- Мчч. Тимофе́я, чтеца и Ма́вры (ок. 286)
- Святых жен-мироносиц: Мари́и Магдалины, Мари́и Клеоповой, Саломи́и, Иоа́нны, Ма́рфы и Мари́и, Суса́нны и иных; правв. Ио́сифа Аримафейского и Никоди́ма (переходящее празднование в Неделю 3-ю по Пасхе)
- прп. Феодо́сия, игумена Киево-Печерского (1074)
- прп. Петра, чудотворца, епископа Аргосского (X)
- прпп. Иулиани́и, игумении (1393) и Евпракси́и, монахини (1394), Московских
- Свт. Феофа́на, митрополита Перифеорийского (после 1353)
- блгв. Тама́ры, царицы Грузинской (переходящее празднование в Неделю мироносиц)
- Иконы Божией Матери: Печерская (1085)
- Свенская (Печерская) (1288)
- Успение Киево-Печерская (1073)
Богослужения
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Преподобному Феодосию, игумену Киево-Печерскому
Тропарь, глас 8
Возвы́сився на доброде́тель,/ измла́да возлюби́в мона́шеское житие́,/ к жела́нию до́блественне дости́г, всели́лся еси́ в пеще́ру,/ и, украси́в житие́ твое́ поще́нием и све́тлостию,/ в моли́твах, я́ко безпло́тен, пребыва́л еси́,/ в Росси́йстей земли́, я́ко све́тлое свети́ло, проси́яв, о́тче Феодо́сие,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Возвысившись в добродетели, с юности возлюбив монашеское житие, ты исполнения своего желания доблестно достиг, в пещеру вселившись; и, украсив житие твое постом и чистотою, в молитвах, как бесплотный, пребывал, в Российской земле, как яркое светило просияв, отче Феодосий; моли Христа Бога спастись душам нашим.
Кондак, глас 3
Звезду́ Росси́йскую днесь почти́м,/ от восто́ка возсия́вшую и на за́пад прише́дшую,/ всю бо страну́ сию́ чудесы́ и добро́тою обогати́вшу и вся ны/ соде́янием и благода́тию мона́шескаго уста́ва,// блаже́ннаго Феодо́сия.
Перевод: Звезду Российскую в сей день почтим, от востока воссиявшую и на запад пришедшую, и всю эту страну чудесами и добродетелью обогатившую, а нас всех – введением и благодатью монашеского устава, блаженного Феодосия.
Молитва
О, свяще́нная главо́, А́нгеле земны́й и челове́че Небе́сный, преподо́бне и Богоно́сне о́тче наш Феодо́сие, изря́дный слуго́ Пресвяты́я Богоро́дицы, во и́мя Ея́ свято́е оби́тель пречу́дну на гора́х Пече́рских сооруди́вый, и в ней чуде́с мно́жеством просия́вый! Мо́лим тя со усе́рдием мно́гим, моли́ся за нас ко Го́споду Бо́гу, и испроси́ от Него́ вели́кия и бога́тыя ми́лости: ве́ру пра́ву, наде́жду спасе́ния несомне́нну, любо́вь ко всем нелицеме́рну, благоче́стие непоколеби́мое, душ и теле́с здра́вие, жите́йских потре́б дово́льство, и да не во зло обрати́м блага́я, да́руемая нам от щедрода́тельныя Его́ десни́цы, но в сла́ву и́мени Его́ свята́го, и во спасе́ние на́ше. Сохрани́, уго́дниче Бо́жий, предста́тельством твои́м святы́м страну́ на́шу, Це́рковь Православноросси́йскую, град твой, и Ла́вру твою́ невреди́мыми от вся́каго зла, и вся лю́ди притека́ющия на поклоне́ние к честно́му твоему́ гро́бу и пребыва́ющия во святе́й оби́тели твое́й, осени́ Небе́сным твои́м благослове́нием и от вся́ких зол и бед ми́лостивно изба́ви. Наипа́че же в час кончи́ны на́шея покажи́ нам многомо́щное твое́ покрови́тельство: да изба́вимся моли́твами твои́ми ко Го́споду вла́сти лю́таго мироде́ржца и сподо́бимся насле́дити Ца́рство Небе́сное. Яви́ нам, о́тче, благосе́рдие твое́ и не оста́ви нас си́рых и безпо́мощных, да вы́ну славосло́вим ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, и твое́ свято́е заступле́ние, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Величание
Ублажа́ем тя,/ преподо́бне о́тче Феодо́сие,/ и чтим святу́ю па́мять твою́,/ наста́вниче мона́хов// и собесе́дниче А́нгелов.
Мученику Тимофею, чтецу, и мученице Мавре
Тропарь, глас 4
Тимофе́я дне́сь, ве́рнии, с сострада́лицею супру́гою почти́м,/ Ма́врою, неве́стою Христо́вою,/ сих велича́юще благодерзнове́нное терпе́ние./ Си́и бо распе́ншеся, стопа́м Закла́ннаго после́доваша любо́вию,// и всех грехи́ ко Кресту́ Пригвозди́вшаго.
Перевод: Перевод с греческого Натальи Бахаревой
Кондак, глас 4
Многообра́зныя я́звы претерпе́вше/ и венцы́ от Бо́га прие́мше,/ о нас моли́теся ко Го́споду,/ па́мять всесвяще́нную ва́шу соверша́ющих,/ превели́кий Тимофе́е и пресла́вная Ма́вро,/ е́же умири́ти град и лю́ди,// Той бо есть ве́рных утвержде́ние.
Недели жен-мироносиц
Тропарь, глас 2
Мироно́сицам жена́м при гро́бе предста́в А́нгел, вопия́ше:/ ми́ра ме́ртвым суть прили́чна,/ Христо́с же истле́ния яви́ся чуждь./ Но возопи́йте: воскре́се Госпо́дь,// подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Перевод: Женам-мироносицам представ у гробницы, Ангел восклицал: «Миро приличествует мертвым, Христос же явился тлению неподвластным; лучше возгласите: Воскрес Господь, дарующий миру великую милость!»
Ин тропарь, глас 2
Благообра́зный Ио́сиф с дре́ва снем Пречи́стое Твое́ те́ло,/ плащани́цею чи́стою обви́в,/ и благоуха́ньми во гро́бе но́ве закры́в положи́;/ но тридне́вен воскре́сл еси́, Го́споди,// подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Кондак, глас 2
Ра́доватися мироно́сицам повеле́л еси́,/ плач прама́тере Е́вы утоли́л еси́/ воскресе́нием Твои́м, Христе́ Бо́же,/ апо́столом же Твои́м пропове́дати повеле́л еси́:// Спас воскре́се от гро́ба.
Перевод: «Радуйтесь», - мироносицам возгласив, плач праматери Евы прекратил Ты воскресением Твоим, Христе Боже; Апостолам же Твоим повелел провозглашать: «Спаситель воскрес из гроба!»
Преподобным Иулиании и Евпраксии Московским
Тропарь, глас 1
Христу́ Жениху́ уневе́ститися возжела́вшия/ и по́двиги и́ноческия Того́ ра́ди поне́сшия,/ доброде́тельным житие́м и любо́вию ко всем/ себе́ украси́вшия, преподо́бныя Иулиани́е и Евпракси́е,/ во гра́де Москве́ пе́рвыя оби́тели деви́ческия/ устрои́тельницы яви́стеся/ и трудо́в и по́двигов бра́та ва́шего святи́теля Алекси́я/ ревни́тельницы показа́стеся./ Сего́ ра́ди, ны́не на Небесе́х вку́пе с ним торжеству́юще,/ моли́те гра́ду Москве́ в Правосла́вии утверди́тися,/ оби́тели ва́шей сохрани́тися// и спасти́ся душа́м на́шим.
Ин тропарь, глас 1
Христу́ Жениху́ уневе́ститися возжела́вшия,/ преподо́бныя Иулиани́е и Евпракси́е,/ во гра́де Москве́ оби́тели деви́ческия устрои́тельницы яви́стеся/ и бра́ту ва́шему, святи́телю Алекси́ю, в по́двизех подража́сте./ Сего́ ра́ди, ны́не на Небесе́х вку́пе с ним торжеству́юще,/ моли́те оби́тели ва́шей сохрани́тися,/ гра́ду Москве́ в Правосла́вии утверди́тися // и спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак, глас 2
Что вас нарече́м, богому́дрыя Иулиани́е и Евпракси́е?/ Немощны́й сосу́д естество́м,/ но по́двиги и труды́ му́жески понесо́сте;/ смире́нныя жены́,/ но сла́вы отце́в вои́стину сподо́бистеся;/ ро́да честна́го от земны́х,/ но умале́нием себе́ Небе́снаго оте́чества достиго́сте.// Моли́те усе́рдно Влады́ку Христа́ спасти́ся душа́м на́шим.
Молитва
О преподо́бныя Иулиани́е и Евпракси́е, подви́жницы Христо́вы, и́нокинь моско́вских наста́вницы и всех прибега́ющих к вам ско́рыя помо́щницы! Вы от ю́ности Бо́га возлюби́вша, и́ноческаго жития́ возжела́ли есте́ и благослове́нием митрополи́та Алекси́я, свята́го бра́та ва́шего, оби́тель деви́чию устро́или есте́. В не́йже, усе́рдно потруди́вшася, моли́твою, посто́м и бде́нием сердца́ очи́стили есте́ и о́браз благонра́ваго жития́ показа́ли есте́. Те́мже, я́ко име́юща дерзнове́ние ко Всеми́лостивому Спа́су, не оста́вите ме́ста сего́ свята́го и и́нокинь, ча́ющих ва́шея по́мощи и заступле́ния. Сохрани́те град Москву́ от вся́ких бед и напа́стей, междоусо́бныя бра́ни и наше́ствия иноплеме́нников. Нам же, почита́ющим вас любо́вию, да́руйте мир и единомы́слие, да, ва́шими моли́твами соблюда́еми и сохраня́еми, испове́дуем Святу́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Благоверной Тамаре, царице Грузинской
Тропарь, глас 8
Вы́шния красоты́ жела́я,/ ни́жния сла́сти теле́сныя дале́че от себе́ отгна́ла еси́/ и, в черто́зе ца́рском пребыва́ющи,/ а́нгельское житие́ препровожда́ла еси́,/ цари́це Тама́ро блаже́нная,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Желая небесной сладости, ты отогнала далеко от себя низменные, плотские наслаждения и, пребывая в чертоге царском, проводила ангельскую жизнь, царица Тамара блаженная, моли Христа Бога о спасении наших душ.
Ин тропарь, глас 4
Во святы́х ди́вная,/ Иве́рии свети́ло,/ благове́рная цари́це Тама́ро,/ на гора́х высо́ких хра́мы воздви́гшая,/ да в них моле́ния возсыла́ют ко Го́споду,/ мольба́ми твои́ми кре́пость дарова́вшая во́ем христолюби́вых люде́й страны́ И́верския,/ десни́цею же свое́ю по́лчища ага́рянская низпрове́ргшая,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод: Удивительная среди святых, светило Грузии, правоверная царица Тамара, воздвигшая храмы на высоких горах, чтобы в них воссылались молитвы ко Господу, молитвами твоими даровавшая силу любящим Христа воинам страны Грузинской, своей правой рукой низвергнувшая полчища мусульманские, моли Христа Бога о спасении наших душ.
Молитва
О, свята́я вели́кая благове́рная цари́це Тама́ро! Мы́, гре́шнии (имяре́к) и смире́ннии, я́ко к те́плой защи́тнице и ско́рой помо́щнице усе́рдно прибега́ем, прося́ще по́мощи и заступле́ния в бе́здне бе́д погружа́емых, и́же на вся́к де́нь и ча́с на́м от челове́к лука́вых приключа́ющихся, и разли́чными боле́зньми одержи́мых, да твои́м заступле́нием, ко́ль вели́кое дерзнове́ние к Бо́гу име́еши, помоли́сь о на́с в печа́лех, ну́ждах и напа́стех су́щих, и заступи́ на́с от все́х враго́в ви́димых и неви́димых, наипа́че же от бесо́вских ко́зней и хи́тростей, на́глых нападе́ний и льсти́вых подступов, да не бу́дем и́м в поруга́ние и посмея́ние, и твое́ю кре́пкою по́мощию и́х от на́с отгони́, я́коже отгна́ла от страны́ И́верстей и ве́рную любо́вь к Бо́гу в сердца́х на́ших утверди́ и досто́йну соде́лай.
Егда́ же приспе́ет на́ше от вре́меннаго сего́ жития́ отше́ствие и к ве́чности переселе́ние, ско́ро в по́мощь на́м предста́ни, и от наси́лий вра́жиих свободи́, я́ко име́еши жи́знь ве́чную, и приведи́ сердца́ на́ша к и́стинному покая́нию, да и мы́ нескве́рными усты́ и чи́стой со́вестию предста́нем Пресвяте́й Тро́ице, прославля́я и воспева́я Ю́, со все́ми святы́ми в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Печерской»
Тропарь, глас 4
Днесь све́тло торжеству́ет Пече́рская оби́тель,/ и ра́дуется явле́нием о́браза Богома́тере/ безме́рный лик Пече́рских отце́в,/ с ни́миже и мы непреста́нно вопие́м:// ра́дуйся, Благода́тная, Пече́рская похвало́.
Перевод: Сегодня светло торжествует Печерская обитель и радуется явлению образа Богоматери бесчисленное собрание Печерских отцов, с ними же и мы не переставая взываем: «Радуйся, Благодатная, честь для Печор».
Кондак, глас 3
Де́ва днесь неви́димо предстои́т в це́ркви/ и с ли́ки Пече́рских отце́в мо́лится о нас,/ благогове́йно велича́ющих Ея́ безме́рную ми́лость к ро́ду на́шему,/ я́вльшуюся в чу́дном о́бразе Ея́,// оби́тель Пече́рскую украша́ющем.
Перевод: Дева сегодня невидимо предстоит в церкви и с собранием Печерских отцов молится о нас, благоговейно прославляющих Ее безмерную милость к народу нашему, явившуюся в чудесном образе Ее, украшающем Печерскую обитель.
Молитва
О, Пресвята́я и Пренепоро́чная Де́во Богоро́дице, на́ша Пече́рская похвало́ и украше́ние, держа́вный покро́ве свята́го ме́ста сего́, и́стинная Влады́чице избра́ннаго уде́ла Своего́. Приими́ нас, недосто́йных рабо́в Твои́х, убо́гое моле́ние, с ве́рою и любо́вию принося́щих пред чу́дным о́бразом Твои́м, да посети́ши ми́лостивно грехо́вное житие́ на́ше, просвеща́ющи его́ све́том покая́ния, осени́ нас, обремене́нных скорбьми́ мно́гими, Твое́ю Небе́сною ра́достию, сподо́би нас при́сно сла́вити Тя в ми́ре и благоче́стии на ме́сте святе́м сем, да, без поро́ка преше́дше путь жития́ на́шего, по́мощию Твое́ю дости́гнем ве́чнаго весе́лия во све́тлости святы́х и Богоно́сных оте́ц на́ших Анто́ния и Феодо́сия и всех преподо́бных Пече́рских и еди́ными усты́ и се́рдцы воспои́м Тя с Предве́чным Сы́ном Твои́м и Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м, Животворя́щим, Всеблаги́м и Единосу́щным Его́ Ду́хом во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Свенской» («Печерской»)
Тропарь, глас 4
Днесь све́тло торжеству́ет Све́нская оби́тель;/ и ра́дуется явле́нием о́браза Богома́тери;/ Безме́рный лик Пече́рских отце́в/ с ни́ми же и мы непреста́нно вопие́м:// ра́дуйся Благода́тная Све́нская Похвало́.
Перевод: Сегодня светло торжествует Свенская обитель и радуется явлению образа Богоматери бесчисленное собрание Печерских отцов, с ними же и мы не переставая взываем: «Радуйся, Благодатная, честь для Свены».
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Успение» Киево-Печерской
Тропарь, глас 4
Днесь све́тло торжеству́ет Пече́рская оби́тель,/ и ра́дуется явле́нием о́браза Богома́тере/ безме́рный лик Пече́рских отце́в,/ с ни́миже и мы непреста́нно вопие́м:// ра́дуйся, Благода́тная, Пече́рская похвало́.
Перевод: Сегодня светло торжествует Печерская обитель и радуется явлению образа Богоматери бесчисленное собрание Печерских отцов, с ними же и мы непрестанно взываем: «Радуйся, Благодатная, слава Печерская».
Кондак, глас 3
Де́ва днесь неви́димо предстои́т в це́ркви/ и с ли́ки Пече́рских отце́в мо́лится о нас,/ благогове́йно велича́ющих Ея́ безме́рную ми́лость к ро́ду на́шему,/ я́вльшуюся в чу́дном о́бразе Ея́,// оби́тель Пече́рскую украша́ющем.
Перевод: Дева сегодня невидимо предстоит в церкви и с собранием Печерских отцов молится о нас, благоговейно прославляющих Ее безмерную милость к народу нашему, явившуюся в чудесном образе Ее, украшающем Печерскую обитель.
Молитва
О, Пресвята́я и Пренепоро́чная Де́во Богоро́дице, на́ша Пече́рская похвало́ и украше́ние, покро́ве и заступле́ние, и́стинная Влады́чице избра́ннаго уде́ла Твоего́; приими́ на́с, недосто́йных рабо́в Твои́х, убо́гое моле́ние с ве́рою и любо́вию принося́щих пред чу́дным о́бразом Твои́м; да посети́ши ми́лостивно грехо́вное житие́ на́ше, просвеща́юще его́ све́том покая́ния, осени́ на́с, обремене́нных скорбьми́ мно́гими, Твое́ю небе́сною ра́достию, и сподо́би на́с при́сно сла́вити Тя́ в ми́ре и благоче́стии во оби́тели Пече́рстей, и зде́ без поро́ка преше́дше пу́ть жития́ на́шего, по́мощию Твое́ю дости́гнем ве́чнаго весе́лия во све́тлостех святы́х и Богоно́сных оте́ц на́ших Анто́ния и Феодо́сия и все́х преподо́бных Пече́рских, и еди́ными усты́ и се́рдцы воспое́м Тя́ и Предве́чнаго Сы́на Твоего́, со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м, Всеблаги́м, Животворя́щим и Единосу́щным Его́ Ду́хом во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Скрыть переводы
Мысли свт. Феофана Затворника
Неутомимые жены! Сна не давали очам и веждам дремания, пока не обрели Возлюбленного! А мужи будто упираются ногами: идут на гроб, видят его пустым, и остаются в недоумении, что бы это значило, потому что Самого не видали. Но значит ли это, что у них меньше было любви, чем у жен? Нет, тут была любовь рассуждающая, боящаяся ошибки по причине высокой цены любви и предмета ее. Когда и они увидали и осязали, тогда каждый из них не языком, подобно Фоме, а сердцем исповедал: «Господь мой и Бог мой» (Ин.20:28), и уже ничто не могло разлучить их с Господом.
Мироносицы и апостолы – образ двух сторон нашей жизни: чувства и рассуждения. Без чувства – жизнь не жизнь; без рассуждения – жизнь слепа, много истрачивается, а мало плода здравого дает. Надо сочетать то и другое. Чувство пусть идет вперед и возбуждает; рассуждение же пусть определяет время, место, способ, вообще бытовой строй того, что делать намекает сердце. Внутри сердце идет вперед, а на практике – рассуждение. Когда же чувства станут обученными в рассуждении добра и зла, тогда, может быть, можно будет положиться и на одно сердце; как из живого дерева сами собою идут отростки, цветы и плоды, так и из сердца начинает тогда возникать только добро, разумно влагающееся в течение жизни нашей.
Развернуть
Притча дня
Философ Иван Ильин говорил, что после настоящей молитвы – даже если она продолжалась всего одну минуту – у человека остается в сердце некий неугасающий, сияющий угль. Этот угль разливает свое сияние через все пространство души и всегда готов вспыхнуть снова. Человек может вершить свои жизненные дела, есть, пить и спать, напряженно работать и предаваться отдыху, а внутренний свет уже не покидает его: он будет вспыхивать и освещать его душу... Человек может забывать про этот тихо тлеющий в нем огонек молитвы, но он будет незримо вершить свое великое дело – жизнеосмысливающее, очистительное, освящающее и исцеляющее.
Проповедь дня
- Прот. Григорий Дьяченко. Преподобный Феодосий Печерский.
- Прот. Родион Путятин. В Неделю святых жен-мироносиц.
- Свт. Лука (Войно-Ясенецкий). Слово в Неделю жен-мироносиц
- Свт. Димитрий Ростовский. Слово в неделю святых жен мироносиц, Мк.16:6.
- Прот. Валериан Кречетов. Проповедь в Неделю 3-ю по Пасхе, святых жен-мироносиц, Мк.15:43–16:8.
- Свящ. Иоанн Павлов. Неделя святых жен-мироносиц.
- Свт. Иоанн (Максимович), архиеп. Шанхайский и Сан-Францисский. Святые жены мироносицы.
- Митр. Сурожский Антоний. Воскресенье жен-мироносиц, Мк.15:43–16:8.
- Прот. Димитрий Смирнов. Память жен-мироносиц, в неделю 3-ю по Пасхе.
- Митр. Макарий (Булгаков). Слово в неделю св. жен мироносиц.
- Прот. Евгений Горячев. Слово в Неделю жен-мироносиц.
- Прот. Вячеслав Резников. О безрассудной верности. Неделя жен-мироносиц.
- Прот. Василий Михайловский. Неделя жен-мироносиц.
- Еп. Митрофан (Зноско-Боровский). Неделя жен мироносиц.
Развернуть
Книги, статьи, стихи, кроссворды, тесты
И. В. Нарусевич.
Житие Марии Магдалины в «Золотой легенде» Якова Ворагинского.
Развернуть
Основы православия
Тема 136. О Священном Писании Церкви (Библии).
Священное Писание – важнейшая часть Священного Предания, основной источник истин христианского вероучения. Библия состоит из 2-х основных частей: Ветхого Завета (составлен в дохристианские времена) и Нового Завета. Книги, входящие в состав Св. Писания, писались в продолжение ≈1500 лет (≈ с 13 в. до Р.Х. по начало 2 века).
Библия – книга религиозная, главное в ней – отношения человека с Богом. Поэтому там не рассказывается, например, про динозавров. Исторический, геологический, географический, биологический, социальный контексты в Библии служебны по отношению к основному – религиозному.
Ранняя Церковь не была ущербной, но жила без написанного Евангелия. Она жила по устному Преданию. Евангелия появляются в то время, когда начинают распространяться ложные сведения о Спасителе, когда появляются первые секты.
Свт. Иоанн Златоуст: По-настоящему, нам не следовало бы иметь и нужды в помощи Писания, а надлежало бы вести жизнь столь чистую, чтобы вместо книг служила нашим душам благодать Духа, и чтобы, как те исписаны чернилами, так и наши сердца были исписаны Духом. Но так как мы отвергли такую благодать, то воспользуемся уж хотя бы вторым путем.
Практический совет
Как устроить домашний иконостас?
Иконы в нашем доме. Свящ. Сергий Николаев
Как устроить домашний иконостас. С.В. Алексеев
Случайный тест
Календари
Поминальные дни 2027
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Цитата дня
Господь твой есть Любовь; люби Его и в Нем всех людей, как чад Его во Христе. Господь твой есть Огонь; не будь холоден сердцем, но гори верою и любовью. Господь твой есть Свет; не ходи во тьме и не делай ничего в темноте разума без рассуждения и понимания или без веры. Господь твой есть Бог милости и щедрот; будь и ты для ближних источником милости и щедрот.
Фото дня
День за днем
Пролог в поучениях
Об Ангеле-Хранителе