Служба святому апостолу Анании и преподобному Роману Сладкопевцу

На Господи, воззвах; стихиры апостола, глас 4.

Подобен: Званный свыше:

Иже зарю Божественную прием,/ егда мановением лучшим ослеплен,/ прежде мраком держим, прииде к тебе Савл,/ Божественнаго прося очищения,/ тогда, всеблаженне, яко иерарх мудр/ сынотвориши его Крещением,/ потом хотящаго вселенную всю осынотворити./ Тем с ним блажим тя, Христова апостола, Анание Богомудре,/ молитеся спастися нам.

Научився Божественным преславно,/ грома крепльше, блаженне,/ вострубил еси Слово Божие спасительное/ и спящия во гробех суеты возбудил еси,/ умерщвление отвергшия, мертвым сообитающее/ и во аде держимыя возобращающее,/ яже соделал еси Умертвившаго мертвость сосуды честны/ Иисуса Владыки и Спаса душ наших.

Яко светоносец, яко Божественный проповедник,/ яко свидетель Богоизбранный Страстей Христовых/ и будущия явитися неизреченныя славы/ снаследник же и спричастник, сый со Владыкою,/ и наслаждаяся истекающаго всегда светолития,/ от незаходимаго Света, Богоглаголиве,/ светлый совершающия твой ныне праздник,/ молитвами твоими от мрачных бед, Анание, избави.

Ины стихиры Романа, глас 1.

Подобен: Небесных чинов:

Краснопеснивая цевница Божественнаго Духа,/ славий и щур Божественных песней,/ свирель церковная/ всем нам своя предлагает сладкопесненная учреждения/ и теми веселит Богомудрыя.

Светлейший светильник и прозарнейший,/ сладковещанная гусль,/ струна благознаменитых Духа словес/ поет ясно, научая концы/ немолчными песньми славословити Божества едину зарю.

Ты, Владыце всех яко предстоя/ и дерзновение, отче, к Нему стяжав,/ нам, совершающим память твою и светлое твое торжество,/ моли избавитися бед и напастей,/ Романе Богоблаженне.

Слава, апостола, глас тойже. Византиево:

Сосуд избранный, великое приятелище Духа,/ Павла апостола просветил еси, преподобне,/ Богом по откровению навык,/ яко самовидец Слова и таинник чудес Его,/ апостол же прежде учеников/ и верный строитель Новаго Завета,/ тем подражая Учителя Христа,/ твою кровь пролиял еси,/ мученическою страстию исповедник быв, Анание,/ священноначальниче Христов,/ и течение совершив, веру же некрадому соблюд,/ с Вышними служители в Высочайших водворяяся,/ моли спастися душам нашим.

И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.

Подобен: Прехвальнии мученицы:

При Кресте предстоящи Сына Твоего и Бога/ и долготерпение Его смотряющи,/ глаголала еси, рыдающи, Мати Чистая:/ увы Мне, Чадо Сладчайшее,/ что сия страждеши неправедно, Слове Божий,/ да спасеши человечество.

Стиховна Октоиха: и апостола стих, глас 4, с припевом: Во всю землю изыде вещание их,/ и в концы вселенныя глаголы их.

Страстотерпческое приятелище, явился еси, Анание апостоле,/ камением, яко цветы, учащаемь,/ за Пострадавшаго плотию нас ради распятие вольне/ кровь твою пролиял еси./ Тем и Дамаск хвалится священным твоим торжеством днесь./ Не точию же той, но и вся подсолнечная,/ чудес твоих знамения яве проповедающи, вопиет:/ молися к Богу даровати нам согрешений прощение.

Слава, преподобнаго, глас 6:

Первое добрых начало/ явился еси спасения вина, Романе, отче наш;/ Ангельское бо составив песнопение,/ Боголепно показал еси житие твое;/ Христа Бога моли/ напастей и бед избавити поющия тя.

И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.

Подобен: Тридневен:

Видящи Тя распинаема, Христе,/ Тебе Рождшая вопияше:/ что странное еже вижу таинство, Сыне Мой?/ како на Древе умираеши,/ плотию повешен,/ жизни Подателю?

Тропарь апостола, глас 3:

Апостоле святый Анание,/ моли Милостиваго Бога/ да прегрешений оставление/ подаст душам нашим.

Слава, преподобнаго, глас 8:

В тебе, отче, известно спасеся еже по образу:/ приим бо крест, последовал еси Христу/ и, действуяй, учил еси презирати убо плоть, преходит бо,/ прилежати же о души вещи безсмертней./ Темже и со Ангелы срадуется, преподобне Романе, дух твой.

И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.

На утрени

Канон апостола, на 4, егоже краегранесие: Анании слава да прославится. Творение Иоанна монаха. Глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу,/ и египетскаго зла избежав,/ Израильтянин вопияше:/ Избавителю и Богу нашему поим.

Отверзем уста похвальная,/ уясним язык в памяти, вси вернии, началопастыря Анании/ и с ним Богу нашему воспоим.

Жениху Пречистому/ невестоводит нескверную Невесту Анания преславный,/ Христу сущую зде Церковь,/ с неюже ясно Богу нашему воспоим.

Первый был еси ученик,/ новому даеши прозрение ученику, древле гонителю, Анание, и песнопоеши:/ воспоим Богу нашему.

Богородичен: Чини Тя Ангельстии и земных роди, Безневестная Мати, непрестанно хвалят:/ Зиждителя бо их, якоже Младенца, на объятиих Твоих носила еси.

Ин канон преподобнаго Романа, глас 6

(правится в иный день или на повечерии).

Песнь 1

Ирмос: Яко по суху пешешествовав Израиль,/ по бездне стопами,/ гонителя фараона/ видя потопляема,/ Богу победную песнь/ поим, вопияше.

Светосиянныя лучи от Небес нам низпосли/ молитвами твоими, мудре Романе Божественне,/ твою похвалити священную память песньми.

От юности весь ты Христу тя самаго предложив,/ последовал еси Ему,/ светозарными сияньми ум с Небесе,Романе, облиставая.

Украшен добротою Вседетельнаго и Святаго Духа,/ яко звезда светосиянная,/ добродетелей светлостию, мудре, явился еси, Романе, мира концем.

Богородичен: Из Тебе пройде неизреченно Божие Слово Собезначальное в последняя времена,/ и перваго человека Адама, во тлю падшаго, Богородице, возспасе.

Песнь 3

Ирмос: Ты еси утверждение/ притекающих к Тебе, Господи,/ Ты еси свет омраченных,/ и поет Тя дух мой.

Повелению последуя Учителя твоего,/ был еси архиерей, страстотерпческое же приношение, апостоле.

Милостива молитвами твоими Богоуветливыми соделай Избавителя/ тебе поющим, Анание апостоле.

Все тебе связа зверя стремление, Господь явився,/ светом неизреченным омрачив лице.

Богородичен: Тя вси стяжахом, прибежище и стену нашу, христиане,/ и Тя славословим немолчно, Безневестная.

Ин

Ирмос: Несть свят,/ якоже Ты, Господи Боже мой,/ вознесый рог верных Твоих, Блаже,/ и утвердивый нас на камени/ исповедания Твоего.

Ум твой, Романе мудре, бысть обителище Троицы Святыя,/ исполняемь благочестно знания истиннаго, источая Божественная проповедания.

Струи искипе течений честный твой язык, поя Божественная/ и уясняя мудростно Христово к нам от Девы Рождество неизреченное.

Се питаеши обильно мудрыми ученьми и красными песнопении помыслы наша/ и исполняеши сладости Божественнейшия, Романе Богогласе.

Богородичен: Всех еси воинств вышши, Дево,/ тех бо Содетеля, Сына Божия, зачала еси во утробе/ и, рождши, пребываеши Приснодева.

Кондак преподобнаго, глас 8:

Божественными добродетельми духа/ измлада украсився, Романе премудре,/ Церкви Христове пречестное украшение был еси:/ пением бо прекрасным украсив ю, блаженне./ Тем молим тя: подаждь желающим Божественнаго дарования твоего,/ яко да вопием ти:/ радуйся, отче преблаженне, красото церковная.

Седален, апостола, глас тойже.

Подобен: Премудрости:

Просвещен познанием Божественным священник же, и мученик Иисусов, и Божественный апостол, Анание, был еси./ И иногда гонителя Савла нарицаема, ослеплена мановением вышним, славне,/ в воде погрузив, Богосодетельным научением лучша его показал еси, просветителя душам нашим./ Сего ради вопием ти:/ моли Христа Бога грехов оставление даровати чествующим любовию святую память твою.

Слава, преподобнаго, глас 5.

Подобен: Собезначальное Слово:

Насажден, якоже древо, отче блаженне, при исходищих вод постнических,/ Божественным содейством плоды болезней твоих во время явственно Садоделателю и Творцу отдал еси./ Сего ради святую твою поем память, чествующе тя, Романе преподобне.

И ныне, Богородичен:

В Тебе таинство трепетное совершается, Девице,/ Сущаго Бога Слова от Отца в ложеснах зачала еси,/ и раждаеши паче естества Человека совершенна.

Крестобогородичен:

На Кресте зрящи Тя, Христе, Мати Твоя вольно посреде разбойников висяща,/ растерзающися утробою, матерски глаголаше:/ Безгрешный Сыне, како неправедно на Кресте, якоже злодей, пригвожден еси,/ человеческий род хотя оживити, яко Благоутробен?

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи,/ смотрения Твоего таинство,/ разумех дела Твоя/ и прославих Твое Божество.

Тобою, Христе, наказуем, страдальчески побеждает смерть Анания приснопамятный,/ от Тебе почести восприимая.

Ученик был еси гонимаго Слова, приснопамятне Анание,/ и учитель Богочестия гонящему.

Яви тя Господь Савлу безочесну крыющася,/ и показа тя ходатая, Анание, того исцеления.

Богородичен: Бога, Егоже родила еси, Пречистая Дево,/ Того моли от всякаго обстояния избавити вся поющия Тя.

Ин

Ирмос: Христос моя сила,/ Бог и Господь,/ честная Церковь/ Боголепно поет, взывающи,/ от смысла чиста о Господе празднующи.

Приятелище был еси Божественнаго Духа и огнедохновенная уста,/ возглашающая Божественная песнопения и наслаждающая души, Романе, притекающих ти.

Яко цевница ты был еси Небесная и гусль,/ всякую к себе влекущи мысль повестьми твоими и красными твоими песнопении.

Благодать дхне и вселися в светоносную твою душу,/ Вседетельнаго и Пресвятаго Духа, прехвальне,/ и тяприятелище и мудра Боговещателя содела.

Богородичен: Яд излия в праматерния убо слухи змий,/ но Ты, Чистая, сего истрясла еси, Архангеловым гласом заченши и рождши Христа.

Песнь 5

Ирмос: Вскую мя отринул еси/ от лица Твоего, Свете незаходимый,/ и покрыла мя есть чуждая тьма, окаяннаго;/ но обрати мя и к свету заповедей Твоих/ пути моя направи, молюся.

В бури сущим пристанище Божественное приснотекущий Источник показа тя;/ во тьме же сущим зарю неприступный Свет содела тя, Анание блаженне,/ и яко ученика достоявленна, милостивно в тебе Воспочиваяй.

Видяй сокровенная и прежде бытия Ведый всяческая,/ тебе, таящемуся, таящагося солнца яви, иногда гонителя,/ не по мнозе времени, разоряемыя от него Истины, апостола.

Постижения конец неизследимый Твоего строения:/ тем бо, Спасе, страшная изничтожися смерть./ Сего ради Анания яко победитель и иерарх за Тя, радуяся, закалается.

Богородичен: Матернее дерзновение еже к Сыну Твоему имущи, Пречистая,/ сроднаго промышления еже о нас не презри, молимся:/ яко Тебе и Едину христиане ко Владыце очищение милостивно предлагаем.

Ин

Ирмос: Божиим светом Твоим, Блаже,/ утренюющих Ти души любовию озари, молюся,/ Тя ведети, Слове Божий,/ Истиннаго Бога,/ от мрака греховнаго взывающа.

Яко благолепнейшо святилище,/ сосуд яко чистейший, Утешителева благодать обретши тя, Романе Богомудре,/ храм содела, светом украшен, и вселися.

Воплощеннаго Сына Божия Рождшая истинно твою душу просвети/ и ум Божественнаго знания исполни, в нощи представши тебе, Приснодева.

Списаньми твоих священных словес, приснопамятне, явився всем воистинну сладчайший,/ вся увеселяеши, всех просвещая ум и вся научая знанию спасительному.

Богородичен: Свет рождшая, Отчее Слово Присносущное, Чистая,/ свещательными молитвами Твоими просвети ум мой/ и отжени тьму души моея, Пречистая Владычице.

Песнь 6

Ирмос: Очисти мя, Спасе,/ многа бо беззакония моя,/ и из глубины зол возведи, молюся:/ к Тебе бо возопих, и услыши мя,/ Боже спасения моего.

Служити навык Богу Живу священнейше,/ разрушил еси многочастное безумных злонравие,/ Единому научая,Анание, покланятися Триипостасному Божеству.

Прием в руце твои церковная кормила,/ к Кормчию Христу пришел еси, апостоле,/ и сию Духом, яко корабль Божественный, Анание, управил еси.

Создавый правый путь,/ правошествующему посылаему быти славному Твоему ученику повелел еси, Владыко,/ праведнейшаго Твоего избрания сосуд открывая, молящася.

Богородичен: Да избавимся от лютых прегрешений мольбами Твоими, Богородительнице Чистая,/ и да улучим, Пречистая, Божественное сияние из Тебе неизреченно Воплощеннаго Сына Божия.

Ин

Ирмос: Житейское море,/ воздвизаемое зря напастей бурею,/ к тихому пристанищу Твоему притек, вопию Ти:/ возведи от тли живот мой,/ Многомилостиве.

Просвещения исполняемь и к высоте добродетелей Божественно возводимь,/ небрегл еси о всех земных:/ и столп Небесный, и светильник благочестия был еси.

Плоти увядил еси желания/ и душу твою украсил еси светлейшими чистоты озареньми,/ и доброту рачительную добродетелей благолепием обложил еси.

Возненавидев привременное и суетное, и гнилое, и течное наслаждение,/ к храму Богородицы прилежа, ум освятил еси, и душу, и тело, достославне.

Богородичен: Вси предзряще пророцы светло будущее послежди от Девы, Христе мой,/ Твое на земли пренепорочное Рождество,/ явственно Боговидцы провещаша.

Кондак апостола, глас 2.

Подобен: В молитвах:

В молитвах теплейший заступниче/ и просящим скорейший послушателю,/ приими моление, Анание, наше/ и Христа моли помиловати ны,/ Единаго во святых Почивающаго.

Икос:

Просвещением сияния Твоего просветив, Христе мой, мрак моего сердца и слепоту,/ даждь ми слово похвалити чистым смыслом апостола Богозарныя добродетели и страсти блаженнаго:/ Источник бо Ты еси мудрости и Податель благих, Многоблагоутробне./ Тем, уяснив язык мой, песненное приими похваление, Едино во святых почиваяй.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы/ в Вавилоне иногда/ верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще:/ отцев Боже, благословен еси.

Да вострубит мудренно Богоизбранное стадо благогласною трубою страдания пастыря Анании,/ вопия своему Началопастырю Христу:/ отцев наших Боже, благословен еси.

Да славит тя, ученика Божия, Анание, и иерарха верна,/ и свидетеля Божественных страдании,/ возглашающи, честная Церковь Христова:/ отцев наших Боже, благословен еси.

Не смерти боязнию, но любовию паствы скрываяся,/ волка, якоже агнца, зря укротившася, Анания зовяше:/ отцев наших Боже, благословен еси.

Богородичен: От девственных ложесн воплощся, явился еси, Христе, на спасение наше./ Темже Твою Матерь ведяще Богородицу, православно зовем:/ отцев наших Боже, благословен еси.

Ин

Ирмос: Отроцы в Вавилоне/ пещнаго пламене не убояшася,/ но посреде пламене ввержени, орошаеми, пояху:/ благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Богородицу Марию Богомудра имел еси Учителя,/ вразумляющую тя, и научающую, и пети повелевающую:/ благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Возсиял еси в мире, яко светлейшее солнце, Романе Богомудре,/ и светло просвещая верою зовущия:/ благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Твоих глагол вещание вселенную исполни/ и красно песнопети Христу человеки научи:/ благословен еси, Господи, Боже отец наших.

Богородичен: Ныне блажат Тя вси роди человечестии, Богородице Чистая,/ якоже прорекла еси,/ и верою славят:/ благословен, Пречистая, Плод чрева Твоего.

Песнь 8.

Ирмос: Седмерицею пещь/ халдейский мучитель,/ Богочестивым неистовно разжже,/ силою же лучшею спасены сия видев,/ Творцу и Избавителю вопияше:/ отроцы, благословите,/ священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки.

Странно слышати, мняше Анания славный,/ от восхитительныя губителя стада Твоего силы, Владыко,/ паче слова пременение к пастырскому чину./ Тем играя, вопияше:/ отроцы, благословите, священницы, воспойте,людие, превозносите во вся веки.

Да радуется днесь и да играет духом всеславный и блаженный град твой,/ твоего благополучив заступления, славне,/ и, благодаря Спаса, да вопиет:/ отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.

Животворящим повелением, Анание пречестне,/ светотворивую Виденнаго силу Савлу проповедал еси/ и отразил еси ослепление, врачевственныя твоя возложив длани,/ стрелы змииныя исторгл еси, яко чешуи, вопия:/ превозносите Христа во веки.

Троичен: Трисветлое Божество, Единственную сияющую Зарю,/ от Единаго Триипостаснаго Естества, Родителя Безначальна,/ Единоестественно же Слово Отчее и сцарствующаго Единосущнаго Духа,/ отроцы,благословите, священницы, воспойте,/ людие, превозносите во вся веки.

Богородичен: В нуждах спасающая и тепле предстательствующая/ всем сущим в печали, Всесвятая Владычице,/ умилосердися, спаси мя и люте падша воздвигни,/ руку помощи прежде конца подающи, да не нощь мя смертная обымет спяща;/ да Тя по долгу славлю во веки.

Ин

Ирмос: За законы отеческия/ блаженнии в Вавилоне юноши, предбедствующе,/ царюющаго оплеваша повеление безумное,/ и, совокуплени, имже не сваришася огнем,/ Державствующему достойную воспеваху песнь:/ Господа пойте дела/ и превозносите во вся веки.

Всю мира красоту, и сладость, и славу оттряс,/ душу твою вперил еси к Вышним ликом, к тамошним славам и светлостям, мудре,/ к добротам неизреченным, к пребыванием тамошним, к свету Богоначалия, зовя:/ Тя превозносим, Христе, во веки.

Божественным желанием распаляемь,/ восхождения положил еси в сердцы твоем и безплотное во плоти житие стяжал еси./ Ангельским чином подобяся, мудре,/ тамо сущая возлюбил еси в мире песнопения, верою, Романе, взывая:/ Тя превозносим, Христе, во веки.

Высоковещанием Божественных твоих и сладчайших словес, блаженнейше Романе,/ всяк помысл веселиши человеков и услаждаеши, якоже некий питатель богатотворный,/ и просвещаеши светло и научаеши вопити:/Господа пойте дела и превозносите во вся веки.

Богородичен: Равнобожием прельстив мя, человекоубийца, змий лукавнейший,/ яко пленника, исхити сладости райския,/ но Владыка, естеством Сын Божий, воплощся, прииде от Девы Марии, и взят мя на высоту, обожив:/ Егоже превозносим во вся веки.

Песнь 9

Ирмос: Тя, Неискусобрачную Матерь Бога Вышняго,/ Тя, паче ума рождшую словом воистину Бога,/ вышшую Пречистых сил,/ немолчными славословлении величаем.

Разрушил еси, всехвальне, тьму неведения;/ Свет же истинный возсиял еси Дамаску Триипостасный:/ но яко чадолюбивый отец и любовный пастыреначальник в Православней вере того сохрани.

Сие летное совершающе торжество,/ приидите светозарно сияюще душевным достоинством:/ Троицы служителя же и проповедника Анании трисиянную добродетель воспоим.

О паче человеча достоинства твоего, блаженне Анание,/ яко ученик бо возлюблен был еси, яко пастырь почил еси,/ и яко страдалец Христу спрославился еси, венцы мученически украшаем.

Богородичен: Пречистая, Всенепорочная, сосуде благовония,/ испроси у Христа, Егоже родила еси,/ даровати воинству нашему на враги победу и от работнаго ига дати ослабу людем Твоим:/ Тя бо непрестанно величаем.

Ин

Ирмос: Безсеменнаго зачатия/ рождество несказанное,/ Матере Безмужныя нетленен Плод:/ Божие бо рождение обновляет естества./ Темже Тя вси роди,/ яко Богоневестную Матерь,/ православно величаем.

Горнейшим, славне, ликом совокупился еси безплотным,/ идеже неизреченная пребывает радость и всегдашнее наслаждение,/ идеже оный Богоначалия свет есть и веселие,/ идеже неизглаголанная слава, блаженнейше.

С праведными внутрь Божественныя славы вселився, зриши красоту неизреченную оную,/ зриши сладость некончаемую, зриши доброты Небесныя, истинно желанныя, мудре,/ видиши патриархов лики, Романе славне.

Твою светоносную память верно совершающия/ от бед избави молитвами твоими, Богомудре,/ и от всякаго вреда, Романе, и скорби чуждаго/ и Небесныя славы получити сподоби и Царствия Горняго, блаженнейше.

Богородичен: От древняго падения человеческий род первозданнаго бысть тленен, Дево Богородице,/ и порабощен страстьми греховными,/ но из Тебе рождейся Преблагий Бог Своим благоутробием того воззва.

Светилен Октоиха. Слава, апостола.

Подобен: Жены, услышите:

Дамаск, апостоле, ныне о тебе хвалится,/ емуже упространил еси крепость мучением, Анание,/ учитель быв Христа гонящему, яко ученик нарочит Христа гонимаго,/ к Немуже о нас молися.

И ныне, Богородичен:

О таинств Твоих, о чудес Твоих!/ Како по рождестве Дева пребыла еси, якоже прежде рождества;/ како Бога вместила еси, нигдеже Вместимаго;/ но воистину несказанна Твоя суть вся, Благословенная Дево Мати, Марие.

На стиховне Октоиха.

Слава, апостола, глас 8. Анатолиево:

Учениче Спасов, иерарше славне,/ славо мучеников, Анание,/ светильниче светлейший, наш же градодержче,/ прилежно молися избавити стадо твое от бед/ и спасти души наша.

И ныне, Богородичен или Крестобогородичен.

Подобен: О преславнаго чудесе:

Тя видящи пригвождаема на Кресте, Иисусе, и страсти приемлюща волею,/ Дева и Мати Твоя, Владыко,/ увы Мне, вопияше, Чадо Сладкое,/ раны неправедно како терпиши,/ Врачу, исцеливый человеческое неможение/ и от тли всех избавивый милосердием Твоим.

На Литургии

Блаженны гласа на 4 и апостола песнь 3, на 4. Прокимен апостола, глас 8: Во всю землю изыде вещание их: Стих: Небеса поведают славу Божию: Апостол Деяний, зачало 21, от полу. Аллилуия, глас 1. Исповедят Небеса чудеса Твоя, Господи. Стих: Бог прославляем в совете святых. Евангелие от Луки, зачало 51. Слушаяй вас: Причастен: Во всю землю:

Источник: Осанна