Источник

Богослужебные тексты, созданные в XX веке

Процесс создания новых богослужебных текстов никогда не прекращался. В ХІХ–ХХ веках были созданы сотни новых служб и акафистов. В 1978–1989 годах Издательство Московской Патриархии выпустило новую редакцию месячных Миней, куда вошло значительное количество прежде не публиковавшихся служб. Ниже приводятся фрагменты трех богослужебных последований, составленных в XX веке.

Служба всем святым, в земле Российской просиявшим

Праздник Всех Святых, в земле Российской просиявших, в Древней Руси не имел широкого распространения. Он был восстановлен Собором Русской Православной церкви 1917–1918 гг. Тогда же проф. Б.А. Тураевым46 и иеромонахом Афанасием (Сахаровым)47 была составлена служба на этот день. Изданная в 1918 г. крохотным тиражом, «Служба всем святым, в земле Российской просиявшим» распространялась в списках. Иеромонах, а впоследствии епископ Афанасий продолжал работу над её текстом всю жизнь. В окончательный вариант этой службы вошли песнопения, составленные в разное время выдающимися церковными деятелями России. Здесь приводятся фрагменты службы в редакции 1918 года: тропарь, стихира первого гласа и фрагмент девятой песни канона, посвящённый «новым страстотерпцам» – мученикам и исповедникам, пострадавшим во время гонений XX века.

Тропа́рь, гла́съ и҃1):

Ꙗ҆́коже пло́дъ кра́сный твоегѡ̀ спаси́тельнаго сѣ́ѧнїѧ, землѧ̀ рѡсс́ійскаѧ прино́сить ти, гдⷭ҇и, всѧ̑ ст҃ы̑ѧ, въ то́й просїѧ́вшыѧ. Тѣ́хъ мл҃твами въ ми́рѣ глꙋбо́цѣ цр҃ковь и҆ странꙋ̀ на́шꙋ бцⷣею соблюдѝ, многомлⷭ҇тиве.

Стїхи́ра, гла́съ а҃:

Прїиди́те, собо́ри рѡссі́йстїи, сꙋ́щыѧ во странѣ̀ на́шей ст҃ы̑ѧ восхва́лимъ, прпⷣбныѧ и҆ і҆ера́рхи, и҆ кнѧ́зи бл҃говѣ̑рныѧ, мꙋ́ченики и҆ сщенномꙋ́ченики и҆ хрⷭ҇тѧ̀ ра́ди ю҆рѡ́дивыѧ, и҆ же́нъ ст҃ы́хъ сосло́вїе, вкꙋ́пѣ 2)и҆менꙋ̑емыѧ и҆ неименꙋ̑мыѧ2): сі́и бо вои́стиннꙋ дѣ́лы и҆ словесы̀ и҆ многови́днымъ житїемъ и҆ ѿ бг҃а дарова́ньмн содѣ́лашаса свѧ́ти, и҆́хже и҆ гро́бы бг҃ъ чꙋдесы̀ просла́ви. И҆ ны́нѣ несре́дственнѣ прославльшемꙋ и҆̀хъ хрⷭ҇тꙋ̀ предстоѧ́ще, мо́лѧтсѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ на́съ, любо́вїю соверша́ющихъ свѣ́тлое и҆́хъ торжество̀.

Канѡ́нъ. Пѣ́снь ѳ҃.

Ѽ но́выхъ страстоте́рпцєвъ! По́двигъ проти́вꙋ ѕло́бы ᲂу҆́бѡ претерпѣ́ша, вѣ́рꙋ хрⷭ҇товꙋ ꙗ҆́кѡ щи́тъ предъ ᲂу҆че́нїи мі́ра сегѡ̀ держа́ще, и҆ на́мъ ѻ҆́бразъ терпѣ́нїѧ и҆ ѕлострада́нїѧ досто́йнѡ ꙗ҆влѧ́юше.

Ѽ тве́рдости и҆ мꙋ́жества полка̀ мч҃никъ хрⷭ҇то́выхъ, за хрⷭ҇та̀ ᲂу҆бїенныхъ! Ті́и бо цр҃ковь правосла́внꙋю ᲂу҆краси́ша и҆ въ странѣ̀ свое́й крѡ́ви своѧ̑, ꙗ҆́кѡ сѣ́мѧ вѣ́ры да́ша и҆ кꙋ́пнѡ со всѣ́ми ст҃ы́ми досто́йнѡ да почтꙋ́тсѧ.

Ѽ вели҆́цыи на́ши ѻ҆тцы̀ 3)и҆мени́тїи и҆ без̾име́ннїи, ꙗ҆вленнїи и неѧвле́ннїи3), нбⷭ҇нагѡ̀ сїѡ́на4) дости́гшїи, и҆ сла́вꙋ мно́гꙋ ѿ бг҃а прїи́шїи, ᲂу҆тѣше́нїе на́мъ въ ско́рви сꙋ́щымъ и҆спроси́те, странꙋ̀ на́шꙋ па́дшꙋю возста́вите и҆ лю́ди расточє́нныѧ собери́те, ѿ на́съ ꙗ҆́кѡ да́ръ пѣ́снь бл҃годаренїѧ прїе́млюще.

Трⷪ҇ченъ:

Ѽ трⷪ҇це прест҃а́ѧ! Прїими, ꙗ҆̀же рѡссі́а прино́ситъ тѝ 5)ꙗ҆́кѡ̀ нача́тки, и҆ ꙗ҆́кѡ ѳѷмїа́мъ и҆збра́нный5), всѧ̑ ᲂу҆годи́вшыѧ и҆ пре́жде и҆ по́слѣжде въ не́й, зна̑емыѧ и҆ нсзна̑емыѧ, и҆ мл҃твами и҆́хъ ѿ всѧ́кагѡ вре́да сїю̀ сохранѝ.

Примечания:

1) тропарь был составлен митрополитом Сергием (Страгородским), будущим Патриархом Московским и всея Руси; 2) см. ниже примечание 3; 3) авторы службы обращаются ко всем русским святым – как к известным по именам, так и к тем, имена которых неизвестны, как к явленным, то есть церковно прославленным, так и к неявленным; 4) Сион – один из холмов Иерусалима, на котором был расположен дом Давида. В богослужебных текстах Небесным Сионом называют Царство Небесное; 5) подобно первым плодам, подобно лучшим благовониям. Согласно Ветхому Завету [Лев.23:9–14], первые плоды – «начатки» – приносились в жертву Господу.

Канон экзаметрический Божией Матери в честь её Боголюбской иконы

Этот канон был составлен в 20-е годы XX века митрополитом Сергием (Страгородским), будущим Патриархом Московским и всея Руси. Митрополит Сергий был выдающимся литургистом и автором ряда богослужебных последований. Приведённые здесь фрагменты канона написаны, в соответствии с традицией греческих богослужебных песнопений, стихами (рифмованным гекзаметром). В славянской традиции утвердились прозаические тексты богослужебных песнопений. Составленный митрополитом Сергием канон является редчайшим исключением.

Пѣ́снь а҃.

Сло́во рабꙋ̀ твоемꙋ̀ пода́ждь, гпⷭ҇жѐ прест҃а́ѧ,

сло́во бо сни́де на тѧ̀, ꙗ ҆́коже свы́ше роса̀,

грѣ́шнꙋю дꙋ́ш ꙋ мою̀ ѡ҆чи́сти, цр҃и́це блага́ѧ,

ꙗ ҆́кѡ да ра́дꙋѧсѧ, сла́влю твоѧ̑ чꙋдеса̀.

Кнѧ́зю а҆ндре́ю1) въ нощѝ предста́вши, нб ⷭ҇н аѧ мт҃и,

въ се́рдцѣ смѧте́нномъ є҆гѡ̀ бꙋ́рю сомнѣ́нїй ты̀ всѣ́хъ

кро́тцѣ смири́ла є҆сѝ, подви́гши того̀ воспѣва́ти

ми́лость и҆ си́лꙋ твою̀, ди́внꙋ всегда̀ въ чꙋдесѣ́хъ.

Р ꙋ́ цѣ просте́рла є҆сѝ, моли́твеннѡ сн҃ꙋ предста́вши:

2)сла́вы и ми́лости лꙋ́чь, сн҃е, да схо́дитъ съ небе́съ

лю́демъ и҆ мѣ́стꙋ семꙋ̀2) Того̀ ᲂу҆молѝ ѡ҆ созда́вшихъ

хра́мъ и҆ ѻ҆би́тель сїю̀, ро́ждшаѧ бе́зднꙋ чꙋде́съ.

Бг҃олюби́ваѧ всѣ́хъ цр҃и́це, ѻ҆би́тели сла́во,

грѣ́шныхъ, молѧ́шихсѧ на́съ дне́сь прїимѝ словеса̀,

де́рзость врагѡ́въ низложѝ, невѣ́рныхъ разрꙋ́ши держа́вꙋ,

вѣ̑рнымъ же при́снѡ пода́ждь пѣ́ти твоѧ̑ чꙋдеса̀.

Пѣ́снь г҃.

Чтꙋ́ще і҆кѡ́нꙋ твою̀, всѝ въ ско́рби къ тевѣ̀ прибѣга́емъ,

то́чиши3) бо, гпⷭ҇жѐ, ты̀ ᲂу҆тѣше́нїе всѣ̑мъ,

въ ра́дости па́ки тебѣ̀, пречтⷭ҇аѧ, пѣ́снь воспѣва́емъ,

тѣ́мже пода́ждь, да и҆ а҆́зъ ми́лость твою̀ и҆сповѣ́мъ.

Свѣ́тлѡ красꙋ́етсѧ дне́сь ѻ҆би́тель сїѧ̀ всечестна́ѧ,

ѻ҆́бразъ и҆мꙋ́щаѧ тво́й, ꙗ ҆́кѡ и҆сто́чникъ цѣльба́мъ,

ты́ же, застꙋ́пнице всѣ́хъ, спорꙋ́чнице грѣ́шныхъ ст҃а́ѧ,

сп҃са хр ⷭ ҇тѧ̀ преклонѝ къ на́шымъ смирє́ннымъ мольба́мъ.

Въ бꙋ́ри приста́нище всѣ̑мъ ты̀, бг҃олюби́вла мт҃и,

сꙋ́щымъ въ пꙋтѝ и҆ въ бѣда́хъ, въ мо́ри дале́че покро́въ,

спꙋ́тница вѣ́рнаѧ всѣ̑мъ, тебѣ̀ бо даде́сѧ спаса́ти

дꙋ́шы ᲂу҆бо́гихъ твои́хъ, тѧ̀ возносѧ́щихъ равѡ́въ.

Вѣ́чныѧ мꙋ́ки и҆ тьмы̀, гꙋви́тельныхъ вра́жїихъ сѣ́тей,

чтⷭ҇аѧ дв҃о, спасѝ, тѧ̀ призыва́емъ въ мольбѣ̀,

сла́вꙋ же бг҃а дꙋхѡ́въ безсме́ртныхъ сподо́би на́съ зрѣ́ти,

въ свѣ́тлыхъ черто́зѣхъ є҆гѡ̀, всѧ̑ бо возмѡ́жна тебѣ̀.

Примечания:

1) В 1155 г. св. князь Андрей Боголюбский переселялся из Вышгорода (близ Киева) в Суздальскую землю и переносил с собой чудотворную икону Божией Матери, которая позже стала называться Владимирской. Недалеко от Владимира лошади, вёзшие икону, остановились и отказались идти дальше. Перед иконой был совершён молебен. После молебна князю, уединившемуся в шатре, явилась Богородица со свитком в правой руке и повелела поставить чтимую икону во Владимире, а на месте чудесного явления построить храм и основать обитель. По приказу князя Андрея на этом месте был заложен Боголюбский мужской монастырь, а в память об этом событии была написана икона Боголюбивой (или Боголюбской) Богоматери; 2) фрагмент является молитвенным обращением Богородицы к Спасителю, то есть прямой речью; кавычки в церковнославянских текстах не употребляются; 3) источаешь.

Служба святой праведной Тавифе

Эта служба была написана в конце 50-х – начале 60-х годов XX века архиепископом Никодимом48. В отличие от большинства богослужебных текстов, составленных в XX веке, она написана на безупречном церковнославянском языке без элементов модернизации и русификации. Согласно Деяниям апостолов [Деян.9:36–41], праведная Тавифа была воскрешена из мёртвых апостолом Петром. В каноне этой службы использован акростих (краегране́сїе): первые буквы тропарей составляют текст: Памяти и возстанию твоему, Тавифо, поем вси. Традиция акростихов восходит к византийской гимнографии. Переводчики и составители церковнославянских служб также часто использовали этот приём, причём краткое молитвословие или же имя автора могло составляться не только из первых букв тропарей, но и из вторых, третьих и т. д. В приведённых здесь восьмой и девятой песнях канона можно прочитать зашифрованное имя автора. Для этого следует обратить внимание на первую букву второго слова каждого тропаря, начиная с конца (в нашей хрестоматии эти буквы подчёркнуты). Таким образом в составленной в XX веке службе возрождаются традиции гимнографов предшествующих эпох.

Канѡ́нъ

Пѣ́снь и҃.

Ѻ҆бита́лище дх҃а всест҃а́гѡ ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ, досточꙋ́днаѧ, и҆сто́ргла бо є҆сѝ ѿ срⷣца твоегѡ̀ всѧ̑ мꙋдрова̑нїа грѣхѡ́внаѧ, наипа́че же стра́хъ гдⷭ҇ень стѧжа́ла є҆сѝ и҆ воздви́гла є҆сѝ въ дꙋшѝ твое́й хра́минꙋ бл҃гоче́стїѧ, бг҃овѣ́дѣнїѧ же и҆ человѣколю́бїѧ, и҆ ны́нѣ радꙋющисѧ въ нб҃сныхъ черто́зѣхъ моли́сѧ ѡ҆ на́съ, чтꙋ́щихъ тѧ̀ вѣ́рнѡ.

Пло́дъ ми́рл и҆ ра́дости ѡ҆ дс҃ѣ ст҃ѣ дꙋхо́венъ є҆́сть, и҆ любы̀, ꙗ҆́же є҆́сть соꙋ́зъ соверше́нства, долготерпѣ́нїе же съ бл҃гостїю и҆ милосе́рдїемъ. И҆мꙋ́щи же всѧ̑ сїѧ̑, сотвори́ла є҆сѝ въ себѣ̀ пребыва́лище бл҃годати бж҃їѧ, таві́ѳо достохва́льнаѧ, и҆ была̀ є҆сѝ ѻ҆́бразъ добродѣ́тели, житїе́мъ твои́мъ бл҃говѣствꙋ́ющи є҆ѵⷢ҇лїе црⷭ҇твїѧ нбⷭ҇нагѡ. Моли́са ᲂу҆̀бо ѡ҆ на́съ, чтꙋ́щихъ тѧ̀ вѣрнѡ.

Ѻ҆́бразъ и҆ ᲂу҆тѣше́нїѧ, и҆ долготерпѣ́енїѧ, бл҃же́ннаѧ таві́ѳо, ꙗ҆ви́ла є҆сѝ въ житїи ѡ҆ гдⷭ҇ѣ, всѧ̑ бо дѣла̀ твоѧ̑ раствори́ла є҆сѝ ми́лостїю, ꙗ҆́же и҆злїѧ́сѧ ѿ ср҃ца твоегѡ̀, въ не́мже бл҃года́ть всели́сѧ. Да́ждь ᲂу҆̀бо и҆ на́мъ 1)ѿ є҆ле́а сегѡ̀, ꙗ҆́ко да свѣти́льницы на́ши не ᲂу҆га́снꙋтъ1), чтꙋ́щымъ тѧ̀ вѣ́рнѡ.

Бг҃оро́диченъ:

Е҆́же, дв҃о, ѿ вѣ́ка та́инство ѿкры́сѧ, є҆гда̀ въ сбы́тїе совѣ́та превѣ́чнагѡ бл҃говѣстѝ тебѣ̀ гаврїи́лъ ржⷭ҇тво є҆мманꙋ́ила, бг҃а и҆́стиннагѡ и҆ чл҃вѣ́ка, и҆́же совоскресѝ всѣ́хъ съ собо́ю и҆ ѡ҆бж҃ѝ. Того̀ молѝ, пребл҃гослове́ннаѧ застꙋ́пнице на́ша, дарова́ти ра́дость вѣ́чнꙋю чтꙋ́щымъ тѧ̀ вѣ́рнѡ.

Пѣ́снь ѳ҃

Ми́лость, ѽ таві́ѳо, возлюби́ла є҆сѝ по сло́вꙋ гдⷭ҇ню, и҆ принесла̀ є҆сѝ є҆мꙋ̀ въ же́ртвꙋ чи́стꙋ се́рдце твоѐ, бл҃же́ннаѧ, є҆́же ѡ҆чи́стила є҆сѝ ѻ҆гне́мъ люввѐ бж҃е́ственныѧ, и҆ взира́ющи на лю́ди, разꙋмѣ́ла є҆сѝ въ тѣ́хъ ѻ҆́бразъ бж҃їй, и҆ твори́ла є҆сѝ и҆̀мъ та́кожде, ꙗ҆́коже злповѣ́да сп҃съ мі́ра. Да́ждь ᲂу҆̀бо и҆ на́мъ ѿ люввѐ твоеѧ̀ и҆ молѝ є҆го́же возлюби́ла є҆сѝ, дарова́ти на́мъ жи́знь безконе́чнꙋю.

Веселѧ́тсѧ концы̀ землѝ и҆ ра́дꙋетсѧ і҆ѻппі́ѧ, ны́нѣ сверша́емо зрѧ́ще чꙋ́до пресла́вное, ꙗ҆́кѡ воста̀ ѿ гро́ба жена̀ бл҃же́ннаѧ и҆ првⷣнаѧ сꙋ́щи, ᲂу҆чени́ца попра́вшагѡ си́лꙋ сме́рти и҆ врата̀ а҆́да, того̀ ᲂу҆́бѡ молѝ, таві́ѳо, ѡ҆ всѣ́хъ на́съ.

Славосло́вїе и҆ пѣ̑сни, таві́ѳо бл҃же́ннаѧ, прино́симъ є҆ди́номꙋ и҆сто́чникꙋ безсме́ртїѧ, 2)воскреси́вшемꙋ тѧ̀ а҆пⷭ҇ла своегѡ̀ рече́нїемъ2) и҆ вѣ́рꙋ ᲂу҆тверди́вшемꙋ и҆ наꙋчи́вшемꙋ на́съ, ка́кѡ вни́ти въ є҆гѡ̀ черто́ги нбⷭ҇ныѧ стезе́ю ми́лости, є҆́юже востекла̀ є҆сѝ. Ꙍ҆ се́мъ ра́дости и҆сполне́ни, прино́симъ є҆мꙋ̀ пѣ̑сни ᲂу҆сє́рдныѧ и҆ мѡли́твы: свѣ́томъ твои́мъ просвѣтѝ всѣ́хъ на́съ.

Бг҃оро́диченъ:

И҆ небє́снаѧ и҆ земна̑ѧ пою́тъ тебѣ̀, бг҃омт҃и, гла́сы хвале́нїѧ, ꙗ҆́кѡ тобо́ю бг҃а позна́хомъ и҆ ѡ҆брѣто́хомъ жи́знь вѣ́чнꙋю: тво́й бо сн҃ъ бж҃е́ственный ᲂу҆́зы смє́ртныѧ разорѝ свое́ю сме́ртїю и҆ воскрⷭ҇нїемъ. Тѣ́мже воста́нїе таві́ѳы ѿ сме́ртнагѡ сна̀ гла́сомъ первоверхо́внагѡ а҆пⷭ҇ла почита́юще, мо́лимъ тѧ̀, влⷣчце, ми́ръ цр҃кви и҆ мі́рꙋ твоемꙋ̀, бцⷣе, да́рꙋй, ᲂу҆толѝ цр҃кѡ́вныѧ собла́зны и҆ поста́ви ны̀ съ ли́ки и҆зба́нныхъ твои́хъ.

Примечания:

1) ссылка на евангельскую притчу о десяти девах [Мф.25:1–13]; 2) воскресившему тебя словом Своего апостола.

* * *

46

Тураев Борис Александрович (1868–1920) – выдающийся русский востоковед.

47

Свт. Афанасий (Сахаров) (1887–1962) – с 1921 г. епископ Ковровский, исповедник (причислен к лику святых в 2000 г.).

48

Никодим (Ротов) (1929–1978) – архиепископ, впоследствии митрополит, председатель Отдела внешних церковных сношений Московского Патриархата.


Источник: Церковнославянский язык: Учебник для общеобразовательных учебных заведений, духовных училищ, гимназий, воскресных школ и самообразования / А.А. Плетнева, А.Г. Кравецкий ; Науч. ред. В.М. Живов. - 2. изд., доп. и перераб. - Москва: РОПО «Древо добра», 2001. - 286, [1] с.: ил., табл., факс.

Комментарии для сайта Cackle