Канон молебный
Глас 5:
Песнь 1.
Ирмос: Моисейскую поминающе, о душе, десницю, бежи грехолюбивого Иегипта и разумного фараона отверзися работы, да крестную приимеши палицю и страстное пройдеши море смереньем, вопьющи: поим Господеви, славно бо прославися.
Аз есмь обличитель сущих во мне зол деяний, имиже прогневах Христа, вся Того преступив заповеди, и вся ныне писанью предах помыслы моя, словеса же и делеса, скверны вся и беззаконья на слышанье всему миру.
Доколе вязиши, убогая душе, объята телесными страстьми, обидою и немилосердьем, гордынею и пьянством? Си суть вражья тенета, иже тя живу до ада сведут. Но возпи покаяньем: О Христе мой! Расторгни ми съуз греховьный и спаси мя.
Якоже немолчно славят огнедохновеньными гласы серафимстии полцы Тресвятую Троицю, всея твари Сдетеля, то и я припадаю, прося отпуста многых ми грехов: о милостивый Творче! Поне наконец спаси мя.
Яко уродивые девы, не имам покаянного светильника, ни стяжах масла милостивного, но всуе толку затвореном от мене дверем; но, о, Мати Божия, избави от мукы лютые убогую ми душю.
Песнь 2.
Ирмос: Вонми небо, рече Моиси, второго написая закона первого преступльшим, разумей, душе, свое падение; Бог истинен, судяй праведно и въздая комуждо по делом его.
Адамьская помыслив, в бесовская впадох; по законьная емься, в беззаконьная уклонихся; свет възненавидев, во тьме греховней заблудил есмь.
Грехи моя, аки Ламех, пред всеми исповедаю, а своего зла обычая никогда же не остануся. О люте мне, окаяньному, всем мукам повиньному!
Яко Бог многомилостив, приими мя кающася и даждь ми оставление многих ми сгрешений, да в Троици прославлю Тя, Отца и Сына и Святого Духа.
Яко всех сый грешней, на небо воззрети не смею, но к Тебе припадая, вопью: Мати Божия Пречистая! Умилосердися на мя и избави мя вечного мучения.
Песнь 3.
Ирмос: Яко Бог всесилен, изнемогшюю грехми душю мою и сердце, злыми запустевше, доброплодно створи, духом скрушеном молитву Ти принесу.
Аще вспомяну си дела, отинудь отчаюся, яко Божия не сотворих воля, но всю плотьскую похоть, прельщен врагом, сдеях, да кто мене не плачет, погибшего люте.
Зело горька, о душе, темница и люта верига, яже о тебе злопомненья страсти; и аще сих не останешися, злым себе предаси бесом и теми люте, яко пленница, томима будеши.
Яко человек сгреших; но яко Бог прости мя, Отче, Сыне и Святый Душе. Тобе верою покланяюся и Твоея требую милости и до последнего издыхания.
Явлена от века всех крестьян Заступнице и к Богу Ходатаица Марье, богоизбранная Владычице! Приими мою молитву и подаждь отпуст многих ми прегрешений молитвами Си.
Седален, глас 6.
О, всестрастная душе! Како уязвися, како зле осквернися и како люте неключима бысть! Подтщися, покайся и припади, вопьющи к Богу, негли муки избавит тя.
Суд без милости, о душе, милости не сотворшим, блюди, внимай, Христово слово делом покажи; масло щедрот восприими, и свещю покаянья сблюди неугасающю, побди, ожидающи Жениха, да внидеши в чертог спасеных.
Песнь 4.
Ирмос: Провидя духом Амбакум, еже до моея нищеты Твое, Христе, схоженье, укрепляяся смотрьно вопьяше: яростью напрязи на враги лук Свой, избавляя от плена рабы Своя, немолчно вопьюща: Слава силе Твоей, Господи.
В мал час раб Христов нарекохся, во вся же дни и доныне греховный раб сведеся, делатель быв всякого беззаконья, всеми нечистотами осквернився и всякой муце повинен быв, окаянный.
Горе, грешная душе, часто каешися и всегда сгрешаеши – почто не бежиши змье, еяже губительство веси? Како не боишися скоропие, смертное жало имущи? Пролей сльзы преже смерти, да ти угаснет вечный огнь.
Яже приях мнасу, и тою купля не творях, но мысльную раскопав землю и леностьным обивь платомь, неверьем душа посыпах. Но Троице Святая! Аще и взя от мене Свое, н в кромешнюю тьму связана не посли мене.
Явленых и неявленых, ведомых и неведомых, и чресъестьственых безаконий яко Бог прости мя молитвами, Богородица, Яже за вся молиться. Христе многомилостиве! Тоя ради възведи мя из пропасти греховные.
Песнь 5.
Ирмос: Огньный ум Исаия духодвижимо провъзглашаше; утренюя к Богу моляшеся приложити зло нечестивым, понеже истины не створиша на земли; тем взникни, душе моя, от мрака греховного и озарися покаянья светом.
Бых подражатель Скариоту Июде неправедного имения ради; лика же апостол отпадох, продав истину на лжу, и бых давим отчаяньем, но не презри мене, Христе Спасе, яко же Петра, плачущася горько.
Не прельщайся глаголющи, о душе, яко просто кающися спасешися; аще не потерпиши преже конца, слезами горько смиряющися, то лукавым подобна будеши бесом, иже ведуще Бога злое деют, и с ними вечно мучена будеши, аще не плачешися ныне.
Иже рече Господь вдовицю обидиму от супернику, в том же граде и судью неправедна: град убо, рече, разумей свое тело, вдовицю же убогую ми душу, обидиму сердечными помыслы, и судью – Слово Божие, Единого от Троица, ожидающа моего покаяния, и си вся учившиися видят.
Яко всех крестьян Заступниця и Помощница обидимым, Мати Божия Пречистая, к Тобе припадаю моляся, прося отпуста многих ми зол, очисти оскверненую люте убогую ми душю Твоими Богоприятными молитвами.
Песнь 6.
Ирмос: Яко Иона вопью Ти, Христе, в ките зол моих одержим: из глубины возведи мя греховные, даже не искончается душа моя, в церковь святую твою приими мою молитву.
Аз к Тобе припадаю, Христе Спасе, прося прощения моих грехов, иже от уности и доныне на убогую ми сдеях душю, но яко милостив, дажь ми сльзы покаянья.
Зело милосерд еси, Христе, и смерти не хощеши грешнику, вожьзи Свою великую милость, и Свою обрящи мя драгму, и святые съзови суседы, и всем створи веселье: ангелом и человеком.
Яко всуе тружаешися, о душе, о собе ищющи спастися, аще не от Бога дастьтися помощь: тем усердно покланяютися, Троице Святая, спаси мя на Тя надеющегося.
Яко всех пребольши земных и небесных чинов, Дево Пречистая Богородице, к Тобе бо припадаю моляся: ходатаи ми буди к Сыну Си и всех Богу отраду ми подати в день судный.
Кондак, глас 8.
Душевного падения по вся часы в собе видя и Твое долготерпенье, Слове, преобидя, всех благых лишихъся и всякой муце повинен бых, но възведи мя отчаяна, Богородица ради, Многомилостиве.
Икос: Земная и временная возлюбив, вечных благ лишен бых, приди, душе, и возпи Христу: едине человеколюбче, грешником не отсек надежи, но милость кающимся пролья, и мене кающася не презри; разумею разбойника, исповеданием спасена, и мытаря, милостынею очищена; ту и блудницю помышляю плакавшюся, яко во всех положил еси образ покаяния. Мощен же еси и моя отпустите прегрешения, имиже по крещении осквернихся, и чистоту яко Бог подаждь ми, и спаси мя Богородица ради, Многомилостиве.
Песнь 7.
Ирмос: Ангелом отроки схранив в кипящи пламенем пещи, и мучителя опалив, посрами, яко Бог извествуя силу Свою, Емуже поюще рцем: в векы благословен еси.
Год покаянья, о душе, не отлагай, мысли прочее: еда яко на Настасья оного, гнев Божий скоро варить тя1, и внезапу оставльши все, адьское постигнеши дно.
Феодосья великого царя бодрое покаяние ты веси, о душе, и чимь своя очисти сгрешенья, да и ты от унынья вспряни, омывающи слезами своя прегрешения.
Яко же чту Бога Отца, тако верую в Сына Христа, единако молю и Духа Святого, славлю в единстве Троицю, покланяюся единому Богу и прошу грехов отпуста.
Яко едину имам, Богородице, утеху и прибежище, и Тя на помощь призываю, умоли Христа, Его же еси родила, милостивому быти сде ныне и в день судный.
Песнь 8.
Ирмос: Царских детий молитва пещный пламень прохлади и ярость мучителеву победи, и, яко в чертозе поюще, глаголаху: благословите вся тварь.
Без добродетели молящися, о душе, аще и въздух исполниши словес, судит ти Паиел глаголя: пяти слов хощу в молитве с верою, неже тьму словес языком.
Господи многомилостиве, на мя скорбного призри, и худую сию приими молитву, не хитростью слагаему, но от горести убогия ми душа о гресех приносиму.
Яко единому Богу в Троици из глубины сердца въпью, и верою молютися глаголя: Отче наш, Иже еси на небесех! Отпусти наша долги, ни въведи в напасть, но от неприязни избави ны.
Яко Заступница сущи верою Тобе молящимся, тем к Тобе ныне припадаю: не презри, но спаси, Богородице, и всякого избави зла Ты, и мою к Богу донеси молитву.
Песнь 9.
Ирмос: Тя по естеству Деву и паче естьства Бога рожьшю Евжину клятву потребивша и Адама от уз избавльшего, Его же ныне моли подати ми оставление грехов, да Тя, Богородице, радостным сердцем правоверно възвеличим.
Ангели и Архангели, Херовими и Серафими, Власти и Владычьства, Престоли, Господьства и вся чиноначалия горних чинов молят Тя, Христе, Царю всего мира: молитвами небесных сил помилуй мя, грешного.
Единому Тобе, Христе, сгреших, и паче всех Тя прогневах, и душю злыми оскверних, но Своею милостию оцисти мя, послушав моленья Божественных Властий, окрест престола стоящих и за весь мир молящихся.
Како хощу осуженный предстати Тобе, Судии всех Богу, обличаем за вся злая моя, яже без ума сгреших, волею себе всего оскверних, но щедротами своими, Христе, помилуй мя осуженого.
Помилуй мя, Боже, помилуй, егда хощеши ми судити, не осуди мене в огнь, ни обличи мене яростью Си: молить Тя Дева чиста, рожъшия Тя, Христе, и множьство ангел и мученик сбор.
Cветилен: Небо звезд.
На хвалитех, глас 4.
Престол тщеславьем собе поставих, ложным многословиемь на нем възлегох, самохвалениемь вся осужаю, пагубно омрачихся, дым в солнца место держю, с горы закона уклонихся, яко тощь корабль мысленными волнами ум погрузих в мирстем любоименья мори, възлюбих нынешний век и гнусных наполнихся дел: Господи, потопа греховного избави мя.
Колесницю уготових си, похотьми греха утворену; акы коня впрягох злую скверну и безаконья, имиже несом по широкому пути стыдного обычая, в последнее се спасительное крещенье темного огня: не презри мене милостию Си, Иисусе, всего мира грехы всприим, и настави мя на путь покаянья, да дело с разумом принесу Ти; яко и кадило, приими молитву мою.
Бежати греха помыслих и скоро многими постижен бых, похоть греха удолжих, и еще мысль прилежат ми на зло, но уподобихся свиньям, радующимся скверне, и поревновах псом, поядающим своя блевотины, и утольстих плоть, и бесом игралище оставих, – и како исповеде по числу, а не сведе моих зол? О Христе мой, Слове! От греховные мя работы, яко милостив, свободи.
Слава, и ныне: Богородице, о мире молитвенице и Богу нудительнице, человеком спасительнице и бесом лютая томительнице! Хотению Ти, Дево, пресильна сила въследует, токмо въсхощи; не мьне, Владычице, но имени Твоему дажь славу, молютися, милостивая, створи, да буду царь телу своему и господин вредом и естьству приставник, подражатель Сына Ти. От помощи Твоея утешение мое скорое.
На стиховне стихиры, глас 8. Подобен: Что вы.
Еже ми подкопа враг в первую годину храмину, и душевную украде чистоту, понеже в третью годину старости дажь възбнути на покаянье, да не в гресе и нищете скончаюся. Ищете, рекл еси, и просящему дати обещася, и толкущему ми отверзи двьри милости Твоея.
Шатание уности, лицемерье старости – обое без ума притяжах, в лестную одеяхся ризу и всь студа наполнихся; се, яко в зерцало приник дел моих, скверно душа моея узрех, и яко во окрине слез моих омыти подвигнуся, дажь ми время покаянию.
Века сего любовию многа имения желаю, а сам долго жити не могу; покаянию год отлагаю, в старости Богу послужити мышлю, и лениве свою жизнь скончаваю, сластьными ласкосердуя, похотьми побежаемь, горд, и величав, и самомнив, Господи, избави мя от смерти тела моего.
Разумное Утро, Богородице, и Заре безначального Света, Всток сияния славы Отча и чувьственое солнце светомь подарившего, ангельскый ум разумом кормящего, сего многоочитии видети не могуще, крилы закрываються, о Мати светлые чистоты, створи мене сына дни и чадо света!
Блаженны, глас 6.
Ирмос: Разбойник оглагола – разбойник же благослови; сия оба на кресте повешена, но, о Милостиве, яко тому рцы познавшему Тя, Господи, и мне отверзи двьри преславного Ти царствия.
Страшен еси, Господи, изливая безчестье на князя, на священникы гнев открывая и судия в плен посылая, по воли сгрешивших и волею не кающихся.
Горе лености моего спасения; людская грехы присно изедаю, просимые скоро приемля дары; но си праведничю приимуть мьзду, аз же с лицемеры осужен буду. Имже веси судом, Иисусе, спаси мя.
Падший мя ум въздвигни, Господи, да жертву словесну исповедания уст принесу Ти и душевное кадило – сердца воздыхание; послушай моего моления, яко отец своего чада немования, и приими мою молитву, яко мати младенца.
Божьство в Собе сый, Свой имея ум, бе присно ум светел, а ино ничтоже – се единьство не обято мыслью, ни кый же ум достигнеть, ни Сына кто весть, аще не Дух право сроден просветить приглашати: Троице Святая, спаси души наша.
Марие, небесное Кадило! Божественный Угль в Собе имела еси, Егоже Моиси в купине, Исаия от Серафим, Езекииль в колесих видети сподобишася, Богородице, пресвятое имя, спаси душа наша.
* * *
Разумеется император Анастáсий Диррах (ум. 518 г.), за свое нечестие пораженный внезапной смертию. Вот что об этом сообщает блаж. Иоанн Мосх († 619 г.), писатель книги «Луг духовный» (Сергиев Посад, 1915 г., стр. 50):
«Один христолюбец поведал нам следующее об императоре Анастáсии. После того, как он изгнал патриархов константинопольских Евфимия и Македония и отправил их в ссылку к Понту в Евхаиты, по делу о Соборе отцов, бывших в Халкидоне, сам император Анастасий видел во сне прекрасного мужа, одетого в белую одежду. Явившийся стоял против него, держал в руках исписанную книгу и читал ее. Перевернув пять листов, он прочитал имя императора и сказал ему: «вот – за твое зловерие я изглаждаю четырнадцать [лет]» – и изгладил своим перстом. Спустя два дня – вдруг сверкнула ослепительная молния и раздался страшный удар грома. Анастáсий в ужасе испустил дух с невыразимой тоской. Это – воздаяние за то, что он нечестиво поступал против святой Церкви Христа Бога нашего и ссылал в ссылку ея пастырей». (прим. – А. К.)