Молитвы русских поэтов. XI-XIX. Антология - Монах Герман

(12 голосов4.0 из 5)

Оглавление

Монах Герман

Монах Герман (?–1682) – поэт, композитор. Одна из наиболее значительных фигур среди поэтов-монахов второй половины XVII века. В юности келейник патриарха Никона, остался при нем и после 1658 года, когда Никон, покинув Патриарший престол, поселился в келье Воскресенского монастыря на Истре, где Герман был уставщиком (регентом хора), строителем (настоятелем), а с 1681 года, после ссылки и смерти опального Никона, – архимандритом. Все эти годы, вместе с Никоном и после Никона, принимал активное участие в строительстве Нового Иерусалима как зримого архитектурного воплощения грандиозных никоновских церковных реформ, касавшихся не только «исправления» богослужебных книг и троеперстия. Регент патриаршего хора Герман, будучи в одном лице и поэтом и композитором, создавал новые формы русских гимнов, молитв. В рукописных сборниках того времени сохранилось его переложение 140 псалма, покаянное песнопение («Память предложити смерти…»), гимны Рождеству Христову («Христос рождается…»), Воскресению Христову («Ангельскую днесь ти радости…», «Веселия день…», «Радуйся зело, дщи Сиона…»), Преображению Господню («Да восприимут ныне горы радость…»), Пресвятой Богородице («Богородице Дево и пречистое чрево…», «Радости ходатаице…»), Николаю Чудотворцу («Небо радуется согласно…», «Вси земнороднии…»), Феодору Стратилату и другие. Его преемник архимандрит Никанор напишет в эпитафии архимандриту Герману:

…Изрядная сочини псалмопения,

Разумностию та и расположения

Сложно писание над гробом положи,

Известно о бытии отчи сотвори.

Как и многие из виршевиков, он был мастером акростиха. Известный современный исследователь А.М.Панченко пишет по этому поводу: «Герман и поэты его круга отвели акростиху роль передатчика информации об авторе гимна. Наряду с рифмованными фразами Герман сообщает о себе различные сведения прозой – о монастырской карьере («типикарь», «уставщик», «Убоги чернец», «иеромонах», «строитель»), о принадлежности к братии новоиерусалимской обители («Воскресенский»), наконец, о состоянии здоровья («майя месяца болезнен»). Это разнообразие сведений стало возможным благодаря техническому совершенству акростиха, который содержал до трех фраз, стихотворных и прозаических. Для примера укажу на гимн в честь Богородицы «Радуйся, Благодатная, ангел царю дарованная». В рукописи текст, снабженный нотами, написан в 7 столбцов, так что повторяющийся акростих-рефрен читается слева направо вниз под прямым углом, снизу вверх налево так же под прямым углом, зигзагом и т.д. Внизу по трем строкам слева направо – дополнительное акростишное двустишие: «Господь с тобою // Герман пою».

Вся его молитва «Господи! Воззвах к Тебе, услыши мя», в основе которой 140 псалом, – акростих «Герман монах моляся писах».

* * *

Господи! Воззвах к Тебе, услыши мя,

Егда воззову к Тебе, сам призри мя.

Руку моею милостивно прийми,

Молебная воздеяния вонми,

Аще бо не Ты мене услышиши,

На моления моя сам призриши,

Мне к тому несть прибежища инаго,

О Тебе сокрушаю врага злаго.

Накажи меня, праведный, сам в милости,

Ангельский и всех царю, во благости.

Христе, туне мук вечных свободи мя.

Мое моление да исправится,

От Тебе в кадило да ухается

Любовию яко жертву приятну

Яви милость яко и преизрядну

Спасителя нигде же обретаю,

Яко Тя единаго Бога знаю.

Прегрешенми бо аще и связахся,

Ибо веры никогда отлучахся,

Со гневом бо аще назриши наш грех,

Абие мал обрящется во всех спех.

Христе, воскресением обнови мя.

* * *

Ангельскую днесь вси радость,

человеческую сладость

Приидите, возвеличим

и о дни сем вси услышим.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Сей святый нареченный день,

в он же Христос возврати плен,

Прежде лестию плененный,

ныне же крестом спасенный.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Сыне единороднаго,

отцу сопрестольнаго

И святому духу купно,

пребывающу несмутно.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Воскресшаго днесь от мертвых,

не разрушшаго уз тленных,

Радуйтеся вещавшаго

и печаль всю разрушшаго.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Тем новаго винограда,

елика добрая чада

Духовно возвеселимся

агнцем святым учредимся.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Господа славящее ясно,

елико мощно и гласно,

Рай нам ныне отверзшаго,

мертвых всех воскресившаго.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Ангелов царя поюще,

на слышание зовуще,

Еже вняти молитвы глас,

сводити отца всех нас.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Иже в житии сем сущих,

его пастырства жаждущих,

Напасти зде избавите,

а он де мук свободити.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

Пастыря и всех пасомых

извести в место питомых,

Со святым купно быти,

ангелом вечно сожити.

Аллилуйя, аллилуйя, аллилуйя.

<Песнь блаженному Макарию>

Блаженству тезоименитаго

от Бога благословеннаго

глаголы чтем похвальнии,

песньми вопием прославлении.

Любовно прежде яко дети

потщимся днесь руками воздети,

единаго Бога молящее,

да даст ум, мольбу приносящее.

Ангелы похваляемаго

святыми ублажаемаго

разумно и нам похвалити

от жития часть предложити.

Живот наследивши превечный,

свет получивши безконечный

Макария нашего отца,

свято пожившаго до конца.

Его же убо по обету прияша,

яко сына свету,

аки младенцев покаяше,

родители сего строяше,

Но той во время церковнаго

пения всесоборнаго

несом во церковь утешашися,

в дому же слез наполняшеся.

Нужднейшаго и от младенчества

познания быти блаженства,

мало егда в возраст сей достиг,

разум книжный удоб постиг.

Оставляет мир с родители,

течет по Христе в учители,

остригает главы си власы,

приемлет власть скоро над бесы.

Минувшу немало времени,

познася коего племени,

любовь плотску отверже от отца,

за любовь возлюбшаго Творца.

Умильно отца вопиюща,

лице показати зовуща,

явити не восхоте всяко,

глас же того послуша тако:

Мало келии оконца укрыв,

руку десную токмо явив,

сим родителю скорби устави,

себе же повсюду прослави.

Абие в благих делех явлен,

хвалим от всех, яко совершен,

яже мерзско си вмени бытии,

изволи в пустыню изыти.

К нему же в любви распалени

не Быша и ту отдалении,

взыскавшее всюду обретоша,

братия много повнидоша.

Ангелоравный же сей муж

братство на брань крепко вооружь,

обретает себе любовно

Желтых вод место угодно.

Распростирает же той селитву (селение)

и храм, в нем же творит молитву,

показует образ добрах дел,

превосходящ человечь предел.

Искушения не утече,

егда в добродетелех востече,

Иову подобно пострада,

братии ссеченных пред ним взрыда.

Юнцем подобно заключенных,

возвращся, погребе любезных,

юродство варвар Бог преложи,

сего отпусти ум вложи.

Много же в пути чудодейств

отпущенных с ним явль благодейств,

лося отпущенна приведе

и в снедь благовременно даде.

Быв же на месте зиждет,

обитель братии воздвиждет,

Господу угодив довольно,

ангелы веселия в месте горне.

От нас, память творящих его,

моли Бога прославлшаго того,

недеги душ и телес отъяти,

его же судит жизнь подати.

<Песнь в честь Николая Чудотворца>

Небо радуется согласно,

воздух же да светится ясно,

блистая, сияя всебогатно.

Разверзи облаки темные,

возжги, солнце, лучи светлые,

Ибо приспев день торжественный,

светел праздник и божественный

немощным, скорбящим вселюбезный

архиерея всемирного

святителя превеликого,

Ко Богу тепла заступника,

прескорого всем помощника,

в печалех, победах пособника,

достойно соблюдшего звание,

ко всем любовное тщание.

Отца святого Николая,

единаго днесь ходатая

любезно, прекрасно похваляя.

Услышавше, вси приидите,

о людие! праздник почтите.

Любовно со мною творяще,

весело мольбу приносяще,

от скорбей и от бед вси просяще

явственнаго избавления,

рук вражеских восхлащения (освобождения).

Архангельскому подобнику,

архиерею праведнику,

святому, благому и постнику,

священному вси Николаю,

благосердому ходатаю.

Юноши и девы, зовите

юнаго избавлшему рцыте,

священне, блаженне возгласите,

яко же воинов избави

и наш живот в мире пробави.

Паки яко корабль управи

и нашея жизни устави

смутныя, бурныя вся престави,

аду же волны подобныя,

лютыя и неудобныя.

Грубых низложи шатания,

еллин утоли смущения,

ревности, лютости прещения,

мятежи враждебных отжени,

Ариа якоже посрами.

На мою мольбу преклонися,

скверных ми уст не отвратися,

торжеству поющу умилися

< …………………………………… >

И вся молитвами си спаси,

твердо и злаце благом упаси,

ересей прещения угаси.

Любовным союз в благой мере

подаждь житие в правой вере.

Еже царствию нерушиму

честну же быти и храниму,

ангелы святыми огражденну,

лечами всегда осеняя

и мир и стадо сохраняя.

Отечество си яко сохрани,

болезни от мира отгони,

добрыми крилами си огради,

един бо еси толикаго

разума, блага великаго.

Животных бо кто твоих словес,

ангелска языка и чудес,

щедрости, милости твоих делес,

иже не насытися всегда,

воеже бы жаждати когда.

Еще кий убо град не имать

любве твоея, с тем взывает

весь и страна, еже приимает

конечнаго заступления,

о бозе ти свобождения.

Всякая церковь вспевает

и вселенная возвещает,

делеса, чудеса похваляет,

вси гради обогатишася,

чудеса ти освятишася.

Тем убо и мене поюща,

в торжестве твоем празднующа,

сохрани и спаси ликующа

и печалей неначаемых

и мук онде некончаемых.

Комментировать

3 комментария

  • SerGold, 25.02.2023

    Нерабочие файлы для скачивания. Исправьте пожалуйста это.

    Ответить »
  • Любовь, 17.05.2024

    Создавший текст данной темы владеет мастерством издателя библейского Слова в христианской традиции с присущим канатаходцу талантом изящно, на твердом балансе, удерживать внимание разных людей: и скучающих горожан, и отдыхающих с великих трудов на земле селян, и обычных уличных зевак, и мимоходящих посторонних прохожих, и постоянно куда-то спешащих по важному делу, и сопровождающих в пути.
    Спасибо за работу.

    Ответить »