Канон Святой и Живоначальной Троице

Тропарь св. Живоначальной Троице
(Праздника Пятидесятницы).
Глас 8

Церковнославянский Русский
Благословен еси, Христе Боже наш, / Иже премудры ловцы явлей, / низпослав им Духа Святаго, / и теми уловлей вселенную, / Человеколюбче, слава Тебе. Благословен Ты, Христе Боже наш, / явивший премудрыми рыбаков, / ниспослав им Духа Святого / и через них уловивший вселенную. / Человеколюбец, слава Тебе!

КАНОН
ТВОРЕНИЕ МИТРОФАНОВО, ГЛАС 1

Песнь 1

Ирмос: Твоя победительная десница / Боголепно в крепости прославися: / та бо, Безсмертне, / яко всемогущая, противныя сотре, / Израильтяном / путь глубины новосоделавшая. Ирмос: Твоя, Бессмертный, победоносная десница / божественно силою прославилась: / ибо она, как всемогущая, противников сломила, / а израильтянам проложила / новый путь по глубине.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Едино Триипостасное Начало, / Серафими немолчно славят: / Безначальное, Присносущное, творительное всех, непостижимое, / еже и всяк язык верно почитает песньми. Серафимы, не умолкая, славят / Единое Триипостасное Начало / – безначальное, вечное, сотворившее все, непостижимое: / Его и всякий язык с верою / песнопениями прославляет.
Да человеком единственное, / трисиятельное Твое явиши Божество, / создавый прежде человека, / по Твоему образу вообразил еси, / ум ему, и слово и дух дав, / яко Человеколюбец. Чтобы людям явить Свое единое, / Тройственным Светом сияющее Божество, / Ты, создав в начале человека, / по образу Своему устроил его, / ум, и слово, и дух даровав ему как Человеколюбец.
Слава: Свыше показуя единственную / Богоначальных в триех Ипостасех державу, Отче, / рекл еси равнодетельному Твоему Сыну, и Духу: / приидите сошедше, языки их слияим. Слава: Проявляя свыше единую / в Трех Богоначальных Лицах власть, / Ты, Отче, изрек равнодействующему Сыну Своему и Духу: / «Давайте, сойдя, смешаем их языки».
И ныне: Ум убо есть нерожденный Отец, / образно премудрыми предречеся, / Слово же собезначально, соестественный Сын, / и Дух Святый, иже в Деве Слова создавший воплощение. И ныне: Отец не рожденный / образно мудрыми как Ум предвозвещался, / Сын же, с Ним единый естеством, – как Слово собезначальное, / и как Дух Святой – совершивший воплощение / Слова во утробе Девы.

Песнь 3

Ирмос: Едине ведый человеческаго существа немощь / и милостивно в не воображся, / препояши мя с высоты силою, / еже вопити Тебе, Святый, / одушевленный храме / неизреченныя славы Твоея, Человеколюбче. Ирмос: Единый, Знающий немощь естества смертных, / и из сострадания принявший его образ! / Препояшь меня свыше силою, чтобы взывать Тебе: / «Свят одушевленный храм / пречистой славы Твоей, Человеколюбец!»
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Ты древле яве Аврааму / яко явился еси Триипостасный, / единствен же естеством Божества, / богословия истиннейшее образно явил еси, / и верно поем Тя, / единоначальнаго Бога и трисолнечнаго. Когда Ты в древности Аврааму / явно явился в трех Ипостасях / и единым по естеству Божества, / богословие чистейшее образно показал; / и мы с верою воспеваем Тебя, / единоначального Бога и трисолнечного.
Из Тебе родивыйся боголепно нетленно Отче, / возсия свет от света, Сын непременен, / и Дух Божественный, свет изыде, / единаго Божества светлости триипостасней / покланяемся верно и славим. Из Тебя Родившийся образом, достойным Бога, / не по законам тленным, Отче, воссиял / как Свет от Света – Сын неизменяемый, / и Дух Божественный как Свет исшел, / и мы сиянию единого Божества трех Ипостасей / поклоняемся с верою и славим.
Слава: Единица Троица преестественне, / неизреченно паче смысла, умными существы славится, / трисвятыми гласы немолчную вопиющими хвалу, / имиже согласно поется и нами / триипостасный Господь. Слава: Единица-Троица сверхъестественно / неизреченно, выше постижения, / разумными Существами славится, / в трисвятых восклицаниях не смолкая возглашающими хвалу; / с ними согласно соспевается и нами / Триипостасный Господь.
И ныне: Из Тебе временне без семене / произыде Вышшелетный, / уподобивыйся нам невидимый, / и единому естеству и господству Отчу научив, / и Сыновню, и Духову, Богородице, / темже Тя славим. И ныне: Из Тебя без семени произошел / во времени Сверхвременный, / – уподобившийся нам Невидимый, / и единству Естества и господства научил / Отца, и Сына, и Духа, Богородица; / потому мы Тебя славим.
Господи, помилуй, трижды. Господи, помилуй, трижды.

Седален, глас 1.
Подобен «Гроб Твой, Спасе:»

Отцу и Сыну поклонимся вси, / и Духу правому и равночестну, / слава Троице несозданней, и пребожественней Силе, / Юже славят безплотных чинове, / Сию днесь и земнороднии / со страхом верно восхвалим. Отцу и Сыну поклонимся все, / и Духу правому и равному Им честью; / слава Троице несотворенной, и сверх-божественной Силе, / Которую славят Бесплотных полки; / Ее в сей день и мы, на земле рожденные / со страхом восхвалим.
Слава, и ныне, Богородичен: Настави ны на путь покаяния, / уклоняющыяся присно к безпутием зол, / и преблагаго прогневающыя Господа, / неискусобрачная благословенная Марие, / прибежище отчаянных человеков, / Божие пребывание. Слава, и ныне, Богородичен: Направь на путь покаяния / нас, всегда уклоняющихся к бездорожьям зол / и прогневляющих преблагого Господа, / не познавшая брака, благословенная Мария, / прибежище отчаявшихся людей, / Божия обитель.

Песнь 4

Ирмос: Гору Тя благодатию Божиею приосененную, / прозорливыма Аввакум / усмотрив очима, / из Тебе изыти Израилеву провозглашаше Святому, / во Спасение наше / и обновление. Ирмос: Тебя, как гору, благодатию Божественною осененную, / Аввакум, усмотрев прозорливыми очами, / предрекал, что из Тебя произойдет Святой Израиля / для спасения нашего и обновления.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Возсияй ми Богоначалие трисолнечное, / сияньми Твоих богодетельных озарений, / в сердечных очесех доброте мечтатися, / еже паче ума богоначальныя Твоея светлости, / и светодетельнаго и сладкаго причастия. Осияй меня, Боговластие Трисолнечное, / сияниями Твоих Боготворящих озарений, / чтобы очам сердца являлась красота / превышающего ум Богоначального Твоего блеска, / и светотворного и сладкого к Тебе приобщения.
Первее небеса утвердил еси, Господи, / и всю силу их словом Твоим вседетельным, / и Духом уст соестественным, / с нимиже владычествуеши всяческими / в трисиятельне единоначалии Божества. Сперва небеса утвердил Ты, Господи, / и все Воинство их Словом Твоим всетворческим, / и Духом уст Своих, с Тобой по естеству соединенным: / с Ними Ты владычествуешь над всем / в трисветлом единовластии Божества.
Слава: Яко создал еси мя по образу Твоему и по подобию, / Богоначальная и вседетельная Троице, / неслиянная Единице, / вразуми, просвети, во еже творити волю Твою святую, / благую в крепости, и совершенную. Слава: Так как создала Ты меня по образу Своему и по подобию, / Богоначальная (и) всетворческая Троица, / неслиянное Единство, / вразуми, просвети к исполнению воли Твоей святой, / благой в крепости и совершенной.
И ныне: Родила еси от Троицы Единаго Пречистая, / Богоначальнейша Сына, / воплощшася нас ради из Тебе, / озаряюща земнородных, трисолнечнаго Божества / невечерним светом и сияньми. И ныне: Родила Ты, Пречистая, Одного из Троицы / – Богоначальнейшего Сына, / воплотившегося нас ради от Тебя, / озаряющего рожденных на земле / Трисолнечного Божества немеркнущим светом и сияниями.

Песнь 5

Ирмос: Просветивый сиянием пришествия Твоего, Христе, / и осветивый Крестом Твоим / мира концы, / сердца просвети / светом Твоего Богоразумия, / православно поющих Тя. Ирмос: Осветивший блеском пришествия Твоего Христе, / и очистивший Крестом Твоим мира концы! / Светом Твоего Богопознания просвети сердца / православно воспевающих Тебя.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Яже первой ангельской непосредственне утвари, / неприступными Твоея доброты лучами осияваемой быти баговоливши, / Твоими светлостьми просвети, / Троице единоначальственнейшая, / православно Тебе поющих. Первым Ангелов строй / неприступными красоты Твоей лучами / без посредства озаряя, Троица единовластнейшая, / Твоими сияниями просвети / православно Тебя воспевающих.
Ныне естество, единственное Богоначалия трисолнечное, / воспевает Тя, Еже осуществовала еси за благость, / прегрешений избавление и напастей испрошающи, / и бед, и скорбей. Ныне единая природа, / которой Ты бытие дала по благости, / воспевает Тебя, Боговластие трисолнечное, / испрашивая избавление от согрешений, / и от искушений, и бед и скорбей.
Слава: Отца, и Сына, и Духа Святаго, / Едино Естество и Божество верою славим, / делительное, нераздельное, / единаго Бога невидимыя и видимыя же твари. Слава: Отца, и Сына, и Духа Святого, / единое естество и Божество / мы с верою славим: / разделяемое, но нераздельное / – единого Бога и невидимого, и видимого творения.
И ныне: Речения вся пророческая преднаписаша, / Пречистая, Твое рождество, / неизреченное и неудобь сказуемое, / еже мы познахом, / тайноводительное единственнаго и трисолнечнаго Божества. И ныне: Все речения пророков заранее описали, / рождение от Тебя, Пречистая, Христа, / неизреченное и необъяснимое, / которое мы познали, / вводящее в таинство единственного и трисолнечного Божества.

Песнь 6

Ирмос: Обыде нас последняя бездна, / несть избавляяй, / вменихомся, / яко овцы заколения, / спаси люди Твоя, Боже наш, / Ты бо крепость немощствующих и исправление. Ирмос: Объяла нас глубочайшая бездна, нет избавляющего: / сочли нас за овец закалаемых. / Спаси народ Твой, Боже наш; / ибо Ты – сила немощных и исправление.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Равностатную силу яко имущи, / Троице пресущественная, в тождестве хотения, / Единица еси проста и нераздельна: / Ты убо нас силою Твоею соблюди. [Дважды] Как имеющая равнозначущую силу, / Троица сверх-существенная, / в тождестве воли Ты являешься / Единицей простой и нераздельной; / итак, силою Твоею / Ты нас сохрани. (2)
Слава: Ты вся веки хотением Твоим, / яко блага составила еси от не сущих, непостижимая Троице, / таже и человека создала еси, / но и ныне от всякаго избави мя обстояния. Слава: Ты все века волею Твою, / как благая, устроила из небытия, / непостижимая Троица, / затем и человека создала; / но и ныне избавь меня от всякого несчастья.
И ныне: Солнца незаходимаго дом была еси, / создавшаго и в чину поставльшаго светила великая Всесильне, / Пречистая Дево Богоневестная, / но и ныне страстей мя избави помрачения. И ныне: Солнца незаходящего домом стала Ты, / сотворившего и в поставившего в своем порядке / светила великие всесильно, / пречистая Дева, Божия Невеста; / но и ныне избавь меня от страстей омрачения.
Господи, помилуй, трижды. Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Слава, и ныне:

Седален, глас 1.
Подобен: «Гроб Твой, Спасе:»

Троице святей, и нераздельному Естеству, / в Трех Лицех секомей несечено, / и пребывающей нераздельней по существу Божества, / поклонимся земнороднии со страхом, / и славим яко Творца и Владыку, Бога преблагаго. Троице почитаемой и нераздельному Естеству, / в трех Лицах рассекаемой без рассечения / и пребывающей нераздельной по природе Божества, / поклонимся, на земле рожденные со страхом, / и прославим, как Творца и Владыку, Бога преблагого.
Слава, и ныне, Богородичен: Управи Чистая, окаянную мою душу, / и ущедри ю от множества прегрешений, / во глубину поползшуюся погибели, Всенепорочная, / и в час мя страшный смертный Ты исхити / оглаголующих демонов, и всякия муки. Слава, и ныне, Богородичен: Направь, Чистая, несчастную мою душу, / и сжалься, ради множества согрешений, / над нею, соскользнувшей в глубину погибели, Всенепорочная; / и в страшный смертный час Ты меня спаси / от обвиняющих демонов и всякого наказания.

Песнь 7

Ирмос: Тебе умную, Богородице, пещь / разсмотряем, вернии, / якоже бо отроки спасе три Превозносимый, / мир обнови, / во чреве Твоем всецел, / хвальный отцев Бог и препрославлен. Ирмос: Тебя, Богородица, духовной печью / признаем мы, верные; / ибо как трех отроков спас Превозносимый, / так всего меня, человека, в Твоем чреве обновил / восхваляемый Бог отцов и препрославленный.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Слове Божий, соестественное сияние Вседержителя Бога, / якоже обещал еси еже у Тебе, / богодетельное вселение сотвори, яко благоутробен, / со Отцем Твоим и Духом, / и страшна бесом мя покажи, и страстем. [Дважды] Слово Божие, единое по естеству сияние / Вседержителя Бога! / Как обещал Ты, то что от Тебя – богодейственное вселение сотвори, / как милосердный, со Отцом Твоим и Духом, / и яви меня страшным для бесов и страстей. (2)
Слава: Да Твоего благоутробия, Владыко, / покажеши пучину нам, / Сына Твоего послав к нашему смирению, / паки вообразил еси на первую светлость, / но и ныне Божественным мя вразуми Духом. Слава: Чтобы показать нам Твоего, Владыка, милосердия пучину, / Сына Твоего послав к нам, уничиженным, / Ты снова возобновил в нас первоначальный блеск; / но и ныне вразуми меня / Божественным Духом.
И ныне: Иже на херувимстем престоле носимый, / и всех Царь, во чреве Твоем девственнем вселися Пречистая, / всех избавляя от истления, яко Человеколюбец, / но и ныне Твоими мя молитвами сохрани. И ныне: Носимый на престоле Херувимском и всех Царь, / во чрево Твое девственное вселился, Пречистая, / всех избавляя от погибели, как Человеколюбец; / но и ныне меня Твоими ходатайствами сохрани.

Песнь 8

Ирмос: Чуда преестественнаго / росодательная изобрази пещь образ: / не бо, яже прият, палит юныя, / яко ниже огнь Божества Девы, / в Нюже вниде утробу. / Тем воспевающе, воспоем: / да благословит тварь вся Господа / и превозносит во вся веки. Ирмос: Чуда сверхъестественного образ / показала в древности огненная печь, полная росы: ибо огонь не опалил юных отроков, / являя божественное без семени от Девы рождество. / Потому в песнях воспоем: / «Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!»*
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Манием богодетельным, Господи всех, / Триипостасне и Вседержителю, / небеса простерл еси яко кожу, / таже и земли повесил еси глубину, / всемогущею Твоею дланию. / Темже и рабы Твоя укрепи любовию и верою Твоею, Человеколюбче, / да Тя славим желанием во веки. [Дважды] Мановением богодейственным, Господи всех, / Триипостасный и Вседержитель, / небеса простер Ты, как покров из кожи; / затем и земли повесил глубину / всемогущею Твоею дланью. / Потому и рабов Твоих укрепи / любовью и верою в Тебя, Человеколюбец, / чтобы мы, вожделея Тебя, славили вовеки. (2)
Слава: Просвети Богоначальным светом / поющих Тя, Трисолнечный Свете Лицы, / единственный же паки существом, / и к Твоим светодательным лучам взирати присно, / имиже насыщуся славы Твоея сладкия, / и светодательныя, и пребогатыя, / и превозношу Тя верно во веки. Слава: Просвети Богоначальным светом / воспевающих Тебя, / Свет, трисолнечный Лицами, / но единственный в то же время Естеством, / и сподоби всегда взирать к Твоим светоподательным лучам, / через которые я насыщусь славою Твоею сладкой, / и светотворной, и всеблаженной, / и превозносить Тебя буду с верою вовеки.
И ныне: Вознесе на небеса, человеческое прием естество / непреложен Сын Твой, Пречистая Богородице, / превосхождением благости избавль древния тли. / Емуже благодарственно воспеваем: / да благословит тварь вся Господа, / и превозносит во вся веки. И ныне: Вознес на небеса человеческое естество, / Сын Твой, Пречистая Богородица, / приняв его без изменения, / и по преизбытку благости / от древнего тления избавив. / Ему мы благодарственно поем: / «Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!»

Песнь 9

Ирмос: Образ чистаго рождества Твоего, / огнепалимая купина / показа неопальная; / и ныне на нас / напастей свирепеющую угасити, молимся, пещь, / да Тя, Богородице, / непрестанно величаем. Ирмос: Образ чистого рождения Тобою Христа / представил терновый куст, горевший не сгорая; / и ныне Тебя молим угасить / свирепствующую против нас искушений печь, / чтобы мы Тебя, Богородица / непрестанно величали.
Припев: Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе. Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Спаси, Спасителю твари, чувственныя же и умныя / рабы Твоя от вражия навета и озлобления, / Пресвятая Троице Единосущная, / и соблюдай стадо Твое выну ненаветно. [Дважды] Спаси, Спаситель всего творения, / постигаемого как чувством, так и умом, / Пресвятая Троица единосущная, / рабов Твоих от вражьего коварства и вреда / и всегда сохраняй стадо Твое от козней. (2)
Слава: Да глубину неизчетную / существенныя покажеши Твоея благости, / дал еси нам обеты, / трисолнечный и единоначальный Боже Всесильный, / спасительныя Твоим рабом, / ихже совершити сподоби. Слава: Чтобы показать беспредельную глубину / по естеству присущей Тебе благости, / дал Ты нам обетования, Трисолнечный / и единоначальный всесильный Боже, / спасительные для Твоих рабов; / их благоволи и исполнить.
И ныне: Призри на наша моления, / иже в триех Богоначальных Ипостасех, / един сый Бог во истине веруемый, / и подаждь Твоим рабом утешение, / молитвами Пречистыя и препетыя Богоматере. И ныне: Ответь на наши моления, / единый истинный Бог, / верою постигаемый, как Один в Трех Богоначальных Ипостасях, / и подай утешение Твоим рабам / по ходатайствам Пречистой и Всехвальной Богоматери.

Молитва Пресвятой Троице, творение Марка монаха

Всемогущая и Животворящая Святая Троице и светоначальная, яже мирную всякую и премирную тварь, за едину благость от не сущих приведый, и промышляя и содержа. Иже по прочих Твоих неизреченных о земном роде благодеяниих, и покаяние нам ради плотскаго неможения до смерти даровавый: не остави нас окаянных в лукавых наших деяниих умрети, ниже злоначальнику и завистцу, и губителю посмешство быти. Зриши бо Благосерде, елик убо онаго на нас навет и вражда, елико же и наше страстование, и слабость, и небрежение. Но неоскудныя Твоя благости соделай на нас, молим на всякий день и час прогневающии Тя честных и животворных заповедей преступлением. И вся убо всего прешедшаго живота нашего, и до нынешняго часа согрешенная нами, в деяниих, или глаголаниих, или в помышлениих, остави и прости. Сподоби же нас, прочее скончати житие в покаянии, и умилении, и соблюдении святых Твоих повелений. Аще убо сладостию прельстившеся, многообразне согрешихом, или мерзкими похотьми неполезными и вредными обольстившеся препроводихом: аще гневом и яростию подвигшеся безсловесною, кого брата нашего оскорбихом, аще языком неизбежных и стропотных и крепких сетей объяхомся: аще коим чувств наших, или всеми, волею или неволею, ведуще или не ведуще, от восхищения, или поучения безумно поползохомся: аще же лукавыми помыслы и суетными совесть осквернихом: аще ли коим другим образом прегрешихом, от предприятия и обычая томими злаго: прости нам, и остави вся Всещедре, Преблаже и Многомилостиве: и даруй нам прочее бодрость и силу, во еже творити волю Твою благу, и благоугодну и совершенну: да нощнаго и мрачнаго зла, световидным покаянием пременшеся, и яко во дни благообразно ходяще, и очищени объявимся человеколюбию Твоему недостойнии, воспевающе Тя и величающе во веки, аминь. Всемогущая и Животворящая Святая Троица и Начало света, всё творение, то, что в мире сем и превыше мира, по единой благости изведшая из небытия и промышляющая о нем, и сохраняющая, и, кроме прочих Твоих неизреченных благодеяний к роду земному, покаяние до смерти ради немощи плоти нам даровавшая! Не оставь нас, несчастных, умереть в наших злых делах, и да не будем посмешищем начальнику зла, и завистнику, и губителю; ибо видишь Ты, Милосердный, и то, как сильны козни и вражда его против нас, и какова наша страстность, и слабость, и небрежение. Но неоскудевающие Твои благодеяния соверши над нами, молим мы, на всякий день и час прогневляющие Тебя нарушением Твоих священных и животворящих заповедей. Итак, все согрешения наши, во всей нашей прошлой жизни и до нынешнего часа в делах, или словах, или помышлениях отпусти и прости. Удостой же нас оставшуюся жизнь окончить в покаянии, и сокрушении, и соблюдении святых Твоих повелений. Если же мы, прельстившись наслаждениями, многообразно согрешили, или провели время, соблазнившись мерзкими пожеланиями, бесполезными и вредными; если, движимые гневом и яростью неразумной, какого-либо брата нашего оскорбили, или из-за языка нашего опутаны были сетями неизбежными, неправыми и крепкими; если каким-либо из чувств наших, или всеми ими, вольно или невольно, в ведении или в неведении, в увлечении или преднамеренно преткнулись безумно; если же злыми и суетными помыслами совесть осквернили; или если каким-либо другим образом согрешили, понуждаемые склонностью и привычкой к злу, прости нам и отпусти всё, Всещедрый, Преблагой и Многомилостивый, и даруй нам на будущее бодрость и силу, чтобы творить волю Твою, добрую, и благоугодную, и совершенную, чтобы от ночного и мрачного зла изменившись световидным покаянием и, как днём поступая благообразно, мы, недостойные, очищенными явились Твоему человеколюбию, воспевая Тебя и величая вовеки. Аминь.