / Ты, Дева досточтимая; / чрез Тебя Искупитель мой, Христос Господь, / явился спящим во тьме, как Солнце правды, / просветить желая тех, кого Он создал / Своею рукою по образу Своему. / Потому, Всепрославленная, / как материнское дерзновение к Нему стяжавшая, / непрестанно ходатайствуй / о спасении душ наших.
Таже, Ныне отпущаеши: и Трисвятое. По Отче наш:

Затем: Ныне отпускаешь: Трисвятое по Отче наш:

Тропарь, глас 5.

Собезначальное Слово Отцу и Духови, / от Девы рождшееся на Спасение наше, / воспоим, вернии, и поклонимся; / яко благоволи Плотию взыти на Крест, / и смерть претерпети, / и воскресити умершия / славным воскресением Своим.

Тропарь

Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, / от Девы родившееся для спасения нашего, / воспоем, верные, и поклонимся Ему, / ибо благоволил Он плотию взойти на Крест, / и смерть претерпеть, и воскресить умерших / славным воскресением Своим.

Богородичен: Радуйся, Двере Господня непроходимая; / радуйся, стено и покрове притекающим к Тебе. / Радуйся, необуреваемое пристанище и неискусобрачная, / рождшая плотию Творца Твоего и Бога. / Молящи не оскудевай о воспевающих / и кланяющихся рождеству Твоему.

Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся, дверь Господня непроходимая! / Радуйся, стена и покров прибегающим к Тебе! / Радуйся, тихая пристань и Дева брака не познавшая, / родившая по плоти Творца Твоего и Бога! / Не переставай ходатайствовать о воспевающих / и почитающих Рожденного от Тебя.

Тот же тропарь и на Бог – Господь:

ГЛАС 5

В НЕДЕЛЮ НА УТРЕНИ.

По шестопсалмии: Бог Господь, и явися нам: на глас 5.

В ВОСКРЕСЕНЬЕ НА УТРЕНИ

Поем Бог – Господь: на 5 глас, и дважды воскресный тропарь, и Богородичен один раз.

Тропарь, глас 5.

Собезначальное Слово Отцу и Духови, / от Девы рождшееся на Спасение наше, / воспоим, вернии, и поклонимся; / яко благоволи Плотию взыти на Крест, / и смерть претерпети, / и воскресити умершия / славным воскресением Своим. [дважды]

Тропарь

Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, / от Девы родившееся для спасения нашего, / воспоем, верные, и поклонимся Ему, / ибо благоволил Он плотию взойти на Крест, / и смерть претерпеть, и воскресить умерших / славным воскресением Своим. (2)

Богородичен: Радуйся, Двере Господня непроходимая; / радуйся, стено и покрове притекающим к Тебе. / Радуйся, необуреваемое пристанище и неискусобрачная, / рождшая плотию Творца Твоего и Бога. / Молящи не оскудевай о воспевающих / и кланяющихся рождеству Твоему. Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся, дверь Господня непроходимая! / Радуйся, стена и покров прибегающим к Тебе! / Радуйся, тихая пристань и Дева брака не познавшая, / родившая по плоти Творца Твоего и Бога! / Не переставай ходатайствовать о воспевающих / и почитающих Рожденного от Тебя.
Таже, обычная стихологиа Псалтира.

Затем обычное стихословие Псалтири.

По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 5:

По 1 стихословии седален

Крест Господень похвалим, / погребение Святое песньми почтим, / и Воскресение Его препрославим, / яко совозстави мертвыя от гроб, яко Бог, / пленив смерти державу, и крепость диаволю, / и сущим во аде свет возсия. Крест Господень восхвалим, / святое погребение песнопениями почтим / и воскресение Его прославим; / ибо Он воскресил с Собою мертвых из гробниц, как Бог, / уничтожив могущество смерти и силу диавола, / и пребывавшим во аде свет даровал.
Стих: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Стих: Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца! Пс 9:33
Господи мертв нареклся еси, умертвивый смерть, / во гробе положился еси, истощивый гробы: / горе воини гроба стрежаху, / доле от века мертвыя воскресил еси. / Всесильне и Непостижиме Господи, слава Тебе. Господи! Ты был признан мертвым, умертвивший смерть; / в гробнице был положен, пустыми сделавший гробницы. / На земле воины гроб Твой охраняли, / в преисподней Ты от века мертвых воскресил. / Всемогущий и непостижимый Господи, слава Тебе!
Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся, Святая Горо и Богопроходная, / радуйся, одушевленная купино и неопалимая. / Радуйся, Едина к Богу мiрови Мосте, / преводяй мертвыя к Вечному Животу. / Радуйся, Нетленная Отроковице, / неискусомужно рождшая Спасение душ наших.

Слава, и ныне, Богородичен: Радуйся, гора святая и одним Богом проходимая! / Радуйся, одушевленный и не сгорающий терновый куст! / Радуйся, единственный для мира к Богу мост, / приводящий смертных к вечной жизни! / Радуйся, непорочная Отроковица, / не познав мужа родившая / Спасение душ наших!

По 2-м стихословии седальны воскресны, глас 5:

По 2 стихословии седален

Господи, по тридневнем Твоем Воскресении, и апостолов поклонении, Петр вопияше Ти: / жены дерзновение прияша, аз же убояхся. / Разбойник богословяше, аз же отвергохся. / Убо призовеши ли мя прочее ученика быти; / или паки покажеши мя ловца глубиннаго, / но кающася приими мя, Боже, и спаси мя. Господи! После Твоего воскресения на третий день / и поклонения апостолов, / Петр взывал Тебе: / «Жены возымели дерзновение, а я убоялся; / разбойник исповедал Тебя Богом, а я отрекся от Тебя. / Назовешь ли меня после этого учеником, / или сделаешь меня опять рыболовом в море? / Но прими, Боже, меня кающегося / и спаси меня!»
Стих: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои. Пс 9:2
Господи, посреде осужденных пригвоздиша Тя беззаконнии, / и копием ребро Твое прободоша. / О Милостиве! / Погребение же приял еси, / разрушивый адова врата, и воскресл еси тридневно. / Притекоша жены видети Тя, и возвестиша апостолом востание: / Превозносимый Спасе, Егоже поют ангели, Благословенный Господи, слава Тебе. Господи! Посреди осужденных / пригвоздили Тебя беззаконники к Кресту / и копьем пронзили ребра Твои, о Милосердный. / Погребение принял Ты, врата ада разрушивший, / и воскрес на третий день. / Жены прибежали посмотреть на Тебя во гробе, / но возвестили апостолам о воскресении. / Превозносимый Спаситель, Ангелами воспеваемый, / благословенный Господи, слава Тебе!
Слава, и ныне, Богородичен: Неискусобрачная Невесто Богородительнице, / Яже Евину печаль радостотворившая, / воспеваем вернии и покланяемся Тебе, / яко возвела еси нас от древния клятвы, / и ныне моли непрестанно, Всепетая, Пресвятая, / во еже спастися нам.

Слава, и ныне, Богородичен: Брака не познавшая Невеста, Божия Родительница, / печаль Евы в радость претворившая! / Воспеваем Тебя, мы, верные, и поклоняемся Тебе; / ибо Ты избавила нас от древнего проклятия. / И ныне, Всепрославленная и Всесвятая, / молись непрестанно о спасении нашем.

Затем тропари «по Непорочных» и ектения малая.

Ипакои, глас 5:

Ангельским зраком ум смущающа, / и Божественным востанием душею просвещаемы, / мvроносицы апостолом благовествоваху: / возвестите во языцех Воскресение, / Господу содействующу чудесы, / подающему нам велию милость.

Ипакои

Поражаясь умом от ангельского явления / и душою просвещаясь чрез божественное воскресение, / мироносицы апостолам благовествовали: / «Возвестите среди народов воскресение Господа, / вам содействующего чудесами / и подающего нам великую милость!»

Степенна, глас 5. Антифон 1.
Ихже стихи повторяюще поем:

Степенны.
Антифон 1

Внегда скорбети мне, / Давидски пою Тебе, Спасе мой: / избави душу мою от языка льстиваго. В скорби моей как Давид / воспеваю Тебе, Спаситель мой: / «Избавь душу мою от языка коварного!»
Пустынным живот блажен есть, / Божественным рачением воскриляющимся. У пустынников жизнь блаженна, / Божественною любовью окрыляемых.
Слава: Святым Духом одержатся вся, / видимая же с невидимыми: / Самодержавен бо сый, / Троицы Един есть неложно. Слава: Святой Дух владычествует над всем, / как видимым, так и невидимым; / ибо Он самодержавен / и поистине Один из Троицы.
И ныне, тойже.

И ныне: И повторяем то же.

Антифон 2:

На горы душе, воздвигнемся, / гряди тамо, отнюдуже помощь идет.

Антифон 2

На горы, душа, поднимемся, / пойдем туда, / откуда помощь идет.

Десная Твоя рука, и мене, Христе, касающися, / от лести всякия да сохранит. Правая рука Твоя / и меня, Христе, касаясь, / от всякого коварства да сохранит.
Слава: Святому Духу богословяще рцем: / Ты еси Бог, Живот, Рачение, Свет, Ум: / Ты Благостыня, Ты царствуеши во веки. Слава: Святому Духу, богословствуя, возгласим: / «Ты – Бог, жизнь, любовь, свет, ум; / Ты – благость, Ты царствуешь вовеки!»
И ныне, тойже.

И ныне: И повторяем то же.

Антифон 3:

О рекших мне: во дворы внидем Господня: / радости многия исполнен быв, молитвы возсылаю.

Антифон 3

О сказавших мне: «Пойдем во дворы Господни» / я, великой радости исполненный, / молитвы воссылаю.

В дому Давидове страшная совершаются: / огнь бо тамо паля всяк срамный ум. В доме Давида страшное совершается: / ибо там – огонь, опаляющий / всякий растленный ум.
Слава: Святому Духу живоначальное достоинство, / от Негоже всякое животно одушевляется, / яко во Отце, купно же и Слове. Слава: Святой Дух обладает животворной силою: / от Него всякое живое существо одушевляется, / как и Отцом, и вместе – Словом.
И ныне, тойже.

И ныне: И повторяем то же.

Прокимен, глас 5:

Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / яко Ты царствуеши во веки. Стих: Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

Прокимен

Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / ибо Ты царствуешь вовеки. Стих: Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, возвещу все чудеса Твои. Ср. Пс 9:33А, 37Б, 2

Таже, Всякое дыхание: Стих: Хвалите Бога во святых Его: Евангелие воскресно, и прочее по ряду. Воскресение Христово: псалом 50.

Всё, что дышит: и читаем Евангелие утреннее воскресное. Воскресение Христа увидев: Псалом 50. Слава: По молитвам апостолов: И ныне: По молитвам Богородицы: Затем, глас 6: Помилуй меня, Боже: И стихира: Воскрес Иисус из гроба: И молитва: Спаси, Боже, народ Твой:

Каноны:

Воскресный на 4: Крестовоскресный на 3: Богородичен на 3: Минеи на 4. Аще же празднуется святый, на 6. Крестовоскресный на 2: и Богородицы на 2.

Каноны

Первый – воскресный на 4, второй – крестовоскресный на 3, третий – Богородичен на 3 и Минеи на 4. Если празднуется святой на 6, – крестовоскресный на 2 и Богородичен на 2.

Канон воскресен, глас 5:
Песнь 1

Песнь 1

Ирмос: Коня и всадника в море Чермное, / сокрушаяй брани / мышцею высокою, / Христос истрясе, / Израиля же спасе, / победную песнь поюща. Канон 1. Ирмос: Коня и всадника в Красное море / сокрушающий в битвах рукою вознесенною / Христос ниспроверг, / Израиля же спас, / победную песнь поющего.
Припев: Слава Господи, святому Воскресению Твоему. Припев: Слава, Господи, святому воскресению Твоему.
Тебе терноносный еврейский сонм, / любве, Благодетелю, к Тебе не сохрань матерния, Христе, венча, / родоначальника разрешающа терновное запрещение. Приносящая терние Еврейская синагога, / любви материнской к Тебе, Благодетелю, не сохранив, / венец терновый возложила на Тебя, Христе, / избавляющего нашего родоначальника / от наказания тернием.
Воздвигл еси мя падшаго в ров, / преклонься, Жизнодавче Безгрешне: / и моея злосмрадныя тли, Христе, претерпев неискушенно, / Божественнаго Существа миром мя облагоухал еси. Ты воздвиг меня, упавшего в ров, / без колебаний придя на помощь, Податель жизни, / и вынеся мое злосмрадное тление, / но им не задетый, Христе, / мvром Божественного естества меня облагоухал.
Богородичен: Разрешися клятва, печаль преста: / Благословенная бо и Благодатная, / верным радость возсия, / благословение всем концем цветоносящи Христа.

Богородичен: Уничтожено проклятие, положен конец печали, / ибо Дева благословенная и благодатная / радость верным произвела, / как цветок произрастив благословение – Христа / всем концам земли.

Другий канон крестовоскресен.
Песнь 1, глас тойже

Ирмос: Спасителю Богу:

Канон 2
Иже волею на кресте пригвожденному плотию, / и древняго от изречения древом падшаго свобождшему, / Тому Единому воспоим: яко прославися. Добровольно ко Кресту пригвожденному плотию / и от древнего осуждения / чрез древо падшего освободившему, – / Ему единому воспоем; / ибо Он прославился.
Иже из гроба мертвецу воскресшу Христу, и падшаго совозставившу, / и соседением Отеческим украсившему, / Тому Единому воспоим: яко прославися. Мертвым бывшему, но из гроба воскресшему Христу, / и падшего с Собою воскресившему / и сидением со Отцом его почтившему, – / Ему единому воспоем; / ибо Он прославился.
Богородичен: Пречистая Мати Божия, из Тебе воплощшемуся, / и от недр Родителя не разлучшемуся Богу, / непрестанно молися, / от всякаго обстояния спасти, ихже созда.

Богородичен: Пречистая Матерь Божия! / Воплотившегося из Тебя / и недр Родителя Своего не оставившего Бога / непрестанно моли – спасти от всякого несчастья / тех, кого Он создал.

Ин канон Пресвятей Богородице [егоже краестрочие: Свет рождшая, просвети мя Дево.]
Песнь 1, глас тойже

Ирмос: Коня и всадника в море Чермное:

Канон 3

Света всельшагося в Тя, Пречистая, / и просвещшаго мiр лучами Божества, / Христа моли, / просветити вся поющия Тя, Мати Дево. Свет, вселившийся в Тебя, Пречистая, / и просветивший мир блистаниями Божества – Христа, / умоли, да просветятся все, / воспевающие Тебя, Матерь-Дева.
Яко украшаема добротою добродетелей, Благодатная, / добротворное благолепие лучею Духа, / подъяла еси, Всечистая, всяческая удобрившаго. Как украшаемая красотою добродетелей, Благодатная, / благолепную Красоту сиянием Духа / Ты приняла, Всечистая, – все Украсившего.
Тебе древле прообразующи купина в Синаи, / не опалися, Дево, огню присовокупльшися: / Дева бо родила еси, и Дева пребыла еси, / паче смысла Мати Дево. Тебя некогда прообразовавший / при Синае терновый куст, / не сгорал, Дева, объятый пламенем; / ибо Ты, Дева, родила, и Девою осталась, / став непостижимо для ума Матерью-Девой.
Катавасиа: Отверзу уста моя:

Затем тропари из канона Минеи и катавасия по уставу.

Песнь 3

Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим, / и повесивый неодержимо тяготеющую / на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, / Церковь Твою утверди, Едине Блаже и Человеколюбче.

Песнь 3

Канон 1. Ирмос: Утвердивший землю ни на чем велением Своим / и поднявший ее, тяжелую, без опоры! / На неподвижном камне заповедей Твоих / Церковь Твою утверди, / единый Благой и Человеколюбец!

Желчь убо иже из камене мед ссавшии, / в пустыни чудодействовавшему Тебе принесоша, Христе: / оцет же за манну воз благодеяние Ти воздаша / отроцы Израилевы неблагодарнии. Из скалы меда напившиеся, / Тебе, чудеса в пустыне сотворившему, / желчь принесли, Христе; / а уксусом – как благодеянием за манну Тебе воздали / сыны Израиля неблагодарные.
Иже древле световидным облаком покрываеми, / Живот во гробе Христа положиша: / но самовластно воскрес, всем верным подаде / тайно осеняющее свыше Духа сияние. Некогда световидным облаком покрываемые / Тебя, Жизнь, во гробе положили Христе; / но Своею властию воскреснув, / Ты всем верным даровал / таинственно осеняющее свыше Духа сияние.
Богородичен: Ты Мати Божия несочетанно родила еси, / Иже от Нетленна Отца возсиявшаго, кроме болезней матерних: / темже Тя, Богородицу, воплощенна бо родила еси Слова, / православно проповедуем.

Богородичен: Ты безбрачно сделалась Матерью / Бога, от Отца вечного воссиявшего, / и не испытала свойственных матерям страданий; / потому Тебя, как родившую воплотившееся Слово, / мы православно Богородицею исповедуем.

Ин, ирмос: Силою Креста Твоего Христе: Канон 2
Воскресл еси от гроба, Христе, / тли смертныя избавль / воспевающих, Жизнодавче, вольное Твое распятие. Ты воскрес из гроба, Христе, / от тления смертного освободив / воспевающих, Податель жизни, / добровольное Твое распятие.
Помазати мvром тело Твое мvроносицы, Христе, тщахуся, / и не обретша возвратишася, / воспевающа Твое Востание. Миром помазать тело Твое, Христе / Мироносицы спешили; / но, не найдя его, возвращались, / воспевая Твое воскресение.
Богородичен: Моли непрестанно, Чистая, / воплощеннаго из боку Твоею, / избавити от лести диаволи, / воспевающия Тя, Деву Чистую.

Богородичен: Моли непрестанно, Чистая, / Воплотившегося из недр Твоих, / об избавлении от обольщения диавольского / воспевающих Тебя, Дева чистая.

Ин, ирмос: Водрузивый на ничесомже:

Лествица, Еюже к нам сниде Вышний, / истлевшее естество исправити, / Ты явственно, Чистая, всем ныне видена была еси: / Тобою бо Преблагий мiрови беседовати благоволи.

Канон 3

Лестницею, по которой к нам сошел Всевышний, / чтобы восстановить истлевшее наше естество, / Ты яснейшим образом, Досточтимая, / ныне для всех явилась: / ибо Преблагой чрез Тебя / в мiре пребывать благоволил.

Еже древле предуставленное, Дево, таинство, / и прежде век провидимое вся ведущему Богу, / летом ныне напоследок в ложеснах Твоих, Всенепорочная, / конец прием явися. Некогда предопределенное, Дева, таинство / и прежде веков известное всеведущему Богу, / ныне, в последние времена, / во чреве Твоем, Всенепорочная, / получив осуществление, открылось.
Разрешися клятвы древния осуждение / Твоим ходатайством, Дево Пречистая: / из Тебе бо Господь явлься, / всем благословение, яко Преблагий, источи, / Едина человеков удобрение.

Уничтожено осуждение древнего проклятия / Твоим посредничеством, Дева пречистая: / ибо чрез Тебя Господь, явившись, / на всех благословение излил, как преблагой, / единая, смертных Украшение!

Песнь 4

Ирмос: Божественное Твое разумев истощание / прозорливо, Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: / во Спасение людей Твоих / спасти помазанныя Твоя пришел еси.

Песнь 4

Канон 1. Ирмос: Божественное Твое постигнув умаление / пророческим взором Аввакум, / с трепетом взывал Тебе, Христе: / «Для спасения народа Своего, / спасти помазанных Своих пришел Ты!»

Яже от Мерры горчайшыя воды, / яко во образе проначертая Пречистый Крест Твой, Блаже, / греховное умерщвляющ вкушение, / древом усладил еси. Мерры горчайшие источники / Ты через древо сделал сладкими, Благой, / как на иконе предъизображая / Крест Твой пречистый, вкус греха уничтожающий.
Крест за древо разумное, / за сладкую же пищу желчь, Спасе мой, приял еси, / за тление же смерти кровь Твою Божественную излиял еси. Крест за древо познания, / за приятную пищу – желчь / принял Ты, Спаситель мой; / а за тление смертное / кровь Свою Божественную пролил.
Богородичен: Кроме убо сочетания зачала еси нетленно во чреве, / и без болезни родила еси, / и по Рождестве, Дева, Бога плотию рождши, сохранилася еси.

Богородичен: Вне близости супружеской / Ты непорочно зачала во чреве, / и прежде мучений родила, / и после родов, Бога плотию родив, / Девою осталась.

Ин, ирмос: Услышах слух силы Креста:

Яко водрузися на земли на лобнем Крест, / сокрушишася вереи и вратницы вечнии, / и возопиша: слава силе Твоей, Господи.

Канон 2

Когда на земле был водружен / на Лобном месте Крест, / тогда сокрушены были засовы ада / и вечные привратники, и все взывали: / «Слава силе Твоей, Господи!»

Яко сниде Спас к связанным яко мертв, / совоскресоша с Ним иже от века умершии, / и возопиша: слава силе Твоей, Господи. Когда во ад сошел Спаситель / к узникам его как смертный, / воскресли вместе с Ним умершие от века и восклицали: / «Слава силе Твоей, Господи!»
Богородичен: Дева роди, и матерских не позна: / но Мати убо есть, Дева же пребысть: / Юже воспевающе, радуйся, Богородице, взываем.

Богородичен: Дева родила и свойственного матерям не испытала: / однако Она – Матерь, хотя осталась Девой. / Ее воспевая, восклицаем: / «Радуйся, Богородица!»

Ин, ирмос: Божественное Твое: Канон 3
Сердцем и умом, душею же и усты / исповедую всеблагочестно Тя, Богородицу воистинну, Чистая, / спасения плод объемля, / и спасаюся Дево, молитвами Твоими. Сердцем, умом, душою и устами, / исповедуя со всем благоговением / Тебя действительно Богородицей, Чистая, / я плод спасения собираю и спасаюсь / ходатайствами Твоими, Дева.
Создавый от не сущих всяческая, / от Тебе, Чистыя, создатися яко Благодетель, благоволи, / на Спасение верою и любовию Тя поющих, Всенепорочная. Все Создавший из небытия / из Тебя, Чистая, создаться / как благодетель благоволил / для спасения с верою и любовью / воспевающих Тебя, Всенепорочная.
Поют Твое Рождество, Всенепорочная, премiрнии лицы, / спасению радующеся, / Истинную Богородицу мудрствующих Тя, Дево Нескверная. Воспевают рождение от Тебя Христа / надмирные хоры, Всенепорочная, / радуясь спасению мыслящих о Тебе / как об истинной Богородице, / Дева, скверне непричастная!
Тя Жезл Исаиа именова, / от Негоже прозябе нам красный Цвет, Христос Бог, / на Спасение верою и любовию притекающих к Покрову Твоему.

Тебя Исаия отраслью наименовал, / из которой произрос для нас / цвет прекрасный – Христос Бог, / ко спасению с верою и любовью / прибегающих к покрову Твоему.

Песнь 5

Ирмос: Одеяйся Светом, яко ризою, / к Тебе утреннюю, и Тебе зову: / душу мою просвети омраченную, Христе, / яко Един Благоутробен.

Песнь 5

Канон 1. Ирмос: Облекающийся светом как одеждою! / К Тебе стремлюсь с рассвета и Тебе зову: / «Просвети душу мою омраченную, Христе, / как единый милосердный!»

Иже славы Господь в неславне зраце, / на древе обезчещен волею висит, / о божественней мне славе несказанно промышляя. Господь славы в бесславном виде, поруганный, / добровольно висит на Древе, / Божественную славу мне / несказанно предуготовляя.
Ты мя преоблекл еси в нетление, Христе, / тли смертныя неистленно плотию вкуш, / и возсияв из гроба тридневен. Ты облачил меня в нетление, Христе, / тления смертного нетленно / Своею плотию вкусив / и в третий день воссияв из гроба.
Богородичен: Ты правду же и избавление нам рождши Христа без семене, / свободно содеяла еси от клятвы, Богородице, естество праотца. Богородичен: Ты правду и искупление – Христа, / без семени родив нам, Богородица, / свободной от проклятия соделала / природу праотца.
Ин, ирмос: Утренююще вопием Ти:

Простерл еси длани, Спасе наш, на древе, / вся призывая к Себе, яко Человеколюбец.

Канон 2

Простер Ты на Древе руки, Спаситель наш, / к Себе призывая всех, / как Человеколюбец.

Пленил еси ад, Спасе мой, Твоим погребением, / и Твоим Воскресением радости вся исполнил еси. Пленил Ты ад, Спаситель наш, погребением Своим / и воскресением Своим / радостью все исполнил.
Воскрес от гроба тридневно, Жизнодавче, / и всем источил еси безсмертие негиблющее. (Воскрес Ты из гроба / на третий день, Податель жизни, / и всем источил бессмертие не гибнущее.)
Богородичен: Деву по Рождестве воспеваем Тя, Богородице: / Ты бо Бога Слова плотию мiрови родила еси.

Богородичен: Мы Тебя воспеваем, Богородица, / Деву и после родов; / ибо Ты по плоти родила / миру Бога-Слово.

Ин, ирмос: Одеяйся светом: Канон 3
Вси пророцы Тя яве предвозвестиша / хотящую быти Божию Матерь, Богородице Чистая: / едина бо обрелася еси, Чистая, совершенна Непорочная. Все пророки ясно предвозвестили о Тебе, / Той, Кто сделается Божией Матерью, / Богородица всесвященная; / ибо Ты одна оказалась, Чистая, / совершенно непорочной.
Светел облак Тя животныя воды, / нам тучу нетления Христа одождивший отчаянным, / Чистая, познаваем. Светлым облаком живой воды, / дождь нетления – Христа / излившим на нас, отчаявшихся, / признаем мы Тебя, Священная.
Яко близ всю Тя добру и непорочну, / запечатленну девством чисте возлюби, / в Тя Вселивыйся Бог, яко един Благоутробен.

Как близко возлюбил Тебя, / всю прекрасную и непорочную, / запечатленную девством чисто, / Бог, вселившийся в Тебя, / как единый Милосердный.

Песнь 6

Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, / Владыко Христе, страстей море укроти, / и от тли возведи мя, яко Благоутробен.

Песнь 6

Канон 1. Ирмос: Море, свирепствующее / страстей душегубительною бурею, / Христе Владыка, укроти / и от гибели возведи меня, / как милосердный.

В тление поползся родоначальник, Владыко Христе, / преслушаннаго брашна вкуш, / и к животу возведен бысть страстию Твоею. В погибель впал наш родоначальник, / пищи ослушания вкусив, / но к жизни возведен, Христе Владыка, / страданием Твоим.
Живот низшел еси ко аду, Владыко Христе, / и тление растлевшему быв, / тлением источил еси Воскресение. Ты, Жизнь, дошел до ада, Христе Владыка, / и гибелью для погубившего нас соделавшись, / через тление источил воскресение.
Богородичен: Дева роди, и рождши пребысть чиста, / на руку носящаго всяческая, / яко воистинну Дева Мати понесшая.

Богородичен: Дева родила и, родив, осталась чистою, / как воистину Дева-Матерь, / все Носящего на руках носившая.

Ин, ирмос: Обыде мы бездна:

Простерл еси длани Твои, собирая далече расточенная / язык Твоих собрания, Христе Боже наш, / живоносным Крестом Твоим, яко Человеколюбец.

Канон 2

Распростер Ты руки Свои, / собирая далеко от Тебя отошедшие / сонмы язычников, Христе Боже наш, / живоносным Крестом Своим, как Человеколюбец.

Пленил еси смерть, и врата адова сокрушил еси, / Адам же связанный разрешен быв, вопияше Тебе: / Спасе мя десница Твоя, Господи. Победил Ты смерть и врата ада сокрушил; / узник же Адам, освободившись, взывал Тебе: / «Спасла меня десница Твоя, Господи!»
Богородичен: Купину Тя неопалиму, / и гору, и лествицу одушевлену, / и врата небесная достойно славим, / Марие славная, православных похвало.

Богородичен: Тебя – не сгоравший терновый куст, / и гору, и лестницу одушевленную, / и дверь небесную мы по достоинству прославляем, / Мария славная, православных похвала.

Ин, ирмос: Неистовствующееся бурею: Канон 3
Иже всему виновный, и еже быти всем подавый, / яко виновну имяше воплощаемь, еже по нам, / Тя, Богомати Всенепорочная. Всего Виновник и бытие всем Даровавший, / Виновницею воплощения в наше естество / Тебя имеет, Богоматерь всенепорочная.
Исцелений, Владычице, душепитательный точащий источник / верно притекающим к покрову Твоему благославному, / вемы Тя, Всенепорочная. Исцелений душепитательных источником кипящим / для прибегающих с верою к славной защите Твоей, Владычица, / Мы признаем Тебя, Всенепорочная.
Спасению виновна Жизнодавца родила еси нам, / вечное избавление дарующаго, / Истинную Богородицу Тя проповедающим.

Виновника спасения, жизни Подателя, / Ты родила нам, / дарующего вечное избавление / истинною Богородицей Тебя исповедующим.

Кондак, глас 5.
Подобен: Собезначальное Слово:

Кондак

Ко аду, Спасе мой, сошел еси, / и врата сокрушивый яко всесилен, / умерших, яко Создатель, совоскресил еси, / и смерти жало сокрушил еси, / и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче; / темже вси зовем: / спаси нас, Господи. Во ад сошел Ты, Спаситель мой, / и врата его сокрушив, как Всемогущий, / как Творец умерших воскресил с Собою, / и жало смерти уничтожил, [Христе,] / и Адама от проклятия избавил, Человеколюбец. / Потому все мы восклицаем Тебе: / «Спаси нас, Господи!»
Икос: Услышавша жены ангеловы глаголы, отложиша рыдание, / радостны бывша и трепетны, ужас бо видеша, / и се Христос приближися к ним, глаголя: еже, радуйтеся, / дерзайте, Аз мiра победих, и узники свободих, / потщитеся убо ко учеником, возвещающа им: / яко варяю вы во граде Галилейстем, еже проповедати. / Темже вси Тебе зовем: спаси нас, Господи.

Икос: Жены, услышав речи Ангела, / оставили плач, радости исполнившись, / и с трепетом созерцали воскресение. / И вот, Христос приблизился к ним, / возглашая: «Радуйтесь, дерзайте! / Я мир победил и узников освободил. / Поспешите же к ученикам, возвещая им, / что Я вас предваряю в Галилее, чтоб объявить о том». / Потому все мы восклицаем Тебе: / «Спаси нас, Господи!»

Песнь 7

Ирмос: Превозносимый отцев Господь / пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: / Боже, благословен еси.

Песнь 7

Канон 1. Ирмос: Превозносимый отцов Господь / пламень угасил, а отроков оросил, / стройно воспевавших: / «Боже, благословен Ты!»

Плотию обложься якоже на удице льщения, / Божественною Твоею силою змия низвлекл еси / возводя вопиющия: Боже, благословен еси. Облекшись плотию, как бы приманкой на крючке, / Своею Божественною силою Ты змия ниспроверг / и из ада возвел взывавших: / «Боже, благословен Ты!»
Земли непроходное осуществовавый составление, / во гробе покрывается плотию Невместимый. / Емуже вси поем: Боже, благословен еси. Сотворивший неизмеримый состав земли, / во гробе скрывается по плоти, Невместимый. / Ему все мы воспеваем: / «Боже, благословен Ты!»
Богородичен: Едину убо Ипостась во Двою Естеству, Всенепорочная / родила еси Воплощеннаго Бога. / Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Богородичен: Единую Ипостась в двух естествах / Ты родила, Всенепорочная, – / Бога воплотившегося, Которому все мы воспеваем: / «Боже, благословен Ты!»

Ин, ирмос: В пещи огненней песнословцы: Канон 2
Иже древом крестным идольскую прелесть разрешивый, / благословен Бог отец наших. Древом Креста / заблуждение идолослужения уничтоживший! / Благословен Бог отцов наших!
Воскресый из мертвых, и сущия во аде совоздвигнувый, / благословен Бог отец наших. Воскресший из мертвых / и пребывавших во аде с Собой воздвигший! / Благословен Бог отцов наших!
Твоею смертию Христе, смертную разорь державу, / благословен Бог отец наших. (Смертию Своею, Христе, / смерти могущество разрушивший! / Благословен Бог отцов наших!)
Богородичен: Иже от Девы рождься, и Богородицу Сию показавый, / благословен Бог отец наших.

Богородичен: От Девы родившийся / и Богородицею Ее явивший! / Благословен Бог отцов наших!

Ин, ирмос: Превозносимый отцев: Канон 3
Неопределенный пребыв Непреложен, / плоти по Ипостаси соединися, яко Благоутробен, в Тебе Пресвятей: / Иже Един благословен Бог отец наших. Беспредельный, оставшись неизменяемым, / ипостасно соединился с плотию, как милосердный, / в Тебе – Всесвятой Деве, / единый Благословенный!
Невесту Тя Всенепорочную, Богородице Владычице, согласно славим и Престол Зиждителя Твоего. / Емуже вси поем: Боже, благословен еси. Тебя, как Невесту всенепорочную, / Богородица Владычица, единогласно славим, / и как Престол Создателя Твоего, / Которому все мы воспеваем: / «Боже, благословен Ты!»
Мати всех Царя, / очищшися Духом, Дево, была еси, Тебе Создавшаго. / Емуже вси поем: Боже, благословен еси. Ты, Дева, очистившись Духом, / стала Матерью всех Царя, Тебя создавшего, / Которому все мы воспеваем: / «Боже, благословен Ты!»
Спасе мя Господь, Богомати Пречистая, / одеждею плоти из Тебе одеявся. / Емуже вси поем: Боже, благословен еси.

Спас меня Господь, Богоматерь пречистая, / в одежду плоти чрез Тебя облекшись. / Ему все мы воспеваем: / «Боже, благословен Ты!»

Песнь 8

Ирмос: Тебе, Вседетелю, / в пещи отроцы, всемирный лик сплетше, пояху: / дела всякая, Господа пойте / и превозносите во вся веки.

Песнь 8

Канон 1. Ирмос: Тебе, всего Создателю, отроки в печи, / всемирное ликование составив, пели: / «Все творения, воспевайте Господа / и превозносите во все века!»

Ты о вольней спасительныя страсти помолился еси чаши, якоже невольней: / два хотения, двема бо по коемуждо носиши существома, Христе, во веки. Ты о добровольной чаше спасительного страдания, / помолился как бы о невольной; / ибо Ты имеешь две воли, Христе, / соответственно двум естествам, вовеки.
Твоим вседетельным схождением ад, Христе, поруганный / изблева вся, яже древле лестию умерщвленныя, / Тебе превозносящия во вся веки. Твоим, Творец всего, сошествием осмеяннный, / ад изверг всех, / некогда обманом умерщвленных, / Тебя, Христе, превозносящих во все века.
Богородичен: Тя яже паче ума / богомужне Словом Рождшую Господа, и девствующую, / вся дела, Дево, благословим, и превозносим во вся веки.

Богородичен: Тебя, непостижимо для ума, / по выражению нашему богомужно, / родившую Господа и девство сохранившую, / мы и все творения благословляем, Дева, / и превозносим во все века.

Ин, ирмос: Из Отца прежде век:

Иже на Кресте волею длани простершаго, / и узы смертныя разрушившаго Христа Бога, / священницы пойте, людие превозносите во вся веки.

Канон 2

Добровольно на Кресте руки распростершего / и оковы смерти расторгшего Христа Бога, / священники воспевайте, / люди, превозносите во все века.

Иже яко Жениха из гроба возсиявшаго Христа Бога, / и мvроносицам явльшагося, и радость тем провещавша, / священницы пойте, людие превозносите во вся веки. Как жениха, из гроба взошедшего, Христа Бога, / и мироносицам явившегося, / и радость им возвестившего, / священники воспевайте, / люди, превозносите во все века.
Богородичен: Херувим превышши явилася еси, Богородице Чистая, / во чреве Твоем, Иже на тех носимаго понесши: / Егоже со безплотными человецы славословим во вся веки.

Богородичен: Херувимов высшею Ты явилась, / Богородица чистая, / во чреве Своем ими Носимого носившая, / Которого мы, смертные, вместе с бесплотными / прославляем во все века.

Ин, ирмос: Тебе Вседетелю в пещи: Канон 3
Преста ныне яже праотчая печаль, / радость приемши Ти Богоматерни. / Темже непрестанно поем Тя, Дево, / и превозносим во вся веки. Прекратилась ныне печаль прародителей, / когда Ты, Богоматерь, получила радость. / Потому мы непрестанно воспеваем Тебя, Дева, / и превозносим во все века.
Поет с нами безплотных собор, Дево / Рождество Твое непостижимое, / един лик составльше любовию, / и превозносяще Его во веки. Воспевает с нами сонм бесплотных / непостижимое рождение Тобою, Дева, / единый хоровод с любовью составив / и превознося его во все века.
Струя прозрачная безсмертия, Отроковице, из Тебе изыде, / Иже всех Господь, / скверну омывая верою Тя поющих, / и превозносящих во вся веки. Струя прозрачная бессмертия / проистекла от Тебя, Отроковица, – всех Господь, / смывающий нечистоту воспевающих Тебя с верою / и превозносящих во все века.
Божественный воистинну, и светоносный Престол, / и скрижали благодати исповедуем Тя, / Слово, Дево, Отчее яко приемшую: / Егоже превозносим во вся веки. Престолом поистине Божественным и светоносным / и скрижалью благодати исповедуем Тебя, Дева, / как принявшую в Себя Слово Отчее, / Которое мы превозносим во все века.
Таже, песнь Богородицы: Величит душа моя Господа: с припевом: Честнейшую херувим:

Затем поем Песнь Пресвятой Богородицы: Величает душа Моя Господа:

Песнь 9

Ирмос: Исаие, ликуй, / Дева име во чреве / и роди Сына Еммануила, / Бога же и Человека, / Восток имя Ему, / Его же величающе, / Деву ублажаем.

Песнь 9

Канон 1. Ирмос: Исаия, ликуй! / Дева зачала во чреве / и родила Сына Эммануила, / Бога и человека, / Восток – имя Ему. / Его величая, мы Деву восхваляем.

Падшаго человека восприял еси, Владыко Христе, из ложесн Девических / всему совокуплься, греху же ни единому причащься: / всего от истления Ты свободил еси пречистыми Твоими страстьми. Ты принял, Владыка Христе, от чрева девственного / падшего человека естество: / всецело с ним соединившись, / но не приобщившись ни единому греху, / Ты освободил всего его от тления / Своими пречистыми страданиями.
Боготочною кровию истощенною, Владыко Христе, / от Твоих пречистых ребр и животворящих, / жертва убо преста идольская, / вся же земля Тебе хваления жертву приносит. Божественной кровью, до конца излившейся / из Твоих, Владыка Христе, пречистых и животворящих ребр, / жертвы идольские прекращены, и вся земля / жертву хвалы Тебе приносит.
Богородичен: Не Бога безплотна, ниже паки человека проста / произведе Чистая Отроковица, и Нескверная: / но Человека совершенна, и неложно совершенна Бога. / Егоже величаем со Отцем же и Духом.

Богородичен: Не Бога бесплотного и не простого человека / произвела чистая и священная Отроковица, / но человека совершенного / и истинного, совершенного Бога, / Которого мы величаем вместе со Отцом и Духом.

Ин, ирмос: Тя паче ума:

Тебе Иже на Кресте страсть подъемшаго, / и адову силу смертию сокрушившаго, / вернии православно величаем.

Канон 2

Тебя, на Кресте страдания принявшего / и смертию сокрушившего силу ада, / мы, верные, православно величаем.

Тебе из гроба тридневно воскресша, / и ад пленившаго, и мир просветившаго, / вернии единомудренно величаем. Тебя, в третий день воскресшего из гроба, / и ад победившего и просветившего мир, / мы, верные, единодушно величаем.
Богородичен: Радуйся, Богородице, Мати Христа Бога, Егоже родила еси, / моли прегрешений оставление даровати, верою поющим Тя.

Богородичен: Радуйся, Богородица, Матерь Христа Бога! / Рожденного Тобою умоли / даровать прощение согрешений / с верою воспевающим Тебя.

Ин, ирмос: Исаие ликуй: Канон 3
От чистых кровей Твоих / усырися плоть преестественно / всех Содетелю, Единородному Сыну Родителеву, / не от мужа, без семене же умна и одушевленна, Богородице Приснодево. Из чистой крови Твоей, Богородица Приснодева, / плоть сгустилась сверхъестественно / всех Творцу и единородному Сыну Родителя, / не от мужа, но без семени, / разумная и одушевленная.
Обходимое уставила еси смерти неудержимое стремление, / рождши плотию воистинну паче ума Жизнь вечную: / Ейже приложься усты горькими ад упразднися, / Пресвятая Мати Дево. Ты постоянный, неудержимый натиск смерти / остановила, поистине непостижимо для ума / родив Жизнь вечную по плоти, / к Которой прикоснувшись своими жестокими устами, / ад обессилел, всесвятая Матерь-Дева.
На престоле седя Сын Твой Владычне, / рясны Тя златыми Божественных добродетелей свет сияющу, / одесную постави Себе, Чистая, / дая честь, яко Матери, Тебе, Всенепорочная. Сын Твой, на престоле владычнем восседая, / Тебя, златыми каймами – Божественными добродетелями – ярко сияющую, / поставил по правую руку от Себя, / воздавая подобающую честь / Тебе, как Матери, Всенепорочная.
Паче ума Рождество Твое, Богомати: / без мужа бо зачатие в Тебе, и девически рождение бысть: / ибо Бог есть Рождейся, / Егоже величающе, Тя, Дево, ублажаем. (Превыше ума роды Твои, Богоматерь; / ведь зачатие без мужа совершилось в Тебе, / и рождение девственное, ибо Родившийся – Бог. / Его величая, мы Тебя, Дева, восхваляем.)
По катавасии, ектениа малая. Таже, Свят Господь Бог наш. Посем ексапостиларий утренний.

После катавасии ектения малая, затем: Свят Господь Бог наш: и ексапостиларий воскресный.

На хвалитех стихиры воскресны, глас 5:

На «хвалите» стихиры воскресные, на 8

Сотворити в них суд написан: / слава сия будет всем преподобным Его. Совершить среди них суд предписанный; / слава сия – всем святым Его.
Господи, запечатану гробу от беззаконников, / прошел еси из гроба, / якоже родился еси от Богородицы: / не уразумеша, како воплотился еси, безплотнии Твои ангели: / не чувствоваша, когда воскресл еси, стрегущии Тя воини. / Обоя бо запечатлестася испытующим, / явишася же чудеса кланяющимся верою таинству: / еже воспевающим, / воздаждь нам радость и велию милость. Господи! Хотя и опечатан был гроб Твой беззаконниками, / но Ты вышел из гробницы так, как и родился от Богородицы. / Не познали, как Ты воплотился, бесплотные Твои Ангелы; / не заметили, когда воскрес Ты, охранявшие Тебя воины. / Ведь оба эти чуда для пытливых запечатаны, / но открыты для поклоняющихся с верою этому таинству; / даруй нам, воспевающим его, / радость и великую милость.
Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его в утвержении силы Его. Хвалите Бога во святых Его, / хвалите Его на тверди силы Его.
Господи, вереи вечныя сокрушив, / и узы растерзав, от гроба воскресл еси, / оставль Твоя погребальная, / во свидетельство истиннаго тридневнаго Твоего погребения: / и предварил еси в Галилеи, в пещере стрегомый. / Велия Твоя милость, Непостижиме Спасе, / помилуй и спаси нас. Господи! Засовы вечные сокрушив / и оковы расторгнув, Ты воскрес из гроба, / оставив Свои погребальные пелены / во свидетельство истины трехдневного погребения Твоего, / и уже готов был к встрече в Галилее, / еще в пещере воинами охраняемый. / Велика милость Твоя, / непостижимый Спаситель! Помилуй нас.
Хвалите Его на силах Его, / хвалите Его по множеству величествия Его. Хвалите Его за могущество Его, / хвалите Его по множеству величия Его.
Господи, жены текоша на гроб, / видети Тя, Христа, нас ради пострадавшаго, / и пришедша, обретоша ангела на камени седяща, / страхом отвальшемся, / и к ним возопи, глаголя: / воскресе Господь, рцыте учеником, / яко воскресе от мертвых, / спасаяй души наша. Господи! Жены поспешили к Твоему гробу, / чтобы увидеть Тебя, Христа, нас ради пострадавшего; / и, придя, нашли Ангела, сидевшего на камне, / от ужасного явления откатившемся. / И он возгласил им, говоря: «Восстал Господь; / возвестите Его ученикам, что воскрес из мертвых / Спасающий души наши!»
Хвалите Его во гласе трубнем: / хвалите Его во псалтири и гуслех. Хвалите Его со звуком трубным, / хвалите Его на псалтири и гуслях.
Господи, якоже изшел еси от запечатаннаго гроба, / тако вшел еси и дверем заключеным ко учеником Твоим, / показуя им телесная страдания, / яже подъял еси, Спасе Долготерпеливый: / яко от семене Давидова язвы претерпел еси, / яко Сын же Божий, мiр свободил еси. / Велия Твоя милость, Непостижиме Спасе, / помилуй и спаси нас. Господи! Как Ты вышел из запечатанного гроба, / так и вошел, когда двери были заперты, к Своим ученикам, / являя им Свои телесные страдания, / которые принял Ты, Спаситель долготерпеливый. / Как происшедший от семени Давидова, Ты раны претерпел, / а как Сын Божий, мир освободил. / Велика милость Твоя, / непостижимый Спаситель! Помилуй нас.

Ины стихиры Анатолиевы.

Иные стихиры, восточные

Хвалите Его в тимпане и лице, / хвалите Его во струнах и органе. Хвалите Его на тимпане и в хороводе, / хвалите Его на струнах и органе.
Господи, Царю веков и Творче всех, / нас ради распятие и погребение плотию приимый, / да нас от ада свободиши всех: / Ты еси Бог наш, / разве Тебе иного не вемы. Господи, Царь веков и Творец всего, / ради нас распятие и погребение плотию претерпевший, / чтобы от ада всех нас освободить! / Ты – Бог наш, / кроме Тебя мы иного не знаем!
Хвалите Его в кимвалех доброгласных, хвалите Его в кимвалех восклицания: / всякое дыхание да хвалит Господа. Хвалите Его на кимвалах благозвучных, хвалите Его на кимвалах звонких. / Всё что дышит, да восхвалит Господа!
Господи, пресияющая Твоя чудеса кто исповесть; / или кто возвестит страшная Твоя таинства? / Вочеловечивыйся бо нас ради, яко Сам восхотел еси, / державу явил еси силы Твоея: / Крестом бо Твоим разбойнику рай отверзл еси, / и погребением Твоим вереи адовы сокрушил еси, / Воскресением же Твоим всяческая обогатил еси: / Благоутробне Господи, слава Тебе. Господи! Твои блистательнейшие чудеса кто опишет? / Или кто возвестит о Твоих повергающих в трепет таинствах? / Ибо ради нас вочеловечившись, как Сам восхотел, / Ты явил могущество силы Своей: / ведь Крестом Своим Ты разбойнику рай отворил, / и погребением Своим засовы ада сокрушил, / а воскресением Своим все обогатил. / Милосердый (Господи), слава Тебе!
Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, / не забуди убогих Твоих до конца. Восстань, Господи Боже мой, да возвысится рука Твоя, / не забудь бедных Твоих до конца!
Мироносицы жены гроба Твоего достигша, / зело рано искаху Тебе мvры помазати, / Безсмертнаго Слова и Бога; / и ангела глаголы огласившася, / возвращахуся радостию апостолом возвестити яве, / яко воскресл еси, Животе всех, / и подал еси мiрови очищение и велию милость. Жены мироносицы, достигнув Твоего гроба ранним утром, / стремились миром помазать Тебя / – бессмертное Слово и Бога; / но речи Ангела услышав, возвращались с радостью, / чтобы апостолам открыто возвестить, / что воскрес Ты, жизнь всех, / и даруешь миру очищение / и великую милость.
Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, / повем вся чудеса Твоя. Буду славить Тебя, Господи, всем сердцем моим, / возвещу все чудеса Твои.
Богоприятнаго гроба ко иудеом стражие глаголаху: / О вашего суемудреннаго совета! / стрещи Неописаннаго покусившеся, всуе трудистеся, / сокрыти Воскресение распятаго хотяще, ясно показасте. / О вашего суемудреннаго соборища! / что паки сокрыти советуете, Еже некрыется; / паче же от нас услышите, / и веровати восхощите бывших истине: / ангел молниеносец с небесе сошед камень отвали, / егоже страхом мертвостию содержими быхом, / и возгласив крепкоумным мvроносицам, глаголаше женам: / не зрите ли стражей умерщвления, и печатей разрешения, / адова же истощания; / почто победу адову Упразднившаго, / и смертное жало Сокрушившаго, яко мертва взыскуете? / Благовестите же скоро шедша апостолом Воскресение, / без страха зовуща: / воистинну воскресе Господь, / имея велию милость. Стражи Божественного гроба говорили Иудеям: / «Как бессмысленно ваше совещание! / Охранять Беспредельного пытаясь, вы напрасно потрудились; / сокрыть воскресение Распятого желая, вы его явно обнаружили. / Как легкомыслен ваш синедрион! / Зачем вы снова замышляете скрыть то, что не скрывается? / Лучше послушайте нас / и решитесь поверить истине всего случившегося: / Ангел, подобный молнии, сойдя с неба камень отвалил, / а мы от страха сделались, как мертвые; / обратившись к благоразумным женам мироносицам, он говорил: / «Разве не видите, что стражи омертвели, / а печати сломаны и ад опустел? / Зачем победу ада Упразднившего / и смерти жало Сокрушившего вы ищете как мертвого? / Отправьтесь же скорее к апостолам / и возвестите им радостную весть о воскресении, без страха восклицая: / «Поистине воскрес Господь, / имеющий великую милость!»
Слава, стихира евангельская. Слава: Стихира Евангельская.
И ныне, глас 2: Преблагословена еси, Богородице Дево, / Воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, / Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, / смерть умертвися, и мы ожихом. / Тем воспевающе вопием: / благословен Христос Бог, благоволивый тако, слава Тебе.

И ныне, глас 2: Преблагословенна Ты, Богородица Дева, / ибо Воплотившимся от Тебя ад пленен, / Адам из него возвращен, / проклятие лишилось силы, / Ева освобождена, смерть умерщвлена / и мы исполнились жизни. / Потому, воспевая, взываем: / «Благословен Христос Бог, так благоволивший, слава Тебе!»

Священник: Слава Тебе, показавшему нам свет!

Славословие великое.

Славословие великое.

Таже, тропарь воскресен:

Днесь Спасение миру бысть, / поем Воскресшему из гроба, / и Начальнику жизни нашея: / разрушив бо смертию смерть, / победу даде нам и велию милость.

Тропарь воскресный

Всей день совершилось спасение мира! / Воспоем Воскресшего из гроба / и Начальника жизни нашей, / ибо уничтожив смертию смерть, / Он дал нам победу и великую милость.

Таже, ектении. И отпуст.

И отпуст.

ГЛАС 5

НА ЛИТУРГИИ.

Блаженна, глас 5:

Разбойник на кресте Бога Тя быти веровав, Христе, / исповеда Тя чисте от сердца, / помяни мя, Господи, вопия, во Царствии Твоем.

НА ЛИТУРГИИ

Блаженны, на 8

Разбойник на кресте, / уверовав в Тебя, Христе, как Бога, / исповедал Тебя от чистого сердца, взывая: / «Помяни меня, Господи, во Царствии Твоем!»

Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Блаженны чистые сердцем, ибо они Бога узрят.
Иже на древе крестнем / жизнь процветшаго роду нашему, / и изсушивша юже от древа клятву, / яко Спаса и Содетеля согласно воспоим. На древе Креста / жизнь Произрастившего роду нашему / и Упразднившего понесенное чрез древо проклятие, / как Спасителя и Творца единогласно воспоем.
Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Блаженны миротворцы, ибо они будут наречены сынами Божиими.
Смертию Твоею, Христе, / смертную разрушил еси силу, / и совоздвигл еси иже от века умершыя, / Тя поющия истиннаго Бога и Спаса нашего. Смертию Своею, Христе, / Ты уничтожил силу смерти / и воскресил с Собою от века умерших, / воспевающих Тебя, истинного Бога / и Спасителя нашего.
Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное. Блаженны гонимые за правду, ибо их есть Царство Небесное.
На гроб Твой, Христе, пришедша жены честныя, / искаху Тя, Жизнодавче, мvропомазати, / и явися им ангел вопия: воскресе Господь. Придя ко гробу Твоему, Христе, / жены благочестивые, Тебя искали, / Жизни Податель, чтобы помазать миром; / но явился им Ангел, возглашая: / «Воскрес Господь!»
Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы лжуще Мене ради. Блаженны вы, когда будут поносить вас и гнать и всячески неправедно злословить за Меня.
Распеншу Ти ся, Христе, посреде двою осужденною разбойнику, / един убо хуля Тя, осужден бысть праведне: / другий же исповедая Тя, в рай вселися. Когда распяли Тебя, Христе, / среди двух осужденных разбойников, / тогда один, Тебя злословивший, / был справедливо осужден, / другой же, исповедавший Тебя, / в рай вселился.
Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех. Радуйтесь и веселитесь, ибо велика ваша награда на небесах.
Ко апостолов лику пришедша жены честныя, / возопиша: Христос воскресе, / яко Владыце и Содетелю Тому поклонимся. К сонму апостолов придя, / жены благочестивые взывали: / «Христос воскрес! Поклонимся Ему, / как Владыке и Творцу!»
Слава, Троичен: Троице Нераздельная, / Единице Вседетельная и Всесильная, / Отче, Сыне и Святый Душе, / Тебе поем Истиннаго Бога и Спаса нашего. Слава, Троичен: Троица, нераздельное Единство, / все творящая и всемогущая, / Отец, Сын и Дух Святой! / Тебя воспеваем, истинного Бога / и Спасителя нашего.
И ныне, Богородичен: Радуйся, одушевленный Храме Божий и Врата Непроходимая; / радуйся, неопалимый и огнеобразный Престоле; / радуйся, Мати Еммануила, Христа Бога нашего.

И ныне, Богородичен: Радуйся, одушевленный храм Божий / и врата непроходимые! / Радуйся, неопаляемый и огневидный престол! / Радуйся, Матерь Эммануила, / – Христа Бога нашего!

Тропарь, глас 5.

Собезначальное Слово Отцу и Духови, / от Девы рождшееся на Спасение наше, / воспоим, вернии, и поклонимся; / яко благоволи Плотию взыти на Крест, / и смерть претерпети, / и воскресити умершия / славным воскресением Своим.

Тропарь

Слово, безначальное подобно Отцу и Духу, / от Девы родившееся для спасения нашего, / воспоем, верные, и поклонимся Ему, / ибо благоволил Он плотию взойти на Крест, / и смерть претерпеть, и воскресить умерших / славным воскресением Своим.

Кондак, глас 5. Подобен: Собезначальное Слово:

Кондак

Ко аду, Спасе мой, сошел еси, / и врата сокрушивый яко всесилен, / умерших, яко Создатель, совоскресил еси, / и смерти жало сокрушил еси, / и Адам от клятвы избавлен бысть, Человеколюбче; / темже вси зовем: / спаси нас, Господи.

Во ад сошел Ты, Спаситель мой, / и врата его сокрушив, как Всемогущий, / как Творец умерших воскресил с Собою, / и жало смерти уничтожил, [Христе,] / и Адама от проклятия избавил, Человеколюбец. / Потому все мы восклицаем Тебе: / «Спаси нас, Господи!»

Прокимен, глас 5:

Ты, Господи, сохраниши ны, и соблюдеши ны / от рода сего и во век. Стих: Спаси мя, Господи, яко оскуде преподобный.

Прокимен

Ты, Господи, сохранишь нас и сбережёшь нас / от рода сего и вовек. Стих: Спаси меня, Господи, ибо не стало праведного. Пс 11:8, 2А

Аллилуия:

Милости Твоя, Господи, во век воспою, в род и род возвещу истину Твою усты моими. Стих: Зане рекл еси: в век милость созиждется, на небесех уготовится истина Твоя.

Аллилуиа

Стих: Милости Твои, Господи, вовек буду петь, в род и род возвещу истину Твою устами моими. Стих: Ибо Ты сказал: «Навек будет основана милость», – на небесах утвердится истина Твоя. Пс 88:2, 3