Дни памяти
Житие
Одним из выдающихся монастырей православной Украины является Мгарский Спасо-Преображенский монастырь, основанный в 1619 году самоотверженным защитником православия, выдающимся церковным деятелем митрополитом Исаией (Копинским), в то время игуменом Густынским и Подгорским, на средства княгини Раины Вишневецкой. Предание свидетельствует, что место для сооружения монастыря Раине Вишневецкой указали Ангелы.
От самого своего основания Мгарский монастырь играл выдающуюся роль в духовной жизни Украины, всегда оставаясь твердыней православия. С Мгарской обителью связаны славные деяния и имена защитников веры православной, в том числе – святителей Афанасия, патриарха Цареградского, и Иоасафа, епископа Белгородского, Константинопольского патриарха Серафима (Амина), Киевских митрополитов Исайи (Копинского) и Иосифа (Нелюбовича-Тукальского), архимандрита Мелхиседека (Значко-Яворского), сына Богдана Хмельницкого Юрия, в постриге Гедеона, гетмана Ивана Самойловича и многих других.
Новое время настало для обители после октябрьского переворота 1918 года.
В годину начавшихся гонений уже восходил на крестный путь бывший настоятель монастыря архиепископ Харьковский Александр (Петровский), будущий священномученик. В первый послереволюционный год в Полтаве претерпел мучения иеромонах Нил, насельник Мгарской обители, причисленный к лику святых Русской Православной Церковью За Границей.
И тогда же воздвиг Господь сонм новых молитвенников за славную обитель, ею воспитанных – преподобномучеников Мгарских: игумена Амвросия и с ним шестнадцать братии.
В конце июня 1919 года в монастырь прибыл большевистский Антоновский полк, монахи были изгнаны, а помещения заняты красноармейцами. Братии монастыря пришлось ютиться по сараям. Места для солдат было достаточно, но они, видимо, ради кощунства, заняли также и теплую церковь, находящуюся под одной крышей с архиерейскими покоями, где устраивали оргии, приводили женщин, ходили в шапках и курили. Кроме того, в алтаре большевики взломали шкаф, откуда похитили шелковые и шерстяные подризники.
С иконы Божией Матери были сорваны занавески и серебряный венец, который, как потом передавали, кощунники надевали на лошадь. В церкви разместилось более 500 человек. За неделю до прихода Добровольческой армии большевики ушли из монастыря, оставив в теплом храме разруху и оскверненные иконы, но никаких репрессий по отношению к братии тогда они не предприняли.
Первого августа 1919 года в монастырь пришел небольшой отряд Добровольческой армии, но под давлением превосходящих сил противника на следующий день отступил, и большевики снова вошли в монастырь.
Сразу же после вступления в обитель они стали грабить и бесчинствовать, отняли у монахов все имеющиеся запасы продовольствия и скот. 5 августа, в канун престольного праздника, около четырех часов пополудни, перед началом всенощной, в фаэтоне приехали несколько большевиков и распорядились собрать всех монахов в ограде монастыря, якобы для переписи, по их словам, на предмет зачисления на свой котел, так как все монастырское имущество перешло в их распоряжение.
Не подозревая ничего дурного, монахи стали собираться в указанном месте. Когда пришли настоятель игумен Амвросий и 24 монаха, большевики объявили, что они арестованы за то, что якобы встречали добровольцев и помогали им переправиться через реку Сулу возле монастыря. Арестованным приказали принести из лесу дрова и сложить их на площади. Вначале монахи не поняли, для чего было сделано это распоряжение, но через некоторое время, когда каждый из них принес по две охапки дров, один из большевиков, сопровождавших монахов, сказал: «Довольно, хватит с них для каждого», из чего братия сделала вывод, что их хотят сжечь. Но по неизвестным причинам после переговоров между собою красноармейцы изменили намерения: они стали торопиться, потребовали запрячь две пары волов в повозки, нагрузить их рожью и пшеницей и, отобрав все ключи, погнали арестованных монахов под конвоем в Лубны. Все распоряжавшиеся большевики, за исключением одного, были в военной форме.
Сначала арестованных монахов привели в военный комиссариат, где продержали около двух часов в отдельной комнате. Настоятеля монастыря игумена Амвросия повели в кабинет комиссара Бакая, где он пробыл более часа. По-видимому, в кабинете был и председатель исполкома Пузин. Из кабинета игумен вышел очень печальным и стал о чем-то тихо говорить с отцом ключарем.
Около двенадцати часов ночи по приказу комиссара Бакая арестованных монахов привели под конвоем на вокзал, где продержали около двух часов, после чего погнали быстрым шагом по Пирятинской дороге. Их сопровождали семь красноармейцев – два верховых и пять пеших. Куда и зачем вели братию Мгарского монастыря, большевики никому не говорили. Но из разговоров между солдатами становилось ясно, что красные отступают к Лазоркам и, вероятно, заставят монахов там работать.
Когда монахи прошли пять верст и остановились возле экономии Климовой, в семи верстах от Лубен, их догнал и остановил отряд кавалерии. Послышался голос гладко выбритого человека среднего роста, лет 25-ти, одетого в серую тужурку. Скорее всего, это был комиссар Бакай. Он скомандовал разделить монахов на три партии по восемь человек, В первой партии оказался игумен Амвросий. Он стал умолять комиссара пощадить братию. Но к нему вплотную подошел Бакай и, проговорив сквозь зубы: «Довольно вам морочить людей», выстрелил в него в упор из револьвера. Игумен упал на землю, и в тот же момент по команде Бакая: «Исполнительная команда, стройся!» – солдаты дали залп по остальным семи монахам.
В этой группе находился иеромонах Иларион. Пуля прошла сквозь него, и он упал вместе с другими, но через некоторое время пришел в себя и ползком добрался до канавы при дороге. Услышав, что приближается второй отряд, он спрятался в кустах, растущих над канавой. Оттуда он видел, как большевики этого отряда добивали выстрелами еще живых монахов и грабили их одежду. Оставшихся пленников повели дальше, и когда прошли около одной версты, то отделили еще восемь человек и также дали по ним залп.
Впоследствии иеродиакон Исаакий дал следующие показания: «Стреляли они по монахам почти в упор. Находился я во второй партии и после залпа упал, притворившись убитым. После того с меня сняли сапоги и пошли дальше, приняв меня за убитого».
Иеродиакон Евсевий говорил: «Из нашей группы было убито пять человек, а остальные спаслись, упав на землю и притворившись убитыми <…>, стреляли они в нас шагах в четырех, не больше».
Монах Христиан показал на следствии: «Находился я в третьей группе. Когда произвели в нас залп, я упал на землю и притворился убитым. Перед уходом они хотели снять сапоги, но, найдя их плохими, оставили. Я даже не был ранен».
В последней группе из восьми человек был чудом спасшийся иеромонах Феофил. Он свидетельствовал: «Нас также провели около одной версты, а затем остановили, отвели в канаву и произвели в нас залп из винтовок на расстоянии пяти шагов от нас. Когда после первого залпа мы попадали на землю, то они произвели несколько выстрелов по лежавшим и, не проверяя, кто убит, спешно пошли дальше. Из третьей группы, в которой находился и я, остались в живых, кроме меня, иеродиакон Нифонт, иеродиакон Евсевий и монах Христиан <…>. Когда они расстреливали, было очень темно <…>. Расстреляны тогда были следующие монахи: 1) игумен Амвросий, 2) иеромонахи Аркадий, 3) Иоанникий, 4) Иона, 5) Иосиф, 6) Никанор, 7) Афанасий, 8) Феофан, 9) Серапион, 10) Никострат, 11) иеродиакон Иулиан, 12) монахи Иоанникий, 13) Герман, 14) Назарий, 15) Парфений, 16) Патапий, 17) Доримедонт».
В связи с происшедшим был составлен протокол осмотра. «1919 года сентября 22 дня судебный следователь Лубенского окружного суда по важнейшим делам в присутствии ниже подписавшихся понятых производил осмотр теплой церкви в Мгарском мужском монастыре с целью выяснения, какие повреждения были произведены большевиками, при чем оказалось следующее: теплая церковь помещается под одной крышей с архиерейскими покоями, на площади, вблизи собора. Внутри церкви имеются следующие повреждения:
Северные врата, находящиеся в левой половине иконостаса, сорваны с петель и стоят прислоненными к иконостасу;
в иконе Божией Матери, помещающейся в левой половине иконостаса, на шее Божией Матери имеется след от удара штыком;
в иконе св. Афанасия, помещающейся в правой боковой двери иконостаса, имеется возле глаза след от удара штыком;
в киоте перед правым клиросом с иконы Благовещения Божией Матери сорван венчик. На сем протокол осмотра окончен».
В тот же день судебным следователем по важнейшим делам на основании обследований Лубенского уездного врача Георгия Ивановича Омельченко был составлен «Протокол судебно-медицинского освидетельствования» всех раненых, но не убитых во время расстрела монахов Мгарского монастыря.
Иеромонаху Илариону была нанесена огнестрельная рана «в область правой половины груди, причем пуля от входного отверстия во втором межреберном промежутке спереди прошла через правое легкое к выходному отверстию близ нижнего угла правой лопатки. Рана эта, как проникающая в грудную полость, должна быть отнесена к разряду тяжких ран». Иеродиакону Модесту пуля попала в лицо, разрушив перегородку носа. Также были освидетельствованы и другие монахи.
Из-за спешки пьяных карателей и благодаря темной ночи уцелели: иеромонах Иларион, 67 лет, иеродиакон Исаакий (в миру Иоанн Паценко), 61 год, иеромонах Митрофан, иеромонах Феофил (в миру Федор Михайлов), 52 года, иеродиакон Нифонт, 51 год, иеродиакон Евсевий (в миру Евфимий Юрченко), 42 года, монах Христиан (в миру Мирон Сидоренко), 49 лет, иеродиакон Модест (в миру Матфей Дудка), 44 года.
Дознание о расстреле 5 августа монахов Мгарского монастыря произвел надзиратель государственной стражи по Лубенской волости Василий Никитич Пономаренко, допросив оставшихся в живых монахов Илариона, Исаакия, Модеста и Нифонта, о чем 30 сентября 1919 года доложил судебному следователю но важнейшим делам Лубенского окружного суда.
«По их словам, – писал в отчете Пономаренко, – большевиков могли настроить против монахов проживавшие в монастыре беженец и учительница, которые враждебно относились к монахам и не раз говорили, что всех их давно следовало перевешать».
Иеродиакон Исаакий, один из чудесно спасшихся во время расстрела, говорил, что личности большевиков, подвергших их аресту, ему неизвестны, но он узнал проживавших некоторое время в монастыре беженца Григория Чека, писаря из села Мгари, и коммунистку Ксению Константиновну, жительницу Лубен, служившую, как выяснилось, начальницей коммунистических школ, которые относились к монахам и вообще к православной религии враждебно, а «5 августа, – засвидетельствовал отец Исаакий, – беженец [Григорий Чек] встретил на балконе гостиницы иеромонаха и нанес ему побои палкою, причем кричал, что всех монахов нужно вешать».
Для дальнейшего расследования Лубенский окружной суд обратился к Полтавскому архиерею с просьбой «вырыть тела расстрелянных большевиками 17 монахов для производства над ними судебно-медицинского вскрытия. Но епископ Алексий 23 октября 1919 года отверг это предложение: «Не нахожу возможным беспокоить прах мучеников вскрытием их из могил».
* * *
8 мая 2008 г. в резиденции Предстоятеля, в Киево-Печерской Лавре, под председательством блаженнейшего митрополита Владимира состоялось очередное заседание Священного Синода Украинской Православной Церкви.
В заседании приняли участие митрополиты: Одесский и Измаильский Агафангел, Луганский и Алчевский Иоанникий, Хмельницкий и Староконстантиновский Антоний, архиепископы: Хустский и Виноградовский Марк, Николаевский и Вознесенский Питирим, Белоцерковский и Богуславский Митрофан – управляющий делами УПЦ, а также епископ Горловский и Славянский Митрофан.
Синод заслушал рапорт преосвященнейшего Ефрема, архиепископа Криворожского и Никопольского. Председателя Синодальной комиссии по канонизации святых УПЦ, о причислении к лику местночтимых святых Полтавской епархии насельников Мгарского монастыря, которые пострадали в годы гонений на Церковь (ЖУРНАЛ № 36):
1) Игумена Амвросия; 2) Иеромонаха Аркадия; 3) Иеромонаха Иоанникия; 4) Иеромонаха Ионы; 5) Иеромонаха Иосифа; 6) Иеромонаха Никанора; 7) Иеромонаха Афанасия; 8) Иеромонаха Феофана; 9) Иеромонаха Серапиона; 10) Иеромонаха Никострата; 11) Иеромонаха Иулиана; 12) Монаха Иоанникия; 13) Монаха Германа; 14) Монаха Назария; 15) Монаха Парфения; 16) Монаха Потапия; 17) Монаха Доримедонта.
Рассмотрев житие, труды, подвиги, чудеса и народное почитание насельников Мгарского монастыря, которые пострадали в годы гонений на Святую Церковь.
РЕШИЛИ:
Благословить для местного прославления и почитания: 1) Игумена Амвросия; 2) Иеромонаха Аркадия; 3) Иеромонаха Иоанникия; 4) Иеромонаха Ионы; 5) Иеромонаха Иосифа; 6) Иеромонаха Никанора; 7) Иеромонаха Афанасия; 8) Иеромонаха Феофана; 9) Иеромонаха Серапиона; 10) Иеромонаха Никострата; 11) Иеромонаха Иулиана; 12) Монаха Иоанникия; 13) Монаха Германа; 14) Монаха Назария; 15) Монаха Парфения;16) Монаха Потапия;17) Монаха Доримедонта;
утвердить иконописное изображение святых;
утвердить предложенные проекты тропаря и кондака святым преподобномученикам Мгарским;
память святым преподобномученикам Мгарским совершать 24 июля/6 августа;
Вознести благодарение Всемилостивому Богу, дивному во святых Своих, который явил нам новых молитвенников за нашу Святую Церковь и наш народ.
Богослужения
Служба игумену Амвросию и иже с ним Шестинадесятым преподобномученикам Мгарским
На малей вечерни
Стихиры на 4, глас 3:
Приспе день страстотерпцев памяти всесвященный, темже возрадуемся, о братие, духовно торжествующе составим лик, и воспоим благодарственно Господеви, даровавшему нам таковых молитвенников.
Приидите, иночестии собори, воспойте память страстотерпцев, тии бо дерзновение имут, молитися о нас, воспевающих страдания их.
Глас 4:
Иже в чудесех Дивный, и якоже отцем нашим, такожде и нам чудеса явлей, да прославится Господь и Владыка всех, первее призвавый отцев наших к подвигом иноческим, послежде же кровию обагривый одеяния их, да в радости вечней воспевают Творца, и молятся о душах наших.
Глас 8
Господи, Господи, Творче всех и Владыко, не отврати лица Твоего от нас, но молитвами новых мучеников преподобных спаси души наша.
Слава, глас 6. Подобен: Отчаянная:
Отчаяни есмы жития ради, ведуще милостивый мучеников нрав, слезы яко миро носяще, припадем ко страстотерпцем, вопиюще: не отвергните нас, недостойных, мучением в Горнии обители вшедшии, и слезы наша не презрите, присно бо со Спасом радуетеся, но принесите моления наша ко Христу Богу, иже не отринул есть нас, согрешающих, великия ради Своея милости.
И ныне, Богородичен
На стиховне стихиры, глас 1.
Подобен: Прехвальнии мученицы
Преподобнии мученицы, вас ни земля потаила есть, но небо прият вы, и отверзошася вам райски двери, и внутрь бывше, древа животнаго наслаждаетеся, Христови молитеся, даровати душам нашим мир и велию милость
Стих: Проидохом сквозе огнь и воду
Прехвальнии страстотерпцы, вы от земных возшли есте, к небесным обителем, и причастницы бывше жизни вечныя, и сообщницы святым, Христа всяко наслаждаетеся, Емуже помолитеся, даровати душам нашим мир и велию милость
Стих: Извел ны еси в покой
Премудрии мученицы, вас ни земная удержаша суть, но небесная мудрствующе, кровьми вашими отверзли есте райския двери, и внутрь вшедше в ризах белых, души ваша Господеви яко жертвы приятныя представили есте, темже молитеся со дерзновением, даровати обители вашей мир и велию милость.
Слава, и ныне: Богородичен
Тропарь, глас 1
Возвеличил еси, Христе Царю, сонм преподобномучеников новоявленных, в житии своем Тебе возвеличивших, и даже до смерти веру соблюдших; ихже молитвами, Милостиве Господи, обитель Мгарскую и землю Полтавскую невредимы сохрани, людем всем во Православии крепкое стояние даруй, и излей на ны богатыя Твоя милости.
Слава, и ныне: Богородичен
На велицей вечерни
Поем Блажен муж, 1-й антифон
На Господи, воззвах поставим стихир 8.
Глас 3:
Приспе день страстотерпцев памяти всесвященный, темже возрадуемся, о братие, духовно торжествующе составим лик, и воспоим благодарственно Господеви, даровавшему нам таковых молитвенников (дважды).
Приидите, иночестии собори, воспойте память страстотерпцев, тии бо дерзновение имут, молитися о нас, воспевающих страдания их (дважды).
Глас 4:
Иже в чудесех Дивный, и якоже отцем нашим, такожде и нам чудеса явлей, да прославится Господь и Владыка всех, первее призвавый отцев наших к подвигом иноческим, послежде же кровию обагривый одеяния их, да в радости вечней воспевают Творца, и молятся о душах наших (дважды).
Глас 8
Господи, Господи, Творче всех и Владыко, не отврати лица Твоего от нас, но молитвами новых мучеников преподобных спаси души наша (дважды).
Слава, глас 6. Подобен: Отчаянная:
Отчаяни есмы жития ради, ведуще милостивый мучеников нрав, слезы яко миро носяще, припадем ко страстотерпцем, вопиюще: не отвергните нас, недостойных, мучением в Горнии обители вшедшии, и слезы наша не презрите, присно бо со Спасом радуетеся, но принесите моления наша ко Христу Богу, иже не отринул есть нас, согрешающих, великия ради Своея милости.
И ныне: Богородичен догматик, глас тойже:
Кто Тебо не ублажит, Пресвятая Даво? кто ли не воспоет Твоего Пречистаго Рождества? безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощся, естеством Бог Сый, и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, Всеблаженная, помиловатися душам нашим.
Вход. Прокимен дне. И чтения три
Премудрости Соломони чтение
Праведных не души в руце Божией, и не прикоснется их мука. Непщевани быша во очию безумных умрети, и вменися озлобление исход их, и еже от нас шествие сокрушение: они же суть в мире. Ибо пред лицем человеческим аще и муку приимут, упование их безсмертия исполнено: и вмале наказани бывше, великими благодетелствовани будут, яко Бог искуси их и обрете их достойны себе: яко злато в горниле искуси их, и яко всеплодие жертвенное прият я. И во время посещения их возсияют, и яко искры по стеблию потекут: судят языком и обладают людьми, и воцарится в них Господь во веки. Надеющиися нань уразумеют истину, и вернии в любви пребудут ему, яко благодать и милость в преподобных его и посещение во избранных его.
Премудрости Соломони чтение
Праведницы во веки живут, и во где мзда их, и попечение их у Вышняго: сего ради приимут Царствие благолепия и венец доброты от руки Господни, яко десницею покрыет их и мышцею защитит их. Тогда станет во дерзновении мнозе праведник пред лицем оскорбивших его и отметающих труды его: видящии смятутся страхом тяжким и ужаснутся о преславнем спасении его, и рекут в себе кающеся и в тесноте духа воздыхающе: сей бе, егоже имехом некогда в посмех и в притчу поношения. Безумнии, житие его вменихом неистово и кончину его безчестну: како вменися в сынех Божиих, и во святых жребий его есть? Се бо заблудихом от пути истиннаго, и правды свет не облиста нам, и солнце не возсия нам: беззаконных исполнихомся стезь и погибели и ходихом в пустыни непроходимыя, пути же Господня не уведехом. Что пользова нам гордыня, и богатство с величанием что воздаде нам? Преидоша вся она яко сень и яко весть претекающая. Ибо упование нечестиваго, яко прах от ветра подемлемый и яко пена мягка от бури расторгнена, и яко дым от ветра разливается и яко память пришелца единаго дне прейде:
Премудрости Соломони чтение
Праведник же аще постигнет скончатися, в покои будет: старость бо честна не многолетна, ниже в числе лет изчитается: седина же есть мудрость человеком, и возраст старости житие нескверно. Благоугоден Богови быв, возлюблен бысть, и живый посреде грешных преставлен бысть: восхищен бысть, да не злоба изменит разум его, или лесть прельстит душу его. Рачение бо злобы помрачает добрая, и парение похоти пременяет ум незлобив. Скончався вмале исполни лета долга: угодна бо бе Господеви душа его, сего ради потщася от среды лукавствия: людие же видевше и не разумевше, ниже положше в помышлении таковое, яко благодать и милость в преподобных его и посещение во избранных его. Осудит же праведник умираяй живых нечестивых, и юность скончавшаяся скоро долголетную старость неправеднаго. Узрят бо кончину премудраго и не уразумеют, что усоветова о нем и во что утверди его Господь: узрят и уничижат его, Господь же посмеется им: и будут посем в падение безчестно и во укоризну в мертвых в век: яко расторгнет их безгласны ниц и поколеблет их от оснований, и даже до последних опустеют и будут в болезни, и память их погибнет: приидут в помышление грехов своих боязливии, и обличат их противу беззакония их.
На литии стихиры самогласны
Глас 6:
Преподобнии отцы наши, мученицы доблии и преподобнии, приимите моления наша и принесите я ко престолу Божию, емуже ныне предстоите в радости, и исходатайствуйте обители вашей твердое в вере стояние, братии же Мгарстей во подвизех крепости, и спасения душам нашим
Глас 8:
Виждь, братие Мгарская, како ныне небесныя купно с земными торжествуют в памяти сонма преподобномучеников, темже и подражай их ревности о спасении, да с нимиже и в пакибытии пребудеши, предстоящи светлому лицу Божию в нескончаемыя веки.
Слава, глас 2:
Егда снизшли есте, о мученицы, в ров смертный, тогда отверзошася вам врата небесная; вам бо страждущим, лицы мученичестии радовахуся; безумнии же, вас убивающии, омрачахуся, жизни бо вечныя лишахуся; крови же истекающей, питие жизни улучили есте; темже молитеся со дерзновением о всех нас.
И ныне, Богородичен, глас тойже
Непроходимая врата тайно запечатствованная, благословенная Богородице Дево, приими моления наша, и принеси Твоему Сыну и Богу, да спасет Тобою души наша.
На стиховне стихиры, глас 1. Подобны.
Преподобнии мученицы, вас ни земля потаила есть, но небо прият вы, и отверзошася вам райския двери, и внутрь бывше, древа животнаго наслаждаетеся, Христови молитеся, даровати душам нашим мир и велию милость
Стих: Проидохом сквозе огнь и воду
Прехвальнии страстотерпцы, вы от земных возшли есте, к небесным обителем, и причастницы бывше жизни вечныя, и сообщницы святым, Христа всяко наслаждаетеся, Емуже помолитеся, даровати душам нашим мир и велию милость
Стих: Извел ны еси в покой
Премудрии мученицы, вас ни земная удержаша суть, но небесная мудрствующе, кровьми вашими отверзли есте райския двери, и внутрь вшедше в ризах белых, души ваша Господеви яко жертвы приятныя представили есте, темже молитеся со дерзновением, даровати обители вашей мир и велию милость.
Слава, глас тойже. Подобен: Небесных чинов:
Небесным чином радование, на земли человеком явистеся крепцыи предстателие, преблаженнии мученицы Мгарстии, молитеся о иже к вам прибегающих, и от Господа милости испросите совершающим память вашу
И ныне: Богородичен
Се исполнися Исаиино проречение, Дева бо родила еси, и по рождестве яко прежде рождества пребыла еси: Бог бо бе рождейся, темже и естества новопресече. Но, о Богомати! моления Твоих рабов в Твоем храме приносимая Тебе не презри: но яко Благоутробнаго Твоима рукама носящи, на Твоя рабы умилосердися и моли спастися душам нашим.
На благословении хлебов
Тропарь, глас 1
Возвеличил еси, Христе Царю, сонм преподобномучеников новоявленных, в житии своем Тебе возвеличивших, и даже до смерти веру соблюдших; ихже молитвами, Милостиве Господи, обитель Мгарскую и землю Полтавскую невредимы сохрани, людем всем во Православии крепкое стояние даруй, и излей на ны богатыя Твоя милости.
На утрени
На Бог, Господь тропарь, глас 1
Возвеличил еси, Христе Царю, сонм преподобномучеников новоявленных, в житии своем Тебе возвеличивших, и даже до смерти веру соблюдших; ихже молитвами, Милостиве Господи, обитель Мгарскую и землю Полтавскую невредимы сохрани, людем всем во Православии крепкое стояние даруй, и излей на ны богатыя Твоя милости (дважды).
Слава, и ныне: Богородичен.
По 1-й стихологии седален, глас 1.
Спаси, Господи, всякаго вернаго раба Твоего, в молитву бо приводим сонм светлый и лик богокрасный преподобномучеников Мгарских, иже дерзновенно умоляют о нас, верою творящих память их (дважды).
Слава, и ныне: Богородичен.
Твое предстательство имуще, Пречистая, и Твоими молитвами лютых избавляеми, Крестом Сына Твоего везде соблюдаеми, и молитвами преподобнвых мучеников ограждаемии, по долгу Тя вси благочестно величаем
По 2-й стихологии седален, глас 5.
Священное сокровище земля покрыла есть, телеса ваша, преблаженнии, обаче небо прият вы, и лицы мучеников и преподобных вами умножишася, да с ними купно прославите Господа, во святых Своих дивнаго (дважды).
Слава, И ныне: Богородичен
От Девы возсиявый миру, Христе Боже, сыны Света Тою показавый, помилуй нас.
Полиелей. Величание:
Величаем вас, преподобнии мученицы Мгарстии, и чтем честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте
Во обители же их:
Ублажаем вас, преподобнии отцы наши, мученицы Мгарстии, и почитаем о Господе житие ваше, яже страданием увенчали есте
Таже:
Величаем вас, преподобнии мученицы Мгарстии, ликов мученических достойнии причастницы, и о обители вашей усерднии молитвенницы
И псалом избранный
По полиелеи седален, глас 2
Егда идосте на муки, отцы блаженнии, тогда земля оросися кровми вашими, егда же умросте, тогда жизнь нестареемую наследовасте; егда же приясте поругание, тогда славою увенча вас на небеси Господь; темже молитеся о обители вашей присно.
Слава, И ныне Богородичен
Рождество Твое нетленно явися, Чистая, из боку бо Твоею пройде Создавый Тя, темже и дарова Ти быти молитвенницей за всех, православно чтущих Тя Богородицу.
Таже степенна, 1-й антифон 4-го гласа: От юности моея
Прокимен, глас 4:
Проидохом сквозе огнь и воду, и извел ны еси в покой
Стих: Разжегл ны еси, якоже разжизается сребро
Всякое дыхание.
Евангелие: Луки, зачало 67:
Рече Господь своим учеником: Не бойся, малое стадо: яко благоизволи Отец ваш дати вам Царство. Продадите имения ваша и дадите милостыню. Сотворите себе влагалища неветшающа, сокровище неоскудеемо на небесех, идеже тать не приближается, ни моль растлевает. Идеже бо сокровище ваше, ту и сердце ваше будет. Да будут чресла ваша препоясана, и светилницы горящии: и вы подобни человеком чающым господа своего, когда возвратится от брака, да пришедшу и толкнувшу, абие отверзут ему. Блажени раби тии, ихже пришед господь обрящет бдящих: аминь глаголю вам, яко препояшется и посадит их, и минув послужит им. И аще приидет во вторую стражу, и в третию стражу приидет, и обрящет (их) тако, блажени суть раби тии. Се же ведите, яко аще бы ведал господин храмины, в кий час тать приидет, бдел убо бы, и не бы дал подкопати дому своего: и вы убо будите готови: яко, в оньже час не мните, Сын Человеческий приидет.
По 50-м псалме стихира, глас 5
Священная дружина и лик святый, полк непоколебимый и цвет Церкве, вселенныя светильницы и всемощнии ходатаи явистеся преподобнии мученицы, игумен Амвросий и иже с ним шестнадесять, во обители Мгарстей насажденнии и в небеснем вертограде процветшии; тем помолимся усердно, да испросят у Господа Церкви нашей благостояние, и обители Мгарстей в Православии непоколебимое пребывание, людем же всем грехов прощение, и душам нашим велию милость.
Канон Богородицы на 6
И святых на 8. Глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Поим Господеви, в мори древле люди наставльшему, и в нем фараона со всевоинством погрузившего, песнь победную, яко прославися
Осияй мя, темнаго, Спасе мой и Владыко, ибо от теплаго усердия дерзаю воспети днесь память преподобномучеников собора, имею бо упование, яко и мене, немощнаго, не отринут доблии страдальцы, да воспою Господеви песнь победную, яко прославися.
Юноши и старцы, мужие и жены, грядите во обитель Мгарскую, украшенную паче всякаго камене драгоценнаго диадимою мучеников, и воспоем Господеви согласно в радовании песнь победную, яко прославися.
Мирский князь посрамися, умершим мучеником, и вси молитвенников обретохом изряднейших, тии бо на небесех ныне предстоят, Господеви поюще песнь победную, яко прославися
Украсим светильники своя, о братие, и пред честною иконою мучеников преподобных Господеви воспоем песнь победную, яко прославися.
Богородичен: Честнейшую Горних Воинств, Деву Богородицу величаем днесь, Та бо со преподобными мучениками лик составльше, созывает всех славити Сына Своего, побще Ему песнь победную, яко прославися.
Катавасия: Отверзу уста моя, и наполнятся духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.
Песнь 3.
Ирмос: Елицы древних сетей избавихомся, нетленныя жизни причастницы бываем днесь, благостию утвердившаго нас, на камени недвижимом.
Новое чудо и благолепное видим днесь, яко человецы немощнии силою Божиею велиара победиша, и победы венцы восприяша, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.
Изумевает всяк ум разумети подвиг мученический: непостижно бо есть, како в мертвеннем телеси жизнь вечная явися, и како неподвижни пребыша в мучениих, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.
Камень краеугольный нам Христос есть, мученицы честнии рекоша, темже и мы, яко церкви есмы Бога жива, непреоборими пребудем, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.
Освятитися нам молите Спаса Христа, и от грехов очиститися, и в вере спасительней пребывати несумненно, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.
Богородичен: Во утробу Твою, Дево, сниде Бог, и изыде, и обнови обетшавшее грехом творение, и всем дарова Тя молитвенницу теплую, Юже и призываем, благостию утвердившаго нас на камени недвижимом.
Катавасия: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик себе совокупльшия духовно утверди в Божественней Твоей славе, венцев славы сподоби.
Седален, глас 4:
Торжество верных днесь да украсится песнопением, и славен буди Господь, даровавший нам ходатаев и молитвенников о всех, новых мучеников Мгарских, ихже величающе, Христа прославляем (дважды).
Слава, и ныне, Богородичен: Дево всенепорочная и Мати любвеобильная, с мучениками преподобными умоли Сына Твоего, да спасет души наша.
Песнь 4.
Ирмос: Слух Твой, Господи, услышах аз, и убояхся, преславная Твоя повеления уведех, Спасе, и ужасохся; темже со пророком взыду на высоту хваления Твоего, и людем избранным возвещу упокоение.
Любовию ко Христу распаляемии, жизни не пощадели есте, мученицы преславнии, темже мучителей преобидевше, обрели есте вечный покой и в Господе истинное упокоение.
Агнца незлобиваго подражавше, ничтоже вопреки глаголасте, преподобнии отцы, и к мучением устремившиися, проидосте сквозе огнь и воду, темже и обретосте о Христе упокоение.
Вечный покой достигше, желаемаго Христа присно зрите, и со дерзновением молитеся Тому, да и мы от суеты мирския избавльшеся, обретем в Бозе упокоение.
Ужасошася всяческая, како богоборцы устремишася на черноризцев, истребити хотяще и умертвити веру их; обаче ничтоже успевше, посрамлени, видеша, како избрании людие Божии улучиша от мирскаго мятежа во Спасе упокоение.
Богородичен: Агнице, Агнца рождшая, умоли за люди согрешившия, яви милосердие Твое и на нас, яко да взыдем взыду на высоту хваления Твоего, и с прочими избранными приимем упокоение.
Катавасия: Седяй в славе на престоле Божества, во облаце легце, прииди Иисус пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Песнь 5.
Ирмос: Зарею Твоего разума смыслы наша просвети, Христе Боже, и свет жизни возсияй, да присно славим Тя, Светодавца и Господа.
Просвещение и освящение приемлем от святых мучеников, и, якоже в лета древняя, тако и днесь купно с ними присно славим Светодавца и Господа.
Радостно идоша страстотерпцы преподобнии к мучениим, светом Христовым просвещеннии, и к жизни нескончаемей прешедше, воспеваху Светодавца и Господа.
Евангельски жительствовавше, и мучения прияти сподобившеся, славнии мученицы ныне со Христом царствуют, славяще во веки Светодавца и Господа.
Погребшемуся волею спогребшиися святым Крещением, и за нас умершему для мира умершии, днесь да восхвалятся мученицы преподобнии, возлюбленнии чада Светодавца и Господа.
Богородичен: Облаче светлый и сене светозарная, Чистая Дево, молитвами Твоими изми нас от всякаго греха, да присно славим Сына Твоего, Светодавца и Господа.
Катавасия: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси безлетного Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Песнь 6.
Ирмос: Дошед до глубины морския, пророк ко Господу возопи, и аз, во глубине прегрешений, токмо к Богу взываю: возведи меня от истления, яко да жертву хваления принесу Тебе.
Окалях ризу мою душевную, погубих вкупе ума красоту, но Ты, о Спасе, услыши о мне моления мучеников Твоих, яко да жертву хваления принесу Тебе.
Буди милостив мне, грешному, и аз, яко мытарь взываю Ти, Спасе, и за молитвы отцем преподобных мучеников Мгарских помилуй мя, яко да жертву хваления принесу Тебе.
Изгнан быв от рая, отъити имам в землю, обаче в небесных душу мою прииме, Щедре, молитвами мучеников преподобных, яко да жертву хваления принесу Тебе.
Явлено быть в лета последняя Твое, Господи, попечение и о мне, убозем; сего бо ради милостивно приемлеши ходатайство о Тебе пострадавших святых, яко да жертву хваления принесу Тебе.
Богородичен: Рождейся от Девы, Тоя молитвы не отрини, и моя согрешения простив, даруй мне Царство Твое вечное, идеже преподобнии твои мученики радуются присно, яко да и аз жертву хваления принесу Тебе.
Катавасия: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, богомудрии, Богоматере, приидите руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Кондак, глас 8:
Взбраннаго Воеводы добльственнии воини, Царю Небесному добре послужившии и веру даже до смерти сохраншии, преподобномученицы обители Мгарския, восхваляем вас, любовию зовуще: Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.
Икос:
Ангельскаго жития возжелавше, преподобнии, вся красная мира презрели есте, и яко мученицы к горним возшли есте. Темже слышите от нас похваления сицевая: Радуйтеся, мирских благ вседушевно отрекшиеся; радуйтеся, к небесным любовию Христовой привлекшиеся. Радуйтеся, горняго мира граждане достопохваляемии; радуйтеся, от всех родов христианских ублажаемии. Радуйтеся, обетования Христовы во уме присно имевшии; радуйтеся, крилами мучений ко Христу возлетевшии. Радуйтеся, страстотерпцы преподобнии, Церкве Православныя светлое украшение.
Песнь 7.
Ирмос: Еже в пещи чудесное знамение трие отроцы узревшии, безплотным подражающе, возопиша: благословен еси, Боже отец наших.
В пещь искушений ввержени, преподобнии мученицы Мгарстии якоже трие отроцы неопалени пребыша, взывающе: благословен еси, Боже отец наших.
Новаго века богоборцы безумнии сокрушити муками веру вашу, о отцы блаженнии, потщахуся; вы же, адаманти мысленнии, тверди пребысте сопротив гонений, взывающе: благословен еси, Боже отец наших.
Излияся благодать в души ваша, о страстотерпцы, темже пребысте непреклонни ниже отступисте от Христа, взывающе: благословен еси, Боже отец наших.
Твердо на камени веры ставше, Бога исповедаху мученицы, радующеся, и воспеваху в веселии: благословен еси, Боже отец наших.
Богородичен: Евино преслушание исцелившая, и рождшая новаго Адама, внуши молитвы мучеников преподобных, да сподобимся и мы воспети: благословен еси, Боже отец наших.
Катавасия: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Песнь 8.
Ирмос: Ликами ангельскими на небесех славимаго Бога, пойте, людие, и превозносите во вся веки.
Егоже воинства мучеников славят, и лицы преподобных восхваляют, пойте, людие, и превозносите во вся веки.
Имущии естество человеческое, яко безплотнии явистеся, достоблаженнии, темже посреде мучений взывасте: пойте Господа, людие, и превозносите во вся веки.
Внидосте в покой вечный, святии мученицы, и мзду трудов ваших обретше, преподобнии, предстоите ныне Престолу Царя славы, егоже превозносите во вся веки.
Огрубевшие сердца наша умягчаются зрением подвигов ваших, мученицы блаженнии, темже и купон с вами взываем: пойте Господа, людие, и превозносите во вся веки.
Богородичен: Спасение соделавшаго рождшая, Мати Дево, избави нас молитвами Твоими вечнаго мучения, благостию Рождшагося из Тебе, Егоже превозносим во вся веки.
Катавасия: Отроки благочестивыя в пещи рождество Богородичо спасло есть: тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте дела, и превозносите Его во вся веки.
Песнь 9.
Ирмос: Христа Спаса мирови рождшую, поем Деву пренепорочную, Юже упование спасения нашего имуще, непрестанно величаем.
Во веки славен буди Бог, даровавший нам сонм молитвенников. Тии бо Спасу нашему все житие принесоша, и даже до смерти веру соблюдоша, темже с ними купно Христа непрестанно величаем.
Ангели на небеси купно с мучениками преподобнами обители Мгарския, славят Господа, Егоже и мы, грешнии, непрестанно величаем.
Лицы безплотных купно с мучениками и преподобными сладкими гласы хвалят Творца и содетеля, Егоже и мы, человецы, непрестанно величаем.
Явися благодать Божия нам явлением дивным лика молитвенников и предстателей наших, с нимиже верующе несумненно, с нимиже и Христа непрестанно величаем.
Богородичен: Юницу нескверную, рождшую Агнца, вземлющаго мира грехи, чтим православно, и Сына Ея непрестанно величаем.
Катавасия: Всяк земнородный да взыграется, духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная, Богородице чистая Приснодево.
Светилен, глас 4. Подобен: Небо звездами:
Небо звездами украсивый яко Бог, и Твоими мученики всю землю просветивый, Содетелю всех, поющия Тя спасай (дважды)
Слава, и ныне. Богородичен: Сладость Ангелов, мучеников радость, преподобных утешение, Дево Мати Господня, заступи нас, и избави вечных мук.
На хвалитех стихиры, глас 8. Подобны.
Что вас наречем, святии? Херувимы ли, яко на вас почил есть Христос? Серафимы ли, яко непрестанно прослависте Его? Ангелы ли, тела бо отвратистеся? Силы ли, действуете бо чудесы? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим
Подобны:
Что вас наречем, преподобнии? Пустынницы ли, яко мира всеконечне отрекостеся? Постницы ли, яко возлюбисте воздержание паче жизни? Молитвенницы ли, яко и по смерти о нас ходатайствуете? Блаженнии ли, яко в блаженнем Царстве Небеснем ныне пребываете? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим
Что вас наречем, страстотерпцы? Мученицы ли, яко вернии свидетелие Христови явистеся? Исповедницы ли, яко пред мучители Христа небоязненно исповедасте? Праведницы ли, яко правды Божией вседушевне взыскасте? Добропобедницы ли, яко победили есте мучителей силою Божией? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим
Что вас наречем, Мгарстии отцы? Бисер ли многоценный, яко обитель вашу украсили есте? Адаманты ли, яко тверды пребысте противу гонителей? Злато ли, яко огнем мучений очистистеся? Сапфиры ли, яко утвердися на вас Христос? многая ваша имена и большая дарования; молите спастися душам нашим
Слава, глас 5:
Изрядных в мужественнем подвизе похвалим преподобных Мгарских отцев днесь, подвигом бо добрым подвизавшеся, и веру даже до смерти сохранше предстоят ныне престолу Божию и молятся усердно о спасении нашем.
И ныне, Богородичен, глас 5.
Обрадованная, ходатайствуй Твоими молитвами, и испроси душам нашим множество щедрот, и очищение многих прегрешений, молимся.
Славословие великое. Ектении и отпуст.
На Литургии
Блаженна от канона святых, песнь 3-я и 6-я.
Прокимен, глас 7: Честна пред Господем смерть преподобных Его
Стих: Воспойте Господеви песнь нову, хваление Его в церкви преподобных
Апостол Римляном, зачало 99
Братие, вемы, яко любящым Бога вся поспешествуют во благое, сущым по предуведению званным: ихже бо предуведе, (тех) и предустави сообразных быти образу Сына своего, яко быти ему первородну во многих братиях: а ихже предустави, тех и призва: а ихже призва, сих и оправда: а ихже оправда, сих и прослави. Что убо речем к сим, аще Бог по нас, кто на ны, Иже убо своего Сына не пощаде, но за нас всех предал есть его, како убо не и с ним вся нам дарствует? Кто поемлет на избранныя Божия, Бог оправдаяй. Кто осуждаяй? Христос Иисус умерый, паче же и воскресый, иже и есть о десную Бога, иже и ходатайствует о нас. Кто ны разлучит от любве Божия, скорбь ли, или теснота, или гонение, или глад, или нагота, или беда, или мечь? якоже есть писано: яко тебе ради умерщвляеми есмы весь день: вменихомся якоже овцы заколения. Но во всех сих препобеждаем за возлюбльшаго ны. Известихся бо, яко ни смерть, ни живот, ни ангели, ни начала, ниже силы, ни настоящая, ни грядущая, ни высота, ни глубина, ни ина тварь кая возможет нас разлучити от любве Божия, яже о Христе Иисусе Господе нашем.
Аллилуиа, глас 8.
Восхвалятся преподобнии во славе, и возрадуются на ложах своих
Стих: Бог прославляем в совете святых
Евангелие Луки, зачало 64:
Рече Господь Своим учеником: Всяк, иже аще исповесть мя пред человеки, и Сын Человеческий исповесть его пред ангелы Божиими: а отвергийся мене пред человеки отвержен будет пред ангелы Божиими. И всяк иже речет слово на Сына Человеческаго, оставится ему: а на святаго Духа хулившему не оставится. Егда же приведут вы на соборища и власти и владычества, не пецытеся, како или что отвещаете, или что речете: святый бо Дух научит вы в той час, яже подобает рещи.
Причастен: Радуйтеся, праведнии, о Господе, правым подобает похвала.
Источник: сайт храма новомучеников и исповедников в Строгино
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Молитва
Величаем Тя, Великий Господи, всея вселенныя премудрый Промыслителю, яко и в сия последняя времена благоволил еси воздвигнути от земли Полтавския сонм молитвенников изряднейших — преподобных мучеников обители Мгарския!
2-я Молитва
О, преподобнейшии отцы, новии мученицы обители Мгарския! Предстояще на месте подвигов ваших пред иконою вашею честною, смиренно припадаем к вам и славословим Бога, укрепившаго вас в подвизе, даровавшаго поприще ваше безпорочно преити, веру сохранити и безбожных не убоятися!
Каноны и Акафисты
Случайный тест
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Величайшее из безобразий есть безобразие заповедывать другому делать то, чего сам не исполняешь, ибо никакой не получим мы пользы от чужих дел.
1365 год. В память чудесного исцеления в день Архистратига Михаила свт. Алексием татарской ханши Тайдулы в Кремле был основан Чудов монастырь.
Ангелы Божии хранят человека и в нуждах помогают ему
Для чего Господь попускает праведным страдать от нечестивых, а также терпеть и другие беды?