Служба преподобному Илариону Оптинскому

Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
9 марта 2017 года (журнал № 15)

Ме́сяца септе́мврия в 18-й день
Попра́зднство Воздви́жения Креста́ Госпо́дня. И преподо́бнаго Иларио́на О́птинскаго

На ма́лей вече́рни

На Го́споди, воззва́х: преподо́бнаго стихи́ры, глас 1:

Прииди́те, празднолю́бцы,/ дне́сь восхва́лим лик честны́й,/ преподо́бных ста́рцев О́птинских,/ в земли́ Калу́жской просия́вших,/ я́ко многоце́ннии би́сери;/ и вку́пе с ни́ми просла́вим богому́драго Иларио́на,// ублажа́юще того́ досто́йно.

Красу́йся ны́не и лику́й/ благослове́нная пу́стыне О́птинская,/ возрасти́вшая, я́ко кри́ны благоуха́нныя,/ преподо́бныя отцы́ на́ша,/ от ни́хже ста́рец Иларио́н всехва́льный есть,/ его́же ны́не ублажа́ем,/ доброде́телей ди́внаго наста́вника// и пра́вило мона́шествующих.

Боже́ственная веле́ния исполня́я,/ в по́двизех послуша́ния кре́пок показа́лся еси́/ и, я́ко но́вый Елисе́й,/ благода́ть ста́рчества от преподо́бнаго Мака́рия досто́йно восприя́л еси́,/ о́тче Иларио́не блаже́нне,/ те́мже и почита́ющих па́мять твою́// духо́вныя ра́дости испо́лни.

Сла́ва, глас 6:

Ликовству́ет ны́не Це́рковь Ру́сская,/ наипа́че же О́птина пу́стынь велича́ет тя,/ о́тче Иларио́не прехва́льне,/ мы же, немощна́я ча́да твоя́,/ любо́вию тя почита́юще,// мо́лим испроси́ти нам у Го́спода мир и ве́лию ми́лость.

И ны́не, пра́здника.

На стихо́вне стихи́ры преподо́бнаго, глас 2:

Блага́я и спаси́тельная/ слеза́ми покая́нными се́явый,/ стори́чный пло́д доброде́телей возрасти́л еси́/ и Бо́гу Благоутро́бному во смире́нии глубо́це прине́сл еси́,/ преподо́бне о́тче Иларио́не,// сего́ ра́ди ве́рно тя похваля́ем.

Стих: Честна́ пред Го́сподем// смерть преподо́бных Его́.

Благоче́стнаго жития́ по Бо́зе взыску́я,/ в по́двизех по́стнических утверди́лся еси́/ и, я́ко ма́слина многопло́дная,/ в О́птине пу́стыни процве́л еси́;/ те́мже па́мять твою́ све́тло пра́зднуем// и мо́лимся спасти́ся душа́м на́шим.

Стих: Блаже́н муж боя́йся Го́спода,// в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Благонра́вным житие́м ше́ствуя,/ дости́гл еси́ в му́жа соверше́нна/ и в по́двизех доброде́телей иску́сна;/ те́мже и мно́гия ученики́ наста́вил еси́,/ блаже́нне о́тче Иларио́не,/ и, я́коже сотвори́вый и научи́вый,// мзду́ от Бо́га мно́гую прия́л еси́.

Сла́ва, глас то́йже:

Я́коже о́трасль до́брая роди́телей благонра́вных,/ жи́знь твою́ в день пра́здника Па́схи от Го́спода восприя́л еси́, преподо́бне,/ ны́не же в невече́рнем све́те Христо́ве,/ причаща́яся несконча́емыя Па́схи,// моли́ и на́м тоя́ сподо́битися.

И ны́не, пра́здника.

Тропа́рь преподо́бнаго пи́сан на вели́цей вече́рни.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

На вели́цей вече́рни

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 5:

Ра́дуйся, Иларио́не, свети́ло благоче́стия,/ мы́сленный мрак нече́стия просвети́вый/ и озари́вый сло́вом и́стины сосло́вия вся́ческая,/ подви́гнув к похвале́нию Бо́га,/ во Еди́ней Тро́ице сла́вимаго,/ ты бо, я́коже луча́ми со́лнечными, ра́зумы заблу́ждшия просвети́л еси́/ и Це́рковь оде́ждею златосла́вною украси́л еси́./ Те́мже, богопропове́дниче Иларио́не,/ моли́ Христа́, Со́лнце Пра́вды,/ све́том И́стины нам озари́тися// и улучи́ти мир и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, преподо́бне Иларио́не,/ по́стников удобре́ние,/ пра́во мы́слящих утвержде́ние,/ на враги́ церко́вныя побе́до,/ О́птины пу́стыни похвале́ние всекра́сное,/ догма́тов чи́стое зерца́ло,/ раско́льнических умо́в низложе́ние,/ му́дрости ста́рческия вмести́лище!/ Моли́, богопросвеще́нный о́тче, Христа́ Бо́га,/ дарова́ти Правосла́вию утвержде́ние,/ Це́рквам единомы́слие,/ и́ноком ве́ру и́стинную,/ лю́дем во благоче́стии укрепле́ние,// мир и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, врачу́ безме́здный,/ врачева́телю душ богому́дрый,/ свети́льниче моли́твы неугаси́мый,/ еле́ем прему́дрости Небе́сныя умягча́ющий стру́пы на́ша грехо́вныя,/ и, я́же от нападе́ний де́монских ра́ны исцеля́ющий./ Те́мже, о́тче Иларио́не,/ моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам// мир и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, богому́дре Иларио́не,/ блаже́нство ра́йское улучи́вый,/ я́ко и́стинный учени́к Христо́в:/ соверше́нне Бо́жия за́поведи усво́ив/ и живота́ ве́чнаго глаго́лы уясни́в,/ дея́нием вся сия́ испо́лнил еси́./ Мы же мо́лим тя, о́тче:/ не оста́ви нас, си́рых,/ заблужда́тися на путе́х земны́х,/ взыщи́ моли́твою твое́ю/ и на стезю́ и́стинную наста́ви,/ да сподо́бимся от Христа́ улучи́ти// мир и ве́лию ми́лость.

Слава, глас 6:

Свети́льника ве́ры тя позна́хом,/ Иларио́не, Христо́в уго́дниче,/ и́же оте́ческих преда́ний не оста́вил еси́,/ ерети́ческая же мудрова́ния возненави́дев,/ учи́тели ло́жныя сокруши́л еси́/ и раско́льники победи́тельно посрами́л еси́,/ Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха испове́дав,/ па́стырь до́брый ста́да Христо́ва яви́лся еси́./ О нас, преподо́бне, моли́ся ко Благоде́телю всех,// е́же уще́дрити и спасти́ ду́ши на́ша.

И ны́не, пра́здника.

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния три преподо́бническая.

На лити́и стихи́ра пра́здника, и преподо́бнаго, глас 1:

А́нгельски пожи́в на земли́,/ к Све́ту Невече́рнему, сла́вне, взя́лся еси́,/ оста́вль нам боже́ственнаго смире́ния о́браз,/ трудолю́бия твоего́ вожделе́нное пра́вило/ и доброде́телей немерца́ющую зарю́./ Ны́не же со а́нгельскими чи́нми Бо́гу предстои́ши,/ и о всем ми́ре дерзнове́нно мо́лишися./ Помина́й нас, любо́вию соверша́ющих па́мять твою́,/ преподо́бне Иларионе,/ и оте́ческим твои́м заступле́нием/ ерети́чествующих воста́ния разори́/ и испроси́ Це́ркви Ру́сской// мир и ве́лию ми́лость.

Победи́л еси́ страсте́й воста́ние умерщвле́нием пло́ти/ и, в бытие́ ве́чное роди́вся,/ я́ко но́вая тварь во Христе́,/ Ду́хом Святы́м просвети́лся еси́,/ в ри́зу же нетле́ния оде́явся,/ зва́нныя ве́чери Ца́рския сподо́бился еси́./ Те́мже мо́лим тя, о́тче Иларио́не,/ помози́ и нам покая́нием очи́ститися// и в черто́г Госпо́день вни́ти.

Глас 2:

Ки́ими словесы́ восхва́лим тя, о́тче Иларио́не?/ Ка́ко изочте́м доброде́тели твоя́,/ в се́ни сме́ртней грехо́внаго жития́ пребыва́юще?/ Ка́ко досто́йно воспое́м труды́ твоя́?/ Ки́й язы́к возмо́жет изрещи́ бла́га, и́хже сподо́бился еси́?/ Ты бо, у́зким путе́м ше́ствуя,/ во дво́рех Бо́га на́шего ра́достно всели́лся еси́,// и нас сподо́би того́ дости́гнути.

Смире́нием Христу́ подража́я,/ клеветы́ и поноше́ния благоду́шно терпя́/ и за оби́дящих те́пле моля́ся,/ мно́гия бе́ды и ско́рби поне́сл еси́./ Ны́не же, преподо́бне, моли́ о нас гре́шных и злонра́вных,/ да истреби́тся вся́кая нечистота́// из серде́ц на́ших.

Слава, глас то́йже:

Красу́йся, Це́рковь Ру́сская,/ днесь воспева́ющи сы́на твоего́,/ преподо́бнаго Иларио́на О́птинскаго,/ му́жа соверше́нна,/ тя, я́ко ма́терь многоча́дную, возлю́бльшаго,/ и да́же до после́дняго издыха́ния/ усе́рдие к тебе́ сохра́ньшаго// и ча́дом свои́м тя люби́ти завеща́вшаго.

И ны́не, пра́здника.

На стихо́вне стихи́ры преподо́бнаго, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Преподо́бне о́тче Иларио́не,/ ра́дуется о тебе́ Калу́жская земля́,/ наипа́че же сла́вится пу́стынь О́птина,/ в со́нме бо преподо́бных ста́рцев,/ я́ко звезда́ пресве́тлая сия́еши/ и Христа́ Бо́га вку́пе с ни́ми те́пле мо́лиши// о спасе́нии душ на́ших.

Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.

Преподо́бне о́тче Иларио́не,/ вся кова́рства злоко́зненнаго мучи́теля/ си́лою Бо́жиею разруши́л еси́,/ вы́ну о́чи мы́сленныя горе́ вперя́я,/ се́рдцем же к Бо́гу устремля́яся,/ я́ко фи́никс, насажде́нный руко́ю Госпо́дней,// ны́не в вертогра́де Небе́снем процве́л еси́

Стих: Блаже́н муж боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Преподо́бне о́тче Иларио́не,/ ты я́ко до́брый строи́тель,/ на кре́пцем ка́мени Христо́ве/ хра́мину души́ твоея́ воздви́гл еси́/ и, я́ко земледе́лец трудолюби́вый,/ зе́млю се́рдца твоего́ со тща́нием возде́лав,/ мно́гими доброде́тельми украси́л еси́,// и́миже пита́еши духо́вная ча́да твоя́.

Сла́ва, глас 8:

Днесь наста́ день торжества́ твоего́,/ ве́рный ра́бе Христо́в Иларио́не,/ ты бо, я́ко во́ин добропобе́дный,/ лю́таго зми́я си́лою Бо́жиею низложи́в,/ венце́м нетле́нным от Христа́ увенча́лся еси́// и в Це́рковь Небе́сную с ликова́нием вшел еси́.

И ны́не, пра́здника.

На благослове́нии хле́бов, тропа́рь свята́го, два́жды, и пра́здника, еди́ножды.

Тропа́рь, глас 4:

Боже́ственный врачева́телю страсте́й,/ ве́ры иску́сный ко́рмчий вои́стину,/ прия́л еси́ от Го́спода благода́ть исцеле́ний,/ и на де́монов сла́вныя побе́ды,/ Иларио́не, о́тче преди́вне,/ вся бо та́йная обличи́л еси́,/ ерети́ческия у́мыслы разори́в./ Те́мже моли́ся Христу́ Бо́гу,/ от пре́лести диа́вольския изба́вити// и спасти́ ду́ши на́ша.

Ин тропа́рь, глас 7:

Ми́ра кра́сная возненави́дев,/ мир душе́вный в души́ стяжа́л еси́,/ земна́я же наслажде́ния презре́в,/ Небе́сными дарова́нии обогати́лся еси́./ Те́мже, и тьму раско́ла отгна́в,/ ста́до Христо́во до́бре упа́сл еси́,/ спаса́й и нас моли́твами твои́ми,// Иларио́не ста́рче богопросвеще́нный.

На у́трени

На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника, два́жды. Сла́ва, тропа́рь свята́го. И ны́не, пра́здника.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:

Све́тлостию подвиго́в богоприя́тных просия́л еси́, о́тче,/ ерети́ческую тьму разгоня́я/ и доброде́тельми вся́ческими украша́яся,/ оби́тель Ду́ха Пресвята́го яви́лся еси́./ Те́мже ны́не, Иларио́не, источа́еши ве́рным исцеле́ния,/ я́ко сосу́д испо́лнь благода́ти Бо́жия.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 2:

В собо́ре богоизбра́ннем ны́не предстои́ши, Иларио́не пра́ведне,/ ста́рчества О́птинскаго утвержде́ние незы́блемое,/ догма́ты бо огради́в ста́до твое́,/ к ве́ре Правосла́вней па́ству путеводи́л еси́,/ те́мже всегда́ огражда́й от бед оби́тель твою́.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

По полиеле́и седа́лен, глас 6:

Я́ко звезду́ пресве́тлую, зрит тя ны́не О́птина пу́стынь,/ Иларио́не богому́дре о́тче,/ луча́ми бо ве́ры прогоня́еши неве́дения мглу/ и ра́зумы просвеща́еши заре́ю Тро́ическою./ Те́мже у́бо моли́ Светода́вца Христа́,/ да просвети́т нас Све́том Своего́ богоразу́мия,/ любо́вию почита́ющих свяще́нную па́мять твою́.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Наста́вник богому́дрый,/ Це́ркве Ру́сския благоглаго́ливая уста́,/ Ду́ха орга́н доброгла́сный,/ лжу раско́лов посрамля́яй,/ до́лу влеку́щия стра́сти отсека́яй/ и к высоте́ богопозна́ния возвыша́яй,/ Иларио́н преподо́бный ны́не да почти́тся,/ ве́ры пра́выя побо́рник// и моли́твенник о душа́х на́ших.

Кано́н пра́здника со ирмосо́м на 6, и свята́го на 8.

Кано́н свята́го, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́/ чудотворя́й иногда́/ Моисе́йский жезл, крестообра́зно порази́в/ и раздели́в мо́ре:/ Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́,// песнь Бо́гови воспева́юща.

Роди́телю изде́тска в послуша́нии навы́к, с млеко́м ма́тере ве́ру Христо́ву впита́л еси́, зна́менався в рождестве́ твое́м све́том Воскресе́ния Христо́ва.

Ратобо́рец иску́сен показа́лся еси́, егда́ неви́димая по́лчища бесо́вская посто́м, бде́нием и моли́твою победи́л еси́, те́мже мо́лим тя, преподо́бне, помози́ и нам в духо́вных бра́нех устоя́ти.

Еги́птян мы́сленных зело́ усмири́л еси́, непреста́нно и́мя Христо́во призыва́я, и, я́ко фараони́тское во́инство, водо́ю слез твои́х потопи́л еси́, песнь Бо́гови воспева́я.

Богоро́дичен: Пала́то Небе́снаго Царя́, во чре́ве вмести́вшая Невмести́маго, Всепречи́стая Де́во Богоро́дице, услы́ши нас гре́шных, моля́щихся Тебе́, и побори́ враго́в, борю́щих нас.

Песнь 3

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле небеса́ ра́зумом/ и зе́млю на вода́х основа́вый,/ на ка́мени мя, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́:/ я́ко несть свят па́че Тебе́,// Еди́не Человеколю́бче.

Све́том Христо́вым просвеща́я зе́млю Ру́сскую и расколоучи́телей облича́я нече́стие, спасл еси́ о́вцы Христо́вы от ги́бели ве́чныя.

Наста́вников твои́х, Льва и Мака́рия, досто́йный учениче́ и послу́шниче преизря́дный сый, в нижа́йшем смире́нии серде́чнем высо́к пред Го́сподем яви́лся еси́.

Любо́вию дви́жимый, е́же Бо́гу Еди́ному рабо́тати, вся кра́сная ми́ра презре́л еси́ и, по Бо́зе житие́ ре́вностно облобыза́в, ве́рный после́дователь Христа́ яви́лся еси́, с Ни́мже и ца́рствуеши ны́не.

Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во, простри́ в моли́тве ру́це к воздвиза́емому на Кресте́ Сы́ну Твоему́, Пречи́стая, за ны гре́шныя во́лею распе́ншемуся, да изба́вит нас от рабо́ты вра́жия.

Конда́к и и́кос пра́здника.

Седа́лен, глас 5:

Небе́сных лико́в подо́бниче, о́тче пра́ведне, ны́не в вели́цей сла́ве незаходи́мей лику́еши и любо́вию на ны, гре́шныя и немощны́я, взира́еши, оба́че приими́ похвалы́, бре́нными устна́ми тебе́ воспева́емыя, е́же умоли́ти Милосе́рднаго Бо́га дарова́ти нам потре́бная ко спасе́нию.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

Песнь 4

Ирмо́с: Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ Ты моя́ и си́ла,/ Ты мой Бог, Ты мое́ ра́дование,/ не оста́вль не́дра О́тча/ и на́шу нищету́ посети́в./ Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти:// си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Цевни́ца духо́вная был еси́, о́тче, возвеща́я от Бо́жиих слове́с, отту́ду бо поче́рпл еси́ ра́зум боже́ственный, и всем к тебе́ притека́ющим, препо́дал еси́ благоче́стно.

Апо́стольски поревнова́в, преподо́бне, заблу́ждшия и прельще́нныя из ро́ва поги́бельнаго изве́л еси́ и, ерети́ческая собра́ния пресе́к, лжеучи́тели пра́ведному суду́ пре́дал еси́. Ве́ру Правосла́вную сохраня́я, я́коже учи́л, та́кожде и твори́л еси́: мирско́му предпоче́л еси́ мона́шеское, тем и житие́ твое́ просла́вися.

Богоро́дичен: Еди́на Чи́стая в жена́х, Ма́ти сподо́бившися бы́ти Го́спода, на руку́ носи́ла еси́ Безнача́льнаго и от сосцу́ пита́ла еси́ Безле́тнаго. Того́ у́бо моли́ спасти́ пою́щия Тя.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от Лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый,/ и покры́ла мя есть чужда́я тьма окая́ннаго./ Но обрати́ мя, и к све́ту за́поведей Твои́х// пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

К по́двигу и́ноческому приступи́в неосла́бным умо́м, и́стины разуме́ние прия́л еси́, а́нгельским же чино́м поревнова́в, во́лю боже́ственную испо́лнити потща́лся еси́.

Восхожде́ние в се́рдце свое́м положи́л еси́, в моли́тве непреста́нно поуча́яся, и всено́щными твои́ми бде́нии но́щи я́ко дни светоза́рны показа́л еси́.

Илиину́ ре́вность к Богоугожде́нию име́я, и я́ко Ио́сиф, целому́дрие храня́, вельми́ Бо́гу угоди́л еси́ и со избра́нными сопричте́н был еси́. Испроси́ и нам невеще́ственная бла́га восприя́ти.

Богоро́дичен: Распина́емаго на Кресте́ зря́щи Сы́на Твоего́, сле́зно вопия́ла еси́, Ма́ти Бо́жия, ору́жие бо нестерпи́мыя ско́рби ду́шу Твою́ про́йде, оба́че ны́не дарова́ Тебе́ Христо́с Бог неизрече́нную ра́дость.

Песнь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя, Спас́е,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся:/ к Тебе́ бо возопи́х и услы́ши мя,// Бо́же спасе́ния моего́.

Всему́дрый ум стяжа́в и во́ли своея́ отложе́ние усво́ив, послуша́нием ко исто́чником му́дрости прит́екл еси́ и чи́стыя воды́ разсужде́ния испи́л еси́.

О́ко духо́вное во бде́ниих изощри́в, зрел еси́ зако́ны бытия́ ве́чнаго и, гряду́щая я́ко настоя́щая прови́дя, от бе́д и скорбе́й чад свои́х охраня́л еси́. Та́ко и нас, преподо́бне, от бед изба́ви.

Ди́вное чу́до сотвори́ тобо́ю Госпо́дь, егда́ ты, о́тче, благослови́в жену́ непло́дную, на бу́дущее ле́то со ча́дом приити́ повеле́л еси́. Та́ко и нас, доброде́телей не иму́щих, благослови́ и сотвори́ благопло́дны.

Богоро́дичен: Егда́ кни́ги со́вестныя разгну́тся и ста́нет Нелицеприя́тный Судия́ на Суди́щи Свое́м, тогда́ воздежи́ богоприе́мнеи ру́це Твои́, Пречи́стая Богоро́дице, и сподо́би нас одесну́ю Сы́на Твоего́ ста́ти.

Конда́к, глас 5:

Сотаи́нниче ста́рцев О́птинских/ и сонасле́дниче преде́ла Влады́чицы,/ я́ко дре́во плодови́тое, в пу́стыннем вертогра́де процве́л еси́/ и, я́ко па́стырь до́брый, ста́до Христо́во утверди́л еси́./ Ны́не же моли́ Христа́ Бо́га/ в Правосла́вии сохрани́тися и в благоче́стии утверди́тися// любо́вию тя почита́ющим.

И́кос:

Лю́тою боле́знию изнуря́емь, И́ову Многострада́льному подража́я, непреста́нно Бо́га благодари́л еси́, и за сие́ возда́ тебе́ Госпо́дь и в Ца́рстве смире́нных и кро́тких упоко́и. Мы же, дивя́щеся по́двигу жития́ твоего́, уми́льно вопие́м ти: ра́дуйся, мона́шествующим о́бразе терпе́ния; ра́дуйся, подвиза́ющимся о Го́споде кре́пкий помо́щниче. Ра́дуйся, Руси́ Святы́я при́сный моли́твенниче; ра́дуйся, похвало́ и ра́дование любо́вию тя почита́ющим.

Песнь 7

Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния/ о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́:/ сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю,/ я́ко во цве́тнице лику́юще, поя́ху:// благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Недрема́нно о́ко се́рдца твоего́ соблю́л еси́/ и та́йная кова́рства де́монская изобличи́л еси́,/ тьму преле́стную разгоня́я непреста́нным псалмопе́нием:/ благослове́н еси́, Го́споди, взыва́я.

Престо́лу Бо́жию предсто́я, предста́тельствуеши моли́твою твое́ю за пу́стынь О́птину, науча́я всех ве́рных пе́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Веще́ственная бла́га отри́нув, невеще́ственнаго пакибытия́ прича́стник соде́лался еси́ и, я́ко до́брый де́латель виногра́да Христо́ва, мзду Небе́сную со все́ми святы́ми прия́л еси́, воспева́я: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Убе́жище благооти́шное в О́птиной пу́стыни обре́т, мяту́щияся ду́ши людски́я ми́ром и любо́вию исполня́л еси́, науча́я всех вы́ну воспева́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Тебе́ и Сте́ну и Приста́нище и́мамы, и Моли́твенницу благоприя́тну к Бо́гу, помяни́ нас во Ца́рствии Сы́на Твоего́, Де́во Пречи́стая.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ благочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,// лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

В моли́тве к тебе́ прибега́ем и защище́ния у тебе́ про́сим: изба́ви ста́до Христо́во от волко́в, губя́щих е, и ерети́чествующих нападе́ния вконе́ц разори́. Егда́ богоно́сный ста́рец Мака́рий, а́вва твой, преста́вися ко Го́споду, тогда́ ты сиро́т его́ духо́вных не оста́вил еси́, сло́вом Бо́жиим тех неле́ностно пита́яй.

Ели́цы под зако́ном хо́дят, раби́ суть Госпо́дни, ты же, любо́вию объя́тый и се́рдце Бо́гу в дар принесы́й, я́ко ча́до Христу́ усво́ился еси́: сподо́би и нас Того́ всем се́рдцем возлюби́ти и насле́дники благ Небе́сных соде́латися.

Богоро́дичен: Све́тлое а́нгелов ликова́ние, кади́льнице моли́тв святы́х благово́нная, Нача́льника жи́зни на́шея во чре́ве Свое́м носи́вшая, Того́ моли́, Ма́ти Бо́жия, да прии́мет нас в Небе́сныя черто́ги.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо,/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски/ и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее небе́с./ Тем Тя, Богоро́дицу,// а́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Иде́же умно́жил еси́ тала́нт духо́вный, зде ны́не пребыва́ют честны́я мо́щи твоя́, ту посеща́й, и твоя́ певцы́ любо́вию назира́й, тя непреста́нно велича́ющия.

И́стинный учени́к Христо́в быв, потща́лся еси́ оде́жды души́ твоея́ слеза́ми покая́нными омы́ти и воня́ми доброде́телей ума́стити. Те́мже на бра́чную ве́черю невозбра́нно вшел еси́, и нас тоя́ сподо́би.

О при́сный де́лателю моли́твы, о́тче преподо́бне! Ты, ум на стра́жи се́рдца своего́ утверди́в, вся́кий лука́вый по́мысл и́менем Христо́вым иску́сно посе́кл еси́ и чистото́ю серде́чною Бо́га узре́л еси́. Сподо́би и нас чи́стым се́рдцем Того́ сла́вити.

Богоро́дичен: Тя, Богоро́дице Де́во, Хода́таицу те́плую и сте́ну необори́му иму́ще, я́ко Моли́твенницу за ны неотсту́пную пе́сненно восхваля́ем.

Свети́лен:

Мно́гими страстьми́ обурева́еми, мо́лим тя, о́тче Иларио́не: исхити́ нас из че́люстей а́дскаго зми́я и сподо́би све́том Христо́вым просвети́тися, и на Кре́ст Честны́й с весе́лием взира́ти, я́ко тем иску́плени есмы́ от рабо́ты вра́жия.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4:

Мона́шествующих сто́лпе кре́пкий,/ богому́дрый прее́мниче ста́рчества О́птинскаго,/ трудолю́бия ди́вное пра́вило,/ бесо́в смире́нный прогони́телю,/ де́лателю у́мныя моли́твы,/ ста́рче наш Иларио́не,/ в твое́й па́мяти све́тло со́бранных// огради́ покро́вом моли́тв твои́х.

О́бразе послуша́ния,/ мона́шествующих похвало́,/ и́ноков украше́ние,/ преподо́бне о́тче Иларио́не,/ ве́мы тя доброде́телей наста́вника,/ возводя́щаго ду́ши к Небеси́,// те́мже тя ны́не любо́вию ублажа́ем.

Благоче́стия учи́телю,/ раско́ла искорени́телю му́дрый,/ па́стырю до́брый, Иларио́не,/ соблюди́ ста́до твое́ моли́твами твои́ми/ и нерасхище́но Христу́ Пастыренача́льнику приведи́,// да пра́зднуем торжество́ твое́ светоно́сное.

Сла́ва, глас 1:

Днесь собо́р О́птинских отце́в,/ собра́вшихся в пу́стыни Христа́ ра́ди,/ срета́ет побо́рника Правосла́вныя ве́ры,/ его́же прие́мши, лику́ет Небе́сная Це́рковь./ Те́мже и мы, лик соста́вльше,/ твое́ преставле́ние честву́ем, вопию́ще благоче́стно:/ ра́дуйся, преподо́бне Илари́оне,/ от ми́ра прише́дый в мона́шеское ополче́ние;/ ра́дуйся, ста́рче всехва́льный,/ Правосла́вную ве́ру неврежде́нну храни́вый;// ра́дуйся, моли́твенниче о душа́х на́ших.

И ны́не, пра́здника.

На Литурги́и

Слу́жба пра́здника, и преподо́бнаго.

Моли́тва

О, богому́дре о́тче на́ш Иларио́не! Ве́ры Правосла́вныя и́стинный побо́рниче и кре́пкий моли́твенниче о душа́х на́ших пред Престо́лом Святы́я Тро́ицы! Ты, ре́вностию зе́льною о ве́ре и́стинней еще́ от ю́ности твоея́ распали́вся, от расколоучи́телей па́ству церко́вную храни́л еси́. Ты мно́гия ду́ши от поги́бельнаго заблужде́ния спасл еси́ и прельще́нныя к разуме́нию И́стины приве́л еси́, те́мже за правоту́ се́рдца твоего́ дарова́ся ти от Бо́га благода́ть исцеле́ний. И ны́не, о́тче, при́зри на па́ству твою́ и посети́ ю́ и наве́ты лука́вых духо́в твои́м предста́тельством разори́; ра́зум наш просвети́, е́же не внима́ти нам духово́м обольсти́тельным, вы́ну всева́ющим в нас вражду́ и нестрое́ние, и́миже разоря́ется мир церко́вный и бра́тии единомы́слие. Ей, о́тче, испроси́ у Го́спода мир и благоде́нствие стране́ на́шей и лю́дем ея́, ве́ры пра́выя утвержде́ние и ерети́чествующих низложе́ние, нам же пода́ждь здра́вие душе́вное и теле́сное, со́весть чи́стую и жи́тельство незазо́рное, да сподо́бимся вку́пе с тобо́ю, сла́вити великоле́пое И́мя Единосу́щныя и Неразде́льныя Тро́ицы, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.