Святитель Филаре́т (Дроздов), митрополит Московский
Дни памяти
5 июня - Собор Ростово-Ярославских святых
29 июня (переходящая) - Собор Санкт-Петербургских святых
18 октября - Собор Московских святителей
Житие
Святитель Московский Филарет (в миру Василий Михайлович Дроздов) родился 26 декабря 1782 года в городе Коломне. Отец и мать святителя происходили из потомственного духовенства. 20 декабря 1791 года будущий святитель был зачислен в Коломенскую семинарию. Редкие природные дарования соединялись у него с отменным усердием. Вскоре, в связи с переводом Коломенской семинарии в Тулу, юноша, исполняя волю отца, направился в Лаврскую школу в обители преподобного Сергия. Переселение в Лавру наполнило его душу несказанной радостью.
В начале 1802 года Василий был назначен старшим над семинарской больницей. Ухаживая за больными, он учился сострадательной любви к ближним, познавал немощь и тленность телесной природы человека, его душа навыкала постоянно памятовать о смерти.
В апреле того же года на него было возложено новое послушание – проповедование в Трапезной церкви преподобного Сергия.
На талантливого студента обратил внимание митрополит Московский Платон (Левшин, † 1812 г.), в ту пору проводивший большую часть времени поблизости от Лавры – в Вифанском скиту.
По окончании курса в августе 1806 года будущий святитель был назначен на вакансию учителя поэзии.
Тогда же митрополит Платон поставил его Лаврским проповедником. Сам знаменитый проповедник, он признавал превосходство гомилетического дара своего любимца над его собственным. «Я пишу по-человечески, – говорил великодушный архипастырь, – а он пишет по-Ангельски».
Поглощенность преподавательским и проповедническим послушанием не приглушала молитвенности юного учителя. Мир тяготил его.
16 ноября 1808 года будущий святитель принял постриг с наречением имени в честь святого Филарета Милостивого. Через пять дней митрополит Платон рукоположил его в сан иеродиакона.
Новопостриженный иеродиакон всю жизнь собирался провести в Лавре Живоначальной Троицы. Но в связи с преобразованием духовных школ Комиссия духовных училищ затребовала в северную столицу самых способных преподавателей из разных учебных заведений. Из Троицкой семинарии вызван был иеродиакон Филарет.
В Петербурге открывалась новая, реформированная академия. Старая же академия была обращена в семинарию. Ее инспектором и бакалавром философского класса назначили отца Филарета.
В феврале 1810 года иеромонаха Филарета перевели из семинарии и училища в преобразованную Петербургскую академию бакалавром богословских наук с преподаванием заодно и церковной истории.
С 1810 по 1817 годы он разработал почти полный курс богословских и церковно-исторических наук, читавшихся в академии. Святитель Филарет первым в Петербургской академии начал читать лекции на русском языке.
В Петербурге иеромонах Филарет много проповедовал. Его проповеди обратили на себя внимание столицы; о нем заговорили в придворных кругах как о новом ярком светиле.
11 марта 1812 года Синод назначил его ректором академии и профессором богословских наук; и вскоре после этого он был определен настоятелем древней обители – новгородского Юрьева монастыря. В 1812 году на Россию обрушились бедствия наполеоновского нашествия. Вместе со всем духовенством архимандрит Филарет жертвовал из своего жалования на военные нужды. Через три года после окончания Отечественной войны архимандрит Филарет по поручению Синода составил благодарственное молебствие о спасении Отечества, которое стало совершаться ежегодно в день Рождества Христова.
Духовное состояние русского общества в александровскую эпоху было тревожным. С одной стороны, бедствия, пережитые Россией в Отечественную войну, углубили религиозные настроения. Но с другой стороны, в своих духовных исканиях люди, отставшие от основных начал русской жизни, нередко обращались не к вере своих предков, а к книгам западных богословов и мистиков.
Архимандрит Филарет видел заблуждения своих современников, но не верил в пользу и надежность суровых запретительных мер, не торопился вязать и осуждать. От заблуждения он всегда отличал человека заблуждающегося и с доброжелательством относился он ко всякому искреннему движению человеческой души. В самих мистических мечтаниях он чувствовал подлинную духовную жажду, духовное беспокойство, которое потому только толкало на незаконные пути, что «недовольно был устроен путь законный...».
Вот почему он принял горячее участие в деле перевода Библии на русский язык.
Ответственность за перевод Библии была возложена Синодом на Комиссию духовных училищ и персонально на архимандрита Филарета. Святитель сам подобрал переводчиков. На себя он взял перевод святого Евангелия от Иоанна. Им были составлены и «Правила» для перевода. В 1819 году перевод Четвероевангелия был завершен и напечатан. Но на этом труды святителя по переводу Священного Писания не закончились.
Он был глубоко убежден в том, что перевод нужен для утоления «глада слышания слова Божия». Но он хорошо понимал и то, что утолить этот голод может лишь полноценный доброкачественный перевод, а не скороспелые опыты.
5 августа 1817 года по постановлению Святейшего Синода в Троицком соборе Александро-Невской Лавры состоялась хиротония архимандрита Филарета во епископа Ревельского, викария Петербургской епархии.
15 марта 1819 года епископ Филарет был переведен на самостоятельную Тверскую кафедру с возведением в сан архиепископа и назначением членом Синода. В Твери он часто совершал богослужения: и в соборном храме, и в приходских церквах; за богослужениями неустанно проповедовал.
Много времени он проводил в разъездах по обширной епархии. Как-то во время одной из таких поездок архиепископ Филарет спросил ямщика, как называется село, через которое лежала дорога. «Село Нехорошее», – ответил ямщик. «Все же тут, чай, найдутся и хорошие люди?» – «Вестимо, что найдутся. А не то Бог не потерпел бы и села». – «Вот, – промолвил он в заключение своей беседы со мной, – пишет его биограф, – я хотел поучить ямщика, а вышло наоборот – ямщик меня наставил».
26 сентября 1820 года святитель был переведен в Ярославль, где пробыл около года.
В 1821 Промысл Божий судил архиепископу Филарету занять кафедру первосвятителей Московских.
В мае 1823 года был напечатан его «Христианский Катехизис Православной Кафолической Восточной Греко-Российской Церкви». Книга расходилась нарасхват, и уже до исхода 1823 года понадобилось выпустить второе издание. «Катехизис» был переведен на греческий, английский и другие языки.
В 1824 году недоброжелатели святителя хлопотали о его удалении из Москвы. Когда по Москве распространился слух о предстоящем перемещении его в Тифлис (Тбилиси), он не смутился. «Монах, как солдат, – говорил он, – должен стоять на часах там, где его поставят; идти туда, куда пошлют» – «Неужели, владыка, – воскликнула одна барыня, – вы поедете в эту ссылку?» – «Ведь поехал же я из Твери в Москву», – сказал ей в ответ владыка. Слух, однако, оказался ложным.
В 1826 году московский святитель был возведен в сан митрополита.
В 1836 году обер-прокурором Синода был назначен граф Н.А. Протасов. Протасов усвоил убеждение во всесильных возможностях канцелярского способа управления, во всемогуществе приказа. И члены Синода скоро почувствовали на себе его тяжелую руку.
И только бестрепетный московский владыка умел поставить строптивого обер-прокурора на место. Однажды, вскоре после назначения на обер-прокурорскую должность, Протасов, явившись в присутствие Синода, уселся в архиерейское кресло. Митрополит Филарет обратился к нему с вопросом: «Давно ли, ваше сиятельство, получили хиротонию?». Протасов ничего не понял. «Давно ли посвящены в священный сан?» – повторил святитель и объяснил, что за столом, за который он уселся, восседают члены Синода. «Где же мое место?» – спросил Протасов. И митрополит Филарет указал ему его место: стоящий в сторонке обер-прокурорский стол.
В 1832 году митрополит Филарет по поручению Синода составил «Сказание об обретении честных мощей иже во святых отца нашего Митрофана, первого епископа Воронежского, и благодатных при том знамениях и чудесных исцелениях».
Серьезное столкновение между митрополитом Филаретом и обер-прокурором Протасовым произошло в 1842 году, когда Московский архипастырь вместе с соименным ему Киевским митрополитом высказались в Синоде за возобновление перевода Библии. Митрополит Серафим не поддержал своих собратий; за этим последовало увольнение от присутствия в Синоде обоих иерархов с оставлением за ними членства в Синоде.
Пребывая после этого безотлучно в Московской епархии, митрополит Филарет продолжал, однако, участвовать в деятельности Синода, откуда ему высылались бумаги на отзыв. Более того, обер-прокурор Н.А. Протасов, виновник удаления святителя из Петербурга, сам нередко приезжал к нему в Москву за советом и постоянно вел с ним деловую переписку.
Авторитет митрополита Филарета рос и помимо его участия в решении синодальных дел. За наставлениями к нему приезжали архиереи со всей России. Посещая Москву, каждый иерарх считал своим долгом навестить «всероссийского архипастыря».
Особую заботу митрополит Филарет проявлял о людях, насильственно отторгнутых или по заблуждению самовольно отделившихся от православия. Он принял деятельное участие в воссоединении униатов с Православной Церковью. Святитель был введен в состав комитета по униатским делам и составил записку, которая послужила руководством для проведения подготовительных мер к воссоединению.
Непреходящей печалью святителя был старообрядческий раскол, расторгший духовное, религиозное единство русского народа. В стремлении к уврачеванию печального разделения он в 1834 году составил «Беседы к глаголемому старообрядцу». Эта книга митрополита Филарета, его многочисленные записки по старообрядческому вопросу, его миссионерские усилия не остались без благих плодов. В 1865 году под влиянием его увещаний к Православной Церкви на условиях единоверия присоединились епископы Белокриницкого согласия: Браиловский Онуфрий, Коломенский Пафнутий, Тульский Сергий и Тульчинский Иустин.
Святитель не оставался безучастным и к судьбе западного христианского мира. О духовном состоянии инославных церквей он судил с мудрой осторожностью и взвешенностью, с непоколебимой верой в истину православия и христианской любовью.
Его биограф так передает слова, сказанные им незадолго до кончины: «Всякий во имя Троицы крещеный есть христианин, к какому бы он ни принадлежал исповеданию. Истинная вера одна – Православная; но и все христианские верования – по долготерпению Вседержителя – держатся. Евангелие везде у всех одно; да не всеми одинаково понимается и изъясняется. Заблуждения отпавших от Вселенской Церкви – не упрек от рождения воспитанным в том или другом исповедании. Простые души – в простоте и веруют по учению, им заповеданному, не смущаясь религиозными прениями, для них недоступными. За них ответ дадут Богу их духовные руководители. Ученые богословы встречаются во всех христианских народах, и благочестивые люди бывали и будут как в Греко-кафолической, Православной Церкви, так и в Римско-католической. Истинная веротерпимость не ожесточается средостением, разделяющим христиан, а скорбит о заблуждающихся и молится «о соединении всех».
Великий архипастырь, столп Русской Церкви, митрополит Филарет был еще и одним из столпов Российского государства. К его опытности и мудрости прислушивались императоры и великие князья, министры и сенаторы, губернаторы и генералы. Ни одно из важных политических событий не оставляло его равнодушным.
Имя митрополита Филарета тесно связано с реформой 1861 года – освобождением помещичьих крестьян от крепостной зависимости. Именно на него пал выбор, когда понадобилось составить обращение царя к народу – «Манифест». Написанный святителем «Манифест» был обнародован 19 февраля, послужив умиротворению крестьян, возбужденных ожиданием больших перемен.
При всем своем законопослушании и готовности повиноваться самодержцу святитель отказывался исполнять царские повеления, когда они противоречили его христианской совести. В 1829 году Николай I в память об Отечественной войне приказал воздвигнуть в Москве Триумфальные ворота. Митрополит Филарет совершил молебен на основание памятника. Когда же ворота были сооружены и государь пожелал, чтобы Московский архипастырь освятил их, бесстрашный святитель отказался сделать это, заявив, что «служителю Бога истинного невозможно освящать и окроплять святой водой изваяния, представляющие языческие лжебожества». Императору доложили об отказе митрополита и передали его слова, Николай I не без иронии заметил: «Я не Петр Великий, он не Митрофан». Народ, однако, увидел в этом поступке архипастыря повторение исповеднического подвига святителя Митрофана Воронежского.
Почти полвека митрополит Филарет управлял Московской епархией. Узы обоюдной христианской любви между архипастырем и паствой особенно укрепились после холеры, обрушившейся на Москву в 1830 году. Не сомневаясь в пользе медицинских средств, митрополит Филарет, однако, больше, чем на земных врачей, полагался на молитву и милосердие Небесного Врача душ и телес. Он распорядился совершать крестные ходы с молебным пением. В Кремле сам митрополит вместе с братией Чудова монастыря под открытым небом на коленях молился о прекращении моровой язвы.
На закате земной жизни святителя больше, чем повальный мор, тревожила другая народная беда – повсеместное распространение пьянства.
Благоговейный служитель алтаря, митрополит Филарет своей важнейшей архиерейской обязанностью считал совершение литургии. Даже в пору немощной старости он служил всякое воскресенье, если только болезнь не приковывала его к одру. Несмотря на тихий голос, его служение было исполнено молитвенности и красоты. После богослужения, сколько бы ни было в храме прихожан, он благословлял всех, осеняя каждого неспешным крестным знамением. Большую радость доставляло святителю освящение храмов; за полувековое служение в Москве он освятил не один десяток новозданных церквей.
Почти за каждым богослужением святитель произносил проповедь. Произносил он их тихим, слабым голосом, почти никогда не импровизировал, не говорил наизусть, а читал по бумаге. Наместник Лавры архимандрит Антоний (Медведев) однажды спросил святителя: «Отчего не беседуете вы с народом в храме без приготовления? И в обыкновенном вашем разговоре каждое ваше слово хоть в книгу пиши...» – «Смелости недостает», – со смирением ответил великий проповедник, которому дан был от Бога редкий дар слова.
В управлении епархией митрополит Филарет не придавал особенно важного значения формальным резолюциям. В судебных решениях, которые ему приходилось принимать как епархиальному архиерею, святитель всегда был справедлив и по рассмотрении в одних случаях снисходителен и милостив, а в других – строг и неумолим, руководствуясь при этом не пристрастием, а заботой о благе Церкви и о пользе человеческих душ.
Особенно пристально он наблюдал за состоянием Московской духовной академии. Без его ведома в академии не совершалось никакого важного дела. По его благословению и под его надзором профессора академии принялись за исключительно важный труд – перевод творений святых отцов на русский язык.
Любимым детищем святителя был Гефсиманский скит, устроенный в 1844 году по почину наместника Лавры архимандрита Антония. При освящении скитского храма митрополит Филарет облачился в ризу преподобного Сергия. Святитель так полюбил Гефсиманию, что она казалась ему раем земным, лучшей обителью на свете.
Высокие иноческие подвиги современников, проявления святости вызывали у митрополита Филарета глубокий интерес и благоговение. Он был почитателем преподобного Серафима, об удивительном житии которого чаще всего узнавал из бесед с архимандритом Антонием, высоко ценил он духовную мудрость Саровского старца. «Прекрасен совет отца Серафима, – писал он, – не бранить за порок, а только показывать его срам и последствия. Молитвы старца да помогут нам научиться исполнению».
Многие изречения митрополита Филарета, сказанные в беседах с посетителями, поражают глубиной мудрости и силой слова. Один из собеседников в разговоре о частых падениях философически заметил: «Как быть? Дух бодр, да плоть немощна!» – «Не наоборот ли бывает, – возразил митрополит, – плоть бодра, а дух немощен».
День святителя начинался обыкновенно задолго до рассвета утренним правилом и совершением богослужения или молитвенным участием в нем. После литургии пил чай – и начинались служебные занятия: доклады секретаря и служащих в консистории, прием посетителей; между вторым и третьим часом легкий обед; потом час или два отдыха, который заключался в чтении книг, газет и журналов; и опять дела – доклады, служебная переписка.
Домашняя обстановка его и в Троицком подворье в Лаврских покоях была проста и скромна. Людские похвалы, которые доходили до слуха святителя, он считал вредными для души и укорял тех, кто обращался к нему словами хвалы, даже и искренно сказанными. «Сделайте милость, – писал он, – не говорите мне о моем смирении, которого я не достиг, и не прилагайте мне имен, которые понести я недостоин».
17 сентября 1867 года митрополит Филарет по окончании ранней литургии в Лаврской крестовой церкви сказал своему духовнику архимандриту Антонию: «Я ныне видел сон, и мне сказано: береги 19 число». – «Владыко святый! Разве можно верить сновидениям и искать в них какого-нибудь значения?» – усомнился отец Антоний. Но святитель с твердой уверенностью проговорил: «Не сон я видел – мне явился родитель мой и сказал мне те слова. Я думаю с этого времени каждое 19 число причащаться Святых Тайн». 19 октября, причастившись в домовой церкви, он опять отбыл в Гефсиманию и, попрощавшись с ней навсегда, возвратился в Москву на Троицкое подворье. В эти дни он никому не отказывал в приеме, но желающим его навестить еще раз говорил, чтобы они приходили до 19 ноября.
За два дня до исхода святитель почувствовал себя бодрее обыкновенного и сам разгадал причину внезапно наступившего улучшения: «Перед кончиной, – сказал он, – старые люди всегда чувствуют себя свежее и легче». 19 ноября 1867 года, в воскресенье, митрополит Филарет совершил литургию в Троицком подворье. После службы принимал посетителей. Проводив гостей, архипастырь перешел в кабинет заниматься делами. Келейнику, который несколько часов спустя пригласил его обедать, он сказал: «Погоди немного. Я позвоню». Но звонка не последовало. Тогда обеспокоенный келейник вошел в кабинет. Митрополита там не оказалось. Из кабинета он поспешил в боковую комнату – и там увидел архипастыря на коленях около умывальника.
Святитель был бездыханен. Умыв лицо свое, он испустил дух.
Отпевание Московского архипастыря совершилось 25 ноября в трапезной церкви Чудова монастыря. Мощи святителя Филарета покоятся в Храме Христа Спасителя в Москве.
Великий молитвенник и постник, святитель Филарет подвигом всей жизни стяжал благодатные дары Святого Духа, которые являлись через него людям.
В одном дворянском семействе брат и сестра не сходились во мнении о митрополите Филарете. Сестра почитала его за прозорливца, а брат высказывался о нем скептически. Однажды брат вознамерился обманом испытать его прозорливость. Он переоделся в бедное платье и отправился на Троицкое подворье. Митрополиту он сказал, что его постигло несчастье – сгорела усадьба – и попросил о помощи. Святитель вынес ему деньги со словами: «Вот вам на погоревшее имение». Вернувшись домой, он с похвальбой рассказал сестре об обмане, чем огорчил ее. А на другой день из его деревни пришло известие о пожаре. Пораженный этим событием, погорелец отправился на Троицкое подворье просить прощения у святителя.
Еще при земной жизни митрополита Филарета многие из болящих и отчаявшихся в помощи врачей искали чрез него, чрез его благословение и молитву всесильной помощи от Бога.
Дочь одного московского диакона была при смерти. Несчастный отец, отправляясь в церковь, где должен был сослужить митрополиту Филарету, простился с ней, не надеясь уже застать ее в живых. Перед литургией диакон попросил святителя помолиться об умирающей дочери. Святитель сказал: «Мы вместе с тобой помолимся», – и вынул за нее часть просфоры. «Не унывай, Господь милосерд», – промолвил он, благословляя диакона по совершении литургии. Дома диакон, к великому изумлению и несказанной радости, застал дочь вне опасности. Вскоре она совершенно выздоровела.
У московского купца случилось воспаление в руке и врачи решили отнять ее. Накануне операции к жене больного пришла знакомая старообрядка. Узнав о тяжелом состоянии купца, она с насмешкой сказала: «Почему же вы не обратитесь к вашему митрополиту, ведь вы почитаете его за святого». Злую издевку жена купца приняла за вразумление и тотчас отправилась к святителю просить его помолиться о тяжко страждущем муже. Митрополит Филарет, выслушав просьбу, вызвал к себе их приходского священника и велел ему причастить больного и 40 дней поминать его о здравии за литургией. Вечером того же дня больной увидел во сне митрополита, благословляющего его. На другой день, после того, как купец причастился, к нему приехали доктора делать операцию, но с немалым удивлением они увидели решительную перемену в состоянии больного, и нужда в операции отпала.
Один крестьянин по пути в Москву сбился с дороги и, не находя ее по случаю сильной метели, в изнеможении упал. Но вот он видит приближающуюся к нему тень и, полагая, что это какой-нибудь зверь хочет его растерзать, он начинает молить Бога о прощении грехов своих и призывает на помощь всех святых. По приближении тени он видит старца небольшого роста в черной рясе и шапочке, который спрашивает его: «Кто ты и откуда?» И когда крестьянин объяснил ему все подробно, старец берет его за руку, говоря: «Что ты так упал духом, встань, я доведу тебя до селения». Крестьянин, чувствуя, что его силы обновились, встал, и они вдвоем легко дошли до селения. Дошедши старец и говорит: «Оставайся, Господь с тобою, теперь ты вне опасности». Крестьянин со слезами благодарности, упав на колени, спрашивает: за кого он должен молиться. Старец говорит: «Молись за Филарета Московского» и с этими словами стал невидим.
Долго потом ходил этот человек в Москве по разным монастырям, стараясь отыскать своего избавителя и, хотя находил монашествующих этого имени, но не узнавал в них своего помощника. Прожив в Москве несколько дней, он уже собрался в обратный путь. Проходя мимо Никольских ворот Кремля, он встречается с неизвестным купцом, который, видя его печальным и полагая, что он нуждается в пособии, намеревался подать ему милостыню, но тот не принял ее. На вопрос незнакомца о причине его скорби он рассказал о случившемся. Выслушав его рассказ, незнакомец говорит: «Вероятно, тебя спас наш митрополит», и указал ему дорогу на Троицкое подворье, куда крестьянин отправился немедленно и пришел в то самое время, когда владыка, возвратясь из Синодальной конторы, выходил из кареты. Крестьянин тотчас узнал его и, кинувшись на колени, воскликнул: «Вот мой избавитель!» Владыка велел ему замолчать и следовать за собою в комнаты, где крестьянин рассказал ему все подробно. Выслушав его, владыка сказал: «Не приписывай этого мне, но молись преподобному Сергию – это он тебя сохранил». При этом владыка дал ему образок преподобного Сергия.
Память святителю Филарету, канонизированному в 1994 году, совершается 19 ноября – в день блаженной кончины.
Творения в библиотеке
Труды о святом в библиотеке
- "Дела их ходят вслед их". Святитель Филарет Московский и протоиерей Александр Горский (А.С.Мельков)
- «Град или храм»? – к вопросу о ключевых понятиях экклесиологических концепций блаженного Августина и святителя Филарета Московского (протоиерей Павел Хондзинский)
- «Любовь Отца распинающая, любовь Сына распинаемая, любовь Духа, торжествующая силою крестною»: святитель Филарет и отец Сергий Булгаков (протоиерей Павел Хондзинский)
- «Ненавидь врагов Божиих»? (Александр Ткаченко)
- «Церковь» и «Слово» в богословских воззрениях свт. Филарета Московского и св. Иоанна Кронштадтского (протоиерей Павел Хондзинский)
- Библиографический указатель опубликованных трудов свт. Филарета, митр. Московского и Коломенского, и литературы о нем (Г.В. Бежанидзе)
Жития и книги в библиотеке
- Память святителя Филарета, митрополита Московского иером. Макарий Симонопетрский
Богослужения
Служба святителю Филарету, митрополиту Московскому
Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
26 января 2003 года (журнал № 88)
Ме́сяца ноября́ в 19-й день
Святи́теля Филаре́та, митрополи́та Моско́вскаго и Коло́менскаго, чудотво́рца
На ма́лой вече́рни
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 4, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
От ю́ности приста́нища немяте́жнаго взыска́л еси́,/ в многомяте́жнем ми́ре пребыва́я, свя́те Филаре́те,/ и суеты́ земны́я моли́твою избе́гл еси́./ Во святи́телех мона́шески пожи́в,/ в мона́сех архиере́й изря́ден был еси́,// моли́ о всех, любо́вию блажа́щих тя.
Та́йну я́вльшагося Бо́га пропове́дуя/ и свяще́нныя кни́ги изъясня́я,/ свя́те Филаре́те,/ сло́вом Бо́жиим насыща́л еси́ лю́ди а́лчущия,/ да позна́ют И́стину// и уразуме́ют, я́ко благ Госпо́дь.
Годи́ну гне́ва бу́дущаго о Оте́честве на́шем/ дарова́ тебе́ Госпо́дь предзре́ти, святи́телю Филаре́те,/ сего́ ра́ди, ско́рбный плач подъе́м,/ ве́ру кре́пку в милосе́рдие Госпо́дне о Росси́и храни́л еси́,/ и ны́не у Престо́ла Бо́жия// усе́рдно мо́лишися о спасе́нии ея́.
Ду́хом прови́дел еси́, святи́телю Филаре́те,/ бу́дущая земли́ Росси́йския,/ мра́ком объя́тая и бра́ней испо́лненная,/ и за преумноже́ние беззако́ния любве́ ума́ленная,/ те́мже моли́лся еси́ усе́рдно// ве́ре Правосла́вней непоколеби́мей пребыва́ти.
Сла́ва, глас 6:
Филаре́та Ми́лостиваго подража́теля,/ всея́ Руси́ моли́твенника,/ святы́х подви́жников собесе́дника,/ сиро́т серафи́мовых засту́пника,/ ста́рцев о́птинских покрови́теля,/ скито́в и оби́телей устрои́теля,/ учи́телей учи́теля, царе́й наста́вника,/ А́нгелов слико́вника во Ца́рствии Небе́снем,/ архиере́я Бо́жия, Филаре́та досточу́днаго// прииди́те, бра́тие, восхва́лим священноле́пно.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная,/ возрасти́вшая нам плод живота́,/ Тебе́ мо́лимся,/ моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы// поми́ловати ду́ши на́ша.
На стихо́вне стихи́ры, глас 7:
Преподо́бным по́двиги твои́ми уподо́бился еси́,/ чудотво́рцем дре́вним благода́тию,/ учи́телем вселе́нским богому́дрием,/ первосвяти́телем Моско́вским правле́нием пра́вым,// Филаре́те присносла́вный.
Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду// и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.
Простеце́м оте́ц милосе́рдный был еси́,/ па́стырем архипа́стырь и́стинный,/ и́ноком а́вва богому́дрый,/ святи́телем о́браз ве́ры и благоче́стия,// Филаре́те благоиску́сный.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,// в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
При трие́х земны́х царе́х святи́тельствуя,/ еди́ному Царю́ Небе́сному служи́л еси́,/ сла́ву челове́ческую ни во что же вменя́я,/ и́го Христо́во пресла́вно поне́сл еси́,// Филаре́те неботе́чный.
Сла́ва, глас 8:
Украше́ние Це́ркве Христо́вы/ и Росси́йских святы́х похвалу́,/ прославля́ем тя днесь, святи́телю Филаре́те,/ и мо́лим усе́рдно:/ я́ко предстои́ши у Престо́ла Небе́снаго Царя́/ и дерзнове́нное хода́тайство и́маши,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
О, пресла́внаго чудесе́!/ Небесе́ и земли́ Цари́ца,/ от святы́х сро́дников на́ших умоля́емая,/ до ны́не зе́млю Ру́сскую покрыва́ет/ и ли́ка Своего́ изображе́нии ми́лостивно обогаща́ет./ О, Влады́чице Держа́вная!/ Не преста́ни и на бу́дущее вре́мя/ во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия// ми́лости и чудеса́ излива́ти до ве́ка. Ами́нь.
Тропа́рь, глас 4: Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в: зри на вели́цей вече́рни.
На вели́цей вече́рни
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 6:
Днесь благода́ть Свята́го Ду́ха нас собра́,/ с ли́ком а́нгельским и собо́ром Моско́вских святи́телей/ пра́здновати па́мять Филаре́та достохва́льнаго,/ той бо мо́лит дерзнове́нно о Це́ркви Росси́йстей,/ во е́же в ми́ре и благостоя́нии ей бы́ти// и спасти́ся душа́м на́шим.
И́ны стихи́ры, глас 2:
Архиере́ю блаже́нне Пе́тре,/ по́двиги и мощми́ твои́ми первопресто́льный град Москву́ освяти́вый,/ прииди́ с на́ми ны́не,/ да воспои́м Филаре́та святи́теля,/ и́же насле́дова ти пресла́вно// и яви́ся Це́ркве на́шея похвала́ и утвержде́ние.
Ли́ки пра́зднующих возгла́ви ны́не, святи́телю Алекси́е,/ да воспои́м Филаре́та достосла́внаго,/ и́же от гро́ба твоего́ клобу́к прие́мый,/ труды́ мно́гими тебе́ уподо́бися// и яви́ся Це́ркве на́шея похва́ла и утвержде́ние.
От Го́спода избра́нный/ и собо́ром утвержде́нный/ пасти́ наро́д Моско́вский,/ Ио́на благосла́вный/ днесь славосло́вит с на́ми/ прему́дра Филаре́та,/ упа́сша Це́рковь Ру́сскую/ и ей во всем сла́вна я́вльшася,// я́ко похвала́ и утвержде́ние.
Прему́дрость кни́жную возлюби́вый/ и собо́р святы́х ру́сских просла́вивый,/ святи́телю чу́дный Мака́рие,/ восхвали́ ны́не труды́ и по́двиги Филаре́та богому́драго,// я́ко Це́ркве на́шея похвалу́ и утвержде́ние.
Па́стырю до́брый Фили́ппе,/ со дерзнове́нием пред царе́м пра́вду глаго́лавый,/ возра́дуйся днесь с на́ми/ торжеству́ Филаре́та богоревни́ваго,/ его́же укрепля́л еси́ моли́твами твои́ми,// да яви́тся Це́ркви на́шей похвала́ и утвержде́ние.
Пе́рвый от Патриа́рхов Росси́йских,/ И́ове многомоли́твенный,/ при́зри днесь на пра́зднество на́ше,/ е́же твори́м в па́мять Филаре́та,/ я́ко иера́рха пречу́днаго// и Це́ркве на́шея похвалы́ и утвержде́ния.
Патриа́рший по́двиг страда́ньми увенча́вша,/ Ермоге́на сла́внаго призове́м моли́твенно,/ да ку́пно с ним ина́го печа́льника земли́ на́шея,/ Филаре́та любосмире́нна досто́йно почти́м,// я́ко Це́ркве Росси́йския похвалу́ и утвержде́ние.
Сла́ва, глас 8:
О, пречу́дный святи́телю Филаре́те,/ а́ввы Се́ргия учениче́ ве́рный,/ Ла́вры Тро́ицкия усе́рдный попечи́телю,/ святи́теля Инноке́нтия, апо́столом равноче́стна, покрови́телю,/ преподо́бнаго Анто́ния сотаи́нниче,/ Серафи́ма досточу́днаго почита́телю/ и всех прибега́ющих к тебе́ кре́пкий засту́пниче,// моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Царь Небе́сный:
Та́же вход. Проки́мен дне. И чте́ния.
К Тимофе́ю посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние (главы́ 3 и 4):
Ча́до Тимофе́е!/ Вся́ко писа́ние богодухнове́нно и поле́зно есть ко уче́нию,/ ко обличе́нию, ко исправле́нию, к наказа́нию е́же в пра́вде,/ да соверше́н бу́дет Бо́жий челове́к,/ на вся́кое де́ло благо́е угото́ван./ Засвиде́тельствую у́бо аз пред Бо́гом и Го́сподем на́шим Иису́с Христо́м,/ хотя́щим суди́ти живы́м и ме́ртвым в явле́нии Его́ и Ца́рствии Его́./ Пропове́дуй сло́во,/ насто́й благовре́менне и безвре́менне,/ обличи́, запрети́, умоли́ со вся́ким долготерпе́нием и уче́нием./ Бу́дет бо вре́мя,/ егда́ здра́ваго уче́ния не послу́шают,/ но по свои́х по́хотех изберу́т себе́ учи́тели, че́шеми слу́хом./ И от и́стины слух отвратя́т и к ба́снем уклоня́тся./ Ты же трезви́ся о всем,/ злопостражди́, де́ло сотвори́ благове́стника,/ служе́ние твое́ изве́стно сотвори́./ Аз бо уже́ жрен быва́ю,/ и вре́мя моего́ отше́ствия наста́./ По́двигом до́брым подвиза́хся,/ тече́ние сконча́х, ве́ру соблюдо́х./ Про́чее у́бо соблюда́ется ми вене́ц пра́вды,/ его́же возда́ст ми Госпо́дь в день он, Пра́ведный Судия́./ Не то́кмо же мне,/ но и всем возлю́бльшим явле́ние Его́.
Ко Ефесе́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние (глава́ 6):
Бра́тие!/ Возмога́йте во Го́споде и в держа́ве кре́пости Его́./ Облецы́теся во вся ору́жия Бо́жия,/ я́ко возмощи́ вам ста́ти проти́ву ко́знем диа́вольским./ Я́ко несть на́ша брань к кро́ви и пло́ти,/ но к нача́лом и ко власте́м, и к миродержи́телем тьмы ве́ка сего́,/ к духово́м зло́бы поднебе́сным./ Сего́ ра́ди приими́те вся ору́жия Бо́жия,/ да возмо́жете проти́витися в день лют и вся соде́явше ста́ти./ Ста́ните у́бо препоя́сани чресла́ ва́ша и́стиною,/ и обо́лкшеся в броня́ пра́вды,/ и обу́вше но́зе во угото́вание благовествова́ния ми́ра,/ над все́ми же восприи́мше щит ве́ры,/ в не́мже возмо́жете вся стре́лы лука́ваго разжже́нныя угаси́ти./ И шлем спасе́ния восприими́те,/ и меч духо́вный, и́же есть глаго́л Бо́жий.
Ко Ефесе́ем посла́ния свята́го апо́стола Па́вла чте́ние (глава́ 6):
Ча́да!/ Послу́шайте свои́х роди́телей о Го́споде,/ сие́ бо есть пра́ведно./ Чти отца́ твоего́ и ма́терь,/ я́же есть за́поведь пе́рвая во обетова́нии,/ да бла́го ти бу́дет и бу́деши долголе́тен на земли́./ И отцы́, не раздража́йте чад свои́х,/ но воспитова́йте их в наказа́нии и уче́нии Госпо́дни./ Раби́, послу́шайте госпо́дий свои́х по пло́ти, со стра́хом и тре́петом,/ в простоте́ се́рдца ва́шего, я́коже и Христа́,/ не пред очи́ма то́чию рабо́тающе, я́ко человекоуго́дницы,/ но я́коже раби́ Христо́вы,/ творя́ще во́лю Бо́жию от души́,/ со благоразу́мием служа́ще, я́коже Го́споду, а не я́ко челове́ком,/ ве́дяще, я́ко ко́ждо, е́же а́ще сотвори́т благо́е,/ сие́ прии́мет от Го́спода, а́ще раб, а́ще свобо́дь./ И госпо́дие, та́яжде твори́те к ним,/ послабля́юще им преще́ния,/ ве́дуще, я́ко и вам саме́м и тем Госпо́дь есть на Небесе́х,/ и обинове́ния лица́ несть у Него́.
На лити́и стихи́ры, глас 8:
О, благоутро́бия Бо́жия неизрече́ннаго,/ о, человеколю́бия неизглаго́ланнаго:/ яви́ бо нам Госпо́дь святи́теля чу́дна, Филаре́та велему́дреннаго,/ моли́твенника и печа́льника,/ судию́ и прови́дца,/ кни́жника и вети́ю,/ чудотво́рца и пра́ведника,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.
Я́коже патриа́рхом дре́вним иногда́,/ век до́лгий дарова́ ти Госпо́дь, святи́телю Филаре́те,/ е́же о гресе́х наро́да пла́кати,/ о царе́х моли́тися,/ о сла́ве Оте́чества Бо́га хвали́ти,/ корми́лом церко́вным му́дро пра́вити,/ па́дших воздвиза́ти к покая́нию,/ суд пра́ведный твори́ти,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.
И́же плато́новым многому́дрием не прельсти́выйся,/ ина́го Плато́на, архиере́я сла́вна,/ учени́к яви́лся еси́, богому́дре Филаре́те,/ не суему́дрием мирски́м просла́вився,/ но смиренному́дренно Христу́ и лю́дем послужи́л еси́,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.
Сла́ва, глас то́йже:
Я́ко прее́мник апо́стольский,/ во благове́стии Христо́ве до́бре потруди́лся еси́, святи́телю,/ е́же изложи́ти сло́во Бо́жие/ и писа́ния святы́х оте́ц росси́йскою ре́чию,/ удо́бь разумева́емою людьми́ земли́ на́шея,/ и пра́вила ве́ры и благоче́стия начерта́л еси́,/ ве́рным утвержде́ние подава́яй/ и заблу́ждшим путь к покая́нию указу́яй,/ да спасу́тся вси,// и́же спасе́ния ча́ют.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х/ и изба́ви нас// от вся́кия ну́жды и печа́ли.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Сосу́де избра́нный,/ слеза́ми омы́тый,/ благода́ти и ми́лости,/ я́ко ми́ра, испо́лненный,// Филаре́те, святи́телю прему́дрый.
Стих: Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве// и возра́дуются на ло́жах свои́х.
О́ко у́мное Це́ркве,/ све́том и́стины/ пресла́вно возсия́вшее,/ сто́лпе богомы́слия,// Филаре́те, избра́нниче Христо́в.
Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,// и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.
Царя́ Небе́снаго архитекто́н изря́дный,/ царе́й земны́х побо́рниче,/ труба́ злата́я богосло́вия,/ уста́ благоче́стия,// Филаре́те, святи́телю прехва́льный.
Сла́ва, глас 8:
Днесь Коло́мна имени́тая,/ пресла́вно возрасти́вшая тя,/ благоче́стием твои́м хва́лится,/ днесь оби́тель Тро́ицы Живонача́льныя,/ обре́тши мо́щи твоя́, я́ко сокро́вище пребога́тое, лику́ет,/ днесь Москва́ первопресто́льная святи́тельство твое́ велича́ет,/ днесь Русь свята́я пра́зднует све́тло// честну́ю па́мять твою́, Филаре́те, святи́телю достохва́льный.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Безневе́стная Де́во:
Тропа́рь, глас 4:
Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в,/ богому́дре святи́телю Филаре́те,/ и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным/ лю́дем пропове́дал еси́,/ мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным/ стра́ждущим яви́л еси́,/ я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный/ па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́./ Сего́ ра́ди дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу име́я,/ моли́ дарова́ти Це́ркви утвержде́ние// и душа́м на́шим спасе́ние.
На у́трени
На Бог Госпо́дь: тропа́рь святи́теля два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:
Ны́не ра́дуется душа́ твоя́, святи́телю Филаре́те,/ Го́споду предстоя́щи,/ облече́ бо тя в ри́зу спасе́ния,/ и, я́ко жениху́, возложи́ ти вене́ц,/ и, я́ко неве́сту, украси́ тя доброде́телей красото́ю,/ те́мже моли́ спасти́ся всем нам.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь,/ А́нгельский собо́р и челове́ческий род,/ освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный,/ де́вственная похвало́,/ из Нея́же Бог воплоти́ся и Младе́нец бысть пре́жде век сый Бог наш:/ ложесна́ бо Твоя́ Престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее Небе́с соде́ла./ О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь, сла́ва Тебе́.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:
Измла́да ве́лию любо́вь стяжа́л еси́ к Бо́гу,/ и си́ла Бо́жия в не́мощи пло́ти твоея́ соверши́ся, святи́телю Филаре́те,/ егда́ ни́ву земли́ Ру́сския ра́лом Боже́ственных слове́с возде́лал еси́./ Ны́не же, я́ко вре́мя жа́твы прии́де,/ испроси́ нам у Бо́га ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва,/ еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во,/ чистото́ю А́нгелы превозше́дшая,/ мене́, па́че всех персть бы́вша и оскверне́нна плотски́ми прегреше́ньми,/ очи́сти моли́тв Твои́х вода́ми,/ подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.
По полиеле́и седа́лен, глас 4:
От ю́ности ру́ку возло́жь на ра́ло Христо́во,/ по́ты и слеза́ми мно́гими се́рдце до́бре угобзи́л еси́,/ клас духо́вный серпо́м смире́ния пожа́л еси́/ и, плод стори́чный собра́в,/ пи́щею духо́вною ты́сящи насы́тил еси́./ Сподо́би и нас ея́ прича́стниками бы́ти, пра́зднующих любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
О, всепе́тая Ма́ти! Усты́ святы́х просла́вленная,/ псалмы́ духо́вными воспе́тая,/ имены́ та́инственными нарече́нная,/ приими́ от нас, гре́шных, арха́нгелов глас,/ вопию́щих Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Благовести́х пра́вду// в Це́ркви вели́цей. Стих: Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость, и язы́к его́ возглаго́лет суд. Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 35 от полу́.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Па́стырю му́дрый Филаре́те,/ звездо́ светоза́рная,/ в Це́ркви Росси́йстей возсия́вшая,/ я́коже ина́я волхво́м иногда́,/ приведи́ и нас поклони́тися ро́ждшемуся Христу́ Спа́су/ и ми́ро покая́ния,/ лива́н милосе́рдия// и сми́рну дел благи́х принести́ Ему́.
Кано́н Богоро́дицы на 6 и свята́го на 8.
Кано́н свята́го, глас 6.
Песнь 1
Ирмо́с: Помо́щник и Покрови́тель/ быстъ мне во спасе́ние,/ Сей мой Бог,/ и просла́влю Его́,/ Бог отца́ моего́/ и вознесу́ Его́,// сла́вно бо просла́вися.
Всеми́лостиве Го́споди,/ даждь ми мысль бла́гу и наста́ви се́рдце мое́/ во е́же просла́вити ди́внаго во святи́телех Филаре́та прехва́льнаго.
Я́ко плодоно́сная ветвь, от благочести́ваго ко́рене и свяще́нническаго дре́ва произше́д, свя́те Филаре́те,/ благода́ть архиере́йства досто́йно восприя́л еси́./ Сего́ ра́ди благода́рне псало́мски вопие́м:/ род пра́вых благослови́тся.
Юн ра́зум к Боже́ственным уче́нием напра́вив, прему́дре Филаре́те,/ да́же до честны́х седи́н в зако́не Госпо́дни поуча́лся еси́ день и нощь,/ сего́ ра́ди плод стори́чный Бо́гу прине́сл еси́.
Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во,/ я́коже во успе́нии Твое́м ми́ра не оста́вила еси́,/ бу́ди и нам Путеводи́тельница во Ца́рствие Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего.
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́, Го́споди,/ на ка́мени за́поведей Твои́х/ подви́гшееся се́рдце мое́,// я́ко еди́н свят еси́ и Госпо́дь.
Филаре́та Ми́лостиваго и́мя прие́м, святи́телю Филаре́те,/ сосу́д доброде́телей твои́х ми́лостию украси́л еси́,/ сего́ ра́ди я́ко оте́ц чадолюби́вый лю́дем росси́йским яви́лся еси́.
Во всем после́дуяй Боже́ственным отце́м,/ прему́дрость Бо́жию я́ко наста́вницу избра́л еси́, святи́телю,/ и, Це́ркве Росси́йския до́брый па́стырь быв,/ благоче́стию па́ству научи́л еси́.
Златоу́сту сла́вному си́лою сло́ва подо́бяся,/ Бо́га Сло́ва вои́стину возсла́вил еси́, святи́телю Филаре́те,/ те́мже слове́сными венцы́ тя велича́ем.
Богоро́дичен: Несть пречи́ста, я́ко Ты, Де́во,/ и несть гре́шен, я́ко аз, окая́нный,/ те́мже, безнаде́жен сый, на Тя упова́ние мое́ возлага́ю.
Седа́лен, глас 8:
Ты еси́ па́стырь до́брый и учи́тель богому́дрый,/ святи́телю о́тче Филаре́те,/ тобо́ю Бог украси́ Це́рковь Свою́/ и те́ло твое́, многоле́тно покрове́нное в земли́, нетле́нно яви́ лю́дем Свои́м./ Те́мже не преста́й моли́тися о хва́лящих тя и чту́щих па́мять твою́,/ прося́ оставле́ния грехо́в и спасе́ния душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творца́,/ я́ко Неискусобра́чная Ма́ти Изба́вителя,/ прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая,/ све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́ мя,/ отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би/ и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́ша проро́к/ прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся,/ я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися/ и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше:/ услы́шах слух Твой и убоя́хся,// сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Христа́ Бо́га Помо́щника и Засту́пника при́сно име́я в се́рдце твое́м, святи́телю Филаре́те,/ я́ко дре́вле Моисе́й началово́ждь, в беда́х и искуше́ниих лю́ди укрепля́л еси́/ и науча́л еси́ взыва́ти к Нему́ я́ко Помо́щнику и Засту́пнику.
Сугу́бое попече́ние о ю́ных лю́дех име́л еси́, святи́телю Филаре́те,/ е́же бы́ти им благочести́вым, трудолюби́вым и рачи́тельно уча́щимся зако́ну Госпо́дню/ и служи́ти Це́ркви на похвалу́ и Оте́честву на по́льзу.
Любо́вь Небе́сную на земли́ ева́нгельски стяжа́вый,/ горе́ упра́вил еси́ ду́шу твою́, пресла́вне Филаре́те,/ наставля́я ве́рныя лю́ди го́рняя помышля́ти, а не себе́ угожда́ти.
Богоро́дичен: Сове́та преве́чнаго смотре́ние разуме́в проро́к,/ та́йну рождества́ Де́вы преднапису́яй, взыва́ше:/ возвеселю́ся о Бо́зе, Спа́се Мое́м.
Песнь 5
Ирмо́с: Сою́зом любве́ связу́еми апо́столи,/ влады́чествующему все́ми себе́ Христу́ возло́жше,/ кра́сны но́ги очища́ху,// благовеству́юще всем мир.
Апо́стольское рече́ние, я́ко си́ла Бо́жия в не́мощи соверша́ется,/ на тебе́ испо́лнися, святи́телю./ Ты бо, не́мощен пло́тию, па́жить земли́ Ру́сския Боже́ственными словесы́ возде́лал еси́/ и мно́гия лю́ди ко Христу́ приве́л еси́.
Благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лнься,/ сло́во Бо́жие ре́вностно пропове́дал еси́/ и та́йну Пресвяты́я Тро́ицы и воплоще́ния Бо́га Сло́ва преизя́щно изъясни́л еси́./ Ны́не же Бо́гу предстоя́,/ моли́ся о почита́ющих тя, Филаре́те достопа́мятне.
Я́ко зе́ницу о́ка и сокро́вище многоце́нное,/ храни́ти ве́ру Правосла́вную запове́дал еси́ нам, святи́телю Филаре́те,/ в ней бо есть утвержде́ние Це́ркве и Оте́чества благоде́нствие.
Богоро́дичен: О́тчую Прему́дрость во утро́бе Свое́й носи́вшая, Влады́чице,/ в нощи́ ми́ра блужда́ющих к све́ту Христо́ву наста́ви и сою́зом любве́ соедини́,/ я́ко Богоро́дица еси́ и Ма́ти Све́та.
Песнь 6
Ирмо́с: Возопи́х всем се́рдцем мои́м к Ще́дрому Бо́гу,/ и услы́ша мя от а́да преиспо́дняго,/ и возведе́// от тли живо́т мой.
Прему́дростию Бо́жиею вразумля́емь,/ я́ко Соломо́н му́дрый, суд пра́вый и ми́лостивый потща́лся еси́ твори́ти,/ да ве́дают лю́дие, я́ко пра́ви суть пути́ Госпо́дни.
Ве́дая го́рькия рабо́ты и тяготы́ жития́ земледе́лателей, святи́телю Филаре́те,/ потща́лся еси́ помощи́ росси́йскому госуда́рю/ провозгласи́ти лю́дем ча́емое свобожде́ние.
О, любы́ Бо́га Отца́, распина́ющая,/ любы́ Сы́на, распина́емая,/ и любы́ Ду́ха Свята́го, торжеству́ющая си́лою кре́стною, / благогове́йне взыва́л еси́, святи́телю Филаре́те.
Богоро́дичен: О, Де́во Пречи́стая,/ Сло́вом Бо́жиим, да бу́дет, отрази́ла еси́ от Себе́ зако́нное по естеству́ недоуме́ние,/ егда́ Гаврии́л Арха́нгел Ти предста́, благовеству́я рождество́ Емману́ила,/ благогове́йне взыва́л еси́, святи́телю Филаре́те.
Конда́к, глас 2:
Я́ко и́стинный подража́тель преподо́бнаго Се́ргия,/ доброде́тель измла́да возлюби́л еси́, богоблаже́нне Филаре́те,/ я́ко па́стырь пра́ведный и испове́дник непоро́чный,/ по святе́м преставле́нии от безбо́жных поруга́ние и поноше́ния прия́л еси́,/ Бог же зна́меньми и чудесы́ тя просла́ви// и засту́пника Це́ркве на́шея яви́.
Песнь 7
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не пе́щнаго пла́мене не убоя́шася,/ но, посреде́ пла́мене вве́ржени,/ ороша́еми поя́ху:// благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Я́коже Елисе́й иногда́ ми́лоть Илиину́,/ клобу́к от гро́ба святи́теля Алекси́я прия́л еси́, святи́телю Филаре́те,/ да благода́ть сугу́бую получи́ши, воспева́я:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
А́ще и чтил еси́ царя́ земна́го,/ но раболе́пствовати пред ним не восхоте́л еси́, святи́телю,/ Царю́ же Небе́сному боголе́пную честь воздава́л еси́, взыва́я:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Рабо́тая Го́сподеви со стра́хом,/ не взира́л еси́ на похвале́ния и поноше́ния, святи́телю Филаре́те,/ то́кмо в се́рдце с тре́петом взыва́л еси́ к Судии́ Пра́веднейшему:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ум чист, чу́вства до́брая и во́лю благу́ю,/ я́ко еди́но во о́браз Тро́ицы Святы́я име́я, святи́телю Филаре́те,/ Тро́ицы единосу́щие просла́вил еси́, взыва́я:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Отрокови́це Пречи́стая,/ чудеси́ рождества́ Твоего́ дивя́щеся,/ Избра́вшему Тя зове́м:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия/ блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши, предбе́дствующе,/ царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное/ и, совокупле́ни, и́мже не свари́шася огне́м,/ Держа́вствующему досто́йную воспева́ху песнь:/ Го́спода по́йте, дела́,// и превозноси́те во вся ве́ки.
Егда́ благи́й Госпо́дь попусти́ пове́трие губи́тельное во гра́де Москве́,/ тогда́ ты, святи́телю Филаре́те, к покая́нию и моле́бствию наро́д призыва́л еси́ взыва́ти:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.
И́же моли́твами твои́ми исцеле́ние обре́тшии/ и спасе́ние от сме́рти улучи́вшии,/ благода́рственное пе́ние принесо́ша, глаго́люще:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.
Отце́м святы́м подража́я,/ уста́вы и́ночеству препо́дал еси́, свя́те,/ да А́нгелом сослу́жат и́ноков собо́ри и с ни́ми ли́ки неве́ст Христо́вых, взыва́юще:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Цари́цу Небесе́ и земли́, А́нгелов со́нми и челове́ков собо́ри,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня/ и Безсме́ртныя Трапе́зы/ на го́рнем ме́сте/ высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те, наслади́мся,/ возше́дша Сло́ва, от Сло́ва научи́вшеся,// Его́же велича́ем.
Ре́вностию по Бо́зе на высоту́ доброде́телей возше́д,/ сла́вы ми́ра сего́ удаля́лся еси́, свя́те,/ взыску́яй сла́вы то́кмо от Христа́,/ Той бо есть еди́ный Царь ми́ра и Спас душ на́ших.
Егда́ сверши́ся кончи́на свята́я твоя́,/ возскорбе́ша лю́дие росси́йстии, достохва́льне святи́телю,/ ты же не оста́вил еси́ их си́ры,/ дерзнове́нно моля́ся еди́ному Царю́ ми́ра и Спа́су душ на́ших.
Торжеству́йте, лю́дие,/ святи́теля Филаре́та па́мять чту́ще,/ и́же служи́тель до́ма Богоро́дицы быв,/ просла́ви Ту, я́ко в моли́твах неусыпа́ющую Засту́пницу.
Богоро́дичен: Русь Свята́я, лику́й ны́не,/ за тя бо мо́лит Сы́на Своего́/ Пречи́стая Богоро́дица Де́ва с Филаре́том приснохва́льным/ и все́ми святы́ми твои́ми.
Свети́лен:
Я́ко благоче́стия лампа́ду светолу́чну,/ ри́тора преизя́щна, па́стыря милосе́рдна, судию́ прему́дра,/ прииди́те, ве́рнии, Филаре́та благопода́теля любо́вию ублажи́м.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Что Ти принесе́м, Благода́тная, ру́ки иму́ще оскверне́ны?/ Ка́ко воспое́м Тя, уста́ иму́ще нечи́ста?/ Ка́ко восхва́лим Тя, се́рдце иму́ще лука́во?/ Оба́че моли́твами святи́теля Филаре́та взыва́ем Ти:/ ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 5.
Подо́бен: Ра́дуйся, живоно́сный Кре́сте:
Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те!/ Та́инство Креста́ позна́вый/ и стезе́ю неботе́чною/ чрез ско́рби и сла́ву ми́ра ше́ствовавый,/ пред цари́ и ни́щими/ сло́во кре́стное глаго́лал еси́/ и сие́ нело́жно житие́м запечатле́л еси́,// прие́м от Го́спода вене́ц и ве́лию ми́лость.
Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те!/ Ты Христу́ во́лею после́довал еси́,/ не то́кмо на Фаво́ре во сла́ве с Ним бы́ти жела́вый,/ но и на Голго́фу ве́рно возше́дый,/ по сме́рти же поруга́нию телесе́ пре́дан был еси́/ и, я́ко зерца́ло све́тлое Со́лнца и́стины,/ стране́ Росси́йстей яви́лся еси́.// Сего́ ра́ди обре́л еси́ у Го́спода вене́ц и ве́лию ми́лость.
Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те!/ Ты и́го Христо́во благо́е до́бре поне́сл еси́,/ ри́зу души́ своея́ истка́в,/ светле́йшу па́че риз земны́х./ Благода́ть же Бо́жия,/ ю́же по́двигом та́йным стяжа́в,/ яви́ тя те́пла моли́твенника/ и да́ром проро́чества, зна́меньми и чудесы́ просла́ви тя.// Сего́ ра́ди тя ублажа́ем.
Сла́ва, глас 2:
О, Филаре́те сла́вный,/ сло́ву и́стины де́лом после́дуя,/ по́двигом сокрове́нным подвиза́лся еси́,/ те́мже, я́ко и апо́столом иногда́,/ даде́ся ти власть от Христа́ Бо́га/ бе́сы изгоня́ти и немощны́я цели́ти,/ гряду́щая прорица́ти и от бед избавля́ти./ Сего́ ра́ди у́бо просла́вльшаго тя Го́спода сла́вы/ умиле́нною душе́ю// правосла́вно велича́ем.
И ны́не, Богоро́дичен:
Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,// сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.
На Литурги́и
Блаже́нны от кано́на, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 1: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость,// и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы, внуши́те, вси живу́щии по вселе́нней. Апо́стол ко Ефесе́ем, зача́ло 233. Аллилу́ия, глас 4: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости. Стих: Язы́к его́ возглаго́лет суд. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:
Молитва
О, преславне и богомудре святителю Христов Филарете, Российския Церкве светильниче, земли нашея похвало и граду Москве украшение! Ты житием и служением твоим трием вселенским святителем был еси подобник:
Василию Великому – яко бытие сущих изъяснил еси, Церкве Божия и Таин Христовых строитель добрый явился еси, иноческих уставов быв ревностный исполнитель и покровитель;
Григорию Богослову – яко неботаинственных созерцаний о Святей Троице и о Бозе Слове сподобился еси и сих искусный провозвестник явился еси;
Иоанну Златоустому – яко неустанный проповедник и учитель покаяния народа Божия был еси.
И ныне, вкупе с ними предстоя во славе Престолу Божию и ходатайствуя о нас, моли Церкви Российстей на камени исповедания Православныя веры утвержденней быти, стране нашей мир и единение даровати, пастырем слово Божественныя Истины право правити, град Москву и паству твою от всяких напастей сохранити.
Призри с Небесе, святителю, на ны, чада твоя, и даруй нам теплым твоим ходатайством ко Господу в заповедех Его преспевати, веру тверду, любовь нелицемерну и благочестие до последняго часа смертнаго сохранити, да непостыдно предстанем Спасителю нашему Господу Иисусу Христу, Емуже со Отцем и Святым Духом подобает слава, честь и поклонение ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
(Молитва утверждена Священным Синодом в составе акафиста свт. Филарету 24.12.2004.)
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Тропарь, глас 4
Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в,/ богому́дре святи́телю Филаре́те,/ и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным/ лю́дем пропове́дал еси́,/ мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным/ стра́ждущим яви́л еси́,/ я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный/ па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́./ Сего́ ра́ди ко Христу́ Бо́гу дерзнове́ние име́я,/ моли́ дарова́ти Це́ркве утвержде́ние,// и душа́м на́шим спасе́ние.
Перевод: Духа Святого благодать обретя, Богомудрый святитель Филарет, истину и праведность разумом просвещенным людям проповедовал ты, мир и милость сердцем сокрушенным страдающим явил ты, как учитель веры и страж неусыпный паству российскую жезлом правоты (Пс.44:7) сохранил ты. Потому, ко Христу Богу дерзновение имея, моли даровать Церкви укрепление и душам нашим спасение.
Кондак, глас 2
Я́ко и́стинный подража́тель преподо́бнаго Се́ргия,/ доброде́тель измла́да возлюби́л еси́,/ богоблаже́нне Филаре́те./ Я́ко па́стырь пра́ведный и испове́дник непоро́чный,/ по святе́м преставле́нии/ от безбо́жных поруга́ние и поноше́ния прия́л еси́,/ Бог же зна́меньми и чудесы́ тя просла́ви// и засту́пника Це́ркве на́шея яви́.
Перевод: Как истинный последователь преподобного Сергия, добродетель с молодости возлюбил ты, Богоблаженный Филарет. Как пастырь праведный и исповедник непорочный после святого успения твоего от безбожников ты принял поругание и поношения, Бог же знамениями и чудесами тебя прославил и явил защитником Церкви нашей.
Кондак, глас 3
Во святи́телех благоче́стно пожи́сте,/ и лю́ди к Богоразу́мию наста́висте, и до́бре Бо́гу угоди́сте,/ сего́ ра́ди от Него́ нетле́нием и чудесы́ просла́вистеся,// я́ко ученицы́ Бо́жия благода́ти.
Перевод: Вы благочестиво прожили как святители и людей к познанию Бога направляли и хорошо послужили Богу, поэтому от Него прославились нетлением и чудотворением, наученные Божией благодатью.
Молитва
О, пресла́вне и богому́дре святи́телю Христо́в Филаре́те, Росси́йския Це́ркве свети́льниче, земли́ на́шея похвало́ и гра́ду Москве́ украше́ние! Ты житие́м и служе́нием твои́м трие́м вселе́нским святи́телем был еси́ подо́бник: Васи́лию Вели́кому – я́ко бытие́ су́щих изъясни́л еси́, Це́ркве Бо́жия и Та́ин Христо́вых строи́тель до́брый яви́лся еси́, и́ноческих уста́вов быв ре́вностный исполни́тель и покрови́тель; Григо́рию Богосло́ву – я́ко небота́инственных созерца́ний о Святе́й Тро́ице и о Бо́зе Сло́ве сподо́бился еси́ и сих иску́сный провозве́стник яви́лся еси́; Иоа́нну Златоу́стому – я́ко неуста́нный пропове́дник и учи́тель покая́ния наро́да Бо́жия был еси́.
И ны́не, вку́пе с ни́ми предстоя́ во сла́ве Престо́лу Бо́жию и хода́тайствуя о нас, моли́: Це́ркви Росси́йстей на ка́мени испове́дания Правосла́вныя ве́ры утвержде́нней бы́ти, стране́ на́шей мир и едине́ние дарова́ти, па́стырем сло́во Боже́ственныя И́стины пра́во пра́вити, град Москву́ и па́ству твою́ от вся́ких напа́стей сохрани́ти.
При́зри с Небесе́, святи́телю, на ны, ча́да твоя́, и да́руй нам те́плым твои́м хода́тайством ко Го́споду в за́поведех Его́ нам преспева́ти, ве́ру тве́рду, любо́вь нелицеме́рну и благоче́стие до после́дняго часа́ сме́ртнаго сохрани́ти, да непосты́дно предста́нем Спаси́телю на́шему Го́споду Иису́су Христу́, Ему́же со Отце́м и Святы́м Ду́хом подоба́ет сла́ва, честь и поклоне́ние, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Каноны и Акафисты
Случайный тест
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Величайшее из безобразий есть безобразие заповедывать другому делать то, чего сам не исполняешь, ибо никакой не получим мы пользы от чужих дел.
1365 год. В память чудесного исцеления в день Архистратига Михаила свт. Алексием татарской ханши Тайдулы в Кремле был основан Чудов монастырь.
Ангелы Божии хранят человека и в нуждах помогают ему
Для чего Господь попускает праведным страдать от нечестивых, а также терпеть и другие беды?