Преподобный Анато́лий II Оптинский (Потапов)
Дни памяти
24 октября - Собор всех святых, в Оптиной пустыни просиявших
Житие
С юных лет преподобный Анатолий стремился к духовной жизни, но мать не отпускала его в монастырь, и только после ее смерти, 15 февраля 1885 года, когда ему было уже тридцать лет, пришел в Оптину пустынь калужский приказчик Александр Потапов. Вскоре брата Александра благословили быть келейником у преподобного старца Амвросия. Уже в эту пору открылся у преподобного Анатолия дар любви, сострадания, прозорливости.
Приняв монашеский постриг 3 июня 1895 года, он постепенно входил в старческий труд и после кончины старцев преподобного Иосифа и преподобного Варсонофия вместе с преподобным Нектарием стал продолжателем старческого духовного делания. Старцы не отвергают никого, но так уж сложилось, что к преподобному Нектарию стремились монашествующие и интеллигенция, а к преподобному Анатолию шел простой люд со своими хлопотами и жалобами, скорбями и болезнями.
Всегда смиренный и никогда не унывающий – в народе его ласково называли «утешителем», а еще – «вторым Серафимом». И действительно, та же любовь, радостный и светлый лик, всего несколько мудрых слов, простой подарок... А главное – совершенно особая атмосфера, царившая вокруг старца, оказавшись в которой, человек чувствовал себя как бы «побывавшим под благодатным золотым дождем».
На благословение к старцу, на соборование, на исповедь всегда стекалось множество людей. Из братского корпуса старцу Анатолию пришлось перейти в притвор Владимирского храма. И часто приходилось видеть такую картину: в монастыре полное затишье, не видно даже монахов, а Владимирская церковь открыта и полна народу. Батюшка принимал всех без ограничения времени, несмотря на бесконечную усталость, на мучительную боль от ущемления грыжи, боли в кровоточивших ногах. Одно время он вообще не ложился спать, позволяя себе вздремнуть лишь на утрени, во время чтения кафизм. Преподобный был всегда приветливым, постоянно ласковым, сердечным, готовым всегда отдать себя тому, кто приходил к нему с той или иной нуждой или скорбью.
Однажды пришел к преподобному попавший в затруднительное положение крестьянин, оставшийся с семьей без крыши над головой, имея за душой лишь 50 рублей денег. Ему неоткуда было получить помощь. От горя он впал в отчаяние, по-деревенски закручинился и первым делом решил пропить эти деньги, оставить жену с ребятишками, а самому идти в Москву в работники. Но недаром говорят: утро вечера мудренее. Наутро первая мысль в голову: «Сходи к старцу Анатолию», да и только. И пошел. Подходит под благословение, старец благословляет, как будто в лоб два раза ударяет, и кладет благословение медленно, чинно, а крестьянин и говорит: «Погибаю я, батюшка, хоть совсем умирай» – «Что так?» – «Да вот, так и так...» – и все рассказал крестьянин старцу. Старец Анатолий еще раз благословил его и сказал: «Не падай духом, через три недели в свой дом войдешь». Так оно и случилось, помог ему Господь и дом построить, и другим человеком стать.
Преподобный Анатолий любил Россию, русский народ и предсказывал: «Будет шторм. И русский корабль будет разбит. Но ведь и на щепках и на обломках люди спасаются. Не все погибнут... А потом будет явлено великое чудо Божие, и все щепки и обломки соберутся и соединятся, и снова явится великий корабль во всей своей красе! И пойдет он путем, Богом предназначенным!»
Но сначала Оптиной и ее последним старцам предстояло вместе с Россией взойти на свою Голгофу. Преподобный Анатолий писал одному из духовных чад, готовя к предстоящему: «Бойся Господа, сын мой, бойся потерять уготованный тебе венец, стой в вере и, если нужно, терпи изгнание и другие скорби, ибо с тобой будет Господь».
После закрытия Оптиной пришли с обыском и к преподобному Анатолию, вытащили из келлии то немногое, что он не успел еще раздать чадам. За обыском последовал арест. Больного старца повезли в тюрьму, но по дороге его состояние ухудшилось, и он оказался в больнице, где ему, как тифозному, тут же остригли волосы и бороду. Когда же выяснилось, что его по ошибке приняли за тифозного больного, врач отпустил его. Вернулся он в обитель измученный, еле живой, но со светлой улыбкой и благодарением Господу на устах.
29 июля 1922 года в монастырь нагрянула комиссия ГПУ. Начались допросы. Готовились к аресту умирающего старца. Он не противился, только попросил себе отсрочки на сутки, чтобы приготовиться. Келейнику отцу Варнаве грубо приказали к завтрашнему утру приготовить старца к отъезду. Воцарилась тишина, старец стал готовиться в путь.
Ночью ему стало худо. Позвали доктора, но тот не нашел ничего, угрожающего жизни. Под утро келейник нашел старца стоящим на коленях. Войдя в келию через несколько минут, отец Варнава понял, что старец Анатолий тихо отошел ко Господу.
Наутро приехала комиссия. Вышли из машины: «Старец готов?» – «Да, готов», – ответил отец Варнава. И впустил их в келлию. Там, на столе, в гробу лежал «приготовившийся» почивший старец. Господь принял готового Своего раба в ночь на 30 июля/12 августа 1922 года. «Честна пред Господем смерть преподобных Его» (Пс.115,6).
Его погребли возле могилки преподобного Амвросия, на том самом месте, где он долго стоял за две недели до смерти, повторял: «А тут ведь вполне можно положить еще одного. Как раз место для одной могилки. Да, да, как раз...»
«Положись на волю Господню, и Господь не посрамит тебя... Пред кончиною своею будешь благодарить Бога не за радости и счастье, а за горе и страдания, и чем больше их было в твоей жизни, тем легче будешь умирать, тем легче будет душа твоя возноситься к Богу», – так учил своих чад преподобный Анатолий и жизнью своей, и блаженной кончиной.
Богослужения
Служба преподобному Анатолию Оптинскому младшему
Текст утвержден Священным Синодом
Русской Православной Церкви
16-17 июля 2020 года (журнал № 34)
Месяца иулия в 30-й день
Преподобнаго Анатолия Оптинскаго, Младшаго
На велицей вечерни
На Господи, воззвaх: стихиры, глас 2.
Подобен: Егда от Древа:
Егда искусися разжженная твоя любы/ поруганием, осмеянием и злостраданием многим,/ тогда воистинну орган Утешителя Святаго Духа явился еси,/ человеколюбное к мучителем показуя,/ и, евангельски тех благословляя,/ о вразумлении их молился еси,/ человече Божий, Анатолие,/ обители Оптинския украшение.
Истинному Владыце, Христу и Богу нашему,/ очищенным умом предстоя неотступно,/ званный по достоянию,/ отче богомудре Анатолие,/ человеколюбно о душах человеческих попечение имея,/ помощь и исцеления обильно всем подавал еси/ и, шатания безбожных обличая,/ терпением и любовию вся препобедил еси.
Егда время прославления твоего наста/ и к сонму святых достойне приложился еси,/ тогда, Небесным силам радость даруя/ и велие празднество нам устрояя,/ вся собрал еси, отче, к похвалению твоему/ и одарил еси миром, Анатолие./ Да пролиется молитва твоя и ныне,/ и суд на милость преложит Господь,/ и слава будет всем преподобным Его.
Слава, глaс 6:
Возсия днесь честная память/ преподобнаго отца нашего Анатолия,/ созывающи всех на трапезу духовную,/ сей бо, скорбем народа Божия болезнуя,/ тако со дерзновением глаголаше:/ с Богом мы вся претерпим до конца./ И, сие делом показуя,/ себе мужественне преуготова в путь,/ егоже, и совершив, во стране живых ныне водворяется/ и молится о душах наших.
И ныне, Богородичен догматик, Кто Тебе не ублажит:
Вход. Прокимен дне. И чтения преподобническая 3.
На стиховне стихиры, глас 5:
Господни заповеди и отеческая повеления/ душею чистою и несумненным умом/ благочестно восприим, богомудре,/ яко щедрый благоделатель,/ всех богатством Божиим обогащаеши./ Темже, терпению твоему дивящеся, сице вопием:/ радуйся, преподобне отче Анатолие,/ добрый и кроткий утешителю,/ образом добронравнаго жития твоего нас научаяй.
Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его.
Ангельски на земли пожив, богомудре Анатолие,/ усердно Амвросию преподобному послужил еси,/ любовию же тому подражая,/ верный ученик явился еси./ Ныне же, Престолу Владычню вкупе предстояще,/ молитеся ко Господу, преподобнии,/ да помилует души наша.
Стих: Блажен муж, бояйся Господа,/ в заповедех Его восхощет зело.
Приидите, добродетели рачителие,/ духовный лик достойно составльше,/ ублажим Анатолия богомудраго,/ той бо, яко делатель изрядный,/ исповедник явися в годину лютую/ и, восприем от Христа воскресения светлость,/ всех возлюби отечески,/ и ныне во Царствии Небеснем/ молится об отечестве нашем.
Слава, глaс 6:
Подвизи и молитвы преподобных отцев/ обитель Оптинскую вертоград духовный соделаша,/ в ней бо, богомудрии старцы подвизавшеся,/ многия люди на путь истиный наставиша./ От них же и преподобный Анатолий,/ яко милостивый отец и кроткий утешитель явися,/ иже, всякаго приходяща николиже отгнав,/ но любовию своею согревая,/ до ныне длани простирает отечески/ и молит Господа помиловати души наша.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Творец и Избавитель мой, Пречистая:
Тропaрь, глaс 2:
Блажен еси, утешителю Оптинский Анатолие,/ яви бо Дух Святый тя премудра наставника/ и веры твердаго исповедника./ Сего ради зовем ти:/ утеши души наша смятенныя/ и мрак безбожия разори/ твоими к Богу молитвами.
На утрени
По 1-м стихословии седален преподобному, глас 2:
Блажен еси, отче наш Анатолие, яко, за святую Православную веру мужественне подвизаяся, верно пожил еси и, за свидетельство Истины пострадав, без крове победу Ея утвердил еси. Темже, тя чтуще, зовем: радуйся, похвало и украшение, и утешение наше.
Слава, и ныне, Богородичен:
Блажим Тя, Дево Чистая, яко родила еси Иисуса, Иже Сын Вышняго наречеся, и Царствие Его не прейдет во веки. Того величающе, Тя ублажаем.
По 2-м стихословии седален преподобному, глас 2:
Яко постника благочестна и искусна, и страдальца многотерпелива, и наставника людем Божиим изрядна и верна, в песнех достойно Анатолия восхвалим, всех возлюбившаго.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яже миру радость сущи, Богородице Чистая, радуйся, Тебе зовем со ангелом: сподоби радости небесныя Тя величающия.
По полиелеи седален, глас 4:
Страсти телесныя подвиги умертвив, деннонощными молитвами древняго змия поправ и струями слезными душу от всякия скверны омыв, Богу любовию вельми угодил еси, Анатолие. Темже и дарова тебе чудес благодать Иисус Человеколюбец, Спас душ наших.
Слава, и ныне, Богородичен:
Божественнаго мя входа, Чистая, сподоби молитвами Твоими, Приснодево, узы лютых страстей расторгни и пламене будущаго свободи.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Евангелие от Матфеа, зачало 43.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Безмерна Твоя, Христе Царю, благодать/ и дарование велие:/ не токмо бо живый немощныя укрепляет,/ но и по смерти силою Твоею/ исцеления подает с верою приходящим/ угодник Твой Анатолий./ Темже взываем Ти, Благий Владыко:/ молитвами преподобнаго Твоего спаси души наша.
Канон Богородице, и преподобному, в Богородичнах обносяй преподобнаго имя. Глас 2.
Песнь 1
Ирмос: Грядите, людие,/ поим песнь Христу Богу,/ раздельшему море и наставльшему люди,/ яже изведе из работы египетския,/ яко прославися.
Господи, даруй ми смысл благий, да скудными силами моими, воспою Анатолия Младшаго, Оптинскаго старца великаго, яко прославися.
Воистинну Святаго Духа осияние от юности сподобився прияти, душевною чистотою блистаеши, преподобне, Света Трисолнечнаго приятелище.
Провидевый устроение душевное и исцеление от недугов ведый, утешитель показался еси, Анатолие, всем изряден и искусный врач духовный.
Якоже первии старцы Оптины пустыни, Лев и Макарий, добрый быв купец, Анатолие, Бисер драгоценный предпочел еси, о Немже и прославися.
К стопам великаго Амвросия усердно припадая и досточудному Иосифу главу смиренно приклоняя, напитался еси боголепных добродетелей и обиталище Святаго Духа был еси.
Богородичен: Аще и заблудихом во гресех, обаче на Тя уповаем, Мати Божия, и надеемся на милосердие Сына Твоего.
Песнь 3
Ирмос: Утверди нас в Тебе, Господи,/ Древом умерщвлей грех,/ и страх Твой всади/ в сердца нас, поющих Тя.
Улучити желая жизнь вечную, от страстей очистил еси душу твою, богомудре, и, благодать восприем, исцеления изливаеши к раце твоей притекающим.
Воистину украшен благодатию и утешение сею преподая обильно, Анатолие, утешителю благодатный, грехов отпущение нам испроси.
Имя твое, преподобне Анатолие, на Востока востоков указует, сего ради выну к Тому устремлялся еси, к Немуже направи нас, поющих тя.
Амвросию преподобному прилепився душею любвеобильною, Анатолие, любовию совершенною одаряеши души всех, поющих тя.
Богородичен: Надеющеся на Тя, да не погибнем, но да избавимся от бед, Мати Божия, под кровом бо Твоим храниши всех нас, поющих Тя.
Седален, глас 6:
Водами духовными, яко река, наводняемь, всю землю нашу исполнил еси богомудрыми утешеньми, и преславных исцелений дарованьми, темже, Анатолие преподобне, моли о душах наших.
Слава, и ныне, Богородичен:
Яже Бога и Спаса рождшая, моли Мироначальника Превечнаго, послати вскоре мирови мир, да в мире Того славословим.
Песнь 4
Ирмос: Услышах, Господи,/ славное Твое смотрение/ и прославих, Человеколюбче,/ непостижимую Твою силу.
Духовною благодатию, мудре Анатолие, пламень страстный угашаеши, предстателю наш верный и готовый всем верным помощниче.
Наставник дивный познался еси, отче, еще не сущу тебе в сане иерейстем, мнози убо людие тогда узреша в тебе Божие избрание.
Дар прозорливости даде тебе Господь, еже вразумляти люди Своя, ты же, отче, людем послужил еси дарованною ти благодатию.
Анатолие преподобне и Нектарие чудне, друг ко другу братолюбие имуще, Христу уподобистеся, благодати Божия стяжателие.
Богородичен: Ангелы чистотою превозшедшая, помози нам от грехов очиститися, яко немощни есмы, обаче тепле надеемся на Твою помощь, Мати Божия.
Песнь 5
Ирмос: Света Подателю и веков Творче, Господи,/ во свете Твоих повелений настави нас,/ разве бо Тебе, иного бога не знаем.
Очистившу ти око умное, преподобне, благодать приял еси, яко пророк, прозревати душ сокровенная и предглаголати дальняя и безвестная.
Саровскому подвижнику уподобився, радостию воскресения Христова светился еси, отче, больши бо тоя, иныя радости не знал еси.
Аз всегда пребываю зде, с любовию глаголал еси, старче мудрый, темже и по смерти подаеши нам недоумений разрешение.
Богородичен: Твой, Мати Божия, покров молитвенный осени путь Анатолия преподобнаго, разве Сына Твоего, иного бога не знавша.
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валяяся,/ неизследную милосердия Твоего призываю бездну:/ от тли, Боже, мя возведи.
Врачевание безмездно болящим явися Божественный храм обители Оптинския, стяжа бо мощи твоя честныя, отче Анатолие, яко источник, точащий исцеления.
Очисти сердца наша и мысли ходатайствы твоими, отче, и, приим приносимыя тебе молитвы, испроси у Христа нам велия милости.
Отче Анатолие, телесныя болезни находят на нас и соблазны окружают, но изми убо ны от сих молитвами твоими, врачу в немощех и утешителю в скорбех.
Отверзая источник благодатный в тебе Господь, вся призва к Себе прибегати, подавая, Анатолие, тобою оставление и лютых пременение.
Богородичен: Оскудехом благочестием и в бездну отчаяния впадохом, но молитвами Твоими, Мати Божия, нас возведи.
Кондак, глас 2:
Крест Господень усердно восприим, отче богомудре Анатолие, Христу до смерти последовати возжелел еси, исповедниче истины доблий и благодати сосуде предивный.
Икос:
Людие Божии, почудимся вельми о преславных деяниих Бога нашего и честнаго отца, блаженнаго Анатолия, почтим и песнь благодарственную Христу Богу и Пречистей Матери Его воспоим, яко даровася нам в последняя лета исповедник истины доблий и благодати сосуд предивный.
Песнь 7
Ирмос: Образу златому на поле Деире служиму,/ трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления:/ посреде же огня ввержени, орошаеми пояху:/ благословен еси, Боже отец наших.
Болезни чад твоих врачевавый, отче, бдения не оставлял еси своих болезней ради, но со отроки воспевал еси: благословен еси, Боже отец наших.
Помыслы своя тебе открываху братия, обаче свободы их никакоже похищал еси, отче, любовию следовати научая благословенному Христу, Спасу отец наших.
Воистину Христа Бога нашего, Солнца Незаходимаго, в себе стяжавый, отче Анатолие, просвети неразумие наше и грехов оставление нам испроси.
Богородичен: Любоблагая Дево Мати, яко облак, росу животную носиши: темже разжженную пещь страстей моих угаси, молящи благословеннаго Бога отец наших.
Песнь 8
Ирмос: В купине Моисею Девы чудо,/ на Синайстей горе прообразившаго иногда,/ пойте, благословите/ и превозносите во вся веки.
Твою воистину честную память почитает пустынь Оптинская, о излиянии чудес поведающи, еже и ныне приложи еще, Анатолие, пришедшим в сей вертоград преславнаго прозябения.
Сокрушение составов исцелил еси благочестивыя жены, елеа и молитв твоих помазанием, Анатолие, сотворяя ю праздновати весело память твою и тя, отче, благодарити.
Ангельский ум имея, Анатолие, великия умы отвращал еси от мудрования плотскаго, сиречь гордости мирския и духовныя, всем глаголя: Бога единаго превозносите во вся веки.
Утешителю, старче Анатолие, сирот Божия Матере Шамординских не оставил еси, научая посреде молвы молитв не оставляти, но Бога пети и благословити во вся веки.
Бури безбожия приближение и погибели великия прозревая, рекл еси чадом своим, Анатолие, яко чудо воскресения явит Господь во время Свое верным, поющим и превозносящим Его во вся веки.
Богородичен: Изведи ны, Мати Божия, из тины страстей и блата лености, да Сына Твоего потщимся пети, благословити и превозносити во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: От Бога Бога Слова,/ неизреченною мудростию пришедшаго обновити Адама,/ ядию в тлению падшаго люте:/ от Святыя Девы неизреченно воплотившагося нас ради,/ вернии, единомудренно песньми величаем.
Слово деятельно и любовь имый неотпадающую, Церкве Русския явился еси утверждение и пророк в годину лютую, отче Анатолие, слава же и похвала обители Оптинския.
Великое воистинну вместилище любве явился еси! Преподобных сотаинниче и собеседниче святых и всех верных утешителю.
Освятился еси, отче Анатолие, благодатию, душу твою за чада полагая: аще и без крове победу твою совершив, с новомученики венец приемлеши, блаженне.
Велия сила явися в тебе, преподобне Анатолие, отче наш, и не довлеет к славе твоей хваление наше, обаче приими благодарственное моление недостойных чад твоих, верою и любовию совершающих всечестную память твою.
Богородичен: Юница благословенная, Мати Божия, не остави нас, убогих чад Твоих, но юныя радости исполни, да Воплотившагося нас ради хваляще величаем.
Светилен:
Анатолие отче, востоку тезоименный, не остави нас кроме твоего посещения, но к Востоку востоков, Христу Богу нашему направи ны, да узрим свет молитвами твоими.
Слава, и ныне, Богородичен:
Сладость ангелов, скорбящих радость, христиан Предстательница, Дево, Мати Господня, заступи нас и избави вечных мук.
На хвалитех стихиры, глас 4.
Подобен: Яко добля:
Сосуд честнейший Божественнаго Духа,/ отцев твоих дарованьми наполняемь,/ пастырь добрый явился еси,/ грешным споручник и крепость изнемогающим,/ кающимся утешение/ и в годину лютую верным укрепление:/ велия слава твоя и память с похвалами,/ отче Анатолие блаженне,/ молитвенниче о душах наших.
От обители и паствы твоея неправедно изгоняемь,/ скорбем и поруганием приобщился еси,/ яко адамант терпения,/ злобу безбожных кротостию препобедивый./ Темже удостоился еси блаженныя кончины,/ отче Анатолие священне,/ молитвенниче о душах наших.
Ангеле земный и человече небесный,/ органе Утешителя и утешителю изрядный,/ облаче разумный благодати,/ капляй всем вразумления богатно,/ преподобне Анатолие,/ испроси у Господа людем Божиим в вере святей укрепление/ и Православию утверждение.
Слава, глас 6:
Верою твердою укреплен,/ блаженне Анатолие,/ воли Божией всем сердцем предался еси;/ служение свое до конца совершая,/ обители разоряемыя не оставил еси/ и в молитве непрестанней пребыл еси./ Ныне же, во Обители Небесней Пресвятей Троице предстоя,/ молишися о душах наших.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Богородице, Ты еси Лоза истинная,/ возрастившая нам Плод живота,/ Тебе молимся: молися, Владычице,/ с преподобными отцы Оптинскими/ помиловатися душам нашим.
Славословие великое и отпуст.
На литургии служба преподобному.
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Тропарь, глас 2
Блаже́н еси́, уте́шителю О́птинский Анато́лие,/ яви́ бо Дух Святы́й тя прему́дра наста́вника/ и ве́ры тве́рдаго испове́дника./ Сего́ ра́ди зове́м ти:/ уте́ши ду́ши на́ша смяте́нныя/ и мрак безбо́жия разори́// твои́ми к Бо́гу моли́твами.
Перевод: Счастлив ты и угоден Богу, утешитель Оптинский Анатолий, ибо показал Дух Святой тебя премудрым наставником и веры твердым исповедником. Поэтому взываем к тебе: утеши души наши мятущиеся и мрак безбожия рассей твоими к Богу молитвами.
Кондак, глас 2
Крест Госпо́день усе́рдно восприи́м, о́тче богому́дре Анато́лие, Христу́ до сме́рти после́довати возжеле́л еси́, испове́дниче и́стины до́блий и благода́ти сосу́де преди́вный.
Перевод: Крест Господень охотно приняв, отец богомудрый Анатолий, за Христом до смерти последовать пожелал, исповедник истины мужественный и благодати сосуд удивительный.
Случайный тест
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Слушает исповедь Сам Господь ушами духовного отца, и разрешает Он же устами духовника...
Все жития
1:23