пятница
пятница
Новый стиль
28 октября
2022
Святителю Афанасию (Сахарову), епископу Ковровскому
Тропарь, глас 4
Сла́вы Бо́жия ревни́теля/ и благоле́пия церко́внаго блюсти́теля,/ те́сным житие́м и мно́гими по́двиги/ вели́кому иера́рху Александри́йскому подо́бника,/ святи́теля Афана́сия, испове́дника Росси́йскаго,/ усе́рдно восхва́лим, ве́рнии./ Сей бо при́сно мо́лится/ о спасе́нии земна́го Оте́чества своего́/ и о всех, живу́щих в нем,/ велегла́сно с любо́вию взыва́я:/ Русь Свята́я,/ храни́ ве́ру правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Перевод:
Славы Божией ревнителя и красоты церковной хранителя, трудной жизнью и многими подвигами великому иерарху Александрийскому подобного, святителя Афанасия, исповедника Российского, усердно прославим, верующие. Ибо он всегда молится о спасении земного Отечества своего и обо всех, живущих в нем, громогласно с любовью взывая: «Русь Святая, храни веру православную, в ней же твое утверждение».
Ин тропарь, глас 2
Святи́телю о́тче Афана́сие,/ никто́же тя́ разлучи́ от любве́ Бо́жия,/ но я́ко луча́ Со́лнца пра́вды/ во мра́це гоне́ний богоборческих/ над земле́ю Русскою возсия́л еси́,/ поноше́ния и ра́ны, заточе́ния и да́льняя изгна́ния/ и го́рькия рабо́ты/ Христа́ ра́ди три́десять ле́т претерпева́я,/ святы́х сро́дников на́ших воспева́я и в по́мощь призыва́я,/ и́же пред кончи́ною твое́ю ку́пно с Го́сподом яви́шася тебе́,/ с ни́миже и ны́не водворя́яся взыва́еши:/ Ру́сь Свята́я,/ храни́ ве́ру правосла́вную,// в не́йже тебе́ утвержде́ние.
Перевод:
Святитель отче Афанасий, никто же тебя не отлучил от любви Божией (Рим.8:39), но как луч Солнца правды во мраке гонений богоборческих над землей Русской воссиял ты, поношения и раны, заключения и дальние ссылки и тяжелые работы Христа ради тридцать лет претерпевая, святых соотечественников наших воспевая и на помощь призывая, тех, которые перед кончиной твоей вместе с Господом явились тебе, с ними же сейчас поселяясь взываешь: «Русь Святая, храни веру православную, в ней же твое утверждение».
Кондак, глас 3
Днесь Афана́сий святи́тель,/ Христо́в испове́дник и пра́ведник,/ в невече́рнем Ца́рстве Сла́вы/ све́тло лику́ет/ и в со́нме всех Ру́сских святы́х/ всесоста́вным гла́сом/ побе́дную песнь воспева́я,/ приле́жно мо́лит о нас// Преве́чнаго Триеди́наго Бо́га.
Перевод:
Сегодня Афанасий святитель, Христов исповедник и праведник, в незаходящем Царстве Славы светло радуется и в собрании всех Русских святых совершенным гласом победную песнь воспевая, усердно молит о нас Превечного Триединого Бога.
Молитва
О, многострада́льне и благоглаго́ливе святи́телю и испове́дниче Христо́в Афана́сие, па́стырю до́брый па́житей Це́ркве Ру́сския, Правосла́вия ревни́телю, покая́ния пропове́дниче, моли́твы сто́лпе, любве́ неиссяка́емый исто́чниче, цевни́це богодухнове́нная! Ты, земле́ю дре́внею и свято́ю воспита́нный, измла́да сосу́д избра́нный Бо́гу яви́лся еси́, ре́вностно служа́ Ему́ словесы́ и де́лы, моли́твою те́плою, посто́м неосла́бным, ми́лостынею нелицеме́рной. Слу́жбе Бо́жией зело́ прилежа́, тала́нт песнотво́рчества усе́рдно умно́жил еси́ и мно́гими духоно́сными пе́нии Це́рковь Ру́сскую украси́л еси́, наипа́че же потруди́лся в прославле́нии святы́х земли́ Ру́сския, и́хже пред кончи́ною ку́пно с Го́сподом зре́ти сподо́бился еси́. И́стины ра́ди и кро́тости и пра́вды досто́йно пома́за тя во святи́тели Влади́мирския благода́ть Свята́го Ду́ха, е́юже просвеще́н, пропове́дал еси́ Правосла́вия преда́ния неукло́нно посреде́ безбо́жных гони́телей. А́ще и в заточе́ниих, изгна́ниях и го́рьких рабо́тах три́дцать лет пробы́л еси́, поноше́ния, озлобле́ния и ра́ны за Христа́ сла́дце претерпева́я, ты, свяще́нное испове́дание я́ко забра́ло восприи́м, богоху́льные дерзнове́нно обличи́л еси́ и безпло́тные враги́ посрами́л еси́, па́ству свою́ де́лы па́че слов поуча́я, я́ко Бо́гу подоба́ет повинова́тися па́че челове́к. Те́мже блаже́нства изгна́нных пра́вды ра́ди сподо́бився и Престо́лу Небе́сному предстоя́, моли́ Всеблага́го Бо́га на́шего, да утверди́т Це́рковь Ру́сскую, ея́ па́стырей непозы́блемы в и́стинах ве́ры, от ересе́й и раско́лов, да пребу́дут ча́да ея́ тве́рды во испове́дании свята́го Правосла́вия, претерпева́я все напа́сти вре́мени, прославля́я еди́ным се́рдцем и еди́ными усты́ ди́вного во святы́х Свои́х Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Преподобному Евфимию Новому, Солунскому
Тропарь, глас 8
В тебе́, о́тче, изве́стно спасе́ся, е́же по о́бразу:/ прии́м бо Крест, после́довал еси́ Христу́,/ и, де́я, учи́л еси́ презира́ти у́бо плоть, прехо́дит бо,/ прилежа́ти же о души́, ве́щи безсме́ртней;// те́мже и со А́нгелы сра́дуется, преподо́бне Евфи́мие, дух твой.
Перевод:
В тебе, отче, точно сохранилось то, что в нас по Божию образу: ибо взяв свой крест, ты последовал за Христом, и делом учил пренебрегать плотью, как преходящей, заботиться же о душе, творении бессмертном. Потому и радуется с Ангелами, преподобный Евфимий, дух твой.
Кондак, глас 2
Волне́ний мно́жества невла́жно преходя́,/ безпло́тныя враги́ струя́ми слез твои́х/ кре́пко погрузи́л еси́,/ Богому́дре Евфи́мие преподо́бне:/ и, чуде́с дар прие́м,/ исцеля́еши стра́сти вся́кия,// моли́ непреста́нно о всех нас.
Перевод:
Сквозь многие бури сухим проходя, бесплотных врагов потоками слез твоих ты потопил, Богомудрый преподобный Евфимий, и, получив дар чудотворений, исцеляешь всякие страсти, моли непрестанно о всех нас.
Величание
Ублажа́ем тя, преподо́бне о́тче Евфи́мие, и чтим святу́ю па́мять твою́, наста́вниче мона́хов и собесе́дниче а́нгелов.
Преподобномученику Лукиану, пресвитеру Антиохийскому
Тропарь, глас 4
Воздержа́нием по́стничества и муче́ния кро́вию/ ты, стяжа́в вене́ц неувяда́емый, священному́чениче Лукиа́не,/ Антиохи́йская похвало́,/ о нас моли́ Христа́ Бо́га,// творя́щих святу́ю па́мять твою́.
Перевод:
Воздержанием постничества и мученической кровью ты стяжал венец неувядаемый, священномученик Лукиан, слава Антиохии, моли Христа Бога о нас, празднующих святую память твою.
Кондак, глас 2
В поще́нии пе́рвее просия́вшаго,/ и во страда́нии второ́е светя́ща,/ вси, я́ко свети́ло пресветле́йшее,/ Лукиа́на пе́сньми сла́вно почти́м,// моля́щаго непреста́нно о всех нас.
Перевод:
В пощении сначала просиявшего, а потом в мученичестве освятившегося, все, как светило преяркое, Лукиана молитвенными песнопениями славно почтим, молящего непрестанно обо всех нас.
Ин кондак, глас 4
Я́ко святи́тель благоче́стно пожи́в/ и священномуче́ния вене́ц прия́т,/ и́дольския же́ртвы погаси́л еси́,/ до́брый па́стырь Христо́ву ста́ду бысть, прему́дре Лукиа́не./ Сего́ ра́ди тя почита́ем, пе́сньми вопию́ще:// от бед изба́ви нас при́сно моли́твами свои́ми.
Перевод:
Как святитель благоговейно послужив и священномучения венец получив, идольские жертвы упразднил ты, став добрым пастырем Христова стада, премудрый Лукиан. Потому тебя почитаем, в молитвенных песнопениях взывая: от бед нас всегда избавляй молитвами твоими.
Величание
Велича́ем тя, священному́чениче Лукиа́не, и чтим святу́ю па́мять твою́, ты бо мо́лиши за нас Христа́ Бо́га на́шего.
Святителю Иоанну, епископу Суздальскому
Тропарь, глас 8
Правосла́вия наста́вниче,/ благоче́стия учи́телю и чистоты́,/ Су́ждалю пресве́тлый свети́льниче,/ святи́телем Богодухнове́нное удобре́ние, Иоа́нне прему́дре,/ уче́нием твои́м па́ству твою́ просвети́л еси́;// святи́телю блаже́нне, моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод:
Православия наставник, благочестия учитель и чистоты, Суздаля преяркий светильник, святителей Богодухновенное украшение, Иоанн премудрый, учением твоим паству твою просветил ты, святитель блаженный, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Ин тропарь, глас 8
Управля́я Це́рковь Бо́жию Собо́рную и Апо́стольскую,/ соблюда́я за́поведи Бо́жия,/ вельми́ до́бре упас ста́до слове́сных ове́ц;/ зломы́сленным церко́вником моли́твою свое́ю прозре́ти повеле́,/ и научи́, я́коже пре́жде святы́й Лео́нтий,/ поспе́шник спасе́нию Ру́сския земли́, учи́тель Росто́вский,/ пре́жде связа́ и па́ки благослови́;/ та́ко святы́й епи́скоп Су́ждальский,/ напа́стем, притека́ющим к тебе́, изба́вниче, чудотво́рче Иоа́нне,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод:
Направляя Церковь Божию Соборную и Апостольскую, соблюдая заповеди Божии, весьма прекрасно упас стадо разумных овец, враждебным церковникам молитвою твоей повелел прозреть, сначала связав, а потом разрешив им грехи (Мф.18:18), тем самым вразумив их, как ранее святой Леонтий, помощник спасения Русской земли, учитель Ростовский, так и ты - святой епископ Суздальский, избавитель от напастей всех приходящих к тебе, чудотворец Иоанн, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Кондак, глас 8
Богому́дрым уче́нием и святы́м житие́м,/ я́ко свети́льник, сия́л еси́ в Це́ркви Бо́жией;/ те́мже Боже́ственнаго заступле́ния сподо́бился еси́,/ внегда́ осле́пнути очесе́м злоумы́шленных клеветнико́в твои́х,/ и́хже прозре́ти сотвори́в моли́твою твое́ю,/ вспять возврати́лся еси́ во град твой,/ и до́бре упасл еси́ ста́до слове́сных ове́ц;/ и́хже ча́дом помога́й и нам, моли́твами твои́ми,// святи́телю Христо́в Иоа́нне.
Перевод:
Богомудрым учением и святой жизнью, как светильник, сиял ты в Церкви Божией, потому удостоился Божественной защиты, когда ослепли глаза враждебных клеветников твоих, которым ты вернул зрение молитвой своей, и вернулся назад в город твой, где прекрасно упас стадо разумных овец, помогай же и нам, их чадам, молитвами твоими, святитель Христов Иоанн.
Молитва
О святы́й вели́кий архиере́ю Бо́жий Иоа́нне чудотво́рче, уго́дниче Христо́в и засту́пниче нам те́плый, гра́ду Су́ждалю и всей Росси́йстей стране́ похвало́ и утвержде́ние, церко́вная красота́, си́рым оте́ц, вдо́вам те́плый засту́пник, скорбя́щим утеше́ние, боля́щим исцеле́ние, Правосла́вию наста́вник, благоче́стию учи́тель и чистоте́, за́поведей апо́стольских и оте́ческих ве́рный храни́тель, ста́да слове́сных ове́ц бо́дренный блюсти́тель, и всем христолюби́вым лю́дем ско́рый предста́тель! Поми́луй нас, и услы́ши в час сей моле́ние на́ше, и помяни́ нас у Престо́ла Влады́ки Христа́ Царя́, и помоли́ся о нас, я́ко да изба́вит нас от всех бед, и зол, и от вся́кия непра́вды, ду́ши на́ша да очи́стит от вся́кия скве́рны грехо́вныя, ум да просвети́т ве́дением суде́б Свои́х, се́рдце же да утверди́т во вся́кой доброде́тели, и та́ко сотвори́т нас насле́дниками Ца́рствия Своего́ Небе́снаго; я́ко да твои́м заступле́нием и по́мощию спаса́еми, сла́ву, хвалу́, благодаре́ние и поклоне́ние возсыла́ем Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Священномученику Лукиану Печерскому, пресвитеру
Тропарь, глас 4
И нра́вом прича́стник, и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, Богодухнове́нне, в виде́ния восхо́д./ Сего́ ра́ди, Сло́во И́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Лукиа́не,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод:
И нравам Апостольским сопричастником, и престола их наследником став, делами ты, Богодухновенный, восхождения к созерцанию достиг; потому слово истины право возвещая, ты за веру пострадал до крови, священномученик Лукиан, ходатайствуй пред Христом Богом о спасении душ наших.
Кондак, глас 4
Во свяще́нстве и и́ночестве благоче́стно пожи́в/ и муче́ния путь проше́д,/ мучи́теля и бесо́вская по́лчища посрами́л еси́/, те́мже, почита́юще тя, та́ко вопие́м ти:// от бед изба́ви ны при́сно твои́ми мольба́ми, о́тче наш Лукиа́не.
Перевод:
В священстве и монашестве благоговейно послужив и мученичества путь пройдя, мучителя и бесовские полчища посрамил ты, потому, почитая тебя, так взываем к тебе: от бед избавляй нас всегда твоими молитвами, отче наш Лукиан.
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Спорительница хлебов»
Тропарь, глас 3
Пречи́стая Де́во Мари́е, Ма́ти Царя́ небеси́ и земли́,/ благоутро́бно призира́еши на лю́бящих Сы́на Твоего́, Христа́ Бо́га на́шего,/ и тружда́ющихся во и́мя Его́ ве́чнаго ра́ди спасе́ния,/ и подае́ши и́м вся́ оби́льно к наслажде́нию./ Спори́тельнице су́щи хле́бов и́м,/ избавля́я и́х вся́кия ну́жды и утесне́ния,// и устроя́я и́м, рабо́м Твои́м су́щим, избавле́ние ве́чныя му́ки и жи́знь ве́чную.
Перевод:
Пречистая Дева Мария, Матерь Царя неба и земли, Ты милосердно призираешь на любящих Сына Твоего, Христа Бога нашего, и трудящихся во имя Его ради вечного спасения, и подаешь им все обильно для наслаждения. Являясь Спори́тельницей хлебо́в им, избавляя их от всякой нужды и стеснения, и уготовляя им, рабам Твоим, избавление от вечной му́ки и жизнь вечную.
Молитва
О, Пресвята́я Де́во Богоро́дице, Преми́лостивая Влады́чице, Цари́це Небесе́ и земли́, вся́каго до́ма и семе́йства христиа́нскаго Благоустрои́тельнице, тружда́ющихся благослове́ние, нужда́ющихся неистощи́мое бога́тство, си́рых и вдови́ц и все́х люде́й Корми́тельнице! Пита́тельнице на́ша, ро́ждшая Пита́теля Вселе́нныя и Спори́тельнице хле́бов на́ших, Ты́ Влады́чице, ниспосылаеши Твое́ Ма́тернее благослове́ние градо́м на́шим, села́м и ни́вам и коему́ждо до́му, на Тя́ упова́ние иму́щему. Те́мже с благогове́йным тре́петом и сокруше́нным се́рдцем смире́нно мо́лим Тя́: бу́ди и на́м, гре́шным и недосто́йным рабо́м Твои́м, му́драя Домострои́тельнице, житие́ на́ше до́бре устроя́ющая. Вся́кое же соо́бщество, вся́кий до́м и семе́йство во благоче́стии и правосла́вии, единомы́слии, послуша́нии и дово́льстве соблюди́. Ни́щия и неиму́щия пропита́й, ста́рость поддержи́, младе́нцы воспита́й, все́х вразуми́ преи́скренне взыва́ти ко Го́споду: «Хле́б на́ш насу́щный да́ждь на́м дне́сь». Сохрани́, Пречи́стая Ма́ти, лю́ди Твоя́ от вся́кия ну́жды, боле́зни, гла́да, губи́тельства, гра́да, огня́, от вся́каго зла́го обстоя́ния и вся́каго нестрое́ния. Оби́тели на́шей (ве́си), дома́м и семе́йствам и вся́кой души́ христиа́нстей и все́й стране́ на́шей исхода́тайствуй ми́р и ве́лию ми́лость, да сла́вим Тя́, Преми́лостивую Пита́тельницу и Корми́тельницу на́шу, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
В пятницу, св. Кресту
Тропарь, глас 1
Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Перевод:
Спаси, Господи, людей Твоих и благослови все, что принадлежит Тебе. Даруй победы над врагами, и сохрани силою Креста Твоего тех, среди которых пребываешь Ты.
Кондак, глас 4
Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству,/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на сопоста́ты,/ посо́бие иму́щим Твое́ ору́жие ми́ра,// непобеди́мую побе́ду.
Перевод:
Вознесенный на Крест добровольно, соименному Тебе новому народу милости Твои даруй, Христе Боже; возвесели силою Твоею верных людей Твоих, подавая им победы над врагами, – да имеют они помощь от Тебя, оружие мира, непобедимый знак победы.
Скрыть переводы
(Кол.2:1–7; Лк.9:12–18)
Чýдное насыщение народа в пустыне – образ насыщения верующих во Св. причащении Пречистым Телом и Пречистой Кровию Господа. Господь сидит особо; народ рассажен «на купы»; апостолы посредствуют, получают хлеб и раздают. Так и ныне: верующие все разделены на группы – малые частные церкви, в которых Господь, невидимо присутствуя, раздает Свое Тело и Кровь чрез апостольских преемников. Как тогда апостолам, так теперь преемникам их говорит Он: «вы дайте им есть» (Лк.9:13). Как тогда, так и теперь народ верующий неотступно предстоит Господу в посте, слушании слова и молитвенном взыскании исцеления от грехов, когда готовится приступить к Божественным Тайнам. Так предначатое в явлении Господа таинство продолжается доселе и будет продолжаться до скончания века. И в будущем веке будет своего рода причащение, ибо Господь обещает дать вкусить «от манны сокровенной» и «от древа животного» (Откр.2:17, 7).
И в земном раю для прародителей устроено было свое таинственное причащение – вкушение от древа жизни; в ветхозаветной же церкви образ его – вкушение пасхального агнца. Таким образом, таинственное причащение началось с родом человеческим, было и будет с ним во веки вечные, в разных видах, но одном значении – приискренняго общения с Господом; ибо «в Нем была жизнь, и жизнь была свет человеков» (Ин.1:4)
Созданным по образу Божию и надлежит быть в таком общении с Тем, Который есть «сияние славы и образ ипостаси Отчей» (Евр.1:3)
Развернуть
У одного монаха был келейник, который должен был ему помогать, а на самом деле бил монаха, отнимал хлеб. Каждый день одно и то же, на грани смерти. И в какой-то день игумен позвал этого келейника, монах мог отдохнуть. Ему бы благодарить Бога, а он молился: «Господи, ничего я для Тебя не потерпел — и день прошел даром!»
Развернуть
Книги, статьи, стихи, кроссворды, тесты
Основы православия
Тема 301. Существовало ли когда-нибудь «русское язычество»?
Некоторые верят, что язычество – это некая исконно русская вера. Но был ли русский народ когда-нибудь языческим народом? Определенно нет.
В языческие времена существовали предки русских – различные славянские, а также финно-угорские и отчасти скандинавские племена, но в это время мы ещё не можем говорить о существовании русских как народа.
Мы тут не составляем исключения – «языческих англичан», например, тоже никогда не существовало. То есть, конечно, существовали языческие германские племена: саксы, англы, фризы и другие, которые, поглотив остатки кельтов, впоследствии сложились в английский народ. Но англичане как таковые, как нация, сложились уже в христианскую эпоху.
Превращение различных германских племен в англичан, как и превращение различных славянских и финно-угорских племен в русских, не было чем-то моментальным. Это был длительный процесс, как, впрочем, и христианизация обоих нарождавшихся народов. Но на входе и на выходе из этого процесса – разные этнические общности. Англичане – это не саксы. Русские – это не дреговичи.
Русская идентичность и русская культура сложилась именно как христианская, православная культура. Не существует «русской языческой культуры»; более того, само понятие «русские» закрепилось за восточнославянской общностью уже в христианскую эпоху.
Практический совет
Можно ли христианину судиться? Или лучше смиряться?
Протоиерей Димитрий Смирнов: «Хотите судиться? Хорошо, будем судиться. Вот когда мы суд проиграем – во всех трёх инстанциях – тогда и будем смиряться». ☺
Принципиального запрета для христианина участвовать в суде нет. Приемлемость судебного разбирательства зависит от ряда факторов: в монашестве человек или в миру, одинок или в браке, на него подаю́т в суд или он, кто судится (родственники, христиане), жизненно важен предмет спора или это лишь амбиции, всё ли сделано для примирения вне суда...
Очевидно, что отсуживать чужое, унижать слабых, тешить свою гордость – грех. Но если человек судится из-за произвола чиновников или защищает своих ближних, то это не предосудительно.
Для верующего человека естественно по трудным вопросам советоваться с духовником, но решение всё же придётся принимать самостоятельно (Лк.12:13-15).